מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קידוש של ליל פסח

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

קידוש של ליל פסח

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 19, 2016 1:48 pm

יל"ע האם יש בו יחודיות מול הקידוש של כל יו"ט?

(אולי לפי הגרי"ז שביאר את דין ד' כוסות שהוא דין אמירה על הכוס, א"כ אמירת זכר ליצי"מ בקידוש של ליל פסח הרי זה דבר בפנ"ע. וצ"ע).

ז"ל מדרש שכל טוב שמות פרשת בא פרק יב -
וכולהו ילפי להו רבנן מדאורייתא, דמאי טעמא מקדשין על היין קודם סעודה, דכתיב זכור את יום השבת לקדשו (שמות כ ח), זכריהו על היין בכניסתו לקדשו על שלחנך, אשכחן שבת, לילי פסחים מנלן, דכתיב זכור את היום הזה אשר יצאת ממצרים (שמות יג ג), ואתיא זכור זכור משבת, ושאר ימים טובים דרשינן להו במסכת שבת

אבל בשכל טוב שמות פרשת בשלח פרק טז איתא - (וכ"ה בבה"ג וע"ע אליה רבה סימן רעא)
וקידוש יום מן התורה, דכתיב זכור את יום השבת לקדשו (שמות כ ח), זכריהו על היין בכניסתו לקדשו על שולחנך, מאי מקדש נוטל כוס של יין ואומר ויכולו השמים עד סוף הפרשה, בא"י אמ"ה בפה"ג, בא"י אמ"ה אשר קדשנו במצותיו ורצה בנו שבת קדשו באהבה וברצון הנחילנו זכרון למעשה בראשית, כי הוא יום תחלה למקראי קודש זכר ליציאת מצרים, כי בנו בחרת ואותנו קדשת מכל העמים, ושבת קדשך באהבה וברצון הנחלתנו בא"י מקדש השבת. אין לי אלא שבת, חג המצות מנין ת"ל למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים (דברים טז ג), חג השבועות מנין, ת"ל וזכרת כי עבד היית במצרים (שם ה טו). חג הסוכות מנין, ת"ל ויפדך ה' אלהיך (שם טו טו) ומנלן דבחג הסוכות קאים מדעלויה קרא כתיב וזכרת כי עבד היית (שם טז יב), וכתיב בתריה חג הסוכות תעשה לך (שם טז יג)


ואגב, יש את הנוסח הארוך שהביא רס"ג - האם התימנים נוהגים בזה גם עתה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קידוש של ליל פסח

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 19, 2016 2:21 pm

למיטב ידיעתי, הבלאדי נוהגים בזה ואגב, כך גם מנהג יוצאי ג'רבא

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קידוש של ליל פסח

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 19, 2016 9:49 pm

עושה חדשות כתב:הנוסח הארוך שהביא רס"ג
צירפתיו מתוך הסדר הערוך-
קבצים מצורפים
קידוש רס''ג לליל הסדר.png
קידוש רס''ג לליל הסדר.png (93.08 KiB) נצפה 6224 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קידוש של ליל פסח

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אפריל 20, 2016 12:21 am

בו שקע צריהם בים
???
וצ"ל דהכוונה לחג המצות בכללותו ולא רק ליום הראשון.
(וכבר הבאתי במקו"א שהרס"ג מכנה את שביעי של פסח "חג ההשמדה").

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: קידוש של ליל פסח

הודעהעל ידי משולש » ד' אפריל 20, 2016 8:14 pm

סתם מעניין מאי שנא פיוט זה שנתקבל אצל יוצאי תימן וג'רבא וכל שאר הפיוטין לא?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קידוש של ליל פסח

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 20, 2016 8:19 pm

אינו פיוט רגיל אלא נוסח אחר לקידוש
(ואגב בג'רבא כן היו אומרים פיוטים מסויימים)

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קידוש של ליל פסח

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אפריל 20, 2016 8:27 pm

בברכה המשולשת כתב:אינו פיוט רגיל אלא נוסח אחר לקידוש

זה פיוט רגיל לגמרי, וכל' רס"ג ורבים מחברינו מוסיפים בסיפור הגאולה בד' מקומות. הא' אסור לאומרו והשאר הם ההרחבה בקדוש וכו', ואע"פ שיש בהם הרחבת לשון מרובה אינן מזיקות וכו'.
לא ברור ממתי התחילו לאומרו בתימן, וברוב התכלאלים העתיקים אינו.
אבל מזה כארבע מאות שנה שאמירתו נהוגה בכל תימן, ועד ימינו כן הוא גם אצל השאמי ולא רק אצל הבלדי.

שואב מים
הודעות: 51
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: קידוש של ליל פסח

הודעהעל ידי שואב מים » ד' אפריל 20, 2016 8:40 pm

עושה חדשות כתב:יל"ע האם יש בו יחודיות מול הקידוש של כל יו"ט?


במכתבי תורה מכתב קנ"ד מהשפ"א לבנו האמרי אמת מחדש השפ"א דהחיוב להזכיר יצי"מ בקידוש זהו דוקא בליל פסח. וז"ל:
"אבל לפי ענ"ד נראה דהפוסקים לא הבינו בגמ' כפי' רשב"ם, דלפ"ז מה ענינו בהך דערבי פסחים, לכן נראה הפי' דמזכירין בליל פסח בקידוש היום יצ"מ, דילפינן מזכור דשבת דהוא קידוש היום, וכן הזכירה דיצ"מ בליל פסח הוא ג"כ בקידוש היום, ואף על גב דקרא מסיים כל ימי חייך, מ"מ עיקר הזכירה בלילה זו הוא. ופשטא דקרא למען תזכור כל ימי חייך, היינו בכל שנה ושנה בלילה הזה. ונוסח הקידוש שתקנו זכר ליצ"מ להשוות כל הקידושים בשבתות ויו"ט, אבל הקפידא בדוקא קאי רק אליל פסח, כן נראה לי בזה". ע"כ.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קידוש של ליל פסח

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 20, 2016 9:06 pm

מה שנכון נכון כתב:
בברכה המשולשת כתב:אינו פיוט רגיל אלא נוסח אחר לקידוש

זה פיוט רגיל לגמרי, וכל' רס"ג ורבים מחברינו מוסיפים בסיפור הגאולה בד' מקומות. הא' אסור לאומרו והשאר הם ההרחבה בקדוש וכו', ואע"פ שיש בהם הרחבת לשון מרובה אינן מזיקות וכו'.
לא ברור ממתי התחילו לאומרו בתימן, וברוב התכלאלים העתיקים אינו.
אבל מזה כארבע מאות שנה שאמירתו נהוגה בכל תימן, ועד ימינו כן הוא גם אצל השאמי ולא רק אצל הבלדי.


אני חשבתי לקשרו עם דברי רס"ג ורה"ג על ברכת יין עסיס
על מש"כ הדר"ג על השאמי- ייש"כ גדול שחידש לי דבר זה (כמו הרבה דברים שכתר"ה מחדש לי מאוצר ידיעותיו)

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קידוש של ליל פסח

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אפריל 22, 2016 1:14 am

עושה חדשות כתב:
בו שקע צריהם בים
???

להלן ציטוט מתוך הקובץ המופיע כאן - viewtopic.php?f=27&t=26904#p274886
נראה ששורה זו מיועדת לשביעי של פסח, ואינה מתאימה כל כך לליל הסדר ושאר ימים טובים. (ונראה שבמקור היתה שורת להודיע מיוחדת לכל יום טוב, היינו "להודיע כי בו הוציא" ליו"ט ראשון של פסח, "להודיע כי בו קבלו" לשבועות, "להודיע כי בו עשה" קמא – לשביעי של פסח, ואייתר "להודיע כי בו עשה" בתרא – לחג, וצ"ע

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קידוש של ליל פסח

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ספטמבר 14, 2016 9:33 pm

מהדיר סידור רס"ג מביא במבוא בענין נוסח הקידוש הנ"ל, את אשר כ' בס' נחלת יוסף (י-ם תרמז) "ושבח ותפארת הלשון יעיד עליו כי מאנשי כנסת הגדולה הוא, וי"א מיסוד רס"ג זצ"ל".

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: קידוש של ליל פסח

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' אוקטובר 09, 2016 8:13 pm

מנהג ג'רבא לומר בליל פסח קידוש הארוך.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קידוש של ליל פסח

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אפריל 12, 2019 11:57 am

עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:
בו שקע צריהם בים
???

להלן ציטוט מתוך הקובץ המופיע כאן - forums/viewtopic.php?f=27&t=26904#p274886
נראה ששורה זו מיועדת לשביעי של פסח, ואינה מתאימה כל כך לליל הסדר ושאר ימים טובים. (ונראה שבמקור היתה שורת להודיע מיוחדת לכל יום טוב, היינו "להודיע כי בו הוציא" ליו"ט ראשון של פסח, "להודיע כי בו קבלו" לשבועות, "להודיע כי בו עשה" קמא – לשביעי של פסח, ואייתר "להודיע כי בו עשה" בתרא – לחג, וצ"ע


ביאור הקידוש הארוך.png
ביאור הקידוש הארוך.png (51.26 KiB) נצפה 4909 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קידוש של ליל פסח

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 10, 2022 7:16 pm

עלי תמר פסחים פרק י
מזגו לו כוס ראשון. בסידור תכלאל לאחינו בני תימן הי"ו, נדפס קידוש במטבע ארוכה. ובעץ חיים שם כתב, יש מערערים על נוסח זה משום דהוי הפסק וכו'. ונוסח זה ממש נדפס בסידור חלף (סידור ארם צובא) וקבלה בידנו כי נוסח זה הוא מרבנו סעדיה גאון זלל"ה ע"כ. ואני מצאתי באגדה בפורמט קטן שנדפס בירושלים, וחסרה שנת הדפוס, וז"ל השער סדר ההגדה של פסח עם "תרומה קידוש" בנוסח הרמב"ם ע"כ. ונקרא תרומה ע"ש המילה הראשונה בקידוש זה, תרומה הבדילנו וכו' עיין שם. ונ"ל טעם לנוסח ארוך זה מה שאינו הקידוש של שבועות וסוכות, שכן בכוס ראשון של קידוש אין שום היכר שהוא כוס ראשון של הארבע כוסות, אחרי שכן מקדשים גם בשאר יום טוב. אולם במטבע ארוכה זו נזכר כי ביום זה הוציא ה' עמו ממצרים וקרבנו לפני הר סיני ובחר בנו לעם סגולתו וכו'. והרי זה בולט שכוס של קידוש הוא ג"כ כוס הראשון של הארבע כוסות. ואין להקשות מכוס בהמ"ז. שכן הוא בא על הסעודה, ובסעודה היתה אכילת מצה ומרור, ונזכר בו כל הצורך שהוא כוס גאולת מצרים.

וראה עוד מש"כ הרב רצאבי שליט"א כאן.


______________


צירפתי את הנוסח מתוך ויקיטקסט
אשר קדשנו מכל עם
ורוממנו מכל לשון
בחר בנו ויגדלינו
רצה בנו ויפארינו:
תרומה הבדילנו מכל עם
ארץ חמדה הנחיל אותנו
קידש את שמו בעולם
בגלל אבות שעשו את רצונו
גבורות עשה - למענהו ואין חקר לנפלאותיו:
עדת קדושים אותנו קרא
כרם חמדה ונטע שעשעים
ויקראם סגולה לשמו
וראשית לקחם מכל גויי הארצות
שהם משולים בצבא מרום
ומכוננים ככוכבי רקיע
ויהיו עליונים בקרב תבל
ונכבדים על כל האומות
זיו פניהם כזיו השמש
ומראה דמותם כמלאכי שרת:
להם יראו מלכים וקמו שרים
וישתחוו למען יי צבאות אשר בם בחר:
כל רואיהם יכירום כי הם זרע בירך יי:
ו[י]קדשנו קדושות עולם
ושמו הגדול עלינו קרא
אותנו קרא עדה לשמו
סגולה ונחלה מימות עולם:
ויקרבינו לפני הר סיני
ויגישינו לפני חורב:
ויורישינו דברי חיים כתובים באצבע הדרו:
ויעש לנו יי אלהינו נסים וגבורות ויגאלינו מיד אויב:
ותתן יי אלהינו
משפטים ישרים ותורות אמת
חקים ומצוות טובים:
ותתן לנו יי אלהינו באהבה
מועדים לשמחה
חגים וזמנים לששון:
את יום טוב מקרא קדש הזה
את יום חג המצות הזה
זמן חירותינו
באהבה זכר ליציאת מצרים:
ויבחר בו ביום הזה מכל הימים
וירצה בו ויקדשהו מכל הזמנים
להיות מהללים בו על פלאי מעשיו
להיות מזכירים אותו בכל שנה ושנה:
להודיע כי בו הוציא יי את עבדיו ממצרים
מכור הברזל אותנו מלט
להודיע כי בו עשה יי נקמות באיביהם
ובו שקע צריהם בים.
להודיע כי בו קבלו עליהם עול מלכותו ברצון
ועבדוהו בליבב שלם:
להודיע כי בו עשה יי אלהינו נסים וגבורות לאוהביו
ונפלאות רבות לבני ידידיו:
כי בנו בחרת ואותנו קדשת מכל העמים



הוספה נוספת יש בהגדש"פ, בברכת אשר גאלנו, אף היא מזמן הגאונים ונאמרת ע"י יהודי תימן. מצורף נוסח ההוספה משם.
אתה גאלת את אבותינו ממצרים, ביד חזקה ובזרוע נטויה:
בהיות אבותינו בתוך ארץ מצרים, היו מעונים ומשועבדים תחת יד פרעה מלך מצרים:
גם שם פרו ורבו כעפר הארץ, וכארזי לבנון גבהו בקומה:
דבר פרעה למחות את שמם, ולאבד זכרם מקרב תבל:
הוא ועמו בעצה אחת היו, ויתחכמו סוד על זרע ישראל:
וימררו את חייהם בפרך, ובתשניק גדול קצרה רוחם:
זרע ישורון אנחה לבשו, כי יד איוב גברה עליהם:
חי וקים שמע בקולם, מלך מלכי המלכים האזין להם:
טוב וישר מהם גדל, משה ידיד בחזון השלח:
יחד הראם באותות שדי, ובמיני נגעים שנשפטו בני חם:
כל בכוריהם לטבח מסר, וראשית בטנם לדבר גדול הסגיר:
לכן נפלה צעקה גדולה במצרים, בכי ומספד בכל חוצותיה:
מעבדות לחרות יצאו ידידים, ואין כושל במספר שבטים:
ניהגם בטובו צור עולמים, והגיעם לים סוף ברחמים רבים:
סגר הים בהמון גליו, ושונא רודף בהמון חילו:
עיניהם נשאו למרום, לבקש רחמים מאביר יעקב:
פיהם פתחו גאולי ה', לשבח למלכם על רוב נפלאותיו:
צלל רכבו באויבי עמו, והשליך שונאיהם בתוך מי מצולה:
קרע ה' את מי ים סוף, לקיים שבועה שנשבע לאברהם אבינו:
ראו ידידים בפגרי שונאיהם, שהם מוטלים על שפת הים:
שירה וזמרה ודברי הלל, אמר משה לפני קונהו:
תהלה ותפארת ודברי תושבחות, אמרו פדויים לפני גואלם:


דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: קידוש של ליל פסח

הודעהעל ידי דרומי » א' אפריל 10, 2022 11:14 pm

לגבי ההערה שבפתיחת האשכול - היחודיות שבקידוש דפסח לגבי קידוש הרגיל דיו"ט - ראה בהמצו"ב בתחילתו שהרחיב בזה
קבצים מצורפים
ליל פסח תשכה.pdf
(150.64 KiB) הורד 90 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קידוש של ליל פסח

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 21, 2024 2:55 pm

מתאים לציין גם לתמיהת הב"י בסי' תעג, ז"ל -
ענין נטילה קודם קידוש נתבאר בסימן רע"א (כט:) אבל המרדכי כתב בפרק ערבי פסחים (לז:) מותר ליטול ידיו קודם קידוש דלא הוי היסח הדעת אבל בפסח שיש הפסק גדול בנתיים אין לו לבעל הבית ליטול ידיו קודם קידוש משום דצריך ליטול ידיו פעם אחרת לעשות הטיבול ונמצא דברכה ראשונה היתה לבטלה אבל כל בני הבית רשאים ליטול ידיהם קודם קידוש דלדידהו לא הוי היסח הדעת ולא יצטרכו ליטול ידיהם שנית כדי לעשות הטיבול מידי דהוה אקידוש לרב (קו.) למאי דס"ד השתא דחשיב קידוש להיסח הדעת למקדש ולא חשיב היסח הדעת לאחרים היוצאים באותו קידוש עכ"ל. ואיני יודע מה הפסק גדול יש בקידוש דפסח יותר מבקידוש שאר שבתות וימים טובים דאי משום יקנה"ז תינח כשחל פסח במוצאי שבת חל בשאר ימים מאי איכא למימר ומשום חל פסח להיות במוצאי שבת לא ה"ל לסתום ולכתוב דבפסח יש הפסק גדול בנתיים. גם מה שטען דצריך ליטול ידיו פעם אחרת לעשות הטיבול איני יודע לו טעם דלמה לא תעלה לו נטילה דקודם הקידוש לנטילה דטיבול כשם שעלה לו בשבתות וימים טובים נטילה דקודם קידוש לנטילה דסעודה וצ"ע. ורבינו ירוחם (נ"ה ח"ד) כתב קודם קידוש אין ליטול שתי ידיו כמו בשבת ושאר ימים טובים דהתם יכול לקדש על הפת ובכאן צריך ארבע כוסות. והרא"ש כתב בתשובה (כלל יד סי' ה) גבי פסח אין נוטל ידיו קודם קידוש ולא חילק בין רגיל לשאינו רגיל.
וראה בדרכ"מ.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 56 אורחים