הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אפריל 18, 2024 12:09 am
מרשימות חכ"א שליט"א
לענין אכילת פסח הוא הו"א במכילתא ואכלו את הבשר בלילה הזה שומע אני כל הלילה ת"ל עד בוקר וכו' ליתן תחום לבקרו של בוקר ואיזה זה זה עמוד השחר, ובהר אפרים פי' דההו"א הוא עד הנץ, (מבואר לכאו' מושג הנץ דמיקרי ברמה מסוימת לילה מדאו'),
ועי' אם י"ל דההו"א משום דבברכות ט. ופסחים ק"כ: דר"ע דכל הלילה משום שנא' בחיפזון עד שעת חיפזון וברש"י דנחפזו לצאת והיינו עמוה"ש כדכתיב ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בוקר עכ"ל ובב"ק ס: לעולם יכנס אדם בכי טוב וכו' שנא' ואתם לא תצאו וכו' ובתוס' ריש הפועלים מבואר דהיינו מעלוה"ש עי' מהרש"א שם וברש"י לא ישכים לצאת עד שיאיר ובסה"מ מפנים יפות דהיינו האיר כל פני המזרח, ובתו"ת פר' בא דהיינו מהנץ,
ולמאי דמסיק דעד עמוה"ש מצה נמי דאיתקש לפסח, (ועי' ברכות ט. דהלל בלילי פסחים ואכילת הפסח עד שיעלה עמוה"ש, ויל"ע אם הלל בזה"ז הוא כזמן מצה).
(זה אין לומר דמדרבנן דאדם טועה וסבור על לילה דכבר עלה עמוה"ש ולכן לכתחילה אין עושה עד הנץ, ה"נ טועה במה דסובר דכבר יום וצריך לחשוש עד הנץ דהוא לילה, ולעשות מצוות דזמנם בלילה, (אם לא עשה עדיין) ולכוין על תנאי מדרבנן, דמלבד דאינו נראה דיתקנו כן, הרי אם קיים מעמוד השחר יצא ואינו אלא לכתחילה שלא יקיים,
ברוקח דמגילה דיום עד שקיעת החמה ומובא במ"ב וצ"ע הא ספק דרבנן לקולא, וראיה לדברי קבלה לחומרא, או לאפשר בקל, ויש לדון אם כתקנת נץ החמה דטועה ה"נ משקיעת החמה לכתחילה לא יקרא (והיינו דיקרא קודם) משום דיבוא לקרוא אחר צאת, אך זה אינו שרואים דאין כוכבים)
דינים דתליא בנץ.
איסור מלאכה בער"פ בית הלל פסחים נ"ה ור' יהודה (ב:) דמהנץ החמה (וכן הוא להלכה דמקום שנהגו מהנץ) ועי' שם היכן מצינו יום שמקצתו אסור ומקצתו מותר, ובתוס' שם ובריש הפועלים דלפי שהוא זמן הפועלים לעשות מלאכה וכדכתיב תזרח השמש וכו' יצא אדם לפעלו , אך ברבינו יהונתן (נה.) דכיון דליכא איסור דאו' לא החמירו כ"כ ודי לאסור להם משתנץ החמה שאז מתחיל היום לענין קרי"ש (עי' דמשיכיר וכו').
במג"א דמשמע בהגהות מנהגים דמי שלא קרא מגילה דלילה קוראה עד הנץ, ומג"א תמה דלא דמי לקרי"ד דתלוי בזמן שכיבה אך הכא תלוי בלילה ועלה עמוה"ש מיקרי יום, ועי' ט"ז סוף סי' תפר"ח דאפשר בשעת הדחק זמנה כל הלילה עד הנץ כמו בקרי"ש, ובפרימ"ג די"ל לרש"י דזכר לצרתן שהיו זועקים ביום ובלילה, וזה תליא בזמן שכיבה, ועי"ש דלפי"ז א"ש קושית הראשונים מ"ט לא תני בהדי אלו שזמן מצותם כל הלילה מגילה דלילה.