חלק א מבוא
א.
1. "ליל הסדר" ! ו"הגדה" - מנלן ?
מנין השם המיוחד הזה "ליל הסדר" ? איננו במשנה ולא בחזל,
י"א כי מקור שם זה הוא דברי הרמב"ם הפותחים את הלכות :"ס י ד ו ר עשיית מצוות אלו בליל חמשה עשר כך הוא וכו".
וטעם הדבר לשם זה משום ריבוי ההנהגות והפעולות הנהוגות בלילה זה והסדר המחייב את ביצוען.
הסברים נוספים : המהרל-שכל הניסיםהיו בסדר מופתי המוכן לכך מהבריאה.
השפ"א -שרק לאחר יציאת מצרים,החל סדר העולם להופיע במציאות וכו.
הארי- קובע לאדם..איך יהיה סדרו הרוחני והשפע שיזכה לו בשנה כולה.
2. "סדר" הבנו ! וה"ליל" מנין.
אז אכן בכמה ספרי ראשונים מצאנו שכינו לילה זה בפשטות "ליל שימורים". [ איסור והיתר לרש"י סימן לז: "ליל שמורים שחל להיות בשבת .. ". ובספר שבולי הלקט סדר פסח ריח: "סדר חובת ליל שמורים.. ". וכנראה שהיתה כאן הלחמה במילה מהתורה ליל" ל"סדר" בראשונים, וקיבלנו את "ליל הסדר". אגב הרמבן כתב כי במקצת מקומות נהגו בליל הפסח לאכול תבשיל של "שומר", על שם ליל שימורים.
ב. הגדה של פסח
1. ואיך הונצחה ההגדה על חשבון: סידור \ מחזור \תיקון. טוב קינות ברור שלא שייך - אבל האחרים ?
לראשונה הגדה מוכרת בפסחים קטו\ז : ואין עוקרין את השלחן אלא לפני מי שאומר הגדה, רב הונא אומר כולהו נמי לפני מי שאומר הגדה. וגם: סומא פטור מלומר הגדה, [יש גורסין- האגדה].
ולפי הידוע צירוף המילים "הגדה של פסח" מוזכר לראשונה מתקופתו של רשי , מחזור ויטרי ואחרים.
2. אגדה של הגדה .
ברור שהגדה זה ע"ש והגדת לבנך.
אבל יש שנתנו פירושים נוספים\ אחרים: מלשון הודאה על יציאת מצרים, וכך תרגם זאת הירושלמי "הגדתי היום לה' אלוקיך= שבחית יומא דין . וכך תרגם גם רסג לערבית.
ויש גורסין א ג ד ה באלף (ד"ס לפסחים קטו קטז. תוד"ה אמר בע"ז מה ובעוד ראשונים). [3 השורות אחרונות- מאיגרות הרבי חבד]. ואפשר שהגדה = אגדה בארמית. וגם אצל התימנים ההגדה מכונה "אגדתא דפסחא. וקולמוסין רבים כתבו וניסו להבין האם \ומה ההבדל בין אגדה להגדה.
3. האם יש הבדל בין 'להגיד' לבין 'לומר'?
ולמה אסתר זה "מגילה". ופסח זה "הגדה" ?
הסבר מפורסם וידוע שבפורים מגלים את הניסים הנסתרים וכו.
ומה ההסבר \העדיפות של הגדה על אמירה ?
. .מעניינת היא דעה מחודשת ושונה [מירסקי] שנסמכת על ראיות מהתנך, ש'הגדה' פירושה גילוי והפנמה,הכרה והתוודעות למשהו קיים אך הוא עמום ואינך מודע לו.
כך בבראשית "מי הגיד לך כי עירֹום אתה"? ופירושו 'מי גילה לך שאתה עירום'? (ולא 'מי אמר לך זאת) . "וְגַם אַתָּה לֹא הִגַּדְתָּ לִּי", "וַיֹּאמֶר הַגִּידָה נָּא שְׁמֶךָ", "הִגִּיד לְפַרְעֹה", "הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם", ויגד יעקב לרחל כי אחי אביה הוא.. [u]ויגידו לו לאמור עוד יוסף חי, בכולם המשמעות היא לגלות.[/u]
. .כמו-כן, פעמים של 'הגיד' אינו בבחינת דיבור כלל (בראשית מ"א, כ"ה;)ואומר אל החרטומים ואין מגיד[=פותר=מגלה] לי.לכן קבעו חזל את השם 'הגדה' של פסח, שידוע הוא הסיפור על יצ"מ . אך בלילה זה אמירה אינה מספיקה,אלא עליך להתבונן להפנים ולגלות [ להגיד] "כאילו הוא עצמו יצא ממצרים" .
ומשנה תוקף לכך הם דברי ר צדוק שמשמעותה העיקרית של מילה היא לפי המקום הראשון בתנך שם היא נזכרת, וזה בפסוק הנל : מי הגיד לך כי עירום אתה , וברשי "לא היו יודעים דרך צניעות וכו".
ג.
אבל רבו המפרשים בהגדות בכלל, רבו גם רבו הנושאים ונותנים בהגדת הרמבם וליל הסדר שבו.
ולקורא הפרקים יעלו ויתמיהו ריבוי השינויים במנהג בהלכה ובאמירות הכלולות בהגדת הרמבם.
נכון - לנוהגים מנהג הגרא וכן לתימנים השינויים מצטמצמים [ואף מאוד] ועדיין יש להבין מתי איך ולמה נקבעו הדברים האלה.
ככלל הגדת הרמבם מבוססת על שני נוסחים, נוסחו של רב עמרם גאון וזה של רב סעדיה גאון, אם כי הוא הוסיף עליהם קטעים שונים וגם החסיר קטעים אחרים.
ד.
מספר ספרים נתחברו במיוחד רק לנושא זה: הגדת הרמבם.
ומן הקל לכבד: *יש המציינם בקצרה את השינויים ונותנים לכך טעם -ודי בכך.
* ואחרים עשו כנל אך הרחיבו ופירטו יותר במו"מ במלל ובדפים על הפרקים ז' ח' שברמבם.
* ועוד אחרים עשו כנל ואף הוסיפו לעיין ולהרחיב מההגדת נכדו רבי דוד הנגיד.
* ואחרון הרחיב מאוד עם פילפולים וחידושים מהראשונים ועד לחידושי ראשי הישיבות, והספר כולו נסוב רק על פרקים ו' ז' ח' ברמבם הלכות חמו"מ -העוסקים בסדר ובמהלכו.
. ולא זה כזה, ולא זה אף זה. וברוכים המחברים שהעלו מטמונים וריכזו את הדברים, וכל לומד בגישתו ונטיית ליבו יכול למצוא הרחבת הדעת בחיבור שחפץ בו .
ארוכה הדרך ואיני בר הכי להקיף את הנושא, אך כמלקט אחר הקוצרים ערמתי לי א\עומר ובו מעט גרגרים וצימוקים ואנסה בעת רצון ובחסדי ה' להביאם לפני החכמים כאן בתקווה שיהיו לרצון אמרי פי.[ויצילני ה' משגיאות].
מעט מהדברים הנידונים בספרים הנל: מדוע -ואיך. מה - ולמה. כדי לגרום ש..\ כדי למנוע ש..וכדומה.