מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איך מחלקים מכות ?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

איך מחלקים מכות ?

הודעהעל ידי יהודהא » ה' אפריל 18, 2024 10:42 am

א.
עשר מכות מנין?
הביטוי "עשר המכות" או "עשר מכות מצרים" שגור על לשוננו,ופעמים הרבה בחזל,
אבל איננו בתנך.

ו"מכות" מניין.
ונראה שהוא נובע מהנאמר בשמות ג,כג. ושלחתי את ידי והכיתי את מצרים".
או\גם מהנאמר בשמואל א, ד, פסוק ח. אלה הם האלוקים המכים את מצרים בכל מכה..
ובקיצור ה"עשרת" מכאן. ו"המכות" משם יצרו את הצירוף "עשרת המכות". ..

יש לנו בתורה את עשרת הדברים - כשהכוונה לעשרת הדברות. , לא פעם אחת אלא שלושה פעמים , אבל לא -עשרת המכות. ויש גם באבות: רשימה של עשר..עשר...ובהם גם עשרה נסים נעשו לאבותינו במצרים ועשרה על הים.

סֵדֶר בְּמַכּוֹת.
בפירושים השונים יש ניסיון להסביר ולבחון את מקומה של כל מכה במכלול עשר המכות.
שיטה [b]אחת [/b]מתייחסת לעשר המכות כפרטים, ובוחנת את מקומה ואת סיבת הבאתה של כל מכה בנפרד.
השיטה השנייה, מדגישה את המכלול הבנוי מחוליות חוליות, והסבירה את המכות כמהלך מדורג ' ורב-שלבי , שבסופו תושלם המטרה המתוכננת.
ויש חילקו לשתי קבוצות [5+5].

ב.
עשר שהם שלושה.
אֵלּוּ עֶשֶׂר מַכּוֹת שֶׁהֵבִיא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל הַמִּצְרִים בְּמִצְרַיִם, וְאֵלוּ הֵן:
דָּם, צְפֵרְדֵּעַ, כִּנִים, עָרוֹב, דֶּבֶר, שְׁחִין, בָּרד, אַרְבֶּה, חשֶׁךְ, מַכַּת בְּכוֹרוֹת

רַבִּי יְהוּדָה הָיָה נוֹתֵן בָּהֶם סִמָּנִים: דְּצַ"ךְ עַדַ"שׁ בְּאַחַ"ב.
החלוקה לשלישיות, לפי .. שניים בהתראה, והשלישית בלי התראה, וחוזר חלילה.

ולאבן עזרא, דצ"ך הן המכות שנעשו על ידי אהרן, עד"ש על ידי משה מבלי שהשתמש במטה שלו ובאח"ב כאשר הטה אותו לשמים.

ובמדרש ..עשר מכות חקוקות עליו [ על המטה] נוטריקון דצ"ך עד"ש באח"ב אמר לו הקדוש ברוך הוא בטכסיס הזה הבא עליו את המכות."

ג.
שלישיות שונות.
כך לפי האברבנאל,
הקבוצות המתקבלות הן: דע״ב, צד״א, הכש״ח.
וטעמו בזה. וזה לשונו –
"כה אמר ה' בזאת תדע כי אני ה'. לשון זה נאמר במכה ראשונה של סדר דצ"ך, וכן במכה ראשונה של סדר עד"ש נאמר למען תדע כי אני ה' בקרב הארץ, וכן במכה ראשונה של סדר באח"ב נאמר בעבור תדע כי אין כמוני בכל הארץ.

ומוסיף אברבנאל כיון שפרעה היה חולק על שלושה דברים.:
האחד הוא מציאות ה' יתברך, כי כיחש בה' ויאמר לא הוא ולא ידעתי את ה' (שמות ה ב) על כן נאמר במכה ראשונה בזאת תדע כי אני ה'.
השניה, השגחה פרטית- שהיה חולק לומר אם תמצא לומר שיש אלוה בנמצא מכל מקום אינו משגיח בשפלים, על זה נאמר כי אני ה' בקרב הארץ.
השלישית הוא,-יחוד השי"ת- שהיה חולק על יכולת ה' יתברך לומר שאינו יכול לשנות הטבע כלל, על זה אמר כי אין כמוני בכל הארץ, כלומר יכול לפעול כחפצו" (כלי יקר וארא ז', י"ז).

ויש עוד חלוקות לשלישיות לפי קטגוריות שונות:
* חלוקה לפי התראה.
- לפי התגובות של פרעה.
לפי החרטומים.......\

ד.
עשר שהן עשר.

* בפסיקתא ..נאמרו עשרת הדברות כנגד עשר מכות שהביא הקב"ה על המצרים במצרים:
"אנכי" כנגד מכת דם: "ויהפך לדם יאוריהם" (תהלים עח מד). אל תאמר כפרעה: "לי יאורי ואני עשיתני" (יחזקאל כט ג), אל תאמר שאני בראתי עצמי.....וכן פירוט על שאר.

* ויש שהן "מידה כנגד מידה". המצריים לקו תחילה בדם, היות ופרעה ומצרים עבדו ל"יאור". אמר הקב"ה:"אכה אלוהו תחילה ואחר-כך עמו, ...
צפרדעים, למה בא עליהם ? אמרו לישראל צאו והביאו לנו שקצים ורמשים ונשחק בחן..

* ויש עשר שהן מדרכי המלחמה.
וברש"י , מביא את דברי המדרש, כי סדר המכות הוא כסדרן של לוחמים היוצאים למלחמה - למשל: ראשית המלחמה היא בסתימת מעיינות האויב - מכת דם. לאחר מכן היו המלכים מרעישים מחוץ לעיר כדי להביא מורך בליבות האויבים - מכת צפרדע, שהרי הצפרדעים מרבים לקרקר ולהרעיש - וכן הלאה.

ה. גילוי וחשיפת כבוד ה' -בהדרגות שונות.
*קשר משולש.
ובשפת אמת- בפרשת בא כותב כך: "שהיה צורך לעשר מכות להסיר הקליפה והסתר מעשרה מאמרות לעשותן עשרת הדיברות"" (שפת אמת, פ' בא, תרל"א). ולדבריו יש קשר מהותי בין שלושת האירועים המהווים הדרגתיות בהתגלות ה' ובפרסום כוחו בעולם.

ההסבר:
שלוש עשיריות בתורה: עשרה מאמרות שבהם נברא העולם, עשרת המכות בהם יצאנו ממצרים, ועשרת
הדיברות בהם קיבלנו את התורה.
העולם נברא בעשרה מאמרות, כלומר העולם נברא באופן של העלם המכסה ומסתיר את האלוקות המחיה אותו.
עשרת הדברות שבהן ניתנה תורה, הם הדרך לגלות את האלוקות הנסתרת המחייה את
המציאות.
אך על מנת להפוך את המאמרות לדברות, יש צורך לזעזע את המציאות.
באמצעות עשרת המכות משתחרר העולם מן ההעלם הטבוע בו, המאמרות מוכות, ומבעדן מתגלות עשרת הדברות.

* עשר ספירות. מעין הנל-
.וי"א העולם נברא בעשרה מאמרות (ר"ה לב, א). וזה מה שמבואר בקבלה על עשר ספירות, שעל ידן הקב"ה ברא את עולמו, ועל ידן ממשיך לקיים את העולם ולהחיותו.
אלא שכל זמן שלא התגלה עם ישראל בעולם, אף המאמרות הללו, שבהם הקב"ה מחייה את העולם
היו נעלמים ונסתרים. וכשם שעשרת היסודות הרוחניים היו נעלמים, כך גם בני ישראל, כל עוד לא הגיעו לבשלותם לצאת אל הפועל כעם – היו משועבדים במצרים.


* המהר"ל (גבורות ה' פרק נ"ז) מבאר-
שמכות מצרים היו כנגד עשרה מאמרות שבהם נברא העולם.
כל מכה במצרים היתה כנגד מאמר שנברא בו העולם. כיוון שהמצרים ניסו לעוות את פני המציאות ולהטות אותה מהתכלית שלשמה נברא העולם, ע"כ היכה הקב"ה אותם בעשר מכות כנגד עשרה מאמרות.

מטרת המכות היתה לגלות את מאמרות בראשית ואת פני המציאות האמיתית. וע"כ כל מכה היתה:
רפואה לישראל - ומכה למצרים,
ישראל שדבקים בתכלית האמיתית ונמשכים אחר מאמרו של הקב"ה זכו לגלות בכל מכה את מאמר ה' בבריאה.
וזהו מה שאמרו חז"ל בפרקי אבות (פ"ה מ"א): "בעשרה מאמרות נברא העולם, ומה תלמוד לומר והלא במאמר אחר יכול להבראות? אלא להפרע מן הרשעים שמאבדין את העולם שנברא בעשרה מאמרות וליתן שכר טוב לצדיקים שמקיימין את העולם שנברא בעשרה מאמרות" - שכר לישראל ופרענות למצרים.

ו. חמש חמש. ושניים שניים.
ויש חלוקה לחמש חמש. שבחמש בראשנות ליבו חזק מעצמו , וב 5 אחרונות השם מחזק את ליבו.
ויחזק לב פרעה (ח טו) בחמש מכות הראשונות אין כתיב בהן אלא 'ויחזק לב פרעה' (שם), כיוון שבאו חמש מכות ולא שלח,אמר הקב"ה מכאן ואילך אם רצה לשלוח איני מקבל שכך כתוב בחמש מכות האחרונות 'ויחזק ה' את לב פרעה' (ט יב).


* ויש חלוקות ל 2+2.. לזוגות.
ולשבע ועוד שלוש..
ןלשבע בלבד - אבל אילו ?
ולפי - ניתוץ אלילי מצרים השונים.
וע"כ בעזהי בהמשך.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' אפריל 19, 2024 6:03 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: איך מחלקים מכות ?

הודעהעל ידי יהודהא » ה' אפריל 18, 2024 6:55 pm

* ויש חלוקות ל 2+2.. לזוגות.
א.
מכות -במגוון הנבראים.

* הזוג הראשון דם-צפרדע שניהם שייכים ליאור =מים,
* השני כנים-ערוב הם בעלי חיים מזיקים. [אך שרצו בארץ ראה להלן].

* השלישי, דבר-שחין, מחלות בגופות האדם ובעלי החיים..
* הרביעי, ברד-ארבה מכות ביבול הבאות מהאויר.

* החמישי - חושך ובכורות - מכות בנכבדים שבאדם ובבריאה [הבכור והאור].
הבכור בנכבדיהם ובאליליהם [פרעה]. והחושך שיש בו ממשות למעלה מהטבע.
וזה שונה מכל המכות הקודמות היו התפרצויות טבעיות אך בממדים ענקיים ובלתי מוכרים עד אז.

ב.
** לפי תגובת פרעה״
.
אדישות.בדם: ...ולא שת ליבו גם לזאת.
בהלה בצפרדע . - ויקרא פרעה למשה..העתירו אל ה ויסר הצפרדעים ממני.

אדישות בכינים. - ויחזק לב פרעה ולא שמע אליהם ..
בהלה בערוב. - ויקרא אל משה ולאהרון ויאמר לכו זבחו ..

אדישות בדבר. -ויכבד לב פרעה ולא שילח..
אדישות בשחין - ויחזק ה את לב פרעה ולא שמע אליהם..

בהלה בברד. ויקרא למשה.. העתירו אל ה ואשלחה אתכם..
בהלה בארבה -וימהר פרעה לקרוא ..ויסר מעלי רק את המוות הזה..

אדישות חושך: - ויאמר לו פרעה לך מעלי..אל תוסף ראות פני..
בהלה נוראה , מכת בכורות: ויקרא למשה ואהרון לילה ..קומו צאו מתוך עמי גם אתם..גם..גם.. למהר לשלחם מן הארץ..

ג.
7+3.

ויש עשר הנחלקים ל 7+3. וכך היא החלוקה של המכות בפרשיות התורה וארא -בא.
ויש לכך משמעות והבדלה בין אלו לאלו ובמפרשים האריכו בכך.

ד.
רק שבע -ואין יותר.

ובתהילים עח, מה- נא. מזכיר שם רק שבע מכות ולא עשר כמקובל.
וַיַּהֲפֹךְ לְדָם יְאֹרֵיהֶם וְנוֹזְלֵיהֶם בַּל-יִשְׁתָּיוּן - דם
יְשַׁלַּח בָּהֶם עָרֹב וַיֹּאכְלֵם וּצְפַרְדֵּעַ וַתַּשְׁחִיתֵם. - ערוב וצפרדע
וַיִּתֵּן לֶחָסִיל יְבוּלָם וִיגִיעָם לָאַרְבֶּה. - ארבה
יַהֲרֹג בַּבָּרָד גַּפְנָם וְשִׁקְמוֹתָם בַּחֲנָמַל. וַיַּסְגֵּר לַבָּרָד בְּעִירָם וּמִקְנֵיהֶם לָרְשָׁפִים. - ברד
יְשַׁלַּח-בָּם חֲרוֹן אַפּוֹ .. מִשְׁלַחַת מַלְאֲכֵי רָעִים.. לְאַפּוֹ לֹא-חָשַׂךְ מִמָּוֶת נַפְשָׁם וְחַיָּתָם לַדֶּבֶר הִסְגִּיר.
וַיַּךְ כָּל-בְּכוֹר בְּמִצְרָיִם רֵאשִׁית אוֹנִים בְּאָהֳלֵי-חָם.
והן - דם,ערוב, צפרדע ארבה,ברד,דבר.בכורות.

סדר באי סדר.
וגם הסדר שונה ובין הדנים בכך גם האב"ע שם.
ולכשנעיין ברשימה נראה שיש סדר באי סדר. שכן המכות המתחלקות לשלוש קבוצות: דצ"ך;עד"ש; באח"ב. ומהן שלושת המכות החסרות בתהילים הן מספר שלוש בכל קבוצה: כנים, שחין וחושך. וישנם הסברים לדבר.

ה.
וכן בתהילים קה,כב-לו.

כח. שָׁלַח חֹשֶׁךְ וַיַּחְשִׁךְ וְלֹא מָרוּ אֶת (דברוו) דְּבָרוֹ:
כט. הָפַךְ אֶת מֵימֵיהֶם לְדָם וַיָּמֶת אֶת דְּגָתָם: ל. שָׁרַץ אַרְצָם צְפַרְדְּעִים בְּחַדְרֵי מַלְכֵיהֶם:
לא. אָמַר וַיָּבֹא עָרֹב כִּנִּים בְּכָל גְּבוּלָם: לב. נָתַן גִּשְׁמֵיהֶם בָּרָד אֵשׁ לֶהָבוֹת בְּאַרְצָם: לג. וַיַּךְ גַּפְנָם וּתְאֵנָתָם.. לד. אָמַר וַיָּבֹא אַרְבֶּה וְיֶלֶק וְאֵין מִסְפָּר: וַיֹּאכַל כָּל עֵשֶׂב בְּאַרְצָם . וַיַּךְ כָּל בְּכוֹר בְּאַרְצָם רֵאשִׁית לְכָל אוֹנָם:
דם, צפרדע, ערוב,כינים,ברד, ארבה, בכורות.


ו.
המטרה והכוונה לנגח את מגוון אליליהם.
** רבי חייא בריה דרבי אחא דיפו משכו וקחו לכם צאן למשפחותיכם (שם שם כ"א) שיהא כל אחד מכם מושך אלוהות של מצרים ושוחטו לפניו.

דַּבֵּר֮ אֶל⁠־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵל֒ וְיָשֻׁ֗בוּ וְיַחֲנוּ֙ לִפְנֵי֙ פִּ֣י הַחִירֹ֔ת בֵּ֥ין מִגְדֹּ֖ל וּבֵ֣ין הַיָּ֑ם לִפְנֵי֙ בַּ֣עַל צְפֹ֔ן נִכְח֥וֹ תַחֲנ֖וּ עַל⁠־הַיָּֽם
כי היה זה מקום עבודה זרה של האליל בעל צפון.רבי אברהם בן הרמב"ם ותוספות השלם.

ובהמשך לאור הנל יש מקום להניח שגם בכל המכות הכוונה היתה להכות בכל צורות העבודה-הזרה שהיו במצרים, כפי שמסיק רבי חיים פלטיאל מרש"י –
"… לפי שהמצריים עובדים לנילוס לפיכך הלקה את יראתם ואח"כ הלקה אותם.

וא"ת לכבשים היו עובדים?
ועונה רבי חיים פלטיאל, שהעבודות-זרות המצריים רבים היו - ומסוגים שונים, שכל מי שנהנים ממנו נהפך אצלם לא-ל: "כך מנהגי עובדי אדמה, היו נהנין מן הנילוס ועובדין לו, [u]בעלי הצאן לצאן, ושאר העם הנהנין מן פרעה- לפרעה..".[/u]

פרעה אליל השמש.png
פרעה אליל השמש.png (1.07 MiB) נצפה 134 פעמים

פרעה יושב בספינת השמש השטה על הנילוס.

ז.
ואולי ניתן לעשות השוואה בין המכות לאליליהם -כדברי ר פלטיאל-
לפי הידוע מההיסטוריה המצרית [ולא רק הם] היו להם כאלפיים אלילים שונים. בהם כאלו שהיו ראשיים ומפורסמים שהיו ממונים על אותם תחומים שציינו לעיל :

* חעפי- ממונה על הנילוס -מים.= דם וצפרדע. [וכן -חקת אשת האליל ח'נם, מצויירת בראש צפרדע].

* איסיס- ממונה גם על הקסמים, וכן על העפר\אדמה,= כינים וערוב. כינים[והך את עפר הארץ]. ערוב.[ ובכל ארץ תישחת הארץ..]מצרים.

* שו - ממונה על האויר. דבר [ מגפות המתפשטות באוויר]. שחין [פיח באויר, וזרקו משה השמימה] .

* נפר- ממונה על התבואה. ברד[ואת כל עשבה השדה]. ארבה [ויאכל את כל עשב הארץ].

* רע - הוא אליל השמש וגם ראש האלילים.= חושך בכורות.
חושך, אליל השמש הוא רע והוא ראש האלים המופיע תדיר בתבליטים של מצריים.
והנה החשיך אלוקי העברים את האור\השמש במצרים.

בכורות, פרעה עצמו מייצג את אלילו רע. ובכורו מייצג את המשך האליליות השושלת והמלוכה. והקבה פגע בהם, והנה הוכיחה המכה שאין האליל רע יכול להגן על מייצגו ועל בנו בכורו.
[להבדיל אא"ה גם עמ"י מכונה ע"י הקבה "בני בכורי ישראל".]

האלה-חקת.jpg
האלה-חקת.jpg (16.03 KiB) נצפה 134 פעמים

---------------------------------
כמובן שחלק מהדברים אינם חדים וחלקים, וניתן לפרשם כה וכה, וליותר משתי פנים.
[ויש בהן פירכות]
אך - מה פטיש זה מתחלק לכמה ניצוצות אף מקרא אחד יוצא לכמה טעמים" .
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' אפריל 19, 2024 6:08 pm, נערך 6 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: איך מחלקים מכות ?

הודעהעל ידי יהודהא » ה' אפריל 18, 2024 10:06 pm

תחילה כתבתי - שיש בתנך שלוש פעמים "עשרת הדברות" .
ונשאלתי ע"כ - היכן ?

וליתר דיוק ,
לא כתוב "הדברות" !
אלא "עשרת הדברים "- כשהכוונה לעשרת הדברות.
ובהתאם לכך ,תיקנתי במאמר הראשי.

ואלו הם הפעמים:
שמות לד, כח
.. וְאַרְבָּעִ֣ים לַ֔יְלָה לֶ֚חֶם לֹ֣א אָכַ֔ל וּמַ֖יִם לֹ֣א שָׁתָ֑ה וַיִּכְתֹּ֣ב עַל־הַלֻּחֹ֗ת אֵ֚ת דִּבְרֵ֣י הַבְּרִ֔יתעֲשֶׂ֖רֶת הַדְּבָרִֽים׃

דברים ד, יג
וַיַּגֵּ֨ד לָכֶ֜ם אֶת־בְּרִית֗וֹ אֲשֶׁ֨ר צִוָּ֤ה אֶתְכֶם֙ לַעֲשׂ֔וֹת עֲשֶׂ֖רֶת הַדְּבָרִ֑ים וַֽיִּכְתְּבֵ֔ם עַל־שְׁנֵ֖י לֻח֥וֹת אֲבָנִֽים׃

דברים י, ד
וַיִּכְתֹּ֨ב עַֽל־הַלֻּחֹ֜ת כַּמִּכְתָּ֣ב הָרִאשׁ֗וֹן אֵ֚ת עֲשֶׂ֣רֶת הַדְּבָרִ֔ים אֲשֶׁ֣ר דִּבֶּר֩ ה אֲלֵיכֶ֥ם בָּהָ֛ר מִתּ֥וֹךְ הָאֵ֖שׁ ..
---------------------------------------------------------

לתזכורת משנים עברו :
סקירת 12 הפסחים המפורסמים בתנך ובחזל. א+ב..ה+ו. בקישור-
viewtopic.php?f=27&t=59349&hilit=%D7%A4%D7%A1%D7%97


על מקורות ההגדה מחברה וזמנה + פירוט.
viewtopic.php?f=27&t=59305&hilit=%D7%A4%D7%A1%D7%97

וכך היה אומר ועושה הרמבם - את הסדר:
viewtopic.php?f=27&t=61730&hilit=%D7%A4%D7%A1%D7%97

צורת ההסיבה למעשה. בעמוד 4.
viewtopic.php?f=27&t=45390&hilit=%D7%A4%D7%A1%D7%97&start=120

דאת בנציבין ומצודתך פרוסה בירושלים-האם הכתובת שבאיסטנבול פתרה את השאלה?
viewtopic.php?f=27&t=59244&hilit=%D7%A4%D7%A1%D7%97

ירושלמי יכול להיות טיפש - אבל לא תם! והסיבוב - שהביא אותנו להסב בסדר !
viewtopic.php?f=27&t=59230&hilit=%D7%A4%D7%A1%D7%97


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים