פתחתי אשכול בענין זה, והסרתי אותו אחרי שראיתי שיש לעיין יותר בדברים. ועתה סדרתי הדברים באופן נכון יותר. בשפה ברורה וקלה. ועדין לא התחוורו לי הדברים.
אודה מאד למי שיש בידו להוסיף בירור, או לסתור הכתוב.
-----
בגמ' פסחים יב, ב, אמרו שטעם שהוסיפו שעה שישית לאיסור חמץ לפי רבי יהודה, היינו משום שיהיה לו פנאי ללקט עצים לצורך ביעור חמץ, שלרבי יהודה הוא בשריפה.
והקשו ע"ז, הלא שנינו, א"ר יהודה אימתי, [ביעור חמץ בשריפה], שלא בשעת ביעורו, אבל בשעת ביעורו השבתתו בכל דבר.
בפירוש מימרא זו נחלקו רש"י ושאר ראשונים.
רש"י מפרש 'שעת ביעורו', היינו משעה שהוא אסור, והיא שעה שביעית, שאז השבתתו בכל דבר, שלא בשעת ביעורו, היינו קודם לכן.
וכאן הבן שואל:
למה לפי רש"י קוראים לשעה שביעית, שעת ביעורו? האם באמת עיקר חיוב תשביתו מדאורייתא הוא בשעה שביעית?
תוספות שואלים על רש"י כל מיני קושיות (לא דמי לנותר, מה עם שמא יאכל ועוד), אבל הר"ן מקשה על רש"י קושיא חזקה, (שתוספות לא שואלים אתה) והיא: הרי בגמרא הנזכרת מבואר, שיכול הוא להמתין ל'שעת ביעורו' שאז אין צריך שריפה, הכיצד? הרי משיגיע שעת ביעורו, הוא מבטל תשביתו בכל רגע ורגע?
בביאור שיטת רש"י, (וכן תוספות שלא שואלים כן), אפשר לומר שתי אפשרויות.
א. דסבירא להו שתשביתו, אינו עובר בכל רגע ורגע, (וכמו שהוכיחו אחרונים מדבריהם בריש פרק כל שעה) ולכן אין שום בעיה לחכות לשעה שביעית, ואז לשרוף בזמן כל שהוא, וכמובן הזריז משובח, ככל זריזין מקדימין למצוות, וכמילה ביום השמיני. (ובל יראה אין בער"פ לרוב השיטות)
ב. או דס"ל דמשהה חמץ על מנת לבערו אינו עובר בביטול תשביתו, כדברי ר"י שהובאו בתוספות פסחים כט, ב. ואכן בתוספות הרשב"א הוכיחו מהגמרא הנזכרת ולפי פירושו של רש"י, שמשהה חמץ על מנת לבערו אינו עובר בבל יראה - תשביתו.
אבל כאמור, אין כאן רק היתרים, אלא כפי שהערנו, לפי פירוש רש"י יוצא שביעור חמץ עיקרו בשעה שביעית! וזהו שקראו לו בגמרא שעת ביעורו!
האמנם?
----
בהמשך נברר שיטת תוספות ושא"ר