קריאת המגילה מדין קבלת נדר עליהם ועל זרעם
פורסם: ג' פברואר 28, 2012 8:20 am
זה לשון הרמב"ן ב'משפט החרם':
מבואר ד'מקרא מגילה' תוקפה הוא מדין קבלה לדורות, ובזה מוטעם היטב לשון הכתוב 'קיימו וקבלו היהודים עליהם ועל זרעם וגו''.
אבל לכאורה צ"ב למה לא נתחייבו מדין מצוה דרבנן, מקרא דלא תסור, כמבואר בשבת כג,א לגבי הדלקת נר חנוכה, ומאי שנא?
הא אילו אמרו עליהם ועל זרעם או שאמרו סתם החרם היה חל על דורות הבאים... אבל כשהוא חל עליהם ועל זרעם נראה שאף בנדרים כן בכל קבלת הרבים כדאשכחן בקבלת התורה, וכן במגילה וכן בצומות.
מבואר ד'מקרא מגילה' תוקפה הוא מדין קבלה לדורות, ובזה מוטעם היטב לשון הכתוב 'קיימו וקבלו היהודים עליהם ועל זרעם וגו''.
אבל לכאורה צ"ב למה לא נתחייבו מדין מצוה דרבנן, מקרא דלא תסור, כמבואר בשבת כג,א לגבי הדלקת נר חנוכה, ומאי שנא?