א.
בגידה או הצלה.אחד משיאי הדראמה הקשורה בגזירת הגירוש היה
בארמון אלהמברה שבגרנדה ובנוכחות המלך פרננדו והמלכה אליזבת, היה זה כאשר אברהם סניור ויצחק דון אברבנאל ניסו לבטל את הגזירה ובקשתם נדחתה. למהלך הדברים יש גירסאות שונות אבל
התוצאה היתה שאברבנאל יצא לפורטוגל, ואילו אברהם סניור וחתנו מלמד השתמדו.[ זה גם המקום בו קיבל כריסטופר קולומבוס את האישור המלכותי להפליג מערבה, כדי למצוא את הנתיב הימי להודו, וגם בכך הית מעורבות של יהודים, ראה להלן]
ב.
א, סניור היה אחד היהודים הבולטים בתולדות העיר סגוביה והיה איש הכספים של המלכה איזבלה, . הוא נחשב
ליהודי החשוב ביותר בממלכה. ושימש כראש קהילת יהודי קסטיליה,
ובמכתב של יהודי קסטיליה ליהודי רומא ולומברדיאה מ-1487 הם מתייחסים לאברהם סניור
כ-
"ריש גלותא אשר עלינו". מעמד שהוענק למי שנחשב כמנהיג האומה וכהמשך למלכות בית דוד.
במעמדו זה ברום המעלה השתדל למען יהודי קסטיליה כמו גם ליהודי מלגה שנשבו ב-1487 והוא סייע לפדיונם.. . [ממנו השתלשלה שושלת סניור, שרבים מאנשיה הפכו בתפוצת אשכנז לאחר הגירוש
ל"שניאור". ובקהילות הספרדיות שושלת "
קורונל".]
כך גם בעת זו - לפי המסופר אברהם סניור ניסה לשחד את המלכים בממון רב כדי למנוע את צו הגירוש והציע להעניק לה
ם 30,000 מטילי זהב שגרמו לאיזבלה להרהור שני ,אך התערבותו של טורווקמאדה מנעה זאת, וצו הגירוש ניתן. משך הזמן עלו תיאורים עזים לגבי המעמד הגורלי עם התפרצותו של טורקוומאדה לאולם המלכותי [הארמון והאולמות קיימים עד היום ויש המזהים בדיוק את מקום ההתרחשות].
ג.
עם הגירוש ב-1492 החליט אברהם סניור – בלחץ המלוכה - להתנצר ולהישאר בספרד. הוא הוטבל לנצרות בכיכר העיר בידי המלכה בכבודה ובעצמה. בחלוף שנתיים הוא מת, אולם רבים מבני השושלת שלו נמלטו והחלו לחזור לחיק היהדות לפני מאות שנים.
מספרים - שאחת האשמות שהטיחה המלכה בא, סניור היתה כי הוא התנהג בכפיות טובה ומערער את סדרי השלטון,
שכן בביתו היה בית כנסת סודי שבו התפללו רבים מהאנוסים.ובכך גילה בוגדנות שמשכחת ומאפילה על קשריו הטובים וידידותו לבית המלוכה, [הוא היה השדכן בין המלך למלכה איזבל, ובזכותו זכתה בתואר "מלכה"].
בספרי ההיסטוריה הוא אכן
הוקע כבוגד ושפל רוח, שפיתויי השררה הממון והרכוש הרב עיוורו את עיניו והם שהביאוהו להמרת הדת. אבל אחת מצאצאיו בדור ה 17 יצאה בעקבותיו והצליחה לגלות דברים שעין יהודית לא שזפתם מזה 500 שנה.
ולטענתה [ויש החולקים] הצליחה גם לטהר את שמו ולהפכו
מאוייב לאוהב.ד.
הדעה שנתקבעה.הקירבה - שהרחיקה.כנ"ל, יחד עם דון יצחק אברבנאל שהיה חברו הטוב, ניסה למנוע את גזרת הגירוש של יהדות ספרד. כחלק ממאמץ זה אברהם סניור ארגן קבוצה של בנקאים יהודים אמידים, שהציעו כופר זהב כדי לסכל את הגזירה.
שבועיים לפני הגירוש, ב-29 במאי 1492, עדיין הצהיר שהוא ומשפחתו עוזבים עם כל היהודים האחרים. [ויש האומרים כי המלכה
איזבלה איימה שתשמיד את כל יהודי ספרד אם אברהם סניור ומשפחתו לא יתנצרו ויישארו בספרד- ראה להלן]. אולם תפקידו הבכיר
וקרבתו למלך הייתה בעוכריו וגררה את
התרחוקתו מהיהדות.
ב־15 ביוני 1492 הוא הוטבל לנצרות במזרקה
הקיימת עד היום בכיכר שלפני הכניסה לכנסייה Santa María de Guadalupe בעיר גוואדלופ על ידי החשמן של ספרד פדרו דה מנדוזה,
המלכים הקתולים היו הסנדקים. בטקס זה הוטבל גם חתנו מאיר ועוד שלושה יהודים.
לאחר הטקס, קיבל אברהם סניור קיבל את שם המשפחה
"קורונל". ונכדו קורונל ברח להולנד לאחר מותו, שם
חזר ליהדותו ותרם רבות להקמתו לביסוסו ולניהולו של
ביהכ"כ הפורטוגזי המפורסם באמסטרדם עד היום.
ביכ"נ זה היווה מרכזה
ופארה של הקהילה הספרדית שנמלטו מספרד ופורטוגל, [בביכנ זה נקשר שמם של שני מינים מפורסמים ש, וא, דה קוסטה
שהוחרמו על דעותיהם.]
גם חיים בינארט כותב שלאברהם סניור
היה בית תפילה בביתו, ששימש "גם אנוסים וגם נוצרים ממוצא נוצרי גמור". בית הכנסת נסגר אחרי שאברהם סניור ובני ביתו המירו את דתם. וסברו שבית הכנסת הזה עדיין
עומד על תילו אולם מיקומו נעלם, ורבים
שניסו לאתרו נכשלו או הוכשלו בכך. [על חשיפתו -ראה במשך]
ה.
אודיה בנד .לפני מספר שנים, גברת אודיה בנד הגיעה לסגוביה שבספרד. בנד היא
דור 17 לאברהם סניור קורנל, שחי שם לפני 550. בביקור במקום
הצליחה למצוא את בית הכנסת הנסתר של ראש השושלת, דבר שנמנע אפילו מהנשיא נבון ורה"מ פרס שביקרו המקום.
לטענתה אף הצליחה לאשש את הטענה שהמרת הדת של א, שניאור לא היתה מתאוות הממון.
אלא
בנסיון להציל מטבח של כל יהדות ספרד.לאודיה היה ידוע כי בארמונו של סניור, המשומר על ידי אונסק"ו והרשות המקומית, פעל בית הכנסת. וקיימות
עדויות כתובות של אברהם סניור שהוא מתאר תפילה בביתו, ושהוא יורד מהאכסדרה בקומה השנייה אל תוך בית כנסת. "הייתי נחושה למצוא אותו" , אבל שם גילינו שחצי מהארמון נלקח על-ידי הפרנסיסקנים,
ומשמש כיום כמנזר.בניגוד להשערה הנפוצה האומרת
שאין תוכו כברו, ושהוא התנצר ממניעים תועלתיים וכדי להישאר במדינה. ובכל זאת, מתברר שהוא סיכן עצמו ובני ביתו והקים ברמונו בית כנסת סודי לאנוסים. בית כנסת שהיה אבוד במשך מאות שנים, ושאותו חשפה א, בנד מצאצאיותיו, שהגיעה למקום והתעקשה לראותו.
כאשר
קבלה אישור לכניסה למנזר שנמצא בחלק השני של הארמון. היא נכנסה למנזר דרך פשפש אחורי. הגיע לאולם תפילה: שבצד ימין שלו עזרת נשים עם מגיני דוד
וממול הבמה וארון הקודש - הכל כאילו נעצר הזמן.
1. תמונה
- ארון הקודש סגוביה.png (625.89 KiB) נצפה 2092 פעמים
היא מספרת: "כל הנוכחים בחדר היו המומים כי
אף אחד לא האמין לי שהיה בארמונו בית כנסת. במקום שהיה ארון הקודש יש עכשיו מזבח עם הצלוב. השוער אמר שהכל נשאר אותו הדבר, חוץ מזה שפעם
לא היו בחדר חלונות. ואז הבחנו שסמוך לרצפה יש אשנבים קטנים וצרים שמהם נכנס אוויר.
התחלתי לבכות. פה התפללו האנוסים וככה לא ראו אותם מהרחוב.
זה היה מצמרר לעמוד שם 550 שנה אחרי. שאלתי אם יש
מדרגות שלא משתמשים בהם והובילו אותי למדרגות בצד, וכך מצאתי את
המדרגות שעליהן ירד אברהם סניור מביתו אל בית הכנסת. לא יכולנו לדבר, הנשימה נעתקה. אני לא יודעת מתי בפעם האחרונה עמד בבית הכנסת הזה אדם יהודי".
תמונה 2.
- צילום מסך 2024-04-15 004642.png (223.87 KiB) נצפה 2092 פעמים
ו.
נחמן נתן קורונל .[הרב נחמן נתן קורונל מצאצאיו, והראשון שבהם שעלה לא"י ב 1848 (ה'תק"ע; 1810 - כ"ז באב ה'תר"ן; 1890) היה
מגדולי ירושלים במאה ה-19, תלמיד חכם ועסקן ציבורי רב פעלים, שד"ר, חוקר ומחבר ספרים. חותנו של רבי יהושע צבי מיכל שפירא. בין השאר חיבר את הספר "בית נתן".
נחמן נתן קורנל היה ממייסדי
בתי מחסה בעיר העתיקה בשנת 1864. ונכדו בן ציון היה תושב שכונת ימין משה ועבר לגור בשכונת מאה שערים, אביו של בן ציון קורנל שנקרא אשר אנשל (נתן)קורנל היה בין מייסדי שכונת
מאה שערים. ]
בספרו של של נתן קורונל מצאצאי א, סניור קורונל- יש רישום שלקראת סוף הוויכוח המלכה קראה לאברהם סניור ואמרה לו:
אם אתה לא תיתן לי לנצר אותך בגודלופה
אני שוחטת את כל היהודים. אפילו אחד לא יצא חי .
מאחר והוא ידע איזה מרשעת היא ובראותו שאפסו סיכויי
החליט לעשות מעשה כדי להציל עד כמה שאפשר את שאר היהודים. ולמען כך הוא ומלמד חתנו צריכים היו להתנצר, אחרת היו הורגים את היהודים כולם.
תמונה 3. בידספיריט.
- צילום מסך 2024-04-15 004437.png (387.61 KiB) נצפה 2092 פעמים
ז.550 שנה אחרי-
קטעים מראיון של דר' איציק לוי עם הגב' ל, בנד.
"המדריך שלנו אמר לי
'אני אעשה משהו שבגללו אני עלול לאבד את המשרה שלי. יש לי קשרים טובים עם הכמורה אני אנסה אותם'", משחזרת בנד, "הוא התחנן לפני כולם, ואז הודיעו לו שיש אישור למפתח למחר בבוקר, אבל
אסור שיראו אותנו. זה היה כמו בסיפור בלשי.
למחרת הגענו לסמטה, ובעלי ואני חיכנו בצד. אל המדריך הצטרף מדריך נוסף שאמר שהוא לא מאמין שיש שם בית כנסת של אנוסים. הם קיבלו את המפתח
והבריחו אותנו פנימה למנזר דרך פשפש אחורי. ביקשתי מהמדריך שישאל את השוער איפה יש אולם תפילה, והוא הוביל אותנו דרך מסדרונות פנימה. עלינו וירדנו עד שנכנסנו לחדר גדול -
בצד ימין שלו עזרת נשים עם מגיני דוד וממול הבמה וארון הקודש. זה היה נראה כאילו עכשיו יצא משם אחרון המתפללים. כולנו עמדנו נדהמים.
-
היא מספרת: "כל הנוכחים בחדר היו המומים כי
אף אחד לא האמין לי שהיה בארמונו בית כנסת. במקום שהיה ארון הקודש יש עכשיו מזבח עם הצלוב. השוער אמר שהכל נשאר אותו הדבר, חוץ מזה שפעם
לא היו בחדר חלונות. ואז הבחנו שסמוך לרצפה יש אשנבים קטנים וצרים שמהם נכנס אוויר.
התחלתי לבכות. פה התפללו האנוסים וככה לא ראו אותם מהרחוב.
זה היה מצמרר לעמוד שם 550 שנה אחרי. שאלתי אם יש
מדרגות שלא משתמשים בהם והובילו אותי למדרגות בצד, וכך מצאתי את
המדרגות שעליהן ירד אברהם סניור מביתו אל בית הכנסת. לא יכולנו לדבר, הנשימה נעתקה. אני לא יודעת מתי בפעם האחרונה עמד בבית הכנסת הזה אדם יהודי".
.