ישראל אליהו כתב:ואף שבשו"ע השמיט דין זה, הנה, אין דרכו של מרן השו"ע להביא בשו"ע את כל מה שכתב בב"י, שאם הוא דין צדדי, בד"כ אינו מביאו בשו"ע
יעקובי כתב:ישראל אליהו כתב:ואף שבשו"ע השמיט דין זה, הנה, אין דרכו של מרן השו"ע להביא בשו"ע את כל מה שכתב בב"י, שאם הוא דין צדדי, בד"כ אינו מביאו בשו"ע
מה זאת אומרת דין צדדי?
יעקובי כתב:הנה זה מרגלא בפומא דגדולי רבוותא בתראי זיע"א, נושאי כלי השו"ע, דדין שהובא ביתה יוסף ונשמט בשו"ע, הרי זה משום דלית ליה הכי לענין דינא. ואציין כאן לכמה מקומות שהתקבצו תחת ידי אגב לימודי בס"ד.
יעקובי כתב:חושבני שדברי הריח"ס אינם נוגעים ממש בנידון דידן, שכן שהוא מדבר על ענינים הנראים כמו סותרים מהב"י לשו"ע, שבעיקרון צריך להשתדל וליישב, ובלית ברירה אומרים שחזר בו.
אולם דברינו דלעיל נסובו על דינים המובאים בב"י בשתיקה, ואילו בשו"ע אין להם זכר, האם י"ל משום שלא פסקם לדינא השמיטם בשו"ע, או לא.
יעקובי כתב:לא עלי תלונותיך יקירי. הבאתי בס"ד מושכלותיהם של הב"ח, הט"ז, המג"א, החיד"א, הלחם ושמלה, הארץ חיים ועוד. לא אמרתי מעצמי דבר. אולי לכשיתיישב מר במתינות, ויעיין יפה במקורי הדברים שהבאתי לעיל, או אז יראה בעיניו ולבבו יבין ושב ורפא לו. אם דברי הריח"ס יפים בעיניו יותר מכל הנ"ל לחיי, אולם דרך עצה טובה אומר דהנ"ל שווה בדיקה. והבוחר יבחר.
מה שנכון נכון כתב:בהרבה מקומות כשנזקקו הפוסקים לומר שממה שהשמיט בשו"ע את דבריו שבב"י נראה שלא ס"ל כן, כתבו זאת בסגנון שחזר בו, ולא שאגלאי מילתא שהביאו לציון בעלמא. ראה במ"מ שבברכת יעקב הנ"ל וביבי"א ח"ח אהע"ז יב,ו למשל.
מסקנא לענ"ד: מצוה מן המובחר לבלוע את שתי הכזיתים בבת אחת, ואם אינו יכול יבלע כל כזית בבת אחת, ואם אינו יכול יאכל בתוך כדי אכילת פרס
ישראל אליהו כתב:מה שנכון נכון כתב:בהרבה מקומות כשנזקקו הפוסקים לומר שממה שהשמיט בשו"ע את דבריו שבב"י נראה שלא ס"ל כן, כתבו זאת בסגנון שחזר בו, ולא שאגלאי מילתא שהביאו לציון בעלמא. ראה במ"מ שבברכת יעקב הנ"ל וביבי"א ח"ח אהע"ז יב,ו למשל.
הוא אשר אמרתי, קשה לומר איגלאי מילתא. וגם חזר בו רחוק לומר.
יעקובי כתב:לענין בליעת הכזיתות שפתח בו בעל האשכול, כבר הסכמנו לעיל שאכן דבר זה הסכימו השו"ע לדינא, מאחר ונכלל בלשונותיו במקומות אחרים.
מה שנכון נכון כתב:יעקובי כתב:לענין בליעת הכזיתות שפתח בו בעל האשכול, כבר הסכמנו לעיל שאכן דבר זה הסכימו השו"ע לדינא, מאחר ונכלל בלשונותיו במקומות אחרים.
אמנם בחזו"ע שצינתי לעיל הביא שרבי ישמעאל הכהן בהגדת שבח פסח כתב דהשו"ע השמיט את דין התה"ד דידן מאחר ולא ס"ל.
ישראל אליהו כתב:מה שנכון נכון כתב:יעקובי כתב:לענין בליעת הכזיתות שפתח בו בעל האשכול, כבר הסכמנו לעיל שאכן דבר זה הסכימו השו"ע לדינא, מאחר ונכלל בלשונותיו במקומות אחרים.
אמנם בחזו"ע שצינתי לעיל הביא שרבי ישמעאל הכהן בהגדת שבח פסח כתב דהשו"ע השמיט את דין התה"ד דידן מאחר ולא ס"ל.
כוונת "יעקובי" שהסכמנו בינינו.
במחילה מהחזו"ע, השבח פסח לא דייק מלשון השו"ע, אלא מהרמ"א. ואינה ראיה כלל לדעת השו"ע.
ואי משום שהשו"ע השמיטו, על זה אנו דנים כאן.
והרע"י עצמו במקומות אחרים כותב שהשמטת השו"ע אינה ראיה שחזר בו.
ישראל אליהו כתב:וכנה"ג הובא באול"צ ב' עמ' קכ"ג. וחכמה ומוסר (הל' פסח אות ס"ד). אהל יוסף (יו"ד סי' ל') ועוד הרבה פוסקים ס"ל דאין ראיה ממה שהשמיטו בשו"ע. כך שגם אם יש פוסקים החולקים, הרי שיש מח' בין הפוסקים, וצריך להכריע, ולדעתי הסברא נותנת שלא חזר בו.
לדורות כתב:מסקנא לענ"ד: מצוה מן המובחר לבלוע את שתי הכזיתים בבת אחת, ואם אינו יכול יבלע כל כזית בבת אחת, ואם אינו יכול יאכל בתוך כדי אכילת פרס
איני בטוח בזה.
אך זכור לי שהגרי"ז ז"ל לא בלע אותם בבת אחת ולדעתו בכדי אכילת פרס אינו בדיעבד דמצטרף לשעור אלא הוא לכתחילה וראייתו מדברי הגמ' זבחים ע,א בדין נבלת עוף טהור עיין שם. ועל הראיה מהמרדכי טען שאין זה ראיה, ולדעתו, אע"ג דבכדי אכילת פרס מצטרף מ"מ כורך לא הוי, שאין כורך כי אם בשלשתן יחד, ובזה אחר זה אף בכדי אכילת פרס מ"מ פסח מצה ומרור כרוכין יחד לא הוי.
ישראל אליהו כתב:הב"י (סי' תע"ה) הביא דברי תרומת הדשן שדקדק מדברי המרדכי, דמצוה מן המובחר לבלוע הכזית בב"א. והב"י לא הביא ע"ז שום חולק, ומשמע שמסכים לזה. וגם בסימני הב"י שם כתב הב"י דכן עדיף.
עקביה כתב:ישראל אליהו כתב:הב"י (סי' תע"ה) הביא דברי תרומת הדשן שדקדק מדברי המרדכי, דמצוה מן המובחר לבלוע הכזית בב"א. והב"י לא הביא ע"ז שום חולק, ומשמע שמסכים לזה. וגם בסימני הב"י שם כתב הב"י דכן עדיף.
איזה טעם יש בדבר זה? או שמא זו גזירת הכתוב, ללא טעם?
מלבב כתב:עקביה כתב:ישראל אליהו כתב:הב"י (סי' תע"ה) הביא דברי תרומת הדשן שדקדק מדברי המרדכי, דמצוה מן המובחר לבלוע הכזית בב"א. והב"י לא הביא ע"ז שום חולק, ומשמע שמסכים לזה. וגם בסימני הב"י שם כתב הב"י דכן עדיף.
איזה טעם יש בדבר זה? או שמא זו גזירת הכתוב, ללא טעם?
שלא כדרך אכילה, כך כתב רש"י באיזה מקום לא זוכר איפה, כמובן שזה שייך רק לשיטות המקטינים את הכזית.
צופה_ומביט כתב:כוונתו שלבלוע את הכזית [הקטן] שלא בבת אחת אלא בכמה פעמים הוא שלא כדרך אכילה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים