מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' מרץ 22, 2015 9:37 pm

הב"י (סי' תע"ה) הביא דברי תרומת הדשן שדקדק מדברי המרדכי, דמצוה מן המובחר לבלוע הכזית בב"א. והב"י לא הביא ע"ז שום חולק, ומשמע שמסכים לזה. וגם בסימני הב"י שם כתב הב"י דכן עדיף.

ואף שבשו"ע השמיט דין זה, הנה, אין דרכו של מרן השו"ע להביא בשו"ע את כל מה שכתב בב"י, שאם הוא דין צדדי, בד"כ אינו מביאו בשו"ע, והרגיל בלימוד הב"י והשו"ע יראה בזה דוגמאות אין ספור. וכ"כ כנה"ג הובא באול"צ ח"ב (עמ' קכ"ג), וכ"כ רבי אברהם ענתבי בספרו חכמה ומוסר (הלכות פסח אות ס"ד): "הרבה חידושים שהביא בב"י, ובשו"ע השמיטם. שדרכו על הרוב שמעתיק לשון הרמב"ם והטור". וכפל דבריו שם באות צ"ט. וה"ה הכא כיון שזהו דין צדדי למצוה מן המובחר, אף שלא הביאו בשו"ע, לא מסתבר שחזר בו ממ"ש בב"י, ועכ"פ אין הכרח שחזר בו, וכל שאין הכרח שחזר בו, עדיף טפי לומר שנשאר בדעתו שעדיף לבלוע את הכזית בב"א, וכמו שהובא בב"י.

ועוד י"ל דרמז דין זה בסעיף א', שכתב וז"ל יבצע מהשלימה העליונה ומהפרוסה משתיהן ביחד ויטבלם במלח ויאכלם בהסיבה ביחד כזית מכל אחד ואם אינו יכול לאכול כשני זיתים ביחד יאכל של המוציא תחילה ואח"כ של אכילת מצה, עכ"ל. וי"ל דמ"ש ויאכלם ביחד, כוונתו שיבלע ביחד, ואע"ג דאפשר לדחות ולומר דהיינו שיאכלם ביחד בתוך כדי אכילת פרס, מ"מ אין הכרח לפרש כך, וכבר נתבאר שכל שיש ב' צדדים לפרש בלשון השו"ע, עדיף לומר דלא חזר בו ממ"ש בב"י. והרוצה לפרש בשו"ע דכוונתו שיאכלם בתוך כדי אכילת פרס, ושחזר בו ממ"ש בב"י, עליו הראיה.

ועוד י"ל דרמז דין זה בסעיף ו', שכתב וז"ל אכל כחצי זית וחזר ואכל כחצי זית יצא ובלבד שלא ישהה בין אכילה לחברתה יותר מכדי אכילת פרס, עכ"ל. ופשטות לשון השו"ע דכל שלא בלע בב"א לא הוי בלכתחילה. ובחזו"ע ועוד דחו דכוונת מרן דכשאכל חצי זית לא היה בדעתו לאכול עוד חצי זית, ונמלך וחזר ואכל עוד חצי זית, ובכה"ג הוי דיעבד, אך אם אכל את הכזית בלא להמלך באמצע, כל שאכל בתוך כדי אכילת פרס יצא בלכתחילה. אך גם כאן אין הכרח לפרש כך בלשון השו"ע, וכל שאפשר להבין בלשון השו"ע שלא חזר בו ממ"ש בב"י עבדינן הכי, והרוצה לפרש איפכא עליו הראיה.
[בר מן דין, אף אי נימא דחזר בו (מה שלא מסתבר), מ"מ ודאי דעדיף לצאת י"ח כל הראשונים, למצוה מן המובחר].

מסקנא לענ"ד: מצוה מן המובחר לבלוע את שתי הכזיתים בבת אחת, ואם אינו יכול יבלע כל כזית בבת אחת, ואם אינו יכול יאכל בתוך כדי אכילת פרס.

יעקובי
הודעות: 1116
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי יעקובי » א' מרץ 22, 2015 10:04 pm

ישראל אליהו כתב:ואף שבשו"ע השמיט דין זה, הנה, אין דרכו של מרן השו"ע להביא בשו"ע את כל מה שכתב בב"י, שאם הוא דין צדדי, בד"כ אינו מביאו בשו"ע

מה זאת אומרת דין צדדי?

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' מרץ 22, 2015 10:07 pm

יעקובי כתב:
ישראל אליהו כתב:ואף שבשו"ע השמיט דין זה, הנה, אין דרכו של מרן השו"ע להביא בשו"ע את כל מה שכתב בב"י, שאם הוא דין צדדי, בד"כ אינו מביאו בשו"ע

מה זאת אומרת דין צדדי?

הכוונה שאינו דין מהותי בדיני הסדר, ולא הובא בגמ', ואף הטור לא הזכירו, ויש הרבה הערות צדדיות כאלו בב"י.

יעקובי
הודעות: 1116
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי יעקובי » א' מרץ 22, 2015 10:25 pm

באמת שאיני יודע כל כך חילוק בין דין מהותי לשאינו מהותי, אך יורשה להעיר שדבר רווח הוא בגדולי האחרונים ז"ל שדין שהובא בב"י והושמט בשו"ע הדבר אומר דרשני, וע"פ רוב מוכיח דליתא לענין הלכה.

ובס"ד זמן רב שהתעסקתי בבירור ענין זה, ואעתיק הדברים כאן, ולמי שלא יקוץ באריכות אולי יביאו תועלת.

הנה זה מרגלא בפומא דגדולי רבוותא בתראי זיע"א, נושאי כלי השו"ע, דדין שהובא ביתה יוסף ונשמט בשו"ע, הרי זה משום דלית ליה הכי לענין דינא. ואציין כאן לכמה מקומות שהתקבצו תחת ידי אגב לימודי בס"ד.

יעויין להרב ב"ח (או"ח קפ"ב ד"ה כתב ב"י), שהקשה על דין אחד שהביא הב"י בשם המדקדקים, וכתב דנראה עיקר שלא כן, וגם הב"י לא פסק כהני מדקדקים בשו"ע, עכ"ד. ורצונו לומר מדהשמיטו בשו"ע כיעו"ש. ועוד יעויין בב"י (ס"ס קצ"ב) דכתב חידוש מדנפשיה לדינא, אך כל האחרונים שם תמהו בזה כמה תמיהות (ראה, ד"מ, פרישה, ב"ח, ט"ז ומג"א), והב"ח אחר תמיהתו שם סיים בזה"ל, ולפי הנראה גם ב"י חזר בו מדלא פסק כך בשו"ע, ע"כ. וכיו"ב איתא בט"ז (או"ח רע"ג ב') על דין הרמ"א, וזה לשון הט"ז, ב"י כתב זה מסברא דנפשיה ולא הביאו בשו"ע, משמע שלא היה זה הוראה ברורה אצלו, ע"כ. ויעויין גם בב"י (או"ח ר"ד), דמייתי בשתיקה לדין האהל מועד בשם הרא"ה, אבל בשו"ע שם לא הזכירו ורק הרמ"א (ס"ח) הביאו, והמג"א שם (אות כ') הרבה לפקפק בזה, וסיים, ולכן נראה לי שמשו"ה השמיט הרב ב"י דין זה, ע"כ. ועוד כיו"ב ראה בב"י (ס"ס קצ"ג) שהביא בשתיקה תשובת הריצב"א, אולם המג"א שם (אות ח') הרבה להוכיח הפך סברתו, וסיים בזה"ל, ונראה לי שמשום זה השמיט הרב ב"י תשובה זו, ע"כ. ועוד בב"י (סי' רס"ח) העתיק בשתיקה לדברי התה"ד, אך המג"א שם (אות ג') כתב לדחותו, וכתב דלכן השמיטו הרב ב"י, יעו"ש. ועוד יעויין כיו"ב להרב לחם ושמלה (קפ"ז שמלה ד') וזה לשונו, באמת דין זה של הגהות מיימוניות חידוש הוא, וכפי הנראה יחיד הוא בזה, ומדברי כל הפוסקים לא משמע הכי, והרי הב"י אף כי בב"י הביאו, מ"מ בשו"ע השמיטו, ונראה מטעם זה כי היה נראה לו משמעות כל הפוסקים דלא כותיה, והרמ"א שהביאו הביאו רק לחומרא, כיון שאין הפסד אם נחוש ליה לחומרא, עכ"ל. וכן חזר ושנה דבריו להלן (קפ"ט שמלה נ"ז), יעו"ש.

כללם של דברים, המפורסם דדין שהובא ביתה יוסף והושמט בשו"ע, מורה ובא דלית ליה הכי לדינא.

ובאמת במקום אחד שהוסכם דין הב"י בעיני המג"א, תמה למה השמיטו בשו"ע, יעויין בדין ברכת רוחות הנושבות בנחת (ב"י סי' רכ"ז, ומג"א שם אות א'), ותמיהה זו מיוסדת על ההנחה דכל השמטה בשו"ע הוי אומר דלמעשה לא סבירא ליה הכי, וכמו שבאמת חזינן לעיל מהמג"א בכמה דוכתי, ומאחר ובדין ברכת הרוחות לא מצא המג"א כל דחיה, תמה למה השמיטו בשו"ע, ולא ניחא ליה למימר דסמיך על הב"י. (ומ"מ נראה דיש לנו פה להשיב, דמאחר ודין הנזכר ליתא בבבלי וברמב"ם וברי"ף וכו', רק בירושלמי ובתוס', איכא למימר דלא קי"ל כירושלמי בזה, ומשו"ה השמיטו בשו"ע. אולם צריך בדיקה מאי שנא מברכת מלביש ערומים בסי' רכ"ג, ואולי משום שהרא"ש כתבו, ואכתי צריך תלמוד). עכ"פ שמעינן דכל שהובא בב"י והושמט בשו"ע ליתא לדינא.

והנה הברכ"י (או"ח סי' ש"ב אות ד') נדרש לענין זה, והביא דברי הרב יד אהרן שכמה דברים מייתי מרן בב"י מכמה גדולים, ואינו מביאם בשו"ע, והם להלכה. ואולם כתב הברכ"י להשיב על כך, דאנכי הרואה דמרגלא בפומייהו דרבנן בתראי, דמדלא הביאו בשו"ע שמעינן דלא סבר ליה להלכה. (א"ה, כגון הנך דלעיל). וכמה ענינים הדברים מוכיחים דהשמיטם בכונה, דלא ברירא ליה מילתא לפסוק הלכה למעשה בשו"ע. וכן כתב בתשובת מהר"ש הלוי אב"ד איזמיר, להוכיח בדין אחד דמדהשמיטו בשו"ע, מורה דאין דעתו לפסוק כן. ואולם הרב הגדול מהר"ר גבריאל איספיראנסה השיב עליו דאין הכרע בזה, דכמה דינין מוסכמין אשכחן דאין הרב כותבם, וסמיך ליה במה שכתבם בב"י. וזהו חידוש גדול, אבל הלב מהסס הרבה לומר דסמיך על הב"י, ומה זו סמיכה בדינים ההם טפי מכל הדינים שכתבם בשו"ע. וכעת לא מצאתי כלל ברור בזה בדעת מרן בשו"ע, בהשמטת דינים שהם מוסכמים. עכ"ד החיד"א בברכ"י.

הוי אומר דהמפורסם יותר בין רבני האחרונים ז"ל, והכי מרגלא בפומייהו, דמדלא הביאו בשו"ע שמעינן דלא סבר לה להלכה. ומה שכתב הרב גבריאל הנזכר הוא חידוש גדול, והלב מהסס בזה הרבה, דמה נשתנו דינים אלו משאר דינים שהביא בשו"ע. וזו בודאי טענה חזקה.

אכן כעבור כמה שנים, חזר וכתב הרב חיד"א ז"ל בספרו יוסף אומץ (סי' כ"ט) וזה לשונו, שמענה ואתה דע לך דכמה דינין מוסכמים השמיטם בשו"ע, וכ"כ הרב הגדול מהר"ר גבריאל איספירנסה זלה"ה בתשובה כ"י, דאין הכרע מהשו"ע שהשמיט דין אחד, דכמה דינים מוסכמים אין הרב כותבם וסמיך ליה במה שכתבם בב"י. ואני הדל כתבתי עליו בספר הקטן ברכ"י או"ח סי' ש"ב, מה זו סמיכה בדינים ההם על הב"י יותר מכל הדינים שכתבם בשו"ע, ע"ש. ועתה נראה, דודאי כונת הרב הנזכר הוא, שדיני הגמרא והרמב"ם וכיוצא מביאם בשו"ע, אמנם הדינים המחודשים זימנין דהוא ז"ל משמיט מהם. ונראה דזה דבר השמיט'ה תחת שלש, או שהדין ההוא, אף שהוא מוסכם, הוא מציאות רחוק, או שהוא פשוט, או שהוא כלול ונלמד מעיקר הדין שכתב בשו"ע. עכ"ל החיד"א.

אכן נודע הדבר מתי אמרינן דסמיך על מה שכתב בב"י, והוא תחת שלש הנ"ל, כל שהוא כלול בדברי השו"ע, או דין פשוט, או מציאות רחוקה. (ובימי חורפי נתתי בו סימן לזכרון, כפ"ר לעמך ישראל, נוטריקון כלול פשוט רחוק, דאלו הדינים נתונים לעם ישראל לנהוג בהם הלכה למעשה, הגם דנשמטו מהשו"ע). ואולם בר מהני תלת, הדר דינא דמדלא הביאו בשו"ע שמעינן דלאו הלכתא הכי, ואין שום טעם לומר דסמיך על הב"י. וכלל זה דבר נאה ומתקבל לברר כמה ענינים וספיקות בדעת הב"י, וכן התקבל והשתרש אצל רבני האחרונים ובעלי הכללים ז"ל, וכדאיתא בשד"ח (ח"ו כללי הפוסקים י"ג ה') דדברי החיד"א אלו נכונים בטעמם ראויים אליו, ונמשכו אחריו כל ישרי לב מרבנן בתראי ז"ל, הר"ח פאלאג'י והרב פתה"ד ואביו הרב צפיחית בדבש ועוד כיעו"ש.

וכן יעויין להרב ארץ חיים (כלל י"ז) שכתב לקיים דברים הנ"ל, דמדהשמיטו בשו"ע לאו דינא הכי, אם לא באחד משלשת האופנים הנזכרים, יעו"ש. אלא שלקראת סוף דבריו שם, רמז להקשות על הרב חיד"א בזה"ל, והנה בדין שכתב מרן בב"י או"ח סי' רמ"ה משם הר"ן, ופסקו מור"ם בשו"ע שם ס"א, שאין בו אחד משלשת האופנים הנ"ל, מצאתי בברכ"י או"ח סי' תצ"ו אות ה' שכתב, דהגם שהשמיטו מרן ז"ל בשו"ע אין מופת חותך דפליג עלה, עכ"ל. ור"ל דקצת תיובתא מדידיה אדידיה. אבל האמת דלא קשיא, שכן כל זה בתחלת דרכו של הרב חיד"א בבירור ענין זה, בעת כתיבת הברכ"י (הדפיסו לראשונה תקל"ד), דאין ולא ורפיא בידיה ובטרם מצא כלל ברור בזה, כנזכר לעיל משמיה (סי' ש"ב), אולם לבסוף בעת כתיבת ספרו יוסף אומץ (הדפיסו לראשונה תקנ"ח, ככ"ד שנים אחר הדפסת הברכ"י), הרי שכבר יגע ומצא לכלל ברור וכנ"ל משמיה שם (סי' כ"ט), ולפ"ז נראה דתו אין קושי בדבריו מהכא להתם.

מעתה בהתברר מסקנת החיד"א בזה (ובדעת ר' גבריאל איספיראנסה נמי), מסתמא לכגון זה נתכוונו גם שאר האחרונים שכתבו דזימנין דסמיך על הב"י, והיינו או בדינים פשוטים, או הכלולים בדברי השו"ע, או מילתא דלא שכיחא, דאי לא תימא הכי אין שום טעם בעולם לסמוך בקצת דינים יותר משאר דינים, וכטענת החיד"א, אך מסקנתו בדברי טעם הולמת דברי כולם.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' מרץ 22, 2015 10:34 pm

יעקובי כתב:הנה זה מרגלא בפומא דגדולי רבוותא בתראי זיע"א, נושאי כלי השו"ע, דדין שהובא ביתה יוסף ונשמט בשו"ע, הרי זה משום דלית ליה הכי לענין דינא. ואציין כאן לכמה מקומות שהתקבצו תחת ידי אגב לימודי בס"ד.

הרע"י כשנדרש לענין כזה נוטה עתים לכאן ועתים לכאן. [ובענין דידן ראה בשו"ת חזו"ע ח"א עמוד שסח].
האריך בזה גם הריח"ס בספרו ברכת יעקב.

יעקובי
הודעות: 1116
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי יעקובי » א' מרץ 22, 2015 10:49 pm

ועוד יש להוסיף דכן מבואר גם מדברי המאמ"ר (סי' תרצ"ב אות ד') והא"ר (סי' תרצ"ב אות ד') והכה"ח (סי' תר"צ אות קכ"ד), דדין המובא ב"י ונשמט בשו"ע היינו משום דלאו לדינא.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' מרץ 22, 2015 10:56 pm

ברכת יעקב.pdf
(1.97 MiB) הורד 513 פעמים

יעקובי
הודעות: 1116
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי יעקובי » א' מרץ 22, 2015 10:58 pm

ואמנם לפי מה שכתב פותח האשכול, הרי שדין בליעת הכזית נרמז בדברי השו"ע סעיפים א, ו, וזהו כמסקנת החיד"א דלעיל, שיש פעמים שהשו"ע לא כתב הדין במפורש אך כללו במקום אחר, והוא לדינא.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' מרץ 22, 2015 11:00 pm

לענ"ד כמו שכתבתי, שלא חזר בו. [ויש להביא לזה מקורות רבים, ואכמ"ל].
ובכל אופן, נתבאר שאפשר שהשו"ע רמז זאת בשולחנו.

יעקובי
הודעות: 1116
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי יעקובי » א' מרץ 22, 2015 11:09 pm

חושבני שדברי הריח"ס אינם נוגעים ממש בנידון דידן, שכן שהוא מדבר על ענינים הנראים כמו סותרים מהב"י לשו"ע, שבעיקרון צריך להשתדל וליישב, ובלית ברירה אומרים שחזר בו.

אולם דברינו דלעיל נסובו על דינים המובאים בב"י בשתיקה, ואילו בשו"ע אין להם זכר, האם י"ל משום שלא פסקם לדינא השמיטם בשו"ע, או לא.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' מרץ 30, 2015 8:34 pm

יעקובי כתב:חושבני שדברי הריח"ס אינם נוגעים ממש בנידון דידן, שכן שהוא מדבר על ענינים הנראים כמו סותרים מהב"י לשו"ע, שבעיקרון צריך להשתדל וליישב, ובלית ברירה אומרים שחזר בו.

אולם דברינו דלעיל נסובו על דינים המובאים בב"י בשתיקה, ואילו בשו"ע אין להם זכר, האם י"ל משום שלא פסקם לדינא השמיטם בשו"ע, או לא.

ספר הב"י נכתב כספר הלכה [ראה בהקדמתו]. וערך את הב"י בצורה שנדע מה הדין. וכיון שהביא את תה"ד בשתיקה, משמע דהכי ס"ל בב"י, דאל"כ איך ציפה הב"י שנדע מה ההלכה?
ובפרט שכן כתב בסימני הב"י "מצוה לבלוע כל הכזית של מצה בבת אחת". וא"כ הכי ס"ל לב"י. ואם נאמר דחזר בו בשו"ע, זה דחוק, וכדברי הריח"ס בברכת יעקב.

יעקובי
הודעות: 1116
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי יעקובי » ב' מרץ 30, 2015 9:06 pm

לא עלי תלונותיך יקירי. הבאתי בס"ד מושכלותיהם של הב"ח, הט"ז, המג"א, החיד"א, הלחם ושמלה, הארץ חיים ועוד. לא אמרתי מעצמי דבר. אולי לכשיתיישב מר במתינות, ויעיין יפה במקורי הדברים שהבאתי לעיל, או אז יראה בעיניו ולבבו יבין ושב ורפא לו. אם דברי הריח"ס יפים בעיניו יותר מכל הנ"ל לחיי, אולם דרך עצה טובה אומר דהנ"ל שווה בדיקה. והבוחר יבחר.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' מרץ 30, 2015 9:14 pm

יעקובי כתב:לא עלי תלונותיך יקירי. הבאתי בס"ד מושכלותיהם של הב"ח, הט"ז, המג"א, החיד"א, הלחם ושמלה, הארץ חיים ועוד. לא אמרתי מעצמי דבר. אולי לכשיתיישב מר במתינות, ויעיין יפה במקורי הדברים שהבאתי לעיל, או אז יראה בעיניו ולבבו יבין ושב ורפא לו. אם דברי הריח"ס יפים בעיניו יותר מכל הנ"ל לחיי, אולם דרך עצה טובה אומר דהנ"ל שווה בדיקה. והבוחר יבחר.

לפני שנעיין [בל"נ], לאן הסברא נוטה? שחזר בו על של דבר שני, או שראה להעתיק בד"כ דברי הר"מ והטור?

יעקובי
הודעות: 1116
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי יעקובי » ב' מרץ 30, 2015 9:39 pm

מתוך הקדמת הב"י מתבאר ועולה כי שתי מטרות היו לפניו. א) ידיעה מורחבת בסוגיא, על שיטותיה וחידושי הראשונים שבה. ב) פסיקת ההלכה.

"...וזה משפט הספר ומעשהו, לבאר הדין שכתב בעל הטורים... ואם המחבר ישמיט סברת איזה פוסק... יביא סברת הפוסקים הנשמטים וטעמם... ואם נמצא איזה דין מחודש בדברי איזה פוסק או מפרש ולא הביאו המחבר, יביאנו ויבאר טעמו. נמצא שמי שיהיה ספר זה לפניו יהיו סדורים לפניו דברי התלמוד עם הראשונים..." (ומונה והולך לספרי הראשונים בשמותיהם). ועוד האריך לבאר השתלשלות דברי הראשונים אלו מאלו, וכמה ידיעות בכיו"ב.

"...ועלה בדעתי שאחר כל הדברים אפסוק הלכה ואכריע בין הסברות, כי זהו תכלית להיות לנו תורה אחת ומשפט אחד" וכו' וכו', ומרחיב לבאר שיטתו בהכרעת ההלכה.

הוי אומר שלא כל מה שהביא בב"י כונתו שהדברים ראויים להקבע לפסק הלכה, רק כדרכו להיות מאסף לכל המחנות לשם הידיעה. ורק מה שהכריע בהדיא וכתב הכי נקטינן וכד' זה נתכוין להכריע להלכה. וא"כ הרבה דברים שהביאם בסתם בב"י מבלי להסכים או להתנגד, בודאי יתכן שיש בהם לא מעט דברים שהובאו רק לשם הידיעה, ולא לשם פסק בהכרח.

וממוצא דבר, לא צריכים לומר שכל דבר שני חזר בו, אלא מעיקרא לא קבע בו מסמרות ולא סברו כדבר מוכרח לדינא, ומשלא העלהו על השולחן הטהור אגלאי מילתא למפרע שלא נקט כן למעשה!

ובאמת כבר כתבתי למעלה שעיקר דברי הריח"ס נאמרו על דברים שנראים כמו סתירה ברורה בין מסקנתו בב"י למה שנקט בשו"ע, ועל כגון דא כתב שראוי ליישב מה דאפשר, ורק בהכרח גדול לומר שחזר בו. אבל כאן עסקנו בדבר שהובא כידיעה בעלמא בב"י, בלתי שום הכרח דנקיט הכי, ושוב משלא הובא בשו"ע הרי שהתברר שכבר מתחילה לא סברו לענין הלכה.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' מרץ 30, 2015 10:20 pm

אם הביא מח', היה צריך להכריע. ואם לא הביא מח', אלא דעת פוסק אחד, מה שייך שיכריע, אף אחד לא חולק! וראיה לכך, שכן כתב בסימנים.
ועוד, הלא כשכתב את הב"י, לא בטוח שידע שכעבור עשרים שנה יוציא את השו"ע. והיה צריך לגלות לנו שאינו סובר כאותה דעה שהביא בשתיקה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מרץ 30, 2015 10:32 pm

בהרבה מקומות כשנזקקו הפוסקים לומר שממה שהשמיט בשו"ע את דבריו שבב"י נראה שלא ס"ל כן, כתבו זאת בסגנון שחזר בו, ולא שאגלאי מילתא שהביאו לציון בעלמא. ראה במ"מ שבברכת יעקב הנ"ל וביבי"א ח"ח אהע"ז יב,ו למשל.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' מרץ 30, 2015 10:43 pm

מה שנכון נכון כתב:בהרבה מקומות כשנזקקו הפוסקים לומר שממה שהשמיט בשו"ע את דבריו שבב"י נראה שלא ס"ל כן, כתבו זאת בסגנון שחזר בו, ולא שאגלאי מילתא שהביאו לציון בעלמא. ראה במ"מ שבברכת יעקב הנ"ל וביבי"א ח"ח אהע"ז יב,ו למשל.

הוא אשר אמרתי, קשה לומר איגלאי מילתא. וגם חזר בו רחוק לומר.

יעקובי
הודעות: 1116
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי יעקובי » ב' מרץ 30, 2015 11:09 pm

נעשה רגע סדר בדברים.

לענין בליעת הכזיתות שפתח בו בעל האשכול, כבר הסכמנו לעיל שאכן דבר זה הסכימו השו"ע לדינא, מאחר ונכלל בלשונותיו במקומות אחרים. וזהו כמסקנת החיד"א שהבאתי לעיל, שכל דבר שהובא ביתה יוסף ונשמט בשו"ע בד"כ אינו לדינא, אי לאו שהוא נכלל בדברי השו"ע באיזה מקום, או מילתא דפשיטא, או מציאות רחוקה. (וסימנך: כפ"ר - כלול, פשוט, רחוק).

את עיקרי דברי למעלה כיוונתי כלפי הדיון העקרוני שהתפתח "אם על כל דבר שני נאמר שחזר בו". ולזאת השתדלתי להבהיר בס"ד, שכל שאינו נכנס תחת אחד משלשת האופנים הנ"ל (כפ"ר), הרי שמתברר שאכן לא נקט כן השו"ע לדינא. ואחדד כאן דבר מה שנכלל במרוצת דברי לעיל וחשוב להדגישו כאן, שבדרך כלל במקומות כאלו המעיין היטב בב"י ימצא כבר סימני דרך (ופעמים אף יותר מזה) מדוע לא סבירא ליה הכי (הגם שבהתבוננות שיטחית לא ניתן להבחין בזה, שהרי הדין מועתק ועומד לפנינו בב"י, ומנא לן שלא סובר כן). וזה מבואר היטב ובהרחבה בדברי האחרונים שציינתי למעלה, שבאותם מקומות שהשמיט הדין בשו"ע, הסירו הלוט וגילו טעמו של דבר ע"פ כמה סברות וראיות וחשבונות ממקומות אחרים, להוכיח ולברר שאין דעת הב"י מסכמת כן. אלא שלכל זה צריך עין פקוחה ולב רחב להבין בעומק דברי הראשונים והב"י. (אם כי שאכן בכמה מקומות מועטים הוצרכו לומר שחזר בו ממה שסבר בב"י. ואף גם זאת נימקו והכריחו מדוע).

המעיין יפה בשום שכל בציונים דלעיל, ימצא ויבין כאשר אמרנו בס"ד.

נסכם: כל דין שהובא בשתיקה בב"י, ואילו בשו"ע אינו נמצא במפורש (אדרבה נראה כאילו השמיטו), אזי צריך לפשפש ולמשמש אם לא נכלל באיזה מקום אחר בדבריו, או שאינו דבר פשוט, או אינו איזו מציאות רחוקה, הרי שהדבר עד לעצמו שאינו מוסכם בעיניו למעשה. ובד"כ מתוך העיון כראוי בכללות הענין בב"י יתגלה ויתברר טעמו של דבר מה ההכרח לכך שאין זה לדינא בעיני הב"י. ובקצת מקומות יש לומר דאכן חזר בו מדבריו בב"י, וגם לזה ימצא אחר העיון טעם כעיקר, מעיקרא מאי קסבר ולבסוף מאי קסבר.

לדורות
הודעות: 5
הצטרף: ה' מרץ 12, 2015 5:24 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי לדורות » ג' מרץ 31, 2015 12:20 am

מסקנא לענ"ד: מצוה מן המובחר לבלוע את שתי הכזיתים בבת אחת, ואם אינו יכול יבלע כל כזית בבת אחת, ואם אינו יכול יאכל בתוך כדי אכילת פרס

איני בטוח בזה.
אך זכור לי שהגרי"ז ז"ל לא בלע אותם בבת אחת ולדעתו בכדי אכילת פרס אינו בדיעבד דמצטרף לשעור אלא הוא לכתחילה וראייתו מדברי הגמ' זבחים ע,א בדין נבלת עוף טהור עיין שם. ועל הראיה מהמרדכי טען שאין זה ראיה, ולדעתו, אע"ג דבכדי אכילת פרס מצטרף מ"מ כורך לא הוי, שאין כורך כי אם בשלשתן יחד, ובזה אחר זה אף בכדי אכילת פרס מ"מ פסח מצה ומרור כרוכין יחד לא הוי.

יעקובי
הודעות: 1116
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי יעקובי » ג' מרץ 31, 2015 12:58 am

ישראל אליהו כתב:
מה שנכון נכון כתב:בהרבה מקומות כשנזקקו הפוסקים לומר שממה שהשמיט בשו"ע את דבריו שבב"י נראה שלא ס"ל כן, כתבו זאת בסגנון שחזר בו, ולא שאגלאי מילתא שהביאו לציון בעלמא. ראה במ"מ שבברכת יעקב הנ"ל וביבי"א ח"ח אהע"ז יב,ו למשל.

הוא אשר אמרתי, קשה לומר איגלאי מילתא. וגם חזר בו רחוק לומר.

א"כ דברי מר דלא כמאן. שכן איגלאי מילתא, כדברי האחרונים שהבאתי בעניותי, הינו ממאן לומר. וכמו כן לומר שחזר בו, וכדברי האחרונים המובאים בציוני הרב משנ"נ, ג"כ הינו ממאן לומר. והוי דלא כמאן.

הצד השוה שבין דברי לדברי הרב משנ"נ, שבד"כ דין הנשמט מהב"י לשו"ע אינו לדינא, השאלה האם מעיקרא לא סבר כן, או חזר בו. אך לדברי מר לא זה ולא זה אלא בד"כ הכל לדינא. אבל כאמור מדברי כל האחרונים מתבאר דבד"כ אינו לדינא.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מרץ 31, 2015 1:54 am

יעקובי כתב:לענין בליעת הכזיתות שפתח בו בעל האשכול, כבר הסכמנו לעיל שאכן דבר זה הסכימו השו"ע לדינא, מאחר ונכלל בלשונותיו במקומות אחרים.

אמנם בחזו"ע שצינתי לעיל הביא שרבי ישמעאל הכהן בהגדת שבח פסח כתב דהשו"ע השמיט את דין התה"ד דידן מאחר ולא ס"ל.

יעקובי
הודעות: 1116
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי יעקובי » ג' מרץ 31, 2015 10:33 am

כלומר הרב שבח פסח ג"כ מצטרף לעקרון שהשמטה מהב"י לשו"ע היינו משום דלא ס"ל.

ומ"מ החיד"א הסכים (באופן כללי) שישנם דברים שאחר החיפוש ימצאו כלולים בדברי השו"ע, ובהנחה שכך הדבר בנ"ד (כדברי בעל האשכול נ"י לעיל, שדין בליעת הכזיתות נכלל גם בלשונות השו"ע) הרי שעפ"ז כתבתי שהסכמנו לעיל וכו'.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ג' מרץ 31, 2015 10:43 am

מה שנכון נכון כתב:
יעקובי כתב:לענין בליעת הכזיתות שפתח בו בעל האשכול, כבר הסכמנו לעיל שאכן דבר זה הסכימו השו"ע לדינא, מאחר ונכלל בלשונותיו במקומות אחרים.

אמנם בחזו"ע שצינתי לעיל הביא שרבי ישמעאל הכהן בהגדת שבח פסח כתב דהשו"ע השמיט את דין התה"ד דידן מאחר ולא ס"ל.

כוונת "יעקובי" שהסכמנו בינינו.
במחילה מהחזו"ע, השבח פסח לא דייק מלשון השו"ע, אלא מהרמ"א. ואינה ראיה כלל לדעת השו"ע.
ואי משום שהשו"ע השמיטו, על זה אנו דנים כאן.
וכנה"ג הובא באול"צ ב' עמ' קכ"ג. וחכמה ומוסר (הל' פסח אות ס"ד). אהל יוסף (יו"ד סי' ל') ועוד הרבה פוסקים ס"ל דאין ראיה ממה שהשמיטו בשו"ע. כך שגם אם יש פוסקים החולקים, הרי שיש מח' בין הפוסקים, וצריך להכריע, ולדעתי הסברא נותנת שלא חזר בו.
והרע"י עצמו במקומות אחרים כותב שהשמטת השו"ע אינה ראיה שחזר בו, ומביא עוד הרבה פוסקים דהכי ס"ל. ראה לדוגמא חזו"ע יו"ט (עמ' ל"ד, קל"ד), יב"א ד' (עמ' רצ"ב), יב"א ז' (יו"ד ס"ז). וקשיא דידיה אדידיה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מרץ 31, 2015 1:29 pm

ישראל אליהו כתב:
מה שנכון נכון כתב:
יעקובי כתב:לענין בליעת הכזיתות שפתח בו בעל האשכול, כבר הסכמנו לעיל שאכן דבר זה הסכימו השו"ע לדינא, מאחר ונכלל בלשונותיו במקומות אחרים.

אמנם בחזו"ע שצינתי לעיל הביא שרבי ישמעאל הכהן בהגדת שבח פסח כתב דהשו"ע השמיט את דין התה"ד דידן מאחר ולא ס"ל.

כוונת "יעקובי" שהסכמנו בינינו.
במחילה מהחזו"ע, השבח פסח לא דייק מלשון השו"ע, אלא מהרמ"א. ואינה ראיה כלל לדעת השו"ע.
ואי משום שהשו"ע השמיטו, על זה אנו דנים כאן.
והרע"י עצמו במקומות אחרים כותב שהשמטת השו"ע אינה ראיה שחזר בו.

ודאי כונת הרב יעקובי שהסכמתם ביניכם, אך דברי השבח פסח שיכים לענין, הן הכללי והן הפרטי.
השבח פסח למד ממה שלא הביאו השו"ע והרמ"א את דברי התה"ד שהובאו בב"י ובד"מ, דלא ס"ל כן. [והוסיף דאדרבה מהרמ"א בהגהתו בסימן תעב,ט מוכח דלא ס"ל, אך לעניננו סגי במה שלמד משתיקתם, וזה גם מה שהביא מדבריו בשו"ת חזו"ע עמוד שסח].

אכן הרע"י נוקט לפעמים כך ולפעמים כך, וקשה ליתן בזה כלל, [וכבר כתבתי כן לעיל], אמנם מבחינה כמותית כמדומני שברוב הפעמים שנדרש לענין הוא מפרש את ההשמטה כחזרה.

יעקובי
הודעות: 1116
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי יעקובי » ג' מרץ 31, 2015 3:42 pm

ישראל אליהו כתב:וכנה"ג הובא באול"צ ב' עמ' קכ"ג. וחכמה ומוסר (הל' פסח אות ס"ד). אהל יוסף (יו"ד סי' ל') ועוד הרבה פוסקים ס"ל דאין ראיה ממה שהשמיטו בשו"ע. כך שגם אם יש פוסקים החולקים, הרי שיש מח' בין הפוסקים, וצריך להכריע, ולדעתי הסברא נותנת שלא חזר בו.

כבוד מעלת ידידי הרב ישראל אליהו שליט"א.

במאי דסליק נפתח. אדרבה ואדרבה הסברא להיפוך! דמה זה ועל מה זה ראה על ככה להשמיט כמה וכמה דינים משולחנו הערוך, לעומת רוב הדינים שלא השמיטם. ומה נפשך, לשם מה חיבר השו"ע, אי לשם ידיעת ההלכה, היאך יתכן שברוב ההלכות יתאמץ לערכם ולסדרם להודיעם לבני אדם, ובכמה וכמה הלכות רפו ידיו והתעצל מלכתבם, ומאי חזית וכו'. (ובהקדמת השו"ע: "אחר החיבור הגדול שחברתי וקראתיו בית יוסף, אשר כללתי בו כל הדינים הנמצאים בכל הפוסקים חדשים גם ישנים... ראיתי אני בלבי כי טוב ללקוט שושני ספירי אמריו בדרך קצרה בלשון צח וכולל... למען תהיה תורת ה' תמימה שגורה בפי כל איש ישראל" וכו'). ואם כן לא מובן כלל מדוע הרבה דינים נשארו פורחים באויר, ולא לקט שושני ספירי אמריהם בדרך קצרה, ככל שאר הדינים. ואם תאמר סמך על המעיין בב"י, על זאת תמה החיד"א שהבאתי לעיל: "הלב מהסס הרבה לומר דסמיך על הב"י, ומה זו סמיכה בדינים ההם טפי מכל הדינים שכתבם בשו"ע"?! והכל מכוון לדבר אחד.

ומעתה לראיות שציין מר.

תחילה ציין לכנה"ג המובא באול"צ ב' עמ' קכ"ג. הנה המדובר הוא על תשובת בעי חיי חו"מ ח"ב סי' פ"א, דף פ"ג ע"ג ד"ה אחר זמן. וזה לשון בעל הכנה"ג שם: "ומדהביא הרב ז"ל בב"י תשובת מהרי"ל ז"ל בסתם ולא הביא חולק עליה, ודאי דס"ל ז"ל כסברת מהר"ם ז"ל, וכן מוכח מדבריו בסוף הסימן... וקצת תימה למה לא ביארו בספר הקצר".

כלומר מרא דשמעתא תמה על עצמו, ומיניה וביה קשיא ליה מדוע א"כ לא ביארו בספר הקצר. (וצריך לעיין היטב בכל הענין שם, אולי יתברר שהדין ההוא נכנס תחת אחד משלשת האופנים דכפ"ר, וכמסקנת החיד"א דלעיל, ואז הכל א"ש). עכ"פ הכנה"ג עצמו התקשה בזה מסברא.

ומעתה לדברי האול"צ שם. תחילה הביא לשון השו"ע: "מי שברך על פירות שלפניו, ואח"כ הביאו לו יותר מאותו המין, או ממין אחר שברכתו כברכת הראשון, אין צריך לברך". עכ"ל השו"ע ללא תוספת ומגרעת, יעו"ש.

אולם המשיך האול"צ, שבב"י הביא חילוק בזה בשם הרשב"א, שכל זה דוקא בפרי שאינו חשוב מן הראשון, אבל כל שהוא חשוב שבדיני קדימה צריך להקדימו (כגון מין ז'), אינו בדין שיהיה נפטר בברכת הראשון דרך גררא. ועפ"ז כתב האול"צ: "ולכן הגם שבכה"ח (ר"ו, ל"ט) כתב שכיון שמרן לא הביא דין זה בשו"ע משמע שלא פסק כן, ושאין לחלק בין פרי חשוב או לא, מ"מ נראה שכיון שהביאו בב"י בלא חולק אין ראיה ממה שלא העתיקו בשו"ע, שאין דרך מרן לכתוב בשו"ע כל מה שהעתיק בב"י, וכ"כ בעל הכנה"ג בתשובת בעי חיי (הנ"ל), שאם הביא סברא בב"י בלא חולק אף שלא הביאה בשו"ע ודאי הכי ס"ל, ולכן אין לנו אלא דברי הרשב"א שכתב שצריך לחזור ולברך". עכ"ד.

אולם מה מאד תמוהים הדברים שכתב בניחותא וכדבר המובן "שאין דרך השו"ע לכתוב כל מה שהעתיק בב"י", בזמן שהדבר אינו מתיישב על הלב כלל, לשם מה התאמץ לכתוב ספרו השו"ע ולשם מה לא התאמץ. ובפרט שבעל הכנה"ג עצמו נבוך בזה קצת.

וביותר תגדל התימה, שבלשון השו"ע הנ"ל (סי' ר"ו) משמעות הדברים שבכל ענין אינו צריך לברך, ולא חילק בזה כלל בין סוגי הפירות וכדעת הרשב"א, וא"כ לא רק שלא הועיל למעיין שלא ידע סברת הרשב"א, אלא אף נתן מכשול לפניו שיקיים הפסק בשו"ע ככתבו וכלשונו, והוא לא ידע שבכמה אופנים נכשל בנהנה מן העוה"ז בלא ברכה, כגון בירך על התפוחים ולאחמ"כ הביאו לפניו תמרים (ז' המינים), דע"פ סתמות לשון השו"ע לא יברך, ואילו לסברת הרשב"א היה חייב בברכה. ואין שום הבנה בעולם על קמצנות השו"ע (ח"ו) שלא להוסיף כמה מילים ולנדב מידע חשוב זה, שלא בכל האופנים נאמר הדין שלא יברך, ולתת מכשול בסתמות דבריו.

ואחר העיון בדברי הטור וב"י שם (השייכים לסעיף ו'), נראה ברור דהטור פליג בדין הרשב"א הנזכר, וע"פ מה שביארו הב"י, יעו"ש. וא"כ מסתבר דלפסק הלכה נקט השו"ע כטור שאין צריך לברך, וכדרכו בכל מקום שבספק ברכות אין להצריך ברכה. (וזה מתיישב עם מה שכתבתי למעלה, שבד"כ מתוך העיון יפה בדברי הב"י יובן מדוע לית ליה הכי לדינא, דמהאי טעמא השמיטו בשו"ע).

ומה שהביא מר לדברי רבי אברהם ענתבי בספר חכמה ומוסר (הל' פסח סימנים ס"ד צ"ט), יעו"ש דהרב בית דוד (שהזכירו בסי' ס"ד) והרב פרי חדש (שהזכירו בסי' צ"ט) ג"כ כתבו דמדהביא בב"י והשמיט בשו"ע הרי שלאו לדינא. (וחזי לאיצטרופי ללהקת האחרונים שהבאתי. וכן הכה"ח מהנידון הקודם). ואמנם הרא"ע כתב להשיבם, ד"אי מהא לא איריא די"ל דסמיך אמש"כ בב"י, כי הרבה חידושים שהביא בב"י ובשו"ע השמיטם,שדרכו על הרוב שמעתיק לשון הרמב"ם והטור דוקא". ובסי' ס"ד הוסיף: "ומכ"ש שיש לנו לומר שסמך על מה שכתב בסי' תס"ז..."

והנה רישא דדבריו תמוהים כתמיהת החיד"א, מה זו סמיכה יותר משאר דינים. ומש"כ דנמשך אחר לשון הטור והרמב"ם, המעיין יודע כי באין ספור מקומות (יתכן שלא יהיה מוגזם לומר לאלפים ולרבבות) הביא כל כך הרבה חידושי דינים ופרטים מרבים ונכבדים משאר רבני הראשונים ז"ל. וא"כ התמיהה במקומה עומדת מה ראה להביא ומה לא. ובפרט שבהקדמת השו"ע יעד שיהיו כל הפסקים שבב"י ערוכים לפני המעיין כשו"ע, שלא יגמגם אדם וכו'.

ובעיקר מה שהוסיף רא"ע בעצמו (סי' ס"ד) שהדין ההוא נכלל בדברי השו"ע בסי' תס"ז, וזה כמסקנת החיד"א שאכן יש שהשמיט מלכתוב בהדיא וסמך על הנכלל במקום אחר. וא"כ הרי שגם דברי רא"ע קצת קרובים לזה.

ומה שציין לשו"ת אהל יוסף, קראתי במרוצה כל דבריו שם, ולא מצאתי. (שמא יואיל לציין מקומו במדויק, דף, עמ', ד"ה).

כבר נתארכו הדברים, עכ"פ הרואה יראה כי ממש רוב מנין ורוב בנין האחרונים (כנזכר לאורך כל הדיון) הסכימו שבד"כ השמטה מהב"י לשו"ע היינו משום דלא ס"ל. ולבנתיים מצינו רק כמה מועטים שאין דעתם כן, וכבר נמצאו כמה תמיהות בדבריהם.

וכבר ביררנו שע"פ הסברא ג"כ מוכרח דלא ס"ל, דאלת"ה "מה זו סמיכה יותר משאר דינים". וכבר הזכרתי כמה פעמים כי הרב חיד"א זצ"ל סלל בזה דרך ברורה ומחוורת, בדברים מתיישבים על הלב ככלל ברור ומובן, שע"פ רוב י"ל דלא ס"ל, אי לאו שהוא באחד משלשת אופני כפ"ר, דאז מובן הטעם למה השמיט הגם שס"ל. וכבר ציינתי באחת מהודעותי למעלה לדברי השד"ח ד"דברי החיד"א אלו נכונים בטעמם ראויים אליו ונמשכו אחריו כל ישרי לב מרבנן בתראי ז"ל".

בריסק
הודעות: 182
הצטרף: ו' נובמבר 01, 2013 11:05 am

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי בריסק » ג' מרץ 31, 2015 4:00 pm

לדורות כתב:
מסקנא לענ"ד: מצוה מן המובחר לבלוע את שתי הכזיתים בבת אחת, ואם אינו יכול יבלע כל כזית בבת אחת, ואם אינו יכול יאכל בתוך כדי אכילת פרס

איני בטוח בזה.
אך זכור לי שהגרי"ז ז"ל לא בלע אותם בבת אחת ולדעתו בכדי אכילת פרס אינו בדיעבד דמצטרף לשעור אלא הוא לכתחילה וראייתו מדברי הגמ' זבחים ע,א בדין נבלת עוף טהור עיין שם. ועל הראיה מהמרדכי טען שאין זה ראיה, ולדעתו, אע"ג דבכדי אכילת פרס מצטרף מ"מ כורך לא הוי, שאין כורך כי אם בשלשתן יחד, ובזה אחר זה אף בכדי אכילת פרס מ"מ פסח מצה ומרור כרוכין יחד לא הוי.

אכן כדבריך. לדעת הגרי"ז ז"ל מהסוגיא בזבחים מבואר דכדי אכילת פרס נחשב לבבת אחת, ואינו בדיעבד להצטרף, ומה שהביאו ראיה מן המרדכי שהקשה איך יכול לבלוע ג' כזיתים אצל כורך, אין מזה כל ראיה, שגם אם נאמר שכדי אכילת פרס נחשב לבבת אחת לכתחילה, מכל מקום כאשר צריך פסח מצה ומרור כרוכין יחד, אז אין מועיל בזה כדי אכילת פרס. ואין כל ראיה מן המרדכי.

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי עקביה » ה' אוגוסט 24, 2023 12:10 am

ישראל אליהו כתב:הב"י (סי' תע"ה) הביא דברי תרומת הדשן שדקדק מדברי המרדכי, דמצוה מן המובחר לבלוע הכזית בב"א. והב"י לא הביא ע"ז שום חולק, ומשמע שמסכים לזה. וגם בסימני הב"י שם כתב הב"י דכן עדיף.

איזה טעם יש בדבר זה? או שמא זו גזירת הכתוב, ללא טעם?

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי מלבב » א' אפריל 07, 2024 2:43 pm

עקביה כתב:
ישראל אליהו כתב:הב"י (סי' תע"ה) הביא דברי תרומת הדשן שדקדק מדברי המרדכי, דמצוה מן המובחר לבלוע הכזית בב"א. והב"י לא הביא ע"ז שום חולק, ומשמע שמסכים לזה. וגם בסימני הב"י שם כתב הב"י דכן עדיף.

איזה טעם יש בדבר זה? או שמא זו גזירת הכתוב, ללא טעם?

שלא כדרך אכילה, כך כתב רש"י באיזה מקום לא זוכר איפה, כמובן שזה שייך רק לשיטות המקטינים את הכזית.

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי עקביה » א' אפריל 07, 2024 7:27 pm

מלבב כתב:
עקביה כתב:
ישראל אליהו כתב:הב"י (סי' תע"ה) הביא דברי תרומת הדשן שדקדק מדברי המרדכי, דמצוה מן המובחר לבלוע הכזית בב"א. והב"י לא הביא ע"ז שום חולק, ומשמע שמסכים לזה. וגם בסימני הב"י שם כתב הב"י דכן עדיף.

איזה טעם יש בדבר זה? או שמא זו גזירת הכתוב, ללא טעם?

שלא כדרך אכילה, כך כתב רש"י באיזה מקום לא זוכר איפה, כמובן שזה שייך רק לשיטות המקטינים את הכזית.

לא הבנתי. יש עניין לבלוע את המצה שלא כדרך אכילה? מדוע?

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אפריל 07, 2024 8:03 pm

להיפך, כוונתו שלבלוע את הכזית שלא בבת אחת אלא בכמה פעמים הוא שלא כדרך אכילה. וממילא כתב שכ"ז רק לשיטה של כזית הקטנים מאד, כי בגדולים הוא להיפוך ממש.
ובאמת צ"ע הכיצד דוחקים עצמם לבלוע כזית ענק בבת אחת, וממילא גם ללעוס מצה [יבשה] כזית ענק הרבה זמן בפיו כדי שיוכל לבלוע כזית בבת אחת, שכ"ז הוא בעליל ובחוש שלא כדרך אכילה, ואיך בכלל מקרי אכילה כה"ג, ועוד להקפיד ע"ז כ"כ, מה טעם יש בה.


וכן לגבי בליעת כזית מרור של חריין בבת אחת, אלו שדוחקים עצמם וכמעט נחנקים מהגודל [כשלא מקילים בו ככזית של ימינו] ומהחריפות, צ"ע הכיצד נקרא זה דרך אכילתו של ירק זה, הרי בשום זמן אחר לא אוכלים אותו בצורה זו אלא מעט מעט [הגם שכאן ציוותה תורה לאכול אותו לבדו ולא כתבלין כמו בדרך כלל, זהו מצוותו, (ולכן מברכים עליו אדמה אף במפורר), אבל עכ"פ צורת אכילתו לבדו בוודאי שאינה כזית שלם בבית אחת]. ואא"ט שייך לזה הדיון של החוו"ד עם החולקים עליו לגבי פירור החריין, שכמדומה טענו לחוו"ד שלאכלו שלם ולא מפורר אי"ז דרך אכילה כלל.

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי עקביה » א' אפריל 07, 2024 10:48 pm

יש בכל זה תשובה על שאלתי - איזה טעם יש בבליעת הכזית בב"א?

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בליעת הכזית מצה ומרור בבת אחת

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אפריל 07, 2024 10:56 pm

???
צופה_ומביט כתב:כוונתו שלבלוע את הכזית [הקטן] שלא בבת אחת אלא בכמה פעמים הוא שלא כדרך אכילה.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים