חקירת רבי מנחם זעמבא הי"ד בעמלקי טריפה
פורסם: ו' מרץ 02, 2012 12:21 am
הגר"מ זמבא הי"ד יצא לידון דלהמבואר ברמב"ם שמצות הזכירה אינה מצות נקמה, א"כ עולה שאף מצות המחיה אינה מצות נקמה אלא מצות איבוד בעלמא הוא, א"כ יש לחקור בדין עמלקי טריפה דלא מקרי חי שהרי ימות תוך י"ב חודש אם יש מצוה להורגו, ואמר הגר"מ שאם נימא שמצות המחיה מצות איבוד בעלמא הוא א"כ כיון שכבר הך עמלקי אבוד הוא אין מקיים מצוה בזה שמקרב מיתתו והורגו עכשיו, אבל אי מצות המחיה מצות נקמה היא שפיר יש מצוה להרוג אף עמלקי טריפה שע"י הריגתו מתקיים נקמת ה' בעמלק עכ"ד הובא בספר גור אריה יהודה, ונראה לי דלהמבואר בדברי מרן הגרי"ז שדייק ברמב"ם שבשעץ מחית עמלק למעשה יש מצוה לעורר השנאה וכן עשה שמואל שקרא פרשת עמלק קודם ששיסף לאגג א"כ בכל מחיה של עמלק מתקיים גם איבוד וגם נקמה ודו"ק ויש להוכיח שיטת רש"י שמצות מחית עמלק היא משום נקמה ולא עונש איבוד בעלמא והיא שהגאון מטשיבין זצ"ל הוכיח מרש"י פסחים ס"ח ע"א ד"ה מנקבן שעמלקי צריך להרגו ביסורים ולא בהריגה סתם שכן כתב רש"י שם בסו"ד מיחוי לשון נקיבה וחיבול כמו תמחה את זכר עמלק ולמד מזה שצריך ליסרו כפשט לשון הכתוב תמחה, ומדויק נמי דעת רש"י שמצות המחיה משום נקמה היא הובא בקובץבית אהרון וישראל שנה ט"ז גליון ג' עמ' קכ"ז.