מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חידות הלכתיות לפורים <בשם הגר"י זילברשטיין שליט"א>

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

חידות הלכתיות לפורים <בשם הגר"י זילברשטיין שליט"א>

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 04, 2012 9:05 pm

בפורום של הדף היומי פרסם 'מתפעל' (שנעלם מכאן לאחרונה) את החידות ההלכתיות הבאות משמו של הגר"י זילברשטיין שליט"א. ינסו חו"ר דאתרא קדישא הדין את חילם, ורווחא שמעתתא בס"ד.

א. כיצד יתכן מצב שיש לאדם מגילה, אם יקרא בה בביתו, יוצא ידי חובה,
אמנם אם יקרא בה בציבור, לא יצא ידי חובה לא הוא ולא השומעים.
מדוע?

ב. מצות מתנות לאביונים ניתן לצאת ידי חובה או בכסף או במאכלים ומשקים.
היכי משכח"ל שיש לאדם גם כסף וגם מאכלים ובכל זאת לא יוכל לצאת ידי חובה עם כסף אלא רק עם מאכל?

ג. הציבור עומד בבית הכנסת והבעל קורא עומד מוכן להתחיל קריאת המגילה אבל לא יכול לברך מצד הדין, אמנם ברגע שיגיע אדם אחד מסוים לבית הכנסת, הוא יוכל לברך ולקרוא.

משה ששון
הודעות: 158
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 11:04 pm

Re: חידות הלכתיות לפורים <בשם הגר"י זילברשטיין שליט"א>

הודעהעל ידי משה ששון » א' מרץ 04, 2012 10:30 pm

נוטר הכרמים כתב:
א. כיצד יתכן מצב שיש לאדם מגילה, אם יקרא בה בביתו, יוצא ידי חובה,
אמנם אם יקרא בה בציבור, לא יצא ידי חובה לא הוא ולא השומעים.
מדוע?

מגילה כתובה בין הפרקים

נוטר הכרמים כתב:ב. מצות מתנות לאביונים ניתן לצאת ידי חובה או בכסף או במאכלים ומשקים.
היכי משכח"ל שיש לאדם גם כסף וגם מאכלים ובכל זאת לא יוכל לצאת ידי חובה עם כסף אלא רק עם מאכל?

יש לו פרוטה אחת ויותר מאכלים

שחר
הודעות: 169
הצטרף: א' אוקטובר 23, 2011 12:39 am

Re: חידות הלכתיות לפורים <בשם הגר"י זילברשטיין שליט"א>

הודעהעל ידי שחר » א' מרץ 04, 2012 11:18 pm

נוטר הכרמים כתב:א. כיצד יתכן מצב שיש לאדם מגילה, אם יקרא בה בביתו, יוצא ידי חובה,
אמנם אם יקרא בה בציבור, לא יצא ידי חובה לא הוא ולא השומעים.
מדוע?


חידה מעין זו, בסגנון שונה ומחודד יותר, הופיע כבר בעלון האיחוד בחידוד שי"ל לרגל הפורים דהשתא והובא כאן באשכול הבא:
viewtopic.php?f=26&t=8647#p77116
וז"ל: "תשעה אנשים התכנסו לשמוע מקרא מגילה, ולאחר שסיימו הקריאה, מצאו שמתחילה לא היו תשעה, אלא עשרה, כיצד יתכן, שאילו היו תשעה, היו יוצאים יד"ח, וכיון שנתברר שהיו עשרה, לא יצאו ידי חובה כלל".
והתשובה אחת היא וכנ"ל, דציבור אין יוצאין כשקורין המגילה במגילה שאינה בפנע"צ כאיגרת, וכמבואר בסי' תרצ"א ס"ח, וא"כ אם ט' קראו במגילה שאינה כאיגרת רק מתוך ספר שלם, וכשהתחילו הקריאה סברו שהם ט', כגון שאחד היה נראה להם 'קטן', (ויל"ע בגוונא שהעשירי היה גדול והיה נחבא, דדילמא בעינן שידעו כל העשרה שהם י' ובלא כן אין זה שנחבא מצטרף וצ"ע), ואחר הקריאה נתברר שהעשירי הקטן הוא 'גדול', ונמצא שקראו המגילה בי' ומגילה זו כשרה רק ליחידים ולא לעשרה וא"כ לא יצאו יד"ח (ואולי גם כה"ג לא חשיב שהם עשרה כיון שסברו שהקטן הוא גדול, אי נימא דבעי' שידעו שהם עשרה, וצ"ע).
ושמעתי שפלוני הראה להגר"י זילברשטיין שליט"א העלון הנ"ל עם חידה זו, ושמח מאד ואמר שהיא שאלה יפה!

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: חידות הלכתיות לפורים <בשם הגר"י זילברשטיין שליט"א>

הודעהעל ידי כרם » א' מרץ 04, 2012 11:35 pm

לשאלה ג.

קריאת מגילה שלא בזמנה (כמו בפורים המשולש בירושלים), וחסר עשירי למנין.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים