מבית לוי כתב:במוסף דתפילת המועד אנו אומרים "ושם נעלה ונראה ונשתחוה לפניך" וכו' ולפי הנוסח נראה שזה ענין בפני עצמו לעלות ולהשתחוות, ואי"ז רק הלכה מהלכות מורא מקדש, דא"כ הלא ג"כ הולכים ללא מנעלו וללא מקלו וכו' ומה רבותא יש בהאי הלכה, אלא יותר נראה דהוא ענין בפ"ע, ויל"ע היכן מצינו חיוב השתחויה במקדש.
והשתחוית - בדברי הגר"א ז"ל באדרת אליהו כתב שזה כלל כל היוצא מבית המקדש צריך השתחואה. ודבריו בפי' לתמיד רפ"ז בזמן שכהן גדול נכנס להשתחוות, וכתב הגר"א ז"ל דזו השתחוי' ביציאה שהיא כנפטר מרבו. וכן בביאור הגר"א ז"ל או"ח סי' קל"ב שצריך להשתחוות ביציאה מביהכנ"ס ציין לתמיד רפ"ז הנ"ל. כל דבריו הם אחד שיש דין השתחוי' ביציאה מביהמ"ק כתלמיד הנפטר מרבו, ומדין מורא מקדש. ויעוי' בזה בדברי הרלב"ג בפי' לס' שמואל א' א' ג'. ואפשר ג"כ שהיתה ההשתחוי' ממש כי הנכנס שם הי' משתחוה כמו שאמרו ז"ל. ע"כ. הנה מייתי מדברי חז"ל על הנכנס שהי' משתחוה, ויש א"כ ב' השתחויות בכניסה וביציאה. ובזה יש לבאר נמי קרא דפרשת וארא דכתיב שם ואני והנער נלכה עד כה ונשתחוה וגו', וצריך ביאור השתחוי' זו למה והא לעקוד את יצחק הלך ולא להשתחוות. ולהאמור מבואר כאן דהבא אל המקדש צריך להשתחוות, וא"ש. ויל"ד דמצות השתחואה זו קיים אף בזה"ז שאין בית המקדש קיים דמ"מ קדושת המקדש נשארה ודין מורא מקדש נמי איכא וא"כ אף בזה"ז כל טהור שנכנס צריך להשתחוות.
כו, י וְהִנַּחְתּ֗וֹ לִפְנֵי֙ ד' אֱלֹהֶ֔יךָ וְהִֽשְׁתַּחֲוִ֔יתָ לִפְנֵ֖י ד' אֱלֹהֶֽיךָ.
הנה בפשוטו היה נראה דהך השתחוואה מסדר הבאת הביכורים הוא, וכן משמע לישנא דמתני' בכורים פ"ג מ"ו, וכהן מניח ידו תחתיו ומניפו וקורא מארמי אובד אבי עד שהוא גומר כל הפרשה ומניחו בצד המזבח והשתחוה ויצא, ובספרי פיסקא שא: מלמד שטעונים הנחה שתי פעמים אחת בשעת קריאה ואחת בשעת השתחויה.
והיינו שגם בהשתחויה יש תוכן של הודאה, והרי זה מענינא דהבאת בכורים, וכן מבואר בספר המספיק לעובדי השם מרבינו אברהם בן הרמב"ם פרק כה.
ומעתה יתכן שזהו ענין התנופה הנוספת בשעת השתחויה, שאף זו מסדר הבאת הבכורים. [ועי' בתוס' בסוכה מז, ב ד"ה הבכורים דבמשנה משמע שהיתה תנופה אחת בלבד, ואולי תליא בנידון זה אם ההשתחויה מסדר הבאת הביכורים היא].
אולם הגר"א באדרת אליהו כאן כתב: והשתחוית. זה [ה]כלל כל היוצא מבהמ"ק צריך השתחואה[1].
[וברמ"א סי' קלב סעיף ב: וכשיוצא מבהכ"נ... ומשתחוה ויוצא (מהרי"ל). ובמשנ"ב ס"ק יח: ומשתחוה ויוצא - דבמקדש נמי כשגמרו העבודה היו משתחוין ויוצאין. והוסיף לציין לדברי המג"א: מהרי"ל עשה ג' השתחואות כשהלך ממקומו למול ארון הקדש ובצאתו מפתח ב"ה בכל פעם כתלמיד הנפטר מרבו [ד"מ]].
ולכאורה גדר הדברים דהוי כענין נטילת רשות לצאת מבית המקדש, עי' בפי' בכור שור ובחזקוני כאן[2].
וראיתי שביארו לפי דברי הגר"א לשון ספר הכוזרי מאמר ג אות יט "באמרו ותחזינה עינינו בשובך לציון ויחתום המחזיר שכינתו לציון, ויחשוב בלבו שהשכינה נצבת נגדו וישתחוה לנכחה, כאשר היו ישראל משתחוים בראותם השכינה, ויכרע כריעות מודים בברכת הודאה שהיא כוללת ההודאה בטובות הבורא יתברך והשבח עליהם יחדו".
ומבואר בדבריו דמלבד דין הכריעה במודים ישנו דין השתחויה מצד חיתום "המחזיר שכינתו לציון". ועוד הראו ללשון המדרש [ויקרא רבה פרשת צו ז, ב; פסיקתא דרב כהנא פיסקא כד שובה] ורבנין אמרי מנין לעובר לפני התיבה שצריך להזכיר עבודה וקרבנות ולשוח. משמע שהשיחה היינו מלתא דברכת רצה.
ולפי האמור י"ל דהיינו מצד חיתום ברכת רצה דהיינו "עבודה".
[1] וידועים דברי הגרי"ז שביאר לפי"ז מה שמצינו ענין השתחויה ברגלים, עי' כתבי הגרי"ז יומא כא, א, וכתבי הגרי"ז עה"ת החדשים סי' סח, ועי' עוד בכתבי הגרי"ז פר' וירא סי' לד.
[2] ובחומת אנך כאן: והנחתו והשתחוית כטעם עלינו לשבח אחר תפלה כי על הכל לא יחשוב האדם שכבר עבר והשלים חקו. אבל עודך חייב להלל על בחירתו אותך לחלקו שתעבדהו. הרב הגדול מהר"ר וידאל צרפתי ז"ל בפרישתו כתיבת יד.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים