סגי נהור כתב:הדרך הישרה היא ששריפת חמץ שלנו היא מנהג בעלמא.
וכבר נידונו הדברים כאן בעבר (דומני אפילו בהשתתפות מר).
עני בן פחמא כתב:סגי נהור כתב:הדרך הישרה היא ששריפת חמץ שלנו היא מנהג בעלמא.
וכבר נידונו הדברים כאן בעבר (דומני אפילו בהשתתפות מר).
אשמח אם תמצא את הנידון.
יש את הטענה של הגרשז"א במנחת שלמה שהקשה איך אנו מאבדים את החמץ מאכילת כלב לפני שאנו מסיימים את הביעור.
סגי נהור כתב:ובאמת בשנה זו צ"ע אם מי שאינו יכול לשרוף את החמץ צריך לבערו באופן אחר (כגון ע"י השלכתו לביה"כ), או שכיון שאינו מקיים מנהג השריפה יכול לאוכלו עד תומו / למוכרו לנכרי / להשליכו לאשפה (שברה"ר). ובאם כן צריך לבער, היש אופן ביעור עדיף.
סגי נהור כתב:גם השלכה לביה"כ היא ביעור גמור שמועיל אפילו בזמן האיסור כמבואר במג"א סי' תמה.
לגבי שפיכת אקונומיקה - אינני יודע אם דינה כביעור או כפסילה מאכילת כלב דלא חשיבא ביעור (ולפ"ז יתכן שהוראת הרבנות אינה מדוקדקת).
אם השלכה לאשפה לא מועילה בערב פסח, למה היא מועילה שבוע לפני פסח?
בברכה המשולשת כתב:לגבי אשפה- כי אז כבר זה נפסל מאכילת כלב עד פסח (וגם מפנים את זה וקוברים ואז זה בטח נפסל)
סגי נהור כתב:בברכה המשולשת כתב:לגבי אשפה- כי אז כבר זה נפסל מאכילת כלב עד פסח (וגם מפנים את זה וקוברים ואז זה בטח נפסל)
אם הושלכה חבילה סגורה, לדוגמא, אינה נפסלת מאכילת כלב כל כך מהר (אלא שהיא בוודאי לכל הפחות כחמץ שנפלה עליו מפולת).
עכ"פ מהיות טוב ודאי כדאי להזהר להשליך לאשפה רק מה שיפונה קודם זמן האיסור כפי שמקפידים רבים.
עני בן פחמא כתב:כידוע מנהג עם ישראל רבות בשנים (כנראה כ800 שנה) לצאת בבוקרו של יום י"ד בניסן ולשרוף חמץ.
אך מעטים הם היודעים בבירור את הסיבה אשר בגללה אנו שורפים את החמץ.
ראשית ישנה מחלוקת בין ר"י לרבנן אם ביעור חמץ בשריפה דוקא או בכל דבר, ונחלקו הראשונים להלכה, ואנו שורפים כדי לחוש לדעות שדוקא בשריפה.
זאת ועוד המנ"ח (ט) חקר אם מצות תשביתו מתקיימת בקום ועשה או בשב ואל תעשה ונפק"מ אם צריך ללכת ולקנות חמץ כדי לבערו, כנראה שגם פה אנו חוששים לדעת התוס' שהמצוה מתקיימת בקו"ע וצריך לחזר אחר חמץ לשיירו.
אלא שכאן נשאלת שאלה הלא לדעת התוס' שהמצוה בקו"ע, זמן המצוה הוא רק מחצות ואילך ואילו אנו שורפים את החמץ בשעה שלישית או רביעית, ובזה לכאו' לכ"ע אין עניין לשייר, ולא מצאתי שמבארים ענין זה.
ונ"ל לומר שהסיבה שאנו משיירים חמץ אינה מוגדרת כחיזור אחר המצווה, אלא פשוט נשאר חמץ אז משאירים אותו לזמן הביעור (יום י"ד, ולכאו' אפשר גם קודם, ואולי אף תוך ל' יום) ומבערים, אבל אה"נ אם לאדם לא נשאר בבית חמץ אינו צריך ללכת לקנות כדי לבער, דבכל מקרה הביעור יעשה קודם זמנו דאין בזה מצוה לדעת התוס', ולדעת רש"י א"צ לחזר, וע"כ ממ"נ אינו צריך לעשות כן.
האם הדברים מוסכמים?
עני בן פחמא כתב:אלא שכאן נשאלת שאלה הלא לדעת התוס' שהמצוה בקו"ע, זמן המצוה הוא רק מחצות ואילך ואילו אנו
סגי נהור כתב:כאמור:
1. השבתה קודם זמנה אינה בהכרח בשוא"ת. דברי המנ"ח ידועים אבל מדברי הפוסקים משמע לא כן, אלא שיש מצוה בקו"ע לבער החמץ מרשותו אפילו קודם זמנו.
2. קיי"ל שביעור זה (שקודם זמנו) אינו צ"ל בשריפה אפילו לר' יהודה כנ"ל. אלא בכל אופן שהחמץ יוצא מרשותו מקיים המצוה.
3. לכן הביעור בשריפה דוקא הוא רק מנהג.
עני בן פחמא כתב:סגי נהור כתב:עני בן פחמא כתב:סגי נהור כתב:כאמור:
1. השבתה קודם זמנה אינה בהכרח בשוא"ת. דברי המנ"ח ידועים אבל מדברי הפוסקים משמע לא כן, אלא שיש מצוה בקו"ע לבער החמץ מרשותו אפילו קודם זמנו.
2. קיי"ל שביעור זה (שקודם זמנו) אינו צ"ל בשריפה אפילו לר' יהודה כנ"ל. אלא בכל אופן שהחמץ יוצא מרשותו מקיים המצוה.
3. לכן הביעור בשריפה דוקא הוא רק מנהג.
לגבי 2. מנא לך הא, הרי במשנ"ב (תמה שעה"צ ס"ק טז) כותב לחוש לדעות שגם קודם זמנו השבתתו בכל דבר, ואם כוונתך שמצד עיקר הדין א"צ לעשות שריפה, מ"מ יש הבדל בין מנהג שאין לו שום צד בהלכה, ושום הידור, לבין מנהג שנהגו לחוש לדעות מסוימות ולקיים מ"ע מדאו'.
באשכול שציינתי אליו הבאתי את דברי המשנ"ב (שם סק"י) בזה. אבל א"כ מה היתה שאלתך בפתיחת אשכול זה? הרי הדבר פשוט שאם השבתתו בשריפה דוקא המצוה היא בקו"ע (וראה חי' הגר"ח הלוי ריש הל' חמץ ומצה).
אז אתה טוען בעצם שיתכן ומקיימים מ"ע מדאו' בשריפת החמץ. וזה לא רק מנהג בעלמא שנהגו בלי שום טעם.
עני בן פחמא כתב:ומה לגבי הטענה שהעלתי ששיור החמץ הוא אינו בבחינת קניית חמץ שהסתפק עליה המנ"ח אם מחוייב בה, אלא הואיל ונשאר חמץ בע"פ הוא משיירו לקיים בו מצוות תשביתו?
כולל יונגערמאן כתב:בענין השלכה לאשפה, מה הדין בבתים שהפחים נתונים על שטח היחיד, (גם הפחים עצמם שייכים להיחיד), בצידי רה"ר והמפנים באים ונוטלים משם הזבל. זה כעין הפקר, כל אחד מהעוברים ושבים לדוגמא יכול להניח לשם זבל או ליקח משם אם רוצה ולא יהיה נתפס כגנב (אך לא לתפארת יהיה לו לנבור בפח זבל פרטי של חבירו), האם יש בזה בעיה אם לא יתפנה לפני שעה חמישית / חצות? והאם יש נפק"מ אם מונחים חוץ לפח בסמוך לו
כולל יונגערמאן כתב:בענין השלכה לאשפה, מה הדין בבתים שהפחים נתונים על שטח היחיד, (גם הפחים עצמם שייכים להיחיד), בצידי רה"ר והמפנים באים ונוטלים משם הזבל. זה כעין הפקר, כל אחד מהעוברים ושבים לדוגמא יכול להניח לשם זבל או ליקח משם אם רוצה ולא יהיה נתפס כגנב (אך לא לתפארת יהיה לו לנבור בפח זבל פרטי של חבירו), האם יש בזה בעיה אם לא יתפנה לפני שעה חמישית / חצות? והאם יש נפק"מ אם מונחים חוץ לפח בסמוך לו
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 77 אורחים