הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ג' מרץ 30, 2021 4:32 pm
בעצם היות 'ליל הסדר' ליל שימורים, יש לציין כאן דהנה באמת בגמ' בפסחים (קט, ב) איתא "ליל שמורים - ליל המשומר ובא מן המזיקין", וכ"כ רש"י עה"ת (שמות יב, מב).
אכן יעויין דבר פלא בתנחומא פ' בא (סי' ט) ובמכילתא (מסכתא דפסחא, פי"ד) "שמורים לכל בני ישראל לדורותם, מגיד שכל ישראל צריכין להשתמר בו".
ופי' במרכבת המשנה על המכילתא "כל ישראל צריכים להשתמר בו, הואיל ובאותה הלילה נאמר ואתם אל תצאו איש מפתח ביתו, הוקבעה סכנה זו לדורות, שצריכים להשתמר בו".
ואמנם בפוסקים נראה דנקטו כהבבלי, דיעויין במרדכי בפסחים (רמז תקמד) שכתב: "מצאתי תשובת ר"י שכתב שאם נשפכו כל המים עבור המת, אין בידי להתיר מים שלא לנו על ידי הדחק. וכן בא מעשה לפני רבי ערב פסח, ואמרו שאין לשפוך המים שלנו בשביל המת, דליל שימורים הוא לה', וכן הייתי אומר בשאר לילות של פסח דשומר פתאים ה', וחלילה שיארע דבר תקלה במצות השם".
[וכוונתו להא דנפסק בשו"ע יו"ד סי' שלט ס"ה דהמנהג לשפוך כל המים שבשכונת המת, ומקורו ממש"כ בהדר זקנים (במדבר כ, א) "ותמת שם מרים, ולא היה מים לעדה, מכאן שסמכו לשפוך המים במות המת", וכ"ה באבודרהם בברכת אבל, וע"ע בתשב"ץ ח"ג סי' תמב].
וע"ע בתפארת יהונתן למרנא הגר"י אייבשיץ זצוק"ל (פ' ויצא, ד"ה וישא יעקב) שכתב דיעקב אבינו יצא מבאר שבע בערב פסח, ותיקן תפילת ערבית בלילה זה, ליל ראשון של פסח, ובאותו הלילה אמר לו הקב"ה "והנה אנוכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך" (בראשית כח, טו), והוא סימן לבניו שיהיה אותו הלילה ליל שימורים, יעוי"ש.