אשי ישראל כתב:תודה, כדכד, על דבריך.
אני כנראה לא ביארתי כראוי את שאלתי [למרות שאני מסתכל בלשוני לעיל, ונראה לי שכתבתי די ברור].
הכרתי את כל מה שהבאת, אבל לא על זה שאלתי.
התמקדתי במילים "להימלט בית המלך מכל היהודים!!!", ושאלתי שזה מוזר, כי הרי אסתר בפשטות לא אמרה ולא רמזה שלא אכפת לה מגורל עמ"י.
כדכד כתב:א. ברור מהתגובה הראשונה שלה שהיא חושבת שזה מסוכן מאד להכנס למלך ורק משום יושרה היא מוסיפה בסוף שיש פתח מילוט. מהדברים שלה רואים שהיא לא חשבה לבנות על הפתח מילוט הזה בגלל נדירותו
ב. גם כשהיא כבר מסכימה להכנס למלך היא לא בונה על האפשרות של הושטת השרביט אלא על "וכאשר אבדתי אבדתי".
ג. איך מרדכי ידע מזה שהיא מתכונת להציל עצמה?
ד. היא מתכוונת לא לסכן עצמה בחירוף נפש אלא לפעול בדרכים אחרות, למשל שהמלך יקרא לה.
כדכד כתב:מרדכי לא יכול להוכיח שהיא רוצה להציל עצמה ולהמלט מכל היהודים מכך שאינה רוצה לבוא למלך.
היא מנמקת את סירובה לבוא למלך שזה מסוכן ויתכן שחושבת שעדיף לפעול בדרכים אחרות.
ההסברים שהבאתי לעיל היו לשיטת מרדכי שרוצה שהיא כן תסכן עצמה - למה כל כך בוער לו לעשות את זה עכשו אבל זה לא מוריד מזכותה של אסתר לחשוב אחרת.
מדברי אסתר במגילה מוכח שהיא כן חושבת שאם היא תבוא אל המלך זה מסוכן ושהיא אינה רואה סיכוי רב בהושטת השרביט, מה שאכן קרה בסוף אבל זה היה נס והרי רואים שמברכים "שעשה נסים" בפורים.
ונתנו ידידים כתב:בקיצור זה דעתך מול דעתו של מרדכי, אוקיי.
יתכן שאסתר לא חשבה כך אבל מרדכי הסביר לה שתוכן טענתה מורה על שמחשבה זו עולה בליבה, כי אילו היתה יודעת בבירור שגם היא בסכנה בדיוק כמו שאר כלל שראל היה ראוי שתסתכן עכשיו, כי הרי אינו עצה להמתין עד אחר זמן וכמו שהביא הרב כדכד בשם המפרשים בריש האשכול.
וכל הדברים האלו מפורשים בפי' אור חדש להמהר"ל שמרדכי אמר לה שאילו הבינה שגם היא בסכנה היתה מסכנת את עצמה עכשיו כי אינו עיצה להמתים גם אם נראה לה כדאי הלמתין עד שיקרא לה או למשהו אחר.
אשי ישראל כתב:ב. נכון שאסתר לא הציעה חלופה, אולם הסיבה לכך היא בגלל שהיא כעת רק מגיבה ל"ציווי" (!) של מרדכי "לבוא אל המלך ולהתחנן". כרגע היא רק מנסה להסביר למה הרעיון של מרדכי לא נראה לה מתאים.
לא מתאים כרגע, אז למה היא לא ממשיכה לפחות - "אבל בוודאי כשיתאפשר אעשה כאשר ציווית". היא לא מתייחסת בכלל לאיזו חלופה או שום הצעה שהיא. כביכול "ראש קטן", מה שציווית אני לא יכולה לעשות כרגע. נו, ו?.... אין ו-. כאן זה נגמר. זו תשובה מוזרה מאד ממי שכן חושב לעשות משהו, ורק מסביר שהצעה ספציפית הוא כרגע לא יכול לעשות. כשכל כך הרבה מוטל על הכף - לענות בכזה "ראש קטן", זה מאד בולט ואומר רק דבר אחד: האיש מתחמק. הוא לא באמת רוצה להיות מעורב.
כך עכ"פ הבין מרדכי, וכעת כבר לא קשה מהיכן הבין כך. ולכן הגם שאפשר לפלפל להסביר מה באמת התכוונה אסתר, אבל לשאול מהיכן לקח בכלל מרדכי מה שלקח - זו כבר לא קושיה. לא נפלפל כדי להקשות על מרדכי בדוחק. השאלה רק היתה פליאה היכן מצא בכלל מרדכי בדברי אסתר שהיא מתחמקת. ועל זה ענינו בס"ד.
ג. בנוסף, ברגע שהיא אומרת "אשר לא יקרא" משמע מכללא שכאשר היא תיקרא [ואז ממילא לא יהיה בכך סכנת מוות] היא כן תתחנן אל המלך.
ומתי זה יהיה? ואם לא תיקרא? תציירי בתשובתך איזו אופציה ריאלית. זה משאיר את האופציה כ"כ פתוחה ומעורפלת, כשעל הכף גזירת השמדה לכל היהודים, שזה לא מקובל ולא מתקבל. אצל מרדכי עכ"פ. ולכן הוא מבין בפשיטות שלא זו הנקודה. כי לדעתו לא יתכן שמישהו בעמדה הזו ובמצב הזה יענה ככה.
צופה_ומביט כתב: כך עכ"פ הבין מרדכי, וכעת כבר לא קשה מהיכן הבין כך. ולכן הגם שאפשר לפלפל להסביר מה באמת התכוונה אסתר, אבל לשאול מהיכן לקח בכלל מרדכי מה שלקח - זו כבר לא קושיה. לא נפלפל כדי להקשות על מרדכי בדוחק. השאלה רק היתה פליאה היכן מצא בכלל מרדכי בדברי אסתר שהיא מתחמקת. ועל זה ענינו בס"ד
צופה_ומביט כתב: ומתי זה יהיה? ואם לא תיקרא? תציירי בתשובתך איזו אופציה ריאלית. זה משאיר את האופציה כ"כ פתוחה ומעורפלת, כשעל הכף גזירת השמדה לכל היהודים, שזה לא מקובל ולא מתקבל. אצל מרדכי עכ"פ. ולכן הוא מבין בפשיטות שלא זו הנקודה. כי לדעתו לא יתכן שמישהו בעמדה הזו ובמצב הזה יענה ככה.
אשי ישראל כתב:צופה_ומביט כתב: כך עכ"פ הבין מרדכי, וכעת כבר לא קשה מהיכן הבין כך. ולכן הגם שאפשר לפלפל להסביר מה באמת התכוונה אסתר, אבל לשאול מהיכן לקח בכלל מרדכי מה שלקח - זו כבר לא קושיה. לא נפלפל כדי להקשות על מרדכי בדוחק. השאלה רק היתה פליאה היכן מצא בכלל מרדכי בדברי אסתר שהיא מתחמקת. ועל זה ענינו בס"ד
יישר כוח.
קשה לי עם תשובות מסוג זה, משתי סיבות: האחת - מפני שמרדכי היה צדיק [ונביא, לדעת הסוברים שהוא מלאכי] ולכן לא ייתכן שיחשוד בקלות בכשרים. השניה - מפני שהוא היה אומן של אסתר והכיר אותה היטב, ומכיון שצדקת זו לא חשבה באמת להחריש א"כ קשה לי להבין מדוע הוא חושד אותה בכך.
מחילה, אבל כאן מעלתו כבר מתווכח עם המגילה עצמה, ומסיבות חיצוניות של השקפה ורעיונות. איך שלא נסביר את כוונת אסתר - או שמרדכי יהיה חושד בכשרים, או שאסתר לא כשרה. והרי שניהם לא יתכן. אסתר כשרה, ומרדכי חושד. זה נתון ועם זה אין מה לעשות. רק להסביר מה סברה/התכוונה אסתר, ומה בדבריה גרם למרדיכ להבין אחרת. מפורש לפנינו שמרדכי כן חושב שהיא מנסה למלט עצמה, והוא מגיב לה על זה בלשון הכי חריפה שיכולה להיות. אז כעת שיחליט מעלתו אם בכלל רוצה לזה ביאור בפשט, או שרוצה לזה רק ביאור בסוד שיתאים לקדושי עליון. מעלתו ביקש פשט, וזה מה שאני רואה בפסוקים בפשט. איזה הסבר כן יפיס את דעת מעלתו? הסבר שיתלה את מחלוקת מרדכי ואסתר במחלוקת אביי ורבא לשיטתם? ובכל מקרה, אם הסברים בפשט יכניסו אותנו בהכרח לסתירה בין מרדכי ואסתר, כנ"ל שמי מהם שנבין בפשט יוציא את השני כלא בסדר, אז יש להניח לפשט בכלל ולעבור להסברים רוחניים.צופה_ומביט כתב: ומתי זה יהיה? ואם לא תיקרא? תציירי בתשובתך איזו אופציה ריאלית. זה משאיר את האופציה כ"כ פתוחה ומעורפלת, כשעל הכף גזירת השמדה לכל היהודים, שזה לא מקובל ולא מתקבל. אצל מרדכי עכ"פ. ולכן הוא מבין בפשיטות שלא זו הנקודה. כי לדעתו לא יתכן שמישהו בעמדה הזו ובמצב הזה יענה ככה.
כשהיא אומרת "לא נקראתי לבוא זה שלשים יום" הרי ברור שזה זמן מרובה, ואם כן היא תיקרא בקרוב. מה זה משנה להגדיר האם זה יהיה בעוד חודש או בעוד שבועיים. העיקר שזה יהיה זמן רב לפני גזירת המן [בעוד 11 חודשים!]
איני שומע כלל את הדיוק הזה שאם לא נקראתי שלושים יום אזי בודאי משמע שתיקרא בקרוב. להיפך. צריך להכיר את מציאות המלכות בימים ההם, ואת המלך הרשע הזה, שמתואר עליו דברים פשוט נוראים במגילה, בשביל להניח הנחות בנוגע לשאלה כל כמה זמן הוא מזמן אליו את אשתו מ"בית הנשים" שלה. ואם היא לא נקראה אליו כבר שלושים יום, אפשר גם לשמוע כאן אמירה של חצי יאוש מכך שיקרא לה בקרוב, שהרי כבר שלושים יום! הוא לא קורא לה אליו, ומי יודע מה הסיבה. המציאות הזוגית בכלל, ואצל מלכים בפרט, היתה שונה אז ממש מזרח ממערב ממה שאנו מכירים ומדמיינים היום. והמגילה עצמה תוכיח.
ולגבי 11 חודשים, צריך לקחת בחשבון איך עובדים דברים באימפריות כאלה. ופוק חזי מתי נשלחו האגרות השניות, זמן רב אחרי שכבר בטלה הגזירה 3-4 ימים אחרי שנגזרה. ולא משנה מה ההסבר בדיוק, אבל דברים כאלה באימפריה כזו לוקחים זמן. לא מחכים עד לערב הטבח כדי לבטל אותו, ובכלל מי יודע מה ילד יום. כשהגזירה כ"כ חמורה ומהחצפה - עושים הכל - ומיד - באופן הכי דחוף. והמגילה עצמה מוכיחה שגם כשעושים ככה, ומבטלים מיד - ייקח כמה חודשים עד שהכל יגיע למי שצריך להגיע, וחיל המלך יתארגן בהתאם בכל מקום וכו'. מדובר על מלך ששולט בכל העולם / בחצי מהעולם [המיושב / נוגע לתנ"ך] דאז. אימפריה גדולה מאד.
צופה_ומביט כתב:מחילה, אבל כאן מעלתו כבר מתווכח עם המגילה עצמה, ומסיבות חיצוניות של השקפה ורעיונות. איך שלא נסביר את כוונת אסתר - או שמרדכי יהיה חושד בכשרים, או שאסתר לא כשרה. והרי שניהם לא יתכן. אסתר כשרה, ומרדכי חושד. זה נתון ועם זה אין מה לעשות. רק להסביר מה סברה/התכוונה אסתר, ומה בדבריה גרם למרדיכ להבין אחרת. מפורש לפנינו שמרדכי כן חושב שהיא מנסה למלט עצמה, והוא מגיב לה על זה בלשון הכי חריפה שיכולה להיות.
ונתנו ידידים כתב:בקיצור זה דעתך מול דעתו של מרדכי, אוקיי.
יתכן שאסתר לא חשבה כך אבל מרדכי הסביר לה שתוכן טענתה מורה על שמחשבה זו עולה בליבה,
ונתנו ידידים כתב:כדכד כתב:מרדכי לא יכול להוכיח שהיא רוצה להציל עצמה ולהמלט מכל היהודים מכך שאינה רוצה לבוא למלך.
היא מנמקת את סירובה לבוא למלך שזה מסוכן ויתכן שחושבת שעדיף לפעול בדרכים אחרות.
ההסברים שהבאתי לעיל היו לשיטת מרדכי שרוצה שהיא כן תסכן עצמה - למה כל כך בוער לו לעשות את זה עכשו אבל זה לא מוריד מזכותה של אסתר לחשוב אחרת.
מדברי אסתר במגילה מוכח שהיא כן חושבת שאם היא תבוא אל המלך זה מסוכן ושהיא אינה רואה סיכוי רב בהושטת השרביט, מה שאכן קרה בסוף אבל זה היה נס והרי רואים שמברכים "שעשה נסים" בפורים.
עם הטענה ששמתי במודגש אני לא יכול להתמודד, או שכן או שלא, אולי מרדכי מדבר לפי דעתו וגם אסתר לא הכחיש דבריו.
'סיכוי רב' איני יודע מנין לך וכבר אמרתי דברי בזה ואין צורך לחזור שוב.
שעשה ניסים - יש לך מקור שעל זה מברכים שעשה נסים ולא על הצלת כלל ישראל ושאר ניסי המגילה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים