היא שיחתי כתב:טור אורח חיים הלכות פסח סימן תלב
ערוך השולחן אורח חיים הלכות פסח סימן תלב
ואין מברכין שהחיינו על בדיקת חמץ שאינה מצוה שיש בה שמחה ועוד כיון שהוא שייך לעצם הפסח הרי יברך שהחיינו על כוס של קידוש [ועי' בטור וב"י]:
זקן ששכח כתב:היא שיחתי כתב:טור אורח חיים הלכות פסח סימן תלב
ערוך השולחן אורח חיים הלכות פסח סימן תלב
ואין מברכין שהחיינו על בדיקת חמץ שאינה מצוה שיש בה שמחה ועוד כיון שהוא שייך לעצם הפסח הרי יברך שהחיינו על כוס של קידוש [ועי' בטור וב"י]:
לצערי לא הבנתי דבריו: מש"כ בטעמו הראשון; במה יש לאדם שמחה בתקיעת שופר או שאר מצוות יותר ממה שהוא שמח בביעור חמץ?
זקן ששכח כתב:היא שיחתי כתב:טור אורח חיים הלכות פסח סימן תלב
ערוך השולחן אורח חיים הלכות פסח סימן תלב
ואין מברכין שהחיינו על בדיקת חמץ שאינה מצוה שיש בה שמחה ועוד כיון שהוא שייך לעצם הפסח הרי יברך שהחיינו על כוס של קידוש [ועי' בטור וב"י]:
לצערי לא הבנתי דבריו: מש"כ בטעמו הראשון; במה יש לאדם שמחה בתקיעת שופר או שאר מצוות יותר ממה שהוא שמח בביעור חמץ?
תולעת ספרים07 כתב:ולכאו' הדבר פשוט עד למאוד לפי מה שאמרו בגמ' ששופר בא לזכרון וכדו' אך ביאור חמץ אין בה כל עניין אלא כדי שלא יעבור על בל יראה ובל ימצא. [כמובן
רבטוב כתב:הדבר פשוט למאוד ...בדית חמץ היא לא מצוות עשה לא דאורייתא ולא דרבנן.
ברקים רב כתב:שמעתי ליישב כי מאחר וביעור חמץ הוא ביעור היצה"ר על כן אין מן הנכון להתגרות בשטן ולומר שהחיינו, [כעין דאי' בגמ' תענית במעשה דפלימו].
והנה על טעם האחר המובא לעיל בשם הערה"ש דאין מברכין רק על מצוה שיש בה שמחה. יש להעיר שטעם זה איתא ג"כ בשו"ת הרשב"א ח"א סימן קכו לענין ברכת שהחיינו על ספירת העומר, אך מזה עצמו שהרשב"א לא כתב טעם זהוכתב וז"ל: על ביעור חמץ מוכח דס"ל שלא שייך בזה, מה גם דלפי דבריו דמקרא מגילה יש בה שמחה משום זכר להצלה מגזירתו של המן, א"כ גם ביעור חמץ זכר ליציאת מצרים. וז"ל הרשב"א:אושקה. שאלת אומרין זמן בביעור חמץ כיון דמזמן לזמן קא אתי או לא.
תשובה. יש מי שמברך, כיון דעיקרו מזמן לזמן קא אתי, ויש מי שאינו מברך, דאין לו זמן קבוע, שהרי המפרש והיוצא בשיירא אם דעתו לחזור לפני הפסח אילו מראש השנה צריך לבער. ואינו דומה לקריאת המגילה שאף על פי שמקדימין ליום הכניסה ויש לזה זמנים הרבה ואפילו הכי אומרין זמן, דשאני התם דזמנים אלו תקנו להם חכמים לא פחות ולא יתר, מה שאין כן כאן שאין לו זמן אלא אפילו מתחלת השנה. ואו אין דרכנו לומר זמן.
שאלתם עוד מפני מה אין אומרים שהחיינו על ספירת העומר בלילה הראשון וכו'.
תשובה וכו'. ולענין זמן, כבר נשאלה שאלה זו לראשונים, וכתוב עליה בספר בתשובת השאלה שלא מצינו ברכת זמן אלא בדבר שיש בו שום הנאה, כגון נטילת לולב שהוא בא לשמחה, ותקיעת שופר לזכרון בין ישראל לאביהם שבשמים, ומקרא מגילה דחס רחמנא עלן ופרוקינן, ופדיון הבן שמברך אבי הבן שהחיינו לפי שיצא בנו מספק נפל דכל ששהה שלושים יום באדם אינו נפל. וספירת העומר אין בו זכר לשום הנאה, אלא לעגמת נפשנו לחורבן בית מאויינו. עד כאן לשון הרב ז"ל.
מתעמק כתב: והנה על טעם האחר המובא לעיל בשם הערה"ש דאין מברכין רק על מצוה שיש בה שמחה. יש להעיר שטעם זה איתא ג"כ בשו"ת הרשב"א ח"א סימן קכו לענין ברכת שהחיינו על ספירת העומר, אך מזה עצמו שהרשב"א לא כתב טעם זהוכתב וז"ל: על ביעור חמץ מוכח דס"ל שלא שייך בזה, מה גם דלפי דבריו דמקרא מגילה יש בה שמחה משום זכר להצלה מגזירתו של המן, א"כ גם ביעור חמץ זכר ליציאת מצרים. וז"ל הרשב"א:שאלתם עוד מפני מה אין אומרים שהחיינו על ספירת העומר בלילה הראשון וכו'.
תשובה וכו'. ולענין זמן, כבר נשאלה שאלה זו לראשונים, וכתוב עליה בספר בתשובת השאלה שלא מצינו ברכת זמן אלא בדבר שיש בו שום הנאה, כגון נטילת לולב שהוא בא לשמחה, ותקיעת שופר לזכרון בין ישראל לאביהם שבשמים, ומקרא מגילה דחס רחמנא עלן ופרוקינן, ופדיון הבן שמברך אבי הבן שהחיינו לפי שיצא בנו מספק נפל דכל ששהה שלושים יום באדם אינו נפל. וספירת העומר אין בו זכר לשום הנאה, אלא לעגמת נפשנו לחורבן בית מאויינו. עד כאן לשון הרב ז"ל.
אברהם כתב:יש לציין שבדיעבד אם בירך שהחיינו על ביעור חמץ
שוב אין לו לברך זמן בליל החג
צורב מתחיל כתב:עי' ביאור הלכה סו"ס תרמ"א, דבבירך שהחיינו על עשיית הסוכה אינו יכול לברך שהחיינו בחג.
האם אכילה בעריו"כ יש בה איזה ענין שהחיינו הנדחה מפני סודרן על הכוס, או שמא פחות הוא מהכשר מצוה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 45 אורחים