הודעהעל ידי נויירא » א' מרץ 11, 2012 11:34 am
בסנהדרין ע.
רב כהנא רמי: כתיב תירש וקרינן תירוש, זכה - נעשה ראש, לא זכה - נעשה רש. רבא רמי: כתיב +תהלים ק"ד+ ישמח וקרינן ישמח, זכה - משמחו, לא זכה - משממהו. והיינו דאמר רבא: חמרא וריחני פקחין.
וברש"י:
זכה - כלומר אם זכה וידע להזהר בעצמו מלשתות יותר מדאי - משמחו, שמפקח את הלב.
פקחין - עשאוני פקח.
ובגמ' שם מובא המ"ד שחטא אדה"ר ביין, יעוי"ש שסברתו רק שהיין מביא יללה לעולם [וברש"י], וברמ"ה שהוא הנהגה של העולם שיין מביא קללה, ויש בזה במהר"ל]
לגבי ההשוואה שם לנח צ"ל שהמכוון שהיה צריך להיזהר ביותר מחמת הנהגה זו שביין להביא קללה, אך אין כאן השוואה בתופעה שמהיין, שהרי אכן אדה"ר לא השתכר