הוגה כתב:ייש"כ ר' איש ספר,
אבל מה אעשה ועדיין דעתי לא התיישבה בכך.
נכון, העמלקים דאז היו רשעים גדולים, הייתי מבין לו הקב"ה היה גוזר על אותם של אותו דור כליה אבדון ומכת חרב, אבל "עד מלחמה בה' לעמלק מדור דור"?? ושאר הציווים והביטויים החמורים שנאמרו עליהם, מורים לכאורה על משהו הרבה יותר עמוק.
צוה לעשות זאת הנקמה הנפלאה למען יוסרו שאר האנשים מהנהגת זאת המדה הפחותה(רלב"ג) מבואר בזה שאין זה נקמה גרידא המיוחס לאותו דור שלחם בישראל, אלא בגדר למען ישמעו ויראו.הוגה כתב:ייש"כ ר' איש ספר,
אבל מה אעשה ועדיין דעתי לא התיישבה בכך.
נכון, העמלקים דאז היו רשעים גדולים, הייתי מבין לו הקב"ה היה גוזר על אותם של אותו דור כליה אבדון ומכת חרב, אבל "עד מלחמה בה' לעמלק מדור דור"??
איש_ספר כתב:מה לעשות שהגבלת את עצמך לטעמים פשטניים? ברור (אצלי) שהטעם האמיתי טמון בעניינים שאינם פשטיים, אבל כת"ר רוצה לאחוז החבל משני קצותיו, והיא לא תצלח.
הנה התורה בארה בטעם מצות מיחוי זכר עמלק כמה טעמים, כמ"ש "זכור את אשר עשה לך עמלך בדרך, בצאתכם ממצרים, אשר קרך בדרך, ויזנב בך כל הנחשלים אחריך ואתה עיף ויגע, ולא ירא אלהים" - ר"ל כי כל עורכי מלחמות יהיו באחד מחמשה פנים;
א) או שילחם על ארץ לכבשה להגדיל את ארצו, וזה היה בדרך - כי לא היית אז בארץ נושבת,
ב) אם יקרב עם אל גבול ארצו ילחם עמו מיראתו פן יעבור בגבולו, כמו מלחמת סיחון ועוג, וזה היה בצאתכם ממצרים - שהייתם רחוקים מארצו,
ג) מחמת איזה מריבה ומשטמה שיש בין שני העמים הלוחמים, אבל הוא קרך בדרך - דרך מקרה ולא היה לו דבר עמך,
ד) להראות גבורתו ותקפו להיות לו לשם, אבל הוא זנב כל הנחשלים ואתה עיף ויגע - בענין שלא כיון להראות כח בקרב,
ה) בעבור הדת שחושב שה' ירצה מעשיו שיכחיד אומה הבלתי מאמנת בדתו ואלהיו, והוא לא ירא אלהים - בענין שמלחמתו לא היה לה שום סבה מן הסבות שבעבורם יתגרו מלחמות.
רק הסבה העצמיית היתה כמ"ש המפרשים;
א) מחמת הכפירה באלהים ויען שאז שמעו עמים ירגזון מהאותות והמופתים שעשה אז בים ובמצרים רצה ללחום בם ולהראות שאין ביכולת ה' להושיעם עד שעקר מלחמתו היתה נגד ה',
ב) נגעה שנאתו על ישראל מצד אבותיהם ומשטמת עשו (שהיה עמלק מזרעו) אל יעקב.
ולכן צוה ה' למחות זכרו!!
...מתחלה יש לבאר גוף המאמר כי מחה אמחה את זכר עמלק, אם הכונה למלכות עמלק, על מה קבעו חז"ל מצות זכירה זו לדורות אחר שכבר נמחית מלכות הרשעה זו מה"ע?
ואם אפי' יש איזה אנשים מזרע אומה זו בעולם מה זה ענין?
ואם הכונה שיהא נשכח שמו וזכרו, זה א"א כלל, שהרי התורה נצחית והואי מזכרתו?
אלא ע"כ הכונה תעודת עמלק בעולם. דזה ברור שלא לחנם התגרה עמלק עם ישראל, אשר בלי ספק לא נעלם ממנו כי לא בנקל יהי' יוכל לו, והלא נתעבר על ריב לא לו, אלא משום שראשית גוים עמלק - דבר בלעם בעת הופע עליו אור רוה"ק. וע"כ אין הכונה שהיא האומה היותר מצלחת ומאושרת בעולם שהרי מעולם לא היה עמלק כ"א ממלכה שפלה, אלא הענין דכמו שהיה מלחמת אמרפל וחבריו על א"א ביחוד כמו שנתבאר מדיוק המקראות בס' בראשית. והוא משום שידעו שעל ידו נעשה עין משפט היינו להוריד השגחה עליונה ע"פ המעשים. כך מאז יצאו ישראל ממצרים ומוכן היה לקבל את התורה. הרע לאוה"ע ביותר. ועמלק הוא ראשית גוים השונה את ההשגחה תכלית שנאה (וחז"ל גלו את הלוט ע"ז זה... ועמלק להפך לבד שלא הי' עובד ה' עוד הי' מפקיד חבילה של קוצים לעכב הליכות ההשגחה שלא תהא סלולה. ומסר נפשו ע"ז. בזה הי' מכונה בשם ראשית גוים. שהוא הראש לראות טובתן של אוה"ע לפי דעתם:).
והבטיח הקב"ה כי תגיע שעה שימחה זכר עמלק, היינו "תכלית תעודתו" שתהי' הליכות הטבע חפשי בלי השגחה לפי מעשים, זה הרצון יהי נשכח מאוה"ע והיה ה' למלך על כל הארץ, וזהו ימות המשיח שיגיע ב"ב.
איש_ספר כתב:אחד מההבדלים הפשטניים, שעמלק אינו עם היושב במולדתו ובארצו, אלא קבוצת נוודים. לא היה לו לעמלק שום צידוק ושם 'תירוץ' לתקוף את ישראל, כי ישראל לא עמדו לכבוש ממנו שום דבר ולא איימו על שליטתו בשום מקום, לא ישבו על אדמתו ולא ביקשו לעבור דרך נחלתו וממילא ההתקפה שלו על ישראל היתה שנאה בלבד.
הוגה כתב:אכן כולנו יודעים דברי חז"ל: "משל לאמבטי רותחת שאין כל בריה יכולה לירד בתוכה, בא בן בליעל אחד קפץ וירד לתוכה אע"פ שנכוה הקרה אותה בפני אחרים",
נראה מכאן שאף חז"ל נתקשו בלהסביר חטאו, עד שפירשו שקירר את האמבטיה.
אבל דברי חז"ל עצמם למיעוט הבנתי צריכים ביאור;
אוקיי, הוא קירר את האמבטיה ובגללו לא חששו לאחמ"כ להילחם בישראל,
אבל פרעה הלא הוא חימם את האמבטיה שלו עם דמם המבעבע של תינוקות של ישראל רח"ל!! הוא שיעבד את ישראל רד"ו שנים בפרך ובעבודה קשה!! הוא הוריד את ישראל עד למ"ט שערי טומאה, וכשיצאו רדף אחריהם לתוך הים להשיגם!! -- עמלק חמור ממנו ?!
[/b]
איש_ספר כתב:אחד מההבדלים הפשטניים, שעמלק אינו עם היושב במולדתו ובארצו, אלא קבוצת נוודים. לא היה לו לעמלק שום צידוק ושם 'תירוץ' לתקוף את ישראל, כי ישראל לא עמדו לכבוש ממנו שום דבר ולא איימו על שליטתו בשום מקום, לא ישבו על אדמתו ולא ביקשו לעבור דרך נחלתו וממילא ההתקפה שלו על ישראל היתה שנאה בלבד.
איש_ספר כתב:רק שדה העמלקי עומד לימינך. שאר הכתובים יתפרשו על מקום ישיבתו בעת ובעונה ההיא. (וכ"מ שבמקו"א אמרו שיושב בהר ובמקו"א בעמק).
יתר10 כתב:צוה לעשות זאת הנקמה הנפלאה למען יוסרו שאר האנשים מהנהגת זאת המדה הפחותה(רלב"ג) מבואר בזה שאין זה נקמה גרידא המיוחס לאותו דור שלחם בישראל, אלא בגדר למען ישמעו ויראו.הוגה כתב:ייש"כ ר' איש ספר,
אבל מה אעשה ועדיין דעתי לא התיישבה בכך.
נכון, העמלקים דאז היו רשעים גדולים, הייתי מבין לו הקב"ה היה גוזר על אותם של אותו דור כליה אבדון ומכת חרב, אבל "עד מלחמה בה' לעמלק מדור דור"??
ובכלל, גם בלי להזדקק לדברי סוד, הרי עצם פשט הכתובים ודברי חז"ל מורים שהייחס להמעשה העמלקי לא היה יחס לאיזה חטא מקרי וזמניי שעמלק שבאותו דור לקו בו, אלא שקירור האבמטיה שלהם הוכיח שאכן 'ראשית גוים עמלק' להלחם עם ישראל עמו בחירו של הקב"ה, והוא פגם שורשי [גנטי] באומה זו ולכן החיוב למחותם ולא סתם למחותם אלא שלא ייזכר שמם (כמובן שמצוה זו בימינו בפרט היא מן הדברים שהשטן ואוה"ע מונים אותנו בזה, גזענות וכדו' אבל גזירה הוא ואין לך רשות להרהר אחריה)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים