ארי כתב:בס"ד
זה לשון הרמב"ם: (הלכות חמץ ומצה פ"ז ה"ו)
בכל דור ודור חייב אדם להראות את עצמו כאילו הוא בעצמו יצא עתה משעבוד מצרים שנאמר (דברים ו') ואותנו הוציא משם וגו' ועל דבר זה צוה הקב"ה בתורה (דברים ה') וזכרת כי עבד היית כלומר כאילו אתה בעצמך היית עבד ויצאת לחירות ונפדית:
וזה גם התירוץ הפשוט מה ההבדל בין כל לילה שמצוה לספר ביציאת מצרים לבין ליל הסדר הרי כל ימי חייך - הלילות (ברכות יב:), אלא ההבדל הוא שבלילה הזה מצוה להראות כאילו יצא ממצרים וכל לילה אין מצוה להראות אלא לספר.
ארי כתב:בס"ד
זה לשון הרמב"ם: (הלכות חמץ ומצה פ"ז ה"ו)
בכל דור ודור חייב אדם להראות את עצמו כאילו הוא בעצמו יצא עתה משעבוד מצרים שנאמר (דברים ו') ואותנו הוציא משם וגו' ועל דבר זה צוה הקב"ה בתורה (דברים ה') וזכרת כי עבד היית כלומר כאילו אתה בעצמך היית עבד ויצאת לחירות ונפדית:
וזה גם התירוץ הפשוט מה ההבדל בין כל לילה שמצוה לספר ביציאת מצרים לבין ליל הסדר הרי כל ימי חייך - הלילות (ברכות יב:), אלא ההבדל הוא שבלילה הזה מצוה להראות כאילו יצא ממצרים וכל לילה אין מצוה להראות אלא לספר.
לומד_בישיבה כתב:ארי כתב:בס"ד
כדאי לציין שגירסת הרמב"ם להראות את עצמו הוא בניגוד כל הראשונים ולדעת כל הראשונים חייב לראות את עצמו
עושה חדשות כתב:עֲבָדִים הָיִינוּ לְפַרְעֹה בְּמִצְרָיִם, וַיּוֹצִיאֵנוּ יְיָ אֱלֹהֵינוּ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה. וְאִלּוּ לֹא הוֹצִיא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אֲבוֹתֵינוּ מִמִּצְרָיִם, הֲרֵי אָנוּ וּבָנֵינוּ וּבְנֵי בָנֵינוּ מְשֻׁעְבָּדִים הָיִינוּ לְפַרְעֹה בְּמִצְרָיִם.
בְּכָל דּוֹר וָדוֹר חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִלּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר: וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיוֹם הַהוּא לֵאמֹר, בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה יְיָ לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם. לֹא אֶת אֲבוֹתֵינוּ בִּלְבָד גָּאַל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, אֶלָּא אַף אוֹתָנוּ גָּאַל עִמָּהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר: וְאוֹתָנוּ הוֹצִיא מִשָׁם, לְמַעַן הָבִיא אֹתָנוּ, לָתֶת לָנוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֵנוּ.
שמא י"ל דאף בשאר ימות השנה כאשר מזכירים יציא"מ, אין זה רק הזכרת הנסים שנעשו לאבותינו, אלא הדגש הוא ש'אותנו הוציא משם', ואולי משום זה דאילו לא הוציא וכו' הרי אנו משועבדים.
ויש לדקדק כן בנוסח ברכהמ"ז. נוֹדֶה לְּךָ יְיָ אֱלֹהֵינוּ עַל שֶׁהִנְחַלְתָּ לַאֲבוֹתֵינוּ אֶרֶץ חֶמְדָּה טוֹבָה וּרְחָבָה וְעַל שֶׁהוֹצֵאתָנוּ יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם וּפְדִיתָנוּ מִבֵּית עֲבָדִים.
וגם בנוסח ברכות קרי"ש שחרית וערבית. מִמִּצְרַיִם גְּאַלְתָּנוּ יְיָ אֱלהֵינוּ וּמִבֵּית עֲבָדִים פְּדִיתָנוּ. הָעוֹשֶׂה לָּנוּ נִסִּים וּנְקָמָה בְּפַרְעה.
ומשא"כ בשאר ניסים והודאות, בסוכות הושבתי, חנוכה ופורים, ושמא גם קריעת ים סוף, שההודאה היא על שעשה ניסים לאבותינו.
(וראו בהמשך הפרק את ביאור הדברים בפנימיות עבודת האדם, אבל אין הלכה יוצאת מידי פשוטה).והנה בכל דור ודור וכל יום ויום חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא היום ממצרים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים