מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'ואעבור עליך ואראך' - תוספת שלא במקומה?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'ואעבור עליך ואראך' - תוספת שלא במקומה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 18, 2017 9:46 am

כתיב ביחזקאל (טז, ו-ז), וָאֶעֱבֹ֤ר עָלַ֙יִךְ֙ וָֽאֶרְאֵ֔ךְ מִתְבּוֹסֶ֖סֶת בְּדָמָ֑יִךְ וָאֹ֤מַר לָךְ֙ בְּדָמַ֣יִךְ חֲיִ֔י וָאֹ֥מַר לָ֖ךְ בְּדָמַ֥יִךְ חֲיִֽי: רְבָבָ֗ה כְּצֶ֤מַח הַשָּׂדֶה֙ נְתַתִּ֔יךְ וַתִּרְבִּי֙ וַֽתִּגְדְּלִ֔י וַתָּבֹ֖אִי בַּעֲדִ֣י עֲדָיִ֑ים שָׁדַ֤יִם נָכֹ֙נוּ֙ וּשְׂעָרֵ֣ךְ צִמֵּ֔חַ וְאַ֖תְּ עֵרֹ֥ם וְעֶרְיָֽה.

והנה בנוסח המצוי לפנינו בהגש"פ מופיעים פסוקים אלו בסדר הפוך, 'ורב כמה שנאמר רבבה כצמח השדה וגו' ואת ערום ועריה ואעבור עליך ואראך וגו''. וכמובן שזה אומר דרשני.
והנה באמת תוספת רישא דקרא 'ואעבור עליך וגו'' הינה תוספת מאוחרת שאינה נמצאת בנוסח ההגדה המקורי, ואיננה מצויה בסדרן של הגאונים רב עמרם ורב סעדיה, ובסידור רשב"נ, ובנוסח ההגדה לרמב"ם, ואף בהגדות מאוחרות יותר כמו הגדת ר' שבתי סופר, זבח פסח לאברבנאל, הגדה כמנהג בני איטליה, הגדת בני תימן, מחזור מנהג רומא ועוד.

ובסידור הגריעב"ץ כתב וז"ל,
ערום ועריה - ולא היה זכות בידם להיגאל, לפיכך ניתנו להם ב' מצוות, דם מילה ודם פסח שבזכותן נגאלו, כמ"ש עה"פ בדמיך חיי, לכך היה מנהגו של אמ"ה [חכם צבי] ז"ל לומר כאן: ואעבור עליך... חיי, וכן אנו נוהגים אחריו, מ"מ לא העמדנוהו בפנים, באשר לא ראיתיו עד הנה כתוב על ספר, ושלא ליתן פתחון פה לבע"ד לחלוק, בהיותו שלא כסדר הכתובים.

אולם הרב חיד"א השיב על דבריו בספרו זרוע ימין, וז"ל,
ונעלם ממנו שהיא נוסחת האר"י ז"ל. ועוד, שהוא מעיד שכך הוא הנוסח הקדום. ובס' הכוונות שסידר מהר"ש ויטאל כתב, ולסיבה זו סידרו מתקני ההגדה פסוק זה באמצע סדר הגדת ליל פסח. ובס' הכוונות שסידר מהר"ם פאפיראש כ"ץ כתוב, ולכן תקנו פס' זה בתוך ההגדה אחר פסוק ויהי שם לגוי... ורב, כמה שנאמר ואעבור... ועריה. הא למדת שהיא נוסחת האר"י זצ"ל ומטי בה מהמסדרים סדר ההגדה, וגם הוא כסדר הכתובים.
ובהגדה שלמה (עמ' לז) הוסיף בזה דנמצא כן גם בסידור רש"ז.

הרי לנו שישנו בית אב לתוספת זו, וישנה נוסחא שמעמידה את הכתובים כסדרן, ומ"מ טעמא רבא בעי לגירסא דידן שנמצא הכתוב שלא כסדרו, וצריך תלמוד.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'ואעבור עליך ואראך' - תוספת שלא במקומה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 18, 2017 9:47 am

ונראה לבאר בדרך דרוש, ונקדים דהנה ברש"י בפר' בא (יב, ו) איתא בזה"ל,
והיה לכם למשמרת - זה לשון בקור שטעון בקור ממום ארבעה ימים קודם שחיטה, ומפני מה הקדים לקיחתו לשחיטתו ארבעה ימים מה שלא צוה כן בפסח דורות, היה ר' מתיא בן חרש אומר הרי הוא אומר (יחזקאל טז ח) ואעבור עליך ואראך והנה עתך עת דודים, הגיעה שבועה שנשבעתי לאברהם שאגאל את בניו ולא היו בידם מצות להתעסק בהם כדי שיגאלו, שנאמר (שם ז) ואת ערום ועריה, ונתן להם שתי מצות דם פסח ודם מילה, שמלו באותו הלילה, שנאמר (שם ו) מתבוססת בדמיך, בשני דמים, ואומר (זכרי' ט יא). גם את בדם בריתך שלחתי אסיריך מבור אין מים בו, ולפי שהיו שטופים בעבודה זרה אמר להם (פסוק כא) משכו וקחו לכם, משכו ידיכם מעבודה זרה וקחו לכם צאן של מצוה.

ודברי רש"י צ"ב מכמה פנים, חדא, לכאורה רש"י עדיין לא תירץ כלום על השאלה מדוע הקדים לקיחתו לשחיטתו ד' ימים, ולמה במילה שניתנה נמי שיתעסקו במצוה כדי שיגאלו הי' די במה שמלו באותו הלילה, ובפסח לא הי' די אותו היום אלא הקדים ד' ימים. וביותר, למה הוצרכה לקיחתו ולא הי' די הביקור ד' ימים, כמו שלדורות סגי בביקור ד' ימים ולא בעי לקיחה.

ובאמת במקור הדברים במכילתא (מסכתא דפסחא פרשה ה) איתא,
היה רבי מתיא בן חרש אומר הרי הוא אומר ואעבור עליך ואראך... ואת ערום ועריה וגו' ערום מכל מצות נתן להם הקדוש ברוך הוא שתי מצות דם פסח ודם מילה שיתעסקו בם כדי שיגאלו שנאמר ואעבור עליך ואראך מתבוססת בדמיך... לכך הקדים הכתוב לקיחתו של פסח לשחיטתו ד' ימים שאין נוטלין שכר אלא על ידי מעשה.


הרי שבמכילתא אין זכר לענין הביקור שהוא ד' ימים, אלא שהוצרכו למעשה של לקיחת הפסח על מנת להיגאל, ואילו התוספת של ענין הביקור היא תוספת ביאור של רש"י.

וכמו שכתב מהר"ל בגור אריה וז"ל, דאין לומר משום דבעי בקור ד' ימים ממום, שהכתוב מצריך שיהיו כל המנויים על הפסח צריכין להמנות עליו ד' ימים קודם הפסח, ואילו בפסח דורות אף על גב דבעי בקור גם כן ד' ימים לפני פסח (פסחים צו.) אין צריך להמנות על הפסח ד' ימים, אלא סמוך לפסח מצי להמנות עליו אחר שהוא מבוקר ארבע ימים, לכן מקשה 'ומפני מה הקדים לקיחתו'.

וביאר בתו"ד, ואם תאמר למה ד' ימים הקדים לקיחתו ולא ב' ימים, ויש לומר דכל דמצי להיות מתעסק קודם במצוה יש לעשות, וכאן מצינו בפסח ד' ימים מבקרים אותו ממום (פסחים צו.) לכך הקדים לקיחתו ד' ימים, שכך שיערה התורה דבעי ד' ימים, אם אין אדם רואה ביום זה רואה ביום אחר, ולכך צריך ביקור ד' ימים , וכיון שיוכל לעסוק בו ד' ימים יש להקדים לקיחתו ד' ימים, כדי שיעסקו בו ד' ימים, ואז יזכו לגאולה. [ועי' בספר הכתב והקבלה].

ועכ"פ נמצינו למדין מזה, שענין לקיחת הפסח מבעשור, היא כדי שיחשב להם מתחילה 'מעשה' על מנת ליטול עליו שכר ולהיגאל בעבורו.

ולכאורה צ"ב, דהא הגאולה היתה בליל ט"ו שאז נגאלו אבותינו ממצרים, ואזי כבר היה מעשה של שחיטת הפסח, ולמה צריכים היו להקדמת הלקיחה על מנת שתוקדם זכותם כבר מבעשור, ויטלו שכר ע"י מעשה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'ואעבור עליך ואראך' - תוספת שלא במקומה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 18, 2017 9:50 am

ועוד קשה בדברי רש"י במה שכתב 'שמלו באותו הלילה', ובפשוטו משמע דהיינו בליל ט"ו, וצ"ב, דא"כ הרי היו ערלים בשעת שחיטת הפסח שהי' אז בין הערביים, ואין ערל נמנה על הפסח.
ויש שביארו בדעת רש"י, שהמכוון הוא באותו הלילה של הלקיחה ולא של השחיטה, כ"כ בפי' הריב"א עה"ת, וז"ל,
ועוד שפרש"י שמלו באותו לילה, והיינו באותה לילה שלקחו הפסח דהא איכא סכנת דרך כל ג' ימים כמו שפרש"י בפרשת שמות הילכך משכו ידיהם מע"ז מבעשור שמלו ואז לקחו הפסח כדי שיהיו שתי מצות בידם פסח ומילה.
וכן העתיק הרע"ב בעמר נקא.

אולם בודאי פשטות לשון רש"י לא משמע כן, דא"כ צ"ע לפי"ז מה דנקט רש"י שמלו באותו לילה, מהיכ"ת שהיה בלילה ולא ביום, ולמאי נפק"מ אשמעינן שהיה בלילה אם לא דכיון לדרוש מתבוססת בדמיך שהיה להם דם פסח ודם מילה בבת אחת בליל ט"ו.

ומעתה הדרא קושיא לדוכתא היאך שחטו את הפסח בעוד יום כל זמן שלא מלו עדיין, דהא אסור לשחוט הפסח על ערלים כמבואר בפסחים (סא, א), ואף דיש לדחוק דאפשר שלא היו כולם ערלים וקיי"ל שם דאם שחטו למולים ולערלים כשר, אבל מ"מ תמוה מה לנו לדוחק גדול כזה, ולמה לא נימא שמלו עוד מבעוד יום [כנראה מדברי המכילתא, ובאמת במקור הדברים במכילתא ליתנייהו להני תיבות "שמלו באותו לילה". והרד"ק ביהושע (ה, ד) כתב בפירוש 'שמלו קודם שעשו הפסח', והיה מקום לומר דלשון רש"י "באותו לילה" לאו דווקא. אלא כיון דמלו קודם שחיטת הפסח במשך זמן של בין ערבים, נחשב ללילה. ועי' בשו"ת אפרקסתא דעניא ח"ד עניינים שונים סימן שלז שהאריך בזה].

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'ואעבור עליך ואראך' - תוספת שלא במקומה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 18, 2017 9:52 am

ברם כדברי רש"י דשחיטת הפסח היתה קודם המילה, כן משמע בתרגום יונתן עה"פ (יב, יג),
והיה הדם לכם, ויהא דם נכסת פסחא וגזירת מהולתא מערב לכון למיעבד מיניה אָת על בתיא.
וכן משמע בפרקי דר' אליעזר (פרק כט)
שהיו לוקחין דם מילה ודם פסח והיו נותנין על משקוף בתיהם והיינו דכתיב בדמיך חיי בדמיך חיי ב' פעמים.
ובזוהר הקדוש ריש פרשת בהעלותך (דף קמ"ט ע"א)
בתר דאתגזרו רשימו לבתיהון מההוא דמא ומדמא דפסחא וכו'.


ואמנם מפורש להדיא במדרש רבה פרשת בא (פי"ט סי' ה), וז"ל,
הרבה מהם לא היו מקבלים עליהם למול, אמר הקדוש ברוך הוא שיעשו הפסח, וכיון שעשה משה את הפסח גזר הקדוש ברוך הוא לד' רוחות העולם ונשבו מן הרוחות שבגן עדן ונדבקו באותו הפסח שנאמר עורי צפון וכו' והיה ריחו נודף מהלך מ' יום נתכנסו כל ישראל אצל משה אמרו לו בבקשה ממך האכילנו מפסחך אמר להם אמר הקדוש ברוך הוא אם אין אתם נימולין אין אתם אוכלין שנאמר וכו' מיד מלו עצמם ונתערב דם הפסח ודם המילה וכו'.

וכן מפורש בפסיקתא זוטרתא (יב, ו), וז"ל,
כיון ששחטו את פסחיהן היו המצרים חורקין עליהן שן ולא היו יכולין לומר כלום כי נפל פחדם עליהם, מיד אמר להם משה רבינו כל ערל לא יאכל בו. אמרו מה נעשה אם נניחנו שלא לקיים מצות הקדוש ברוך הוא הרי המצרים הורגים אותנו על ששחטנו את תועבתם מיד מלו כולם והיה מתערב דם פסחיהם ודם הברית לקיים מה שנאמר ואעבור עליך וכו', עכ"ל. הרי לנו דרק אחר השחיטה כשהגיעו לאכול פסחיהן אמר להם משה רבינו כל ערל לא יאכל בו ואז מלו עצמם.

וכן במדרש ויושע (אוצר המדרשים עמוד 152),
אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה משה לך אמור להם לבני, תדעו שאני יוצא בתוך מצרים, ואני בעצמי אפרע מהם ואשחוט בכוריהם בשעה אחת, ואתם שחטו את פסחיכם ותנו דם הפסח על המשקוף ועל שתי המזוזות ועל גגות בתיכם ועל הכתלים... וכן עשו ישראל שחטו את פסחיהם ונתנו מן הדם על המשקוף ועל שתי המזוזות ועל כותלי בתיהם. אמר להם משה כך אמר לי הקדוש ברוך הוא זאת חקת הפסח כל בן נכר לא יאכל בו, כששמעו ישראל דבריו של הקדוש ברוך הוא עמדו על רגליהם בשמחה ובשירים ומלו כל הערלים שהיו בהם במהירות והקב"ה מיהר ורפאם.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'ואעבור עליך ואראך' - תוספת שלא במקומה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 18, 2017 9:53 am

המבואר מכל זה דבאמת אותו פסח מצרים היה לו דין שונה מפסח דורות שהוא נשחט לערלים, ורק לא נאכל לערלים, והאריך בזה בשו"ת ויען יוסף או"ח סימן שח) בדברים נכוחים, והוסיף עוד, דבאמת האי פרשה דזאת חוקת הפסח דכתיב בה (יב, מח), כל ערל לא יאכל בו, לא נאמרה עם דיני שחיטת הפסח שנאמרו לישראל בפרשת החודש (יב, ב) שנאמרה בראש חודש ניסן, ופרשת זאת חוקת הפסח פירש רש"י (יב, מג) שבי"ד בניסן נאמרה למשה רבינו.

ולפי"ז נמצא דכל הפסחים שעשו ישראל נשחטו על הערלים, ולא נאמר בהם דין שחיטה רק למולים, רק לפסחו של משה נאמר, ושוב מצא בזה דברים מפורשים באור החיים (שם), וז"ל,
וראיתי מדרש רבותינו (שמות רבה פי"ט) שהוציא ה' רוח מגן עדן ובשם פסחו של משה ונתקבצו כל ישראל ואמרו לו משה רבינו בבקשה האכילנו מפסח שלך אמר להם אם אין אתם נימולים אין אתם אוכלים דכתיב זאת חקת הפסח וגו' מיד נתנו עצמן ומלו וכו' עד כאן. הנה לפי מדרש זה לא קשה למה לא אמר דבר וגו' או לאמר כי פרשה זו למשה ולאהרן נאמרה וצוה אותם כל בן נכר וגו' ואחר שבאו ישראל לצד אכילת פסחו של משה המבושם מלו עצמם.

וקשה לדברי המדרש איך יכול ליתן להם מפסחו והלא אין הפסח נאכל אלא למנוייו. ואולי שאמר להם כן כדי שימולו וכשימולו יהיה כמו כן פסחיהם כפסחו של משה מבושם. וראיתי ראיה לדברי המדרש שלא רצו למול ממה שאמר ביחזקאל (כ') וימרו בי ולא אבו לשמוע אלי וגו' ואומר לשפוך חמתי עליהם בתוך ארץ מצרים, הרי שלא קבלו עשות מצותיו יתברך.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'ואעבור עליך ואראך' - תוספת שלא במקומה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 18, 2017 9:55 am

ומעתה מבואר דאמנם מיוחד ושונה היה פסח מצרים מפסח דורות גם בפרט זה שנשחט לערלים, ובאמת הרי גם בדיני המילה מצינו שינויים מפליגים בין מילה זו שמלו באותו הלילה, לדין מילה בעלמא, שהרי כבר הקשו שהרי קיי"ל דאין מלין בלילה (מגילה כ; יו"ד סי' רסב) , [עי' צפנת פענח לבעל התולדות פרשת שמות; שו"ת בית יצחק יו"ד ח"א סי' קכט; שו"ת זרע אברהם סי' סז]. וכן הקשו דמלו ביום טוב מילה שלא בזמנה, [עי' הגהות הרש"ש למד"ר שם].

ונראה מזה דאמנם גם בדיני הפסח וגם בדיני המילה כל ההלכות שנאמרו להם באותה שעה היו בגדר 'הוראת שעה', ואין ללמוד מהם לדורות, ושוב מצאתי כן בשו"ת אבני נזר (יורה דעה סימן שנא ס"ק ד), וז"ל,
וסבור הייתי לחדש ולומר דאף דאינו גר עד שימול ויטבול. מ"מ במצות שבת שבמרה נצטוו. וזה הי' קודם טבילה שהי' בשעת מתן תורה כדי לקבל הזאה. ועל שבת נצטוו במרה מקרא דכתיב שם שם לו חק ומשפט ושם נסהו.
ובזוה"ק בא (מ' ע"א) וז"ל
אימתי אתפרעו בשעתא דכתיב שם שם לו חק ומשפט ושם נסהו. הנה כי תיכף שנגמר מילה שלהם נצטוו על השבת. ע"כ לדורות נמי תיכף לאחר מילה מצווה על השבת. ואף שבפסח אסור קודם טבילה כדיליף מקרא דתושב ושכיר כדאיתא ביבמות (ע"ב ע"א) שאני פסח שנצטוו במצרים עוד קודם מילה כמו שפירש"י פ' בא [פי"ב ו'] שמלו באותה הלילה ועשו הפסח עוד קודם מילה. ע"כ הוראת שעה הי' ואין ללמוד ממנו לדורות שבמילה יהי' מצווים בפסח. אבל שבת שלא נצטוו עד אחר מילה כ"ש לפי הזוה"ק שתיכף בגמר מילה הי' ציווי שבת כנ"ל. שפיר יש ללמוד מזה לדורות בגר.

ובפי' יפה תואר שם על המדרש שם הקשה היאך משה היה יכול להאכילם מפסחו משימולו מאחר שלא נמנו עליו קודם שחיטה. וכתב, וי"ל דהוראת שעה היתה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'ואעבור עליך ואראך' - תוספת שלא במקומה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 18, 2017 9:56 am

ולפי"ז היה נראה לומר בזה דבר חדש, דהנה לכאורה יש בכאן סתירה מיניה וביה, דמחד גיסא קורא הכתוב את ישראל בעת צאתם ממצרים 'ערום ועריה' – 'ערום מכל מצוות', ומאידך גיסא, הרי בסופו של דבר לא היו ערומים כלל, אלא היו בידם ב' מצוות שקיימום מתוך מסירות נפש עצומה, שמסרו נפשם על הפסח ועל המילה.

ועוד יש לדקרק טובא בלשון המדרש שהביא רש"י שלא היו בידם מצוות 'להתעסק בהם', ומשמע דמה שעמד להם אינה זכות קיום המצוות, אלא זכות העסק במצוות, וצ"ב.

ונראה בהקדם לשון המדרש (רות רבה פרשה ו פיסקא א),
חצות לילה אקום להודות לך על משפטי צדקך... משפטים שהבאת על המצריים וצדקות אשר עשית עם אבותינו במצרים שלא היו בידם מצות להתעסק בהם ויגאלו ונתת להם שתי מצות שיתעסקו בם ויגאלו ואלו הן דם פסח ודם מילה.


ואף כאן מדויק בלשון המדרש שהמצוות שניתנו להם היו 'שיתעסקו בם ויגאלו', ונראה שלא זכו בעבור קיומם, אלא בעבור העסק עמהם, ועוד עולה בעליל מדברי המדרש שהיה בכאן צדקה מיוחדת מאת הקב"ה שניתנו להם מצוות אלו על מנת שיגאלו. וצ"ב.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'ואעבור עליך ואראך' - תוספת שלא במקומה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 18, 2017 9:58 am

והנה איתא בשולחן ערוך הלכות פסח (סימן תל סעיף א) איתא, שבת שלפני הפסח קורין אותו שבת הגדול מפני הנס שנעשה בו. וברמ"א, והמנהג לומר במנחה ההגדה, מתחלת עבדים היינו עד לכפר על כל עונותינו. ובמשנה ברורה (ס"ק ב), לפי שהיתה בו התחלת הגאולה והניסים. ומקורו מדברי הפוסקים, הלבוש ושו"ע הרב, וכן בביאור הגר"א, 'שמאז התחיל הגאולה ע"י לקיחתו'. וכן נמצא במאמר חמץ לרשב"ץ 'וזאת היתה התחלת הגאולה'.

ומעתה נראה שזהו החסד הגדול שעשה הקב"ה עם אבותינו במצרים, שאף בשעת לקיחה היו ערום ועריה מן המצוות, ואף קיום מושלם של המצוות לא היה בידם, שכן רק לקחו את הפסח ולא שחטוהו, ואף דם המילה עוד לא הוטף מהם, ואף הפסח לא כדינו היה, שהרי ערלים היו, ומ"מ כך הוראת שעה היתה בחסד ה' הגדול שתעמוד להם זכות העסק בפסח במסירות נפש ע"י מקחו מבעשור, וכן זכות העסק במצות המילה, שכלול היה ממילא בלקיחת הפסח, שכבר התחילה גאולתם באותה שעה ונעשו להם נסים גדולים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'ואעבור עליך ואראך' - תוספת שלא במקומה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 18, 2017 9:59 am

והשתא ניהדר אנפין ליישב את דקדוקינו בסדר הכתובים המופיע לפנינו בהגדה, שאמנם לא בכדי הוא שהפס' ואעבור עליך ואראך מתבוססת בדמיך מופיע לאחר הפס' רבבה כצמח השדה נתתיך, שכן ניסי הגאולה נעשו עוד קודם להתבוססות בדמים בפועל, במצב של 'ואת ערום ועריה', ומגידים אנו חסדי הא'ל שהקדים לקיחת הפסח לשחיטה, וציוה עלינו את מקחו מבעשור, על מנת להקדים את העסק במצוה כבר מאותה שעה, ועשה את שאינו זוכה כזוכה, על שם העתיד.

סמל אישי של המשתמש
בוצינא
הודעות: 434
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 1:31 am

Re: 'ואעבור עליך ואראך' - תוספת שלא במקומה?

הודעהעל ידי בוצינא » ו' פברואר 04, 2022 7:23 am

הרמ"ע מפאנו כתב בסדר ליל פסח שלו (מאמר מעין גנים חלק ג) וז"ל: ויש מי שכתב לאמור פסוק זה בהגדה 'ואעבור עליך ואראך מתבוססת בדמייך ואומר לך' וכו'. ונראה שמקומו אחרי הדרשה של ועברתי בארץ מצרים בלילה הזה אני ולא המלאך וכו', עכ"ל.

סמל אישי של המשתמש
בוצינא
הודעות: 434
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 1:31 am

Re: 'ואעבור עליך ואראך' - תוספת שלא במקומה?

הודעהעל ידי בוצינא » ב' פברואר 07, 2022 3:55 pm

בחמדת ימים כותב שהאריז"ל כתב ברוח מבינתו להוסיף פסוק זה למרות שלא היו בהגדות שלפניו
ואפשר שפירש מה שכתוב באריז"ל ולכך תקנו וכו' שהכוונה אל הפסוק רבבה כצמח שהוא המשך שלו

צורב מתחיל
הודעות: 819
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: 'ואעבור עליך ואראך' - תוספת שלא במקומה?

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ו' אפריל 08, 2022 8:08 am

נוטר הכרמים כתב:המבואר מכל זה דבאמת אותו פסח מצרים היה לו דין שונה מפסח דורות שהוא נשחט לערלים, ורק לא נאכל לערלים, והאריך בזה בשו"ת ויען יוסף או"ח סימן שח) בדברים נכוחים, והוסיף עוד, דבאמת האי פרשה דזאת חוקת הפסח דכתיב בה (יב, מח), כל ערל לא יאכל בו, לא נאמרה עם דיני שחיטת הפסח שנאמרו לישראל בפרשת החודש (יב, ב) שנאמרה בראש חודש ניסן, ופרשת זאת חוקת הפסח פירש רש"י (יב, מג) שבי"ד בניסן נאמרה למשה רבינו.

עמד עוד בנקודה זו, מרן רי"ז הלוי בספרו עה"ת עמו' ט"ו.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'ואעבור עליך ואראך' - תוספת שלא במקומה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אפריל 08, 2022 3:52 pm

צורב מתחיל כתב:
נוטר הכרמים כתב:המבואר מכל זה דבאמת אותו פסח מצרים היה לו דין שונה מפסח דורות שהוא נשחט לערלים, ורק לא נאכל לערלים, והאריך בזה בשו"ת ויען יוסף או"ח סימן שח) בדברים נכוחים, והוסיף עוד, דבאמת האי פרשה דזאת חוקת הפסח דכתיב בה (יב, מח), כל ערל לא יאכל בו, לא נאמרה עם דיני שחיטת הפסח שנאמרו לישראל בפרשת החודש (יב, ב) שנאמרה בראש חודש ניסן, ופרשת זאת חוקת הפסח פירש רש"י (יב, מג) שבי"ד בניסן נאמרה למשה רבינו.

עמד עוד בנקודה זו, מרן רי"ז הלוי בספרו עה"ת עמו' ט"ו.

יישר כח.
אכן בס"ד גם אני מצאתי את דברי הגרי"ז בשבת האחרונה, וציינתים אצלי.
יש ע"ז אריכות גם ב'מאורי המועדים' מתורת הגרמ"ד זצ"ל.

שמר
הודעות: 778
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: 'ואעבור עליך ואראך' - תוספת שלא במקומה?

הודעהעל ידי שמר » ב' אפריל 11, 2022 10:03 pm

נוטר הכרמים כתב:ודברי רש"י צ"ב מכמה פנים, חדא, לכאורה רש"י עדיין לא תירץ כלום על השאלה מדוע הקדים לקיחתו לשחיטתו ד' ימים, ולמה במילה שניתנה נמי שיתעסקו במצוה כדי שיגאלו הי' די במה שמלו באותו הלילה, ובפסח לא הי' די אותו היום אלא הקדים ד' ימים.


ידועים דברי הטור (או"ח סי' תל) "שבת שלפני הפסח קורין אותו שבת הגדול והטעם לפי שנעשה בו נס גדול שפסח מצרים מקחו בעשור כדכתיב בעשור לחודש הזה ויקחו להם שה לבית אבות שה לבית ופסח שיצאו ישראל ממצרים היה ביום ה' כדאיתא בסדר עולם ונמצא שי' בחדש היה שבת ולקחו להם כל אחד שה לפסחו וקשר אותו בכרעי מטתו ושאלום המצריים למה זה לכם והשיבו לשחטו לשם פסח במצות השם עלינו והיו שיניהם קהות על ששוחטין את אלהיהן ולא היו רשאין לומר להם דבר ועל שם אותו הנס קורין אותו שבת הגדול" עכ"ל.
מבואר שיום לקיחת השה היה בשבת, והנה בסוף דברי רש"י כתב "משכו ידיכם מאלילים וקחו לכם צאן של מצוה" מבואר שמטרת הלקיחה הזו היא ע"מ שימשכו ידיהם מע"ז ויכפרו בה, ונראה שהזמן הראוי ביותר לזה הוא בשבת שהיא מורה על מציאות הבורא ועל חידוש העולם, וכפי שכ' ספר החינוך (מצוה לא) "משרשי מצוה זו, כדי שנתעורר מתוך מעשה זה לזכור גדולת היום, ונקבע בלבבינו אמונת חידוש העולם, כי ששת ימים עשה השם וגו'" עכ"ל, כלומר באותה העת בה הם מושכים ידיהם מע"ז נמצאים הם בתוך זמן המורה על אחדותו ית' ועל חידוש העולם שהוא היפך הע"ז , לכך ביקש מהם הקב"ה להקדים לקיחתו לשחיטתו ד' ימים ע"מ שיפול דבר זה בשבת, ויתקיים משכו ידיכם מאלילים על הצד המובחר.
ולפי"ז יתבארו ביותר דברי הטור מדוע קבעו חז"ל דווקא את יום השבת שקודם הפסח לקוראו לדורות שבת הגדול ולא קבעו את היום הרביעי (י' ניסן) שקודם הפסח שמשתנה משנה לשנה לקוראו גדול, דאין זה מקרי שהיום הרביעי שקודם לפסח יצא בשבת, אלא שמתחילה עלה כן במחשבה שימשכו ויקחו את הפסח בשבת דווקא.

שמר
הודעות: 778
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: 'ואעבור עליך ואראך' - תוספת שלא במקומה?

הודעהעל ידי שמר » ג' אפריל 12, 2022 11:28 am

נוטר הכרמים כתב:ברם כדברי רש"י דשחיטת הפסח היתה קודם המילה, כן משמע בתרגום יונתן עה"פ (יב, יג),
והיה הדם לכם, ויהא דם נכסת פסחא וגזירת מהולתא מערב לכון למיעבד מיניה אָת על בתיא.
וכן משמע בפרקי דר' אליעזר (פרק כט)
שהיו לוקחין דם מילה ודם פסח והיו נותנין על משקוף בתיהם והיינו דכתיב בדמיך חיי בדמיך חיי ב' פעמים.
ובזוהר הקדוש ריש פרשת בהעלותך (דף קמ"ט ע"א)
בתר דאתגזרו רשימו לבתיהון מההוא דמא ומדמא דפסחא וכו'.

מהנ"ל לא מוכח שמלו אחר הפסח, דשמא מלו קודם לכן אלא ששמרו את דם הברית ע"מ לנותנו על המשקוף יחד עם דם הפסח.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: 'ואעבור עליך ואראך' - תוספת שלא במקומה?

הודעהעל ידי יהודהא » ג' אפריל 11, 2023 9:40 am

משמעויות נוספות לקשר הדמים של פסח ומילה-

1. שניהם מכונים "אות".
נוסיף את אות התפילין שבסוף אותה פרשת בא [ על יציאת מצרים]. מקבלים שלושה אותות בין בנ"י והקב"ה המסמנים
שלבים בולטים בחיי האדם:
* מילה - פעם אחת בחיים.
* פסח- פעם אחת בשנה.
* תפילין כל\מידי יום.

2. דם הפסח "מגן" כמו דם הברית של " חתן דמים " שבכך ניצול ממות.

3. . מעשה חתן הדמים - מופיע בתורה סמוך להודעה על מכת בכורות שבה נאמר "בני בכורי ישראל", ומהווה רמז שדם המילה יגן על בכורי ישראל. וע"כ נאמר בדמייך חיי- דם מילה ודם פסח. הקשר המובהק בין שני הדמים.[
4. וכל ערל לא יאכל בו... ומלת אותו אז יאכל...

הקשר לאברהם בברית ובעקידה.
ודומה שבנל באה לביטוי העובדה שרק בחידוש הברית של בנ"י עם הברית [ מילה] שכרת השם עם אברהם -
זה יאפשר ויזכה את בנ"י לגאולה ממצרים.

ויש גם קשר בין הצלת ישראל ע"י השה\ פסח. לבין הצלת יצחק ע"י השה.
1. אצל אברהם\יצחק: אלוקים יראה לו השה ..| בקרבן פסח..וראיתי את הדם..
2. אצל אברהם: אלוקים יראה לו השה..| בקרבן פסח .תפדה בשה...וכל בכור אדם תפדה בשה..

דהיינו יצחק נפדה בשה - וישראל במצרים גם הם נפדו בשה.
בשניהם ראייה, ובשניהם הצלה ע"י השה.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים