מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלה על המנהג לדקדוק שמיעת כל הברה במגילה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אברך כולל
הודעות: 156
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 10:47 am

שאלה על המנהג לדקדוק שמיעת כל הברה במגילה

הודעהעל ידי אברך כולל » ג' מרץ 06, 2012 2:12 pm

לכאו' מוכח מהגמ' במגילה יח א מפורש לא כן
שעל דברי המשנה הלועז ששמע אשורית יצא - על אף שאינו מבין כלום, מסבירה הגמ' שהוא משום דבעינן מצות קריאה ופרסומי ניסא. וא"כ הרי מבואר שאין המצוה אלא שאחד מן הציבור יקרא בפני הציבור, אבל אין הציבור צריך לשמוע כלל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שאלה על המנהג לדקדוק שמיעת כל הברה במגילה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מרץ 06, 2012 2:50 pm

כתב במשנה ברורה תר"צ ס"ק יט בשם הפמ"ג,אבל השומע ששח ולא שמע עי"ז הקריאה אפילו חיסר תיבה אחת דעת כמה פוסקים דלא יצא

אברך כולל
הודעות: 156
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 10:47 am

Re: שאלה על המנהג לדקדוק שמיעת כל הברה במגילה

הודעהעל ידי אברך כולל » ג' מרץ 06, 2012 5:14 pm

אוצר החכמה כתב:כתב במשנה ברורה תר"צ ס"ק יט בשם הפמ"ג,אבל השומע ששח ולא שמע עי"ז הקריאה אפילו חיסר תיבה אחת דעת כמה פוסקים דלא יצא

במה תירצת את השאלה?

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: שאלה על המנהג לדקדוק שמיעת כל הברה במגילה

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' מרץ 06, 2012 8:14 pm

הוא משיג על העמדת השאלה כשאלה על "המנהג" אי"ז מנהג אלא דין גמור

הלמד מכל אדם
הודעות: 97
הצטרף: ב' יולי 25, 2011 4:55 pm

Re: שאלה על המנהג לדקדוק שמיעת כל הברה במגילה

הודעהעל ידי הלמד מכל אדם » ד' מרץ 07, 2012 10:22 am

בתשו' הרשב"א ח"א תסז כתב וז"ל שאלת בקריאת המגלה אם צריך השומע לכוין בכל תיבה ותיבה בשמיעתו. ונתעוררתי על זה ששמעתי בשם אחד מן החכמים שהיה תופש מגלה אחת בידו. ותמה אני מי לא יצא מפי הקורא אם זה אמת? ועוד מדאמרינן יוצאין באשורית נשים ועמי הארץ. תשובה האמת כמו שאמרת מאותן ראיות שאמרת מן הלעוזית ועמי הארץ. ועוד אמרו העובר אחרי בית הכנסת ושמע קול שופר או קול מגלה אם עמד חזקה כיון. עוד אני אומר כי כל חכם שתופש מגלה אחת בידו שאינה כשרה לקרות בה גרעא טובא משנים שקראו אותה מפני שנותן דעתו בקריאתו באותה מגלה. אבל במה שנסתפק לך אם השמיט בה הקורא אפי' תיבה אחת אם חוזר אם לאו. ולאו דוקא פסוק אחד אמרו אלא אפילו תיבה אחת. כן באמת אפי' תיבה אחת. ותדע לך דבירושלמי אמרו מדקדקין בטעיותיה או אין מדקדקין בטעיותיה? והשיבו דאין מדקדקין דמר קרי יהודים ומר קרי יהודיים לא מר חוזר ולא מר חוזר. עכ"ל.
ולכאו' סובר הרשב"א כקושיתו של אברך כולל, אלא שבמ"א סי' תרצ' טו הביא דברי הרשב"א אלו ומסיומה של אותה תשובה שכ' הרשב"א שאם השמיט הקורא תיבה אחת לא יצא, כתב המ"א שמסתמא ה"ה השומע.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים