נתבקשתי להכניס:
כתב האמרכל הל' פסח: "ואוכל כזית מן הירק, דאם לא אכל כזית אין צריך לברך ברכה אחרונה"
. נחלקו הראשונים האם האוכל כזית בטיבול ראשון צריך לברך אחריו ברכת בנ"ר, ראה במגיד משנה ובהגהות מיימוניות שם, שו"ת מהרי"ל סי' כה ונח סע' ב, וע"ע במ"ב סי' תעג ס"ק נג ובאנצ' תלמודית שם טור שע-שעב.
שאלה: לכא' עדיף שלא לברך אחריו ברכה אחרונה, לפי השיטות שברכת בפה"א שלו פוטרת גם את המרור, וראה רשב"ם פסחים קיד, ב ד"ה פשיטא ותוס' שם קטו, א ד"ה והדר. וכן מבואר במנהגי מהרי"ל עמ' צח בטעם הראשון שלו, ובשו"ת מהר"י ווייל סי' קצג עמ' רעח בטעם השני שלו. וצ"ב כוונת האמרכל כאן, שמשמע שיאכל כזית בשביל לברך ברכה אחרונה. ואמנם בספרנו לקמן סי' לד נקט שא"צ ברכת בפה"א במרור, אבל מ"מ צ"ב מה התועלת בכך שיברך ברכה אחרונה, ושלכן צריך כזית.
ואולי ט"ס בספרנו, וצ"ל שאוכל "פחות כזית".
וחכ"א הציע שאצ"ל "אין צריך לברך על הנטילה", וראה על נידון זה במ"ב סי' קנח ס"ק כ, ובה"ל סי' תעג סע' ו ד"ה פחות מכזית. וגם לדרך זו צ"ב עדיין מה הטעם בכך, והרי יכול לא לברך.
אודה למי שיעיין בכך
עמיחי כנרתי