עמוד 1 מתוך 1

עץ גבוה נ' אמה – מעץ הדעת או מעץ האטד? - לאוקמי גירסא

פורסם: ב' דצמבר 12, 2011 1:32 am
על ידי כותב
ראיתי באיזה ספר שהעץ שהכין המן ואח"כ נתלה עליו, היה מעץ הדעת.

מי מכיר?

Re: עץ גבוה חמשים אמה – מעץ הדעת?

פורסם: ב' דצמבר 12, 2011 1:43 am
על ידי משה ששון
אומנם כך דרשו רז"ל המן העץ ואמרו שכתוב במהר"ל אור חדש על חמישים אמה

Re: עץ גבוה חמשים אמה – מעץ הדעת?

פורסם: ב' דצמבר 12, 2011 2:33 am
על ידי תולדות אדם
מהר"ל באור חדש כתב:ולכך נרמז בו מרדכי, והמן הפך זה שנרמז כמה שכתוב המן העץ וגו' כי אכילה הזאת הביא המיתה לעולם ועץ הדעת מוכן למיתה מיום שנברא וכך המן היה מוכן לאבד ולהרוג מיום שנברא והאכילה הזאת שהביא המיתה היה ע"י נחש הקדמוני וכן המן שהוא מזרע עמלק המעוקל והוא נחש עקלתון וממנו המיתה בא לעולם ולכן המן שהוא מזרע של עמלק שכל ענינו להשמיד ולהרוג נרמז בתורה בלשון זה שאמר הכתוב המן העץ וגו' כי עץ הדעת היה מביא המיתה לעולם והמן היה רוצה לאבד את ישראל שהם עיקר העולם וכאלו היה רוצה לאבד כל העולם ולכך ראוי שיהיה נרמז המן בלשון המן העץ וגו' ויש לך להבין דבר זה מאוד,

Re: עץ גבוה חמשים אמה – מעץ הדעת?

פורסם: ג' דצמבר 13, 2011 1:07 am
על ידי כותב
תודה רבה.

ועתה מצאתי בספר הרוקח ריש הל' פורים:
נחש גרם שאכלו מעץ הדעת חטה (ברכות מ.), שבוקעת נ' אמה בארץ (ירושלמי ברכות ט, ב), [לכן] המן נתלה על [עץ] נ' אמה.

Re: עץ גבוה חמשים אמה – מעץ הדעת?

פורסם: ג' דצמבר 13, 2011 5:27 pm
על ידי ואם תאמר
ועיין בילקוט שמעוני בפרשת בשלח עה''פ ויוריהו ה' עץ שכתב שם שהעץ הביא פרשנדתא מתיבת נח עיי''ש

ועיין בספר יערות דבש בדרוש ט שכתב וז''ל: הנה האר"י ז"ל דרש בהספדו למהרמ"ק כי יהיה באיש חטא משפט מות, פירוש
שיחסר טעם משפט מות, כי לא פעל רע ולמה ימות, ותלית אותו על העץ, מחמת עץ הדעת שגזר מיתה בשביל כך מת, וכך במרדכי היה צדיק כמשה בדורו, לא נמצא בו חטא להמיתו, ויעצו לו יועציו של המן לתלותו בחטא עץ הדעת, והיה שורשו להשיג חמשים שערי בינה כמש"ל, וזהו יעשו עץ גבוה חמשים אמה לתלותו עליו, ובזה ימצאו מקום לעורר דין על מרדכי ולגרום לו מיתה, ולכך רמזוחז"ל המן מהתורה מנין דכתיב המן העץ וכו' והיינו כמ"ש דהתכוון לתלות מרדכי על עץ הדעת, והוא גבוה חמשים אמה, ולהיות על ידי חטא אדם הראשון נאמר קוץ ודרדר תצמיח והיינו כי הוא ביקש להשיג שער החמישים, שהוא כתרן של אותיות וקוצן, המורה על גבוה מעל גבוה, לכך בקללה נאמר וקוץ ודרדר, ולכך עץ של המן היה ג"כ קוץ כמבואר במדרש ופיוט.

Re: עץ גבוה נ' אמה – מעץ הדעת או מעץ האטד? - לאוקמי גירסא

פורסם: ג' דצמבר 20, 2011 11:28 pm
על ידי כותב
נוכחתי לדעת, כי מה שחיפשתי בהודעתי הראשונה, נתכוונתי לגליון עלים לתרופה (פ' צו תשע"א) בשם מדרש תלפיות, והנה ההעתקה:
1.JPG
1.JPG (43.17 KiB) נצפה 4917 פעמים

אמנם כשיצאתי לחפש בפנים במדרש תלפיות, מצאתי בדפוס אחד גירסא "שהיה מעץ מעותד", ובדפוס אחר "מעץ הועד".

בדקתי בדפוס איזמיר תצ"ו (הנמצא באוצר) ושם הגירסא "מעץ ועד", ולהלן שם "שמעץ אשר" - דבר שאין לה פירוש.
2.JPG
2.JPG (29.73 KiB) נצפה 4917 פעמים

אמנם ראה זה מצאתי בדפו"ר, קושטא ת"ף לערך (הנמצא בספרייה הלאומית, ורצוי להכניסו לאוצרנו הנפלא) "מעץ אטד"!, ולהלן שוב "שמעץ אטד"!:
3.JPG
3.JPG (33.42 KiB) נצפה 4917 פעמים

ועתה שאלתי ובקשתי, אם נמצא באיזה דפוס של מדרש תלפיות הגירסא "מעץ הדעת"?

Re: עץ גבוה נ' אמה – מעץ הדעת או מעץ האטד? - לאוקמי גירסא

פורסם: ד' דצמבר 21, 2011 4:19 am
על ידי יאיר

Re: עץ גבוה נ' אמה – מעץ הדעת או מעץ האטד? - לאוקמי גירסא

פורסם: ו' דצמבר 30, 2011 1:25 am
על ידי כותב
אגב, דברי המדרש תלפיות שהעץ גבוה חמשים אמה היה "מעץ אטד" (שהיא שם מין עץ קוץ) מקורו טהור להדיא במדרש (אסת"ר ט, ב) על הפסוק (אסתר ה, יד) וייטב הדבר לפני המן ויעש העץ, מאיזה עצים היה אותו העץ, אמרו חכמים, בשעה שבא [המן] להכינו, קרא הקב"ה לכל עצי בראשית, מי יתן עצמו ויתלה רשע זה עליו וכו', באותה שעה אמר הקוץ לפני הקב"ה, רבש"ע, אני שאין לי על מה לתלות, אתן את עצמי ויתלה טמא זה, שאני נקרא שמי קוץ, והוא קוץ מכאיב, ונאה שיתלה קוץ על קוץ, וממנו מצאו ועשאו, וכיון שהביאוהו לפניו, הכינו על פתח ביתו, ומדד עצמו עליו, להראות עבדיו היאך יתלה מרדכי עליו, השיבתו בת קול, נאה לך העץ, מתוקן לך העץ מששת ימי בראשית, ע"כ.

Re: עץ גבוה נ' אמה – מעץ הדעת או מעץ האטד? - לאוקמי גירסא

פורסם: ו' דצמבר 30, 2011 1:33 am
על ידי איש_ספר
כותב כתב:אמנם ראה זה מצאתי בדפו"ר, קושטא ת"ף לערך (הנמצא בספרייה הלאומית, ורצוי להכניסו לאוצרנו הנפלא)

טרם יקראו...
הספר עלה בעדכון 10 עם עוד מאות ספרים מהספה"ל

Re: עץ גבוה נ' אמה – מעץ הדעת או מעץ האטד? - לאוקמי גירסא

פורסם: ו' דצמבר 30, 2011 1:48 am
על ידי כותב
בשורה טובה תדשן עצם!