תולעת ספרים07 כתב:חלילה במקום, החסידים מטבע הדברים נוטים לדבר ולספר מן המופתים שראו אצלו, סיפור גדלותו בתורה לא גרע מסיפורי מופתים - מה גם שהגאון מטשעבין ז"ל בספרו דובב מישרים מביא כמה מן הקושיות שראה בספרו על הקצות החושן בטרם הטיל אותו לאש בצוואת אביו. - למען ידעו דור אחרון בנים אשר יוולדו. - וגם לרבות את אלו אשר אינם נמנים עם עדת החסידים.
רבטוב כתב:תולעת ספרים07 כתב:חלילה במקום, החסידים מטבע הדברים נוטים לדבר ולספר מן המופתים שראו אצלו, סיפור גדלותו בתורה לא גרע מסיפורי מופתים - מה גם שהגאון מטשעבין ז"ל בספרו דובב מישרים מביא כמה מן הקושיות שראה בספרו על הקצות החושן בטרם הטיל אותו לאש בצוואת אביו. - למען ידעו דור אחרון בנים אשר יוולדו. - וגם לרבות את אלו אשר אינם נמנים עם עדת החסידים.
קודם כל ידידי היקר בלתי מכירו שיחי' מרן מעולם לא השליך את ההגהות שכתב בימי נעורין בצוואת זקינו מרן מהר''י לאש .ואביו מרן מהרי''ד מעולם
לא ציווה לו . ובדוק נא עוה''פ בשו''ת דובב מישרים אם ראה את הקונטרס עם ההשגות . כי הוא מעולם לא הי' בבעלז גופא .ועוה''פ גדלותו של מרן שזכיתי להתאבק שנים בצל קורתו ודמותו תמיד לפני עיני .לא היתה תהילתו בגדלותו בתורה רק קדושתו ושהי' תמיד דבוק בהשי''ת .אגב אני דברתי עם אנשים שראו את הקונטרס בזמן שמרן נסע בחדשי הקיץ למעיינות הרחצה כגון מארינבאד.
אם רוצה אתה לעשות מדור אודות מרן זצ''ל אדרבא ואדרבא אך לדבר על מציאות . לא על סתם סיפורים ודמיונות דברים שיכולים אנו ללמוד מזה .
אורי אגסי כתב:הבנתי את דבריך אודות לחידושי שנדפסו בהגדה.
אבל אני סבור שבחידושי ההערות על הקצה"ח יש חידוש רב והוכחה לסיפור על ספר שלם שחיבר בנושא.
אולי מישהו יכול להעלות לכאן אותם?
תולעת ספרים07 כתב:משום מה בכל המאמרים והספרים על הגאון והקדוש רבי אהרן מבעלזא זי"ע מציינים מופתים ועוד כהנה אך לא מצאתי מי שמאריך על גאונותו בתורה על כן אמרתי להעלות כאן קובץ מחידשי ההגדה ממרן הרה"ק מבעלזא זי"ע בהיות שכידוע היה אומר וחוזר ואומר שאילולא היה מוציא ספרים הדבר הראשון היה מחבר פירוש על ההגדה.
תורתו אלו הודפסו בשעתו על ידי רבי משה דייטש ז"ל בנו של רבי יהושע דייטש זצ"ל רבה של קטמון והיה בשכנות עם האדמו"ר זי"ע.
דרך אגב כאן בחידושיו אלו מתגלה הרה"ק מבעלזא זי"ע כאחד הגאונים הקדמונים כל רז לא אניס ליה ומפלפל כאחד הראש ישיבות הקדמונים בהבנה ושכל ישר אשר הפליא אותי מאוד. ואנכי לא ידעתי.
לדעתי כל מי שיעיין בחידושי תורה אלו יתמלא התפלאות אין קץ
איש_ספר כתב:תולעת ספרים07 כתב:משום מה בכל המאמרים והספרים על הגאון והקדוש רבי אהרן מבעלזא זי"ע מציינים מופתים ועוד כהנה אך לא מצאתי מי שמאריך על גאונותו בתורה על כן אמרתי להעלות כאן קובץ מחידשי ההגדה ממרן הרה"ק מבעלזא זי"ע בהיות שכידוע היה אומר וחוזר ואומר שאילולא היה מוציא ספרים הדבר הראשון היה מחבר פירוש על ההגדה.
תורתו אלו הודפסו בשעתו על ידי רבי משה דייטש ז"ל בנו של רבי יהושע דייטש זצ"ל רבה של קטמון והיה בשכנות עם האדמו"ר זי"ע.
דרך אגב כאן בחידושיו אלו מתגלה הרה"ק מבעלזא זי"ע כאחד הגאונים הקדמונים כל רז לא אניס ליה ומפלפל כאחד הראש ישיבות הקדמונים בהבנה ושכל ישר אשר הפליא אותי מאוד. ואנכי לא ידעתי.
לדעתי כל מי שיעיין בחידושי תורה אלו יתמלא התפלאות אין קץ
איני מכיר את פרשת גדולת הרה"צ מבעלזא, אבל מה שכתבת כאן בחידושיו מתגלה וכו' עד גמירא, אין זה אלא פטומי מילי בעלמא. (ולפני שיקומו עלי הצעקנים, אין כונתי ח"ו לערער על אמיתות הדברים, אלא שהאסמכתא אין בה ממש). ואולי לזה נתכון הרב רב טוב.
------------------------------------
יאמר נא הרב רב טוב, מה לבעלזא ולהגדת מדרש בחידוש של רא"נ פואה?
תולעת ספרים07 כתב:נוכחתי לראות את התגובות כאן. שתיים זו שמעתי מצד אחד חסידי בעלזא אינם מייחסים כל חשיבות לתורת רבם - עד כמה שחסיד בעלז זה הנ"ל עיין פעם בתורת רבו אבדוק בשאלה פשוטה מתוך דברותיו. והוא מדוע אומרים בליל פסח קדש ואח"כ רחץ כלומר תחילה קדושה ואח"כ מקווה טהרה והרי הדברים הפוכים וכן קשיא בברכת על המחיה שאומרים ונברכך עליה בקדושה ובטהרה.
יבדוק חסיד שוטה זה אם יידע להשיב מבלי לעיין זה עתה.
מצד שני הותקפתי על ידי אלו הנמנים על עדת הליטאים שמשום מה לא הורגלו לשמוע שהרה"ק מבעלז היה גאון בתורה.
ואני חוזר ואומר כל אחד והטעם שלו, עברתי על כל התורה המובא כאן והם פנינים ממש, לא גג על גג ופלפול בעלמא על דרך החסידות אלא בסגנון של הקדושת לוי. כאשר הוא שולט ללא מיצרים בשתי התלמודים ובשו"ע.
יתכן שפורמט PDF קשה להתרכז בה וגם לפי מספר המורידים הבינותי שרוב רובם שביקרו כאן אפילו לא טרחו לעיין בה על כן אמרתי לצרף עמוד אחד בפורמט תמונה. ואפשר שאז יווכחו כולם בכח התורה שלו.
תולעת ספרים07 כתב:למעלה כתבתי ממה שזכרתי מפעם ועתה אדייק יותר.
וכה מצאתי כתוב בתולדות הקצוה"ח:
הגה"ק רבי יהושע מבעלזא קרא לפניו פעם את נכדו היניק וחכים אהרן בהיותו נער כבן שנים עשרה ואמר לו "רצוני שתבין היטב בדרכה של תורה לך ועסוק בספר קצות החושן וכתוב בו את הערותיך, הבחור עשה כן וכתב הערות רבות כשהוא מסיים את הערותיו במשפט "נצטוויתי על כך מאדוני זקני" אך מתוך הכתבים לא הגיעו לידינו אלא ארבע הערות בלבד שנשתמרו בזכרונו של הגאון רבי דוב בעריש וויידנפעלד מטשעבין אשר ראה כמה דפים מן הספר בעת ביקורו בבעלזא.
הערות אלו נדפסו בספר "משא בני קהת" על הרמב"ם לרבי שמאי הכהן גרוס שליט"א מו"צ דחסידי בעלז.
עכשיו בסדר?
רבטוב כתב:הרה''ג ר' יוסף זצ''ל שטייכעל מבעלז המכונה ר' יאשע בעלזער שהקדיש כל ימיו לתורה והי' תלמיד מובהק של הטארנאפאלער והפראוויזשנער רב ראה את הקונטרס ולא היו בו הרבה הגהות
כי סוכ''ס מרן כתבם בימי ילדותו .
אברהם כתב:אגב, דבר מעניין מצינו בתורתם של מהר"א מבעלזא ואבותיו הקדושים שהם מתייחסים רבות לתרגום יונתן (ירושלמי) על התורה, וגם ידוע שהיה מהר"א לומדו על סדר הפרשה.
אשמח לשמוע מיהו בשושלת שהתחיל בזה, והטעם שהביאם לדקדק טובא בתרגום זה וכדו'.
רבטוב כתב:ממי קבלת שמרן מהר''א למד תרג''יונ על סדר הפרשה ..
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים