א.
עשר מכות מנין?
הביטוי "עשר המכות" או "עשר מכות מצרים" שגור על לשוננו,ופעמים הרבה בחזל,
אבל איננו בתנך.
ו"מכות" מניין.
ונראה שהוא נובע מהנאמר בשמות ג,כג. ושלחתי את ידי והכיתי את מצרים".
או\גם מהנאמר בשמואל א, ד, פסוק ח. אלה הם האלוקים המכים את מצרים בכל מכה..
ובקיצור ה"עשרת" מכאן. ו"המכות" משם יצרו את הצירוף "עשרת המכות". ..
יש לנו בתורה את עשרת הדברים - כשהכוונה לעשרת הדברות. , לא פעם אחת אלא שלושה פעמים , אבל לא -עשרת המכות. ויש גם באבות: רשימה של עשר..עשר...ובהם גם עשרה נסים נעשו לאבותינו במצרים ועשרה על הים.
סֵדֶר בְּמַכּוֹת.
בפירושים השונים יש ניסיון להסביר ולבחון את מקומה של כל מכה במכלול עשר המכות.
שיטה [b]אחת [/b]מתייחסת לעשר המכות כפרטים, ובוחנת את מקומה ואת סיבת הבאתה של כל מכה בנפרד.
השיטה השנייה, מדגישה את המכלול הבנוי מחוליות חוליות, והסבירה את המכות כמהלך מדורג ' ורב-שלבי , שבסופו תושלם המטרה המתוכננת.
ויש חילקו לשתי קבוצות [5+5].
ב.
עשר שהם שלושה.
אֵלּוּ עֶשֶׂר מַכּוֹת שֶׁהֵבִיא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל הַמִּצְרִים בְּמִצְרַיִם, וְאֵלוּ הֵן:
דָּם, צְפֵרְדֵּעַ, כִּנִים, עָרוֹב, דֶּבֶר, שְׁחִין, בָּרד, אַרְבֶּה, חשֶׁךְ, מַכַּת בְּכוֹרוֹת
רַבִּי יְהוּדָה הָיָה נוֹתֵן בָּהֶם סִמָּנִים: דְּצַ"ךְ עַדַ"שׁ בְּאַחַ"ב.
החלוקה לשלישיות, לפי .. שניים בהתראה, והשלישית בלי התראה, וחוזר חלילה.
ולאבן עזרא, דצ"ך הן המכות שנעשו על ידי אהרן, עד"ש על ידי משה מבלי שהשתמש במטה שלו ובאח"ב כאשר הטה אותו לשמים.
ובמדרש ..עשר מכות חקוקות עליו [ על המטה] נוטריקון דצ"ך עד"ש באח"ב אמר לו הקדוש ברוך הוא בטכסיס הזה הבא עליו את המכות."
ג.
שלישיות שונות.
כך לפי האברבנאל,
הקבוצות המתקבלות הן: דע״ב, צד״א, הכש״ח.
וטעמו בזה. וזה לשונו –
"כה אמר ה' בזאת תדע כי אני ה'. לשון זה נאמר במכה ראשונה של סדר דצ"ך, וכן במכה ראשונה של סדר עד"ש נאמר למען תדע כי אני ה' בקרב הארץ, וכן במכה ראשונה של סדר באח"ב נאמר בעבור תדע כי אין כמוני בכל הארץ.
ומוסיף אברבנאל כיון שפרעה היה חולק על שלושה דברים.:
האחד הוא מציאות ה' יתברך, כי כיחש בה' ויאמר לא הוא ולא ידעתי את ה' (שמות ה ב) על כן נאמר במכה ראשונה בזאת תדע כי אני ה'.
השניה, השגחה פרטית- שהיה חולק לומר אם תמצא לומר שיש אלוה בנמצא מכל מקום אינו משגיח בשפלים, על זה נאמר כי אני ה' בקרב הארץ.
השלישית הוא,-יחוד השי"ת- שהיה חולק על יכולת ה' יתברך לומר שאינו יכול לשנות הטבע כלל, על זה אמר כי אין כמוני בכל הארץ, כלומר יכול לפעול כחפצו" (כלי יקר וארא ז', י"ז).
ויש עוד חלוקות לשלישיות לפי קטגוריות שונות:
* חלוקה לפי התראה.
- לפי התגובות של פרעה.
לפי החרטומים.......\
ד.
עשר שהן עשר.
* בפסיקתא ..נאמרו עשרת הדברות כנגד עשר מכות שהביא הקב"ה על המצרים במצרים:
"אנכי" כנגד מכת דם: "ויהפך לדם יאוריהם" (תהלים עח מד). אל תאמר כפרעה: "לי יאורי ואני עשיתני" (יחזקאל כט ג), אל תאמר שאני בראתי עצמי.....וכן פירוט על שאר.
* ויש שהן "מידה כנגד מידה". המצריים לקו תחילה בדם, היות ופרעה ומצרים עבדו ל"יאור". אמר הקב"ה:"אכה אלוהו תחילה ואחר-כך עמו, ...
צפרדעים, למה בא עליהם ? אמרו לישראל צאו והביאו לנו שקצים ורמשים ונשחק בחן..
* ויש עשר שהן מדרכי המלחמה.
וברש"י , מביא את דברי המדרש, כי סדר המכות הוא כסדרן של לוחמים היוצאים למלחמה - למשל: ראשית המלחמה היא בסתימת מעיינות האויב - מכת דם. לאחר מכן היו המלכים מרעישים מחוץ לעיר כדי להביא מורך בליבות האויבים - מכת צפרדע, שהרי הצפרדעים מרבים לקרקר ולהרעיש - וכן הלאה.
ה. גילוי וחשיפת כבוד ה' -בהדרגות שונות.
*קשר משולש.
ובשפת אמת- בפרשת בא כותב כך: "שהיה צורך לעשר מכות להסיר הקליפה והסתר מעשרה מאמרות לעשותן עשרת הדיברות"" (שפת אמת, פ' בא, תרל"א). ולדבריו יש קשר מהותי בין שלושת האירועים המהווים הדרגתיות בהתגלות ה' ובפרסום כוחו בעולם.
ההסבר:
שלוש עשיריות בתורה: עשרה מאמרות שבהם נברא העולם, עשרת המכות בהם יצאנו ממצרים, ועשרת
הדיברות בהם קיבלנו את התורה.
העולם נברא בעשרה מאמרות, כלומר העולם נברא באופן של העלם המכסה ומסתיר את האלוקות המחיה אותו.
עשרת הדברות שבהן ניתנה תורה, הם הדרך לגלות את האלוקות הנסתרת המחייה את
המציאות.
אך על מנת להפוך את המאמרות לדברות, יש צורך לזעזע את המציאות.
באמצעות עשרת המכות משתחרר העולם מן ההעלם הטבוע בו, המאמרות מוכות, ומבעדן מתגלות עשרת הדברות.
* עשר ספירות. מעין הנל-
.וי"א העולם נברא בעשרה מאמרות (ר"ה לב, א). וזה מה שמבואר בקבלה על עשר ספירות, שעל ידן הקב"ה ברא את עולמו, ועל ידן ממשיך לקיים את העולם ולהחיותו.
אלא שכל זמן שלא התגלה עם ישראל בעולם, אף המאמרות הללו, שבהם הקב"ה מחייה את העולם
היו נעלמים ונסתרים. וכשם שעשרת היסודות הרוחניים היו נעלמים, כך גם בני ישראל, כל עוד לא הגיעו לבשלותם לצאת אל הפועל כעם – היו משועבדים במצרים.
* המהר"ל (גבורות ה' פרק נ"ז) מבאר-
שמכות מצרים היו כנגד עשרה מאמרות שבהם נברא העולם.
כל מכה במצרים היתה כנגד מאמר שנברא בו העולם. כיוון שהמצרים ניסו לעוות את פני המציאות ולהטות אותה מהתכלית שלשמה נברא העולם, ע"כ היכה הקב"ה אותם בעשר מכות כנגד עשרה מאמרות.
מטרת המכות היתה לגלות את מאמרות בראשית ואת פני המציאות האמיתית. וע"כ כל מכה היתה:
רפואה לישראל - ומכה למצרים,
ישראל שדבקים בתכלית האמיתית ונמשכים אחר מאמרו של הקב"ה זכו לגלות בכל מכה את מאמר ה' בבריאה.
וזהו מה שאמרו חז"ל בפרקי אבות (פ"ה מ"א): "בעשרה מאמרות נברא העולם, ומה תלמוד לומר והלא במאמר אחר יכול להבראות? אלא להפרע מן הרשעים שמאבדין את העולם שנברא בעשרה מאמרות וליתן שכר טוב לצדיקים שמקיימין את העולם שנברא בעשרה מאמרות" - שכר לישראל ופרענות למצרים.
ו. חמש חמש. ושניים שניים.
ויש חלוקה לחמש חמש. שבחמש בראשנות ליבו חזק מעצמו , וב 5 אחרונות השם מחזק את ליבו.
ויחזק לב פרעה (ח טו) בחמש מכות הראשונות אין כתיב בהן אלא 'ויחזק לב פרעה' (שם), כיוון שבאו חמש מכות ולא שלח,אמר הקב"ה מכאן ואילך אם רצה לשלוח איני מקבל שכך כתוב בחמש מכות האחרונות 'ויחזק ה' את לב פרעה' (ט יב).
* ויש חלוקות ל 2+2.. לזוגות.
ולשבע ועוד שלוש..
ןלשבע בלבד - אבל אילו ?
ולפי - ניתוץ אלילי מצרים השונים.
וע"כ בעזהי בהמשך.