מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סעודה שלישית בערב פסח שחל בשבת. קצת תמיהה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

סעודה שלישית בערב פסח שחל בשבת. קצת תמיהה

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ב' מרץ 22, 2021 10:16 am

ב"ה
ידוע הקושי שיש בע"פ שחל בשבת לגבי סעודה שלישית. בסימן תמד.
בקיצור:
1. לדעת מרן השו"ע יאכל מצה עשירה לאחר חצות.
2. לדעת הרמ"א לא יאכל מצה עשירה, אלא פירות ודגים. יש מהאחרונים (האשכנזים) שחלקו על הרמ"א וסברו שאין מניעה מלאכול מצה עשירה בע"פ.
3. בזוה"ק שאין סעודה ג' בשבת זו. ורשב"י עסק בתורה.
4. לדעת המרדכי והב"ח והמג"א ועל צבאם רבינו הגר"א וכן נוהגים, לחלק ב' סעודת בבוקר. ע"כ בקיצור.
5. כתב המהרי"ל הביאו המג"א שיאכל מצה מבושלת (קניידלאך) ולא ראה שנהגו כן. אבל כמה אחרונים הביאו עצה זו ופסק המ"ב.

ולא כ"כ הבנתי למה מצה מבושלת, הרי אפשר לאוכל מיני מזונות מקמח מצה כמו שעושים בימינו. ויקבע עליהם סעודה ויברך המוציא ובהמ"ז. ושמא גם לאלו הסוברים שסעודה ג' יוצאים דוקא בפת ולא במיני תרגימא, יש מקום לומר שאם קבע עליהם סעודה נחשב פת, וביותר שהרי כמה פוסקים סבורים שגם המצות שלנו הם פת הבאה בכיסנין. אלא שאנו קובעים סעודה. ושמא יש לחלק שאינו מיני תרגימא.
ונראה בפוסקים שבמשך הדורות כל לא אפו עוגות מקמח מצה. ורק בימינו עושים זאת. אודה למי שיתקן אותי אם טועה אני בענין זה.
ועכ"פ בימינו לכאורה זו העצה היותר משובחת.
וחובה להוסיף שכל זה עפ"י פסקי חלק מהאחרונים. אבל לדעת אדוננו הגר"א ע"ה אין אוכלים אפילו מצה מבושלת (קניידלאך).
אודה על התייחסותכם.
נערך לאחרונה על ידי אחרון התלמידים ב ד' מרץ 24, 2021 11:52 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מן הדרום
הודעות: 768
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: סעודה שלישית בערב נפסח שחל בשבת. קצת תמיהה

הודעהעל ידי מן הדרום » ב' מרץ 22, 2021 10:31 am

האם זו לא התשובה?
שולחן ערוך אורח חיים הלכות פסח סימן תעא סעיף ב
מצה שנאפה כתקנה ואח"כ נתפררה ח ח'} ט> (יח) ונילושה (יט) ביין ושמן, י> (כ) אינה נקראת מצה עשירה ואסורה לאכלה בערב פסח (מהרי"ב).
משנה ברורה סימן תעא ס"ק כ
דלא נתבטלה ממנה שם מצה ע"י .. וכ"ז בשלא בשלה אבל אם בשלה וכמו שנוהגין במדינותינו לעשות כדורים ממצה שקורין (קניידלעך) או מצה [יט] מבושלת [כ] בכלי ראשון מותר לאוכלה

צופה_ומביט
הודעות: 5783
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סעודה שלישית בערב נפסח שחל בשבת. קצת תמיהה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' מרץ 22, 2021 11:04 am

אכן זו התשובה, והדברים מפורשים.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: סעודה שלישית בערב נפסח שחל בשבת. קצת תמיהה

הודעהעל ידי עליך עיננו » ב' מרץ 22, 2021 11:58 am

סימן תמד בשער הציון סק"א
מביא דעת הגר"א שאסור לאכול גם מצה מבושלת עפ"י הרמב"ם
(וצ"ע שהמעיין בבאור הגר"א שם מבואר שדעתו אחר שעה עשירית אבל המ"ב הבין שזה גם קודם)

דיוניםבהלכה
הודעות: 127
הצטרף: ב' אוגוסט 22, 2016 6:05 pm

Re: סעודה שלישית בערב נפסח שחל בשבת. קצת תמיהה

הודעהעל ידי דיוניםבהלכה » ג' מרץ 23, 2021 3:59 am

למה אין לאכול שני סעודות בלילה ?.

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: סעודה שלישית בערב פסח שחל בשבת

הודעהעל ידי במסתרים » ג' מרץ 23, 2021 5:20 am

דיוניםבהלכה כתב:למה אין לאכול שני סעודות בלילה?

viewtopic.php?f=27&t=55316

אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: סעודה שלישית בערב נפסח שחל בשבת. קצת תמיהה

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ג' מרץ 23, 2021 12:02 pm

מן הדרום כתב:האם זו לא התשובה?
שולחן ערוך אורח חיים הלכות פסח סימן תעא סעיף ב
מצה שנאפה כתקנה ואח"כ נתפררה ח ח'} ט> (יח) ונילושה (יט) ביין ושמן, י> (כ) אינה נקראת מצה עשירה ואסורה לאכלה בערב פסח (מהרי"ב).
משנה ברורה סימן תעא ס"ק כ
דלא נתבטלה ממנה שם מצה ע"י .. וכ"ז בשלא בשלה אבל אם בשלה וכמו שנוהגין במדינותינו לעשות כדורים ממצה שקורין (קניידלעך) או מצה [יט] מבושלת [כ] בכלי ראשון מותר לאוכלה

ב"ה
יישר כח.
אבל לכאורה כל זה כאשר עדיין יש תואר לחם או יש בפרורין כזית, ומדובר בכה"ג שמברך המוציא על כך. והאם על ידי עוגה שמיעוטה פירורי המצה שנמוחו לגמרי ורובה מעורבת בסוכר ושוקולד וביצים, סבורים החו"ר דהכא שיוכל לצאת ידי חובה בליל הסדר?
ורק אביא דברי המשנה ברורה סימן קסח סעיף י: אקדים לזה הסעיף הקדמה קצרה והוא דיש בזה שלשה אופנים. א) פת שפירר לפירורין ובשלו תלוי בזה אם הפירורין גדולים שיש בהם כזית לא נתבטל מהם שם פת אפילו אם ע"י הבישול אזל מהם תואר לחם ואם אין בהם כזית אפילו אם נראה שיש עליהם תואר לחם מברך במ"מ דשם תבשיל עליהם. ב) אם לא בשלו רק שפירר בקערה ונתחברו הפירורין יחד ע"י דבש או מרק אם יש עדיין עליהם תואר לחם מברך עליהם המוציא אפילו אם אין בהפירורין כזית ואם אין בהם תואר לחם מברך עליהם במ"מ אא"כ היה בהפירורין כזית וכנ"ל לענין בישול. ג) כשלא בישל וגם לא נתחברו הפירורין יחד ע"י משקה אפילו אם הפירורין דקין כסולת מברך עליהם המוציא דשם פת עליהם ועתה נבאר את הסעיף בעזה"י.

עוד כתב שם (סקמ"ט): הטעם דעדיף בזה מאופן הא' דכיון שלא נתבשל תואר לחם שלו חשיבא שהוא ניכר וידוע יותר ומש"כ וברכת המזון היינו כשאכל כמה פירורין עד שיעור כזית. אם פירר הלחם עד שהחזירן לסולת ואח"כ חזר וגבלן בשומן וכיו"ב [שאנו קורין בלשוננו קניידלי"ך או חרענזלי"ך] עיין במ"א מה שכתב בזה והסכמת הרבה אחרונים דאם בישלן בקדירה או טגנם במחבת במשקה דחשיב כבישול אף שיש בכל אחת כזית ויותר מברך עליהם במ"מ [ואפילו אם אכל הרבה] וכן הוא מנהג העולם ואם אפאן נכון שלא יאכלם כ"א בתוך הסעודה אלא א"כ נילוש ברוב שומן או דבש דאז מברך עליהם במ"מ וכדלעיל בס"ז בהג"ה ואם גיבלן במים לבד ואפאן יש עליהם דין פת גמור:
אמנם כתב המ"ב עצמו בסימן תעא שם על מה שכתב הרמ"א שפרורי מצה שנילושה במים ושמן אינה מצה עשירה - שאין לאכול בכה"ג בליל הסדר משום ההוא שבסקס"ח סקמ"ט הנ"ל - ולכאורה מוכח שאע"פ שלמעשה ברכתו במ"מ אין לאוכלו בע"פ, אבל לא מדובר שם שהרוב הוא ממיני מתיקה וכנ"ל, ומפורש במ"ב שם שאם הרוב מיני מתיקה אין נפק"מ אם הוא מקמח רגיל או מלחם שהחזירו לסולת, שהרי במקרה שכתב הרמ"א בקסח ס"ז, ברכתו לכו"ע במ"מ.
עליך עיננו כתב:סימן תמד בשער הציון סק"א
מביא דעת הגר"א שאסור לאכול גם מצה מבושלת עפ"י הרמב"ם
(וצ"ע שהמעיין בבאור הגר"א שם מבואר שדעתו אחר שעה עשירית אבל המ"ב הבין שזה גם קודם)

נכון. אבל להדיא בסימן תמד במ"ב כתב שיוכל לאכול קניידלך, והנראה בזה שמשום שכעין שעת הדחק הוא. ונכון שלדעת הגר"א שיוצאים רק בפת וממילא לא שייך כל זה.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים