עמוס התקועי כתב:יש לי שאלה טפשית, ומ"מ כיון שכנגד ארבעה בנים דברה תורה, אין לנו להתבייש מלשאול גם שאלות טפשיות.
המסקנא במס' ברכות ט, א הוא שכל התנאים מסכימים שבני ישראל יצאו ממצרים ביום ולא בלילה.
וכ"כ רש"י בדברים טז, א שאף שכפשוטו משמע שבני ישראל יצאו בלילה, זה נסתר מפרשת מסעי, אלא ע"כ שבלילה רק התחילה הגאולה.
ולפ"ז בני ישראל גם עשו כמו שצוה להם הקב"ה שלא לצאת מפתח ביתם עד בוקר (שמות יב).
אבל מה שלא מובן הוא מה שצוה הקב"ה לבני ישראל לאכול הפסח בחפזון "וְכָ֘כָה֘ תּֽאכְל֣וּ אֹתוֹ֒ מָתְנֵיכֶ֣ם חֲגֻרִ֔ים נַֽעֲלֵיכֶם֙ בְּרַגְלֵיכֶ֔ם וּמַקֶּלְכֶ֖ם בְּיֶדְכֶ֑ם וַֽאֲכַלְתֶּם אֹתוֹ֙ בְּחִפָּז֔וֹן פֶּסַח ה֖וּא לַה'".
וכל המצות של הלילה מסמלים החפזון, עי' חינוך שהאריך בטעמי המצוה לאכול צלי ולא לשבור עצמות וכו'. אבל מה טעם החפזון הזה? אם בני ישראל נצטוו שלא לצאת מפתח ביתם עד בוקר, ובאמת לא יצאו ממצרים עד בוקר, למה להם לאכול הפסח בחפזון ולא במתינות?
ואני יודע שיש כאלה כאן שיאמרו שזה לא היה חפזון ממשי, אלא חפזון רוחני (מ"ט שערי טומאה וכו'), מ"מ זה לא מתיישב אצלי, כי הלא אין המקרא יוצא מידי פשוטו, ומפשוטי המקראות משמע שהיה כאן חפזון של ממש. ומקרא מלא הוא "וַיֹּאפ֨וּ אֶת־הַבָּצֵ֜ק אֲשֶׁ֨ר הוֹצִ֧יאוּ מִמִּצְרַ֛יִם עֻגֹ֥ת מַצּ֖וֹת כִּ֣י לֹ֣א חָמֵ֑ץ כִּֽי־גֹרְשׁ֣וּ מִמִּצְרַ֗יִם וְלֹ֤א יָֽכְלוּ֙ לְהִתְמַהְמֵ֔הַּ וְגַם־צֵדָ֖ה לֹא־עָשׂ֥וּ לָהֶֽם". אבל לא מובן מה החפזון הזה, והרי היה להם כל הלילה להכין להם צדה ומזון, לאפות המצה כראוי עם כל ההידורים, וגם לאכול הפסח במתינות, וגם לחטוף תנומה, כי ממילא לא יכלו לעזוב ביתם עד בוקר!!
והגה עצמך, בני ישראל אכלו הפסח בחפזון ובולעים הכל במהירות, חגורים במתניהם ומקלם בידם ונעלם ברגלם, משה אמר להם שצריכים להיות מוכן לצאת בכל רגע (אף שיודעים שזה דבר שא"א, שהרי אין להם לצאת עד בוקר, אבל נשים את זה בצד לרגע). וכשהגיע העת לצאת, ופרעה והמצריים מבקשים להם לצאת, ומה עושים? יושבים וממתינים עד שיאיר היום? חוטפים תנומה עם מקלם בידם כשהם עדיין חגורים במתניהם? ולמה היה להם לחפוז כל הזמן?
אודה למי שיכול לשפוך אור על זה.
HaimL כתב:מפשטות קראי, בארבעת הבנים, המצווה היא רק לאחר זמן, ושמא רק לאחר הכניסה לארץ.
צופה_ומביט כתב:שאלה יפה מאד, שהוקשתה לי מאד בזמנו ולכן עסקתי בזה.
בראשונים כתוב שאכילת הפסח בחיפזון היתה מצוה על שם מה שעתיד להיות בבוקר, שיצאו לדרך ויהיו הולכי דרכים, וביותר שיגורשו ממצרים ולא יוכלו להתמהמה, וכך גם אכילת מצה באותו הלילה היתה על שם מה שעתיד להיות בבוקר, שיגורשו ממצרים במהירות לא יספיקו לאפות לחם חמץ. [וטעם דבר זה גופא ראה להלן].
צופה_ומביט כתב:ולגוף השאלה:
בזמנו חשבתי פשוט.
משום שכל התנורים היו בחצר [כידוע. איש לא מעמיד תנור עצים מעשן בתוך הבית, ופוק חזי], וכמדומה גם עצם המטבח היה בחצר [מקומו הטבעי, ליד התנור/כירה], ובפשטות גם הכלים ורוב המצרכים היו בחצר, וכל עוד לא יצאו מפתח ביתם אי אפשר היה להעמיד בצק. וגם אם היו מעמידים בצק [כי נניח היו בבית כלים ומצרכים לזה] לא היו יכולים לאפות אותו עד הבוקר כי התנור בוודאי שהיה בחוץ, א"כ למה להעמיד בצק שיתחיל להחמיץ בלי שיכולים לאפות אותו מיד ברגע הנכון/שרוצים. מה עוד שצריכים קודם להסיק את התנור ולהכין אותו לאפיה [באופן הנהוג בתנורי זמנם].
עמוס התקועי כתב:צופה_ומביט כתב:שאלה יפה מאד, שהוקשתה לי מאד בזמנו ולכן עסקתי בזה.
בראשונים כתוב שאכילת הפסח בחיפזון היתה מצוה על שם מה שעתיד להיות בבוקר, שיצאו לדרך ויהיו הולכי דרכים, וביותר שיגורשו ממצרים ולא יוכלו להתמהמה, וכך גם אכילת מצה באותו הלילה היתה על שם מה שעתיד להיות בבוקר, שיגורשו ממצרים במהירות לא יספיקו לאפות לחם חמץ. [וטעם דבר זה גופא ראה להלן].
יכולים לציין מקור לזה?
עמוס התקועי כתב:צופה_ומביט כתב:ולגוף השאלה:
בזמנו חשבתי פשוט.
משום שכל התנורים היו בחצר [כידוע. איש לא מעמיד תנור עצים מעשן בתוך הבית, ופוק חזי], וכמדומה גם עצם המטבח היה בחצר [מקומו הטבעי, ליד התנור/כירה], ובפשטות גם הכלים ורוב המצרכים היו בחצר, וכל עוד לא יצאו מפתח ביתם אי אפשר היה להעמיד בצק. וגם אם היו מעמידים בצק [כי נניח היו בבית כלים ומצרכים לזה] לא היו יכולים לאפות אותו עד הבוקר כי התנור בוודאי שהיה בחוץ, א"כ למה להעמיד בצק שיתחיל להחמיץ בלי שיכולים לאפות אותו מיד ברגע הנכון/שרוצים. מה עוד שצריכים קודם להסיק את התנור ולהכין אותו לאפיה [באופן הנהוג בתנורי זמנם].
אם נניח לרגע שזה אמת, א"כ לא הועלת כלום. שהרי כפי פשטי המקראות הפסח נאכל עם המצה, כדעת הלל "על מצות ומרורים יאכלוהו". וא"כ פשוט שאם לא היה להם מצה לא היו יכולים לקיים מצות אכילת הפסח כתיקונה. וגם בלא"ה, הרי זמן אכילת מצה תלויה בזמן אכילת הפסח, א"כ בכל אופן נתחייבו לאכול מצה בלילה ולא ביום. ע"כ שהמצות כבר אפו להם בביתם בלילה (קודם או אחר חצות, לא משנה), והתנורים לא היו בחצר כהשערתך (או שהחצר לא נחשב כיציאה לחוץ מפתח ביתם). ולפ"ז על כרחך מה שאמר הפסוק "כי גורשו ממצרים" לא קאי על המצות, אלא על הפת שהכינו להם צדה לדרך (וכמ"ד שאיסור חמץ לא היה נוהג בפסח מצרים). א"כ הדרא קושיא לדוכתא:
א. למה זה כי גורשו ממצרים ולא יכלו להתמהמה? הרי היה להם כל הלילה לאפות ולהכין להם צדה לדרך במתינות.
ובדוחק אולי יכולים ליישב, שזה קאי רק על סוף האפייה, שלא יכלו לגמור כל הלחם שרצו לאפות, כי תכף בעלות השחר גורשו ממצרים, וחלק מן הלחם היה נאפה מצה.
ב. עיקר קושייתי שעדיין לא יישבת, למה הוצרכו לאכול פסח במהירות ולא במתינות?
להבנתך, זה לא היה רק פעולה לסמל שיצאו בחפזון ביום (הבאת כן מראשונים, אבל לא ציינת לזה מקור), אבל עצם האכילה אכן לא היה בחפזון, רק אכלו במתינות והודו והללו כל הלילה. אבל כאמור, פשטי המקראות מורים להיפוך. לדורות אכן הוקבע לאכול הפסח רק בצורה של חפזון לסמל החפזון שבפסח מצרים, אבל אתה מוכרח להודות עכ"פ שבפסח מצרים אכן היה חפזון ממשי כמתואר במקראות.
צופה_ומביט כתב:פנת יקרת כתב:אפשר כי היות שישראל צריכים היו אז לזכויות כמאמר ואת ערום ועריה ואעבור עליך ואראך מתבוססת בדמייך שזה דם פסח ודם מילה, לפיכך אף שדם פסח קוים בעצם שחיטת הפסח אולם עיקר הקרבן הינו באכילתו לפיכך ביקש השם יתברך שיסיימו את אכילת קרבן הפסח עוד בטרם מכת בכורות על מנת שיהיה בידם קודם מכת בכורות זכות המלאה של מצוות קרבן הפסח וזה יועיל להם להינצל. אבל אף על פי כן צווה להם שלא לצאת מפתח הבית לפי שבלילה ההוא שלטו דינים במצרים ואולי מעוד טעמים שאינם מפורשים במקרא.
בדרך דרוש כתב מרן החתם סופר לרמוז בפסוק וככה תאכלו אתו ואכלתם אתו בחיפזון, שכאן נרמז לנו עניין כל המרבה לספר ביציאת מצרים, שכן למה צריך לאכול כל כך בחיפזון, אומנם העניין לפי שיש צורך לספר הרבה בנסי יציאת מצרים והרי פסח אינו נאכל אלא עד חצות, אם כן מרוב הסיפור נוכחים פתאום שמתקרב חצות ממילא לא נשאר לנו אלא לאכול בחיפזון כדי להפטיר באפיקומן..
שתי הערות:
א. יש שיטת תנאים במכילתא ובגמרא ברכות ט [וכוותיה פסק הרמב"ם] שזמן אכילת הפסח [מדאורייתא, בלי סייג דרבנן] הוא עד הבוקר ולא עד חצות.
ב. האם בפסח מצרים היתה המצוה לספר ביציאת מצרים?
פנת יקרת כתב:על הערה ב:
"ולמען תספר באוזני בנך ובן בנך את אשר התעללתי במצרים". הרי שכבר אז היה עניין של סיפור יציאת מצרים (אולי לא בגדר 'סיפור' למי שאינו יודע אבל בגדר 'שיחו בכל נפלאותיו'.
צופה_ומביט כתב:לפחות תסכים איתי שאין "מקראות מפורשים" שאומרים שאכלו את הפסח בחיפזון. ה"מקרא מלא" שהבאת בהודעת הפתיחה של האשכול עוסק בהכנת הבצק שעשו בבוקר [ולא קשור לאכילת הפסח כלל], וכפי שנתבאר היטב לעיל, ולגבי קרבן הפסח התורה כתבה רק ציווי [לאכלו בחיפזון] בלי שום הסבר לציווי הזה [ואם חשב מישהו להבין שזה כי יוצאים בחיפזון בלילה - זהו כי לא שת לבו לציווי מפורש שאסר עליהם לצאת מפתח ביתם עד בוקר, ומוסכם בחז"ל (ברכות ט) לכו"ע שיצאו מבתיהם רק בבוקר]. ולדעת רש"י וסיעתו [על פי המכילתא] התורה כן כתבה הסבר - ולא פרקטי כי אתם צריכים כפשוטו למהר כי יוצאים כבר לדרך - אלא נימוק אחר לגמרי: "ואכלתם אותו בחיפזון - פסח הוא לה'", וביארו רש"י וסיעתו את הכוונה. ולדעת האב"ע וסיעתו ג"כ כתבה התורה הסבר - - ולא פרקטי כי אתם צריכים כפשוטו למהר כי יוצאים כבר לדרך - אלא שהכוונה לסיים אכילתו עד חצות [כדעת מ"ד זה מהתנאים] כדי להינצל מהמשחית בחצות.
עמוס התקועי כתב: לדעת האב"ע אכן מיושב קושייתי, כי אף שזה היה חפזון ממשי, זה לא היה מחמת היציאה לדרך אלא כדי שיגמרו לפני בוא המשחית.
אלא שהנימוק הזה בכלל לא ברור לי, כי למה להם למהר לאכול לפני בוא המשחית, הרי לא הותרו לצאת חוץ מהבית, וכל החבורות היו אוכלים בפנים בבתיהם ממילא, ומה איכפת לן אם יאכלו הפסח בחצות הלילה? ובודאי אין כוונתו להדם על המשקוף, כי זה היו עושים תיכף אחר שחיטה. וצ"ע בכוונתו. עכ"פ לפירושו אכן לא יקשה.
עמוס התקועי כתב:לשאר הראשונים אני אעיין בזה שוב, יתכן שכוונתם הוא ע"ש העתיד כמו שפירשת.
עמוס התקועי כתב:אבל ראה מה שמצאתי במורה ג, מו "אבל הדינים המיוחדים בפסח... הם כולם טעמם פשוט... ואין עם החפזון שהות לשבירת העצם ולא לשגר ממנו מבית לבית ולחכות לשליח עד שיחזור, כי כל אלו מעשה רשלנות והתמהמהות, והיתה המטרה לפעול בחפזון ובמהירות שמא יתאחר א' ויפסיד את היציאה בקהל בני אדם, ויהיה אפשר להזיקו ולהתנכל לו". משמע להדיא, שזה היה מטעמים פרקטיים, היה צריכים לאכול בבהלה ובמהירות, כי לא היה פנאי להתעכב באכילה, כי פן יצטרכו לצאת בדרך [באמצע הלילה] והאוכל ישאר בבית ויוזק מן המצריים.
צופה_ומביט כתב:למ"ד שזמן אכילת הפסח היה עד הבוקר, הגם שג"כ ניתן לשאול מדוע שיתעכבו באכילה כל כך, עד הבוקר, ולא יכינו בלילה זה גם צידה לדרך, אבל יש לומר שהא גופא הוא שבח בני ישראל, שלא דאגו כלל מה יהיה ביציאה, אלא ישבו מודים ומהללים לקב"ה כל אותו הלילה ומקיימים את מצוותיו בנחת ובהידור. [ואמנם הצביון של האכילה כן היה של חיפזון מהטעם הנ"ל, ע"ש העתיד להיות בבוקר שיהיו הולכי דרכים וגם יגורשו ממצרים, והגדיל עוד יותר את שבח ישראל, שזוכרים כל העת שבבוקר יהיו הולכי דרכים - ועכ"ז אוכלים בנחת ומהללים באריכות, ולא דואגים כלל לבוקר]
צורב מתחיל כתב:עדיין חסר לי אימתי שאלו מהמצרים כלי כסף וכלי זהב וכו'?
ולכאורה שאלו רק בבוקר כשהותרו לצאת מהבתים ועד חצות היום שאז יצאו ממצרים, לפי"ז התקשיתי בנאמר בפיוט 'ויהי בחצי הלילה' - "חילם לא מצאו בקומם בלילה" שפירשו בהרבה הגדות שהוא על "וינצלו את מצרים".
נִתְפַּזְרוּ יִשְׂרָאֵל בְּכָל מִצְרַיִם בְּאוֹתָהּ שָׁעָה, שֶׁנֶּאֱמַר: וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל עָשׂוּ כִּדְבַר משֶׁה וַיִּשְׁאֲלוּ מִמִּצְרַיִם, וּמשֶׁה הָיָה עוֹסֵק בְּעַצְמוֹת יוֹסֵף, וּבִכְלֵי הַמִּשְׁכָּן שֶׁהֵכִין יַעֲקֹב אָבִינוּ.
הגיד הכתוב שעם כל החפזון ומהירות היציאה לא שכחו ישראל מצות אלהיהם ולא עברו עליה כי הם עשו כדבר משה וישאלו ממצרים כלי כסף וכלי זהב ושמלות.
וישאילום – אף מה שלא היו שואלין מהן היו נותנין להן. אתה אומר: אחד, טול שנים ולך.
ובני ישראל עשו כדבר משה – קדימת השם אל הפעל מורה שעשו כן מקודם (כמ״ש באילת השחר כלל קי״ז), כי בעת היציאה לא היה פנאי לזה". [כלומר מדלא כתיב ויעשו בני ישראל.
ובני ישראל עשו – לא אמר ויעשו בני ישראל כמנהג במאמרים הבאים ע״ד ספור בשמירת הסידור בקדימה ואיחור כפי הזדמנות הענינים, כי באמת לא היתה השאלה בעת החפזון, כי אם להחמיץ הבצק לא היה להם פנאי להתמהמה איך יתמהמהו בשאלת כסף וזהב ושמלות, אבל השאלה היתה מבעוד יום טרם בוא מכת בכורות כאשר דיבר אליהם משה, ולכוונה זו אמר ובני ישראל עשו בקדימת השם לפעל ובפעל עבר גרידא והוא העבר המוקדם, וכבר הוזכר הכלל הזה בבראשית בפ׳ והאדם ידע, ותרגומו (האטטען געטהאן).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים