והנה בספר שומר אמונים במבוא השער פרק ו כותב ששמע מפי צדיק אחד מהמפורסמים בשם הבעש"ט הקדוש:
מה רצה הבורא ברוך הוא מעמלק הרשע לגזור עליו השמדה וכליון בכל הדורות יותר מפרעה וסיחון ועוג ולבן ומדין ומואב ובלעם ויתר רשעים שרצו לעקור זרע עם הקודש ח"ו. אלא שהמה לא בקשו רק לעקור ולכלות ח"ו הגופים, אבל עמלק הרשע בא ברוב כשפיו וטומאתו לעקור האמונה מישראל עם הקודש, ופעל ליתן בלבם ספיקות ח"ו, ועד היום עוד עומד קליפת העמלק לבלבל את ישראל בענין האמונה, ועל ידי זה הקפיד הקב"ה עליו יותר מעל כל הרשעים. והבטיחנו הבורא לעקור זכרו ושרשו מן העולם.
ובאמת זהו יסוד שמלא בכל הספרים, שעמלק הוא כוח טומאה רוחני שעומד כנגד עיקרי הרוחניות של ישראל, אמונה וקדושה, [ובא במלחמה גשמית – כדי לקרר את תוקף האמונה שעוררה יציאת מצרים במציאות הקב"ה והשגחתו והיותו כאב לישראל, קירר את האמבטיה כנודע], והפתח שלו לבוא על ישראל היה כי אמרו והסתפקו היש ה' בקרבנו אם אין, וכו' וכו'. ומדברים מזה באריכות גם בנוגע לפורים, המן מן התורה המן העץ הדעת טוב ורע אכלת, עניין פגם הדעת של עמלק ראשית שבעים גויים, ראשית לשבעים כוחות הנפש, וכנגדו האמונה עד דלא ידע למעלה מטעם ודעת, וכו', ראה בבני יששכר וספרי רבי צדוק הכהן ועוד ועוד.
[ואכן כשם שגזר הקב"ה כליון על עמלק בכל הדורות כך גם זכרון נס פורים עומד לדורות, כמו שכתב הרמב"ם בסוף הלכות מגילה: "כל ספרי הנביאים וכל הכתובים עתידין ליבטל לימות המשיח חוץ ממגילת אסתר והרי היא קיימת כחמשה חומשי תורה וכהלכות של תורה שבעל פה שאינן בטלין לעולם. ואע"פ שכל זכרון הצרות יבטל שנאמר כי נשכחו הצרות הראשונות וכי נסתרו מעיניי, ימי הפורים לא יבטלו שנאמר וימי הפורים האלה לא יעברו מתוך היהודים וזכרם לא יסוף מזרעם"].
ועכ"פ השומר אמונים בשם הבעש"ט מחדד להדיא שזהו ההבדל היסודי שבין עמלק לשאר שונאי ישראל שבכל הדורות, שעמלק לא בא על הגופות אלא על האמונה הקדושה. וכאמור, מלא בחז"ל ובכל הספרים שגזירת המן היתה מצד היותו עמלק, ומלחמת היהודים בשונאיהם אז היתה מלחמת עמלק ומחיית עמלק, ופורים בעצמו הוא זכירה ועשיה של מחיית עמלק.
ולא הבנתי הכיצד מסתדרים הדברים עם דברי הלבוש הידועים שבחנוכה תיקנו להלל ולהודות כי הגזירה היתה על רוחניות, להשכיחם תורתך וכו', גזירות שמד, משא"כ בפורים תיקנו משתה ושמחה שהוא מעשה בגופניות, כי הגזירה היתה על הגופות ולא שמד, וגם אילו היו ממירים דתם ח"ו לא היו מקבלים אותם.
[יש דעות שגם בפורים היתה גזירת שמד, והיו ניצולים אם היו נשמעים לשמד, (בעל הנתיבות במגילת סתרים על אסתר ג, יג, הגר"א על "להשמיד", תורה אור לבעל התניא מגילת אסתר בכ"מ, דרשות בית דוד לבעל הנחלת דוד דרוש י, ועיין רש"י מגילה טז, ב שהמן גזר שלא ילמדו תורה ולא יקיימו מילה תפילין וימים טובים), אבל הלבוש לא סובר כך, וכמדומה כך מקובל להבין].
ואם עמלק כל עניינו המיוחד, וכל שנאתו ומחייתו, היא משום שלא בא על הגופות כשאר אויבי ישראל, אלא על הרוחניות, על האמונה הקדושה, א"כ גזירת המן שהיתה להשמיד להרוג ולאבד את הגופות ["ממוות לחיים"] לא קשורה לעמלק, אלא הוא ככל שונאי ישראל שבכל הדורות.
ואדרבה, חנוכה היתה צריכה להיות קשורה לעמלק כי שם היתה גזירת שמד. ומה בין קליפת יוון לקליפת עמלק. אמנם חלק זה עכ"פ יש לבאר שתרי מילי נינהו. עמלק בא לגרום כפירה בעיקר, לקלקל האמונה הקדושה, משא"כ יוון באים כנגד קדושת התורה והמצוות, וגוזרים להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך. ואף שגם זה כרוך בסופו של דבר עם כפירה וחכמה חיצונית אנושית ופילוסופיה שמובילה לכפירה וכו', אבל סוכ"ס הגזירה שלהם בפועל היתה גזירת שמד על התורה והמצוות, ולא פעלו על עיקר האמונה, משא"כ עמלק. ולכן חנוכה מיוחדת לגלות וטומאת יוון, ולא לעמלק.
אבל עיקר הקושיה על פורים נשארת, במה קשור המן לטומאת עמלק אם עמלק כל עניינו לקלקל האמונה הקדושה, והמן גזר רק על הגופות ולא היה מקבל אותם אפילו אם היו ממירים דתם ח"ו.
ואמנם אפשר לומר שאכן דרכו של בעל הלבוש אינה עולה בקנה אחד עם היסוד הנ"ל בגדרו של עמלק, ומתאימה רק עם פשטות הכתובים שעמלק בא ללחום מלחמה גשמית ולהרוג את ישראל, ופשוטי דברי חז"ל בכ"מ שעמלק הוא רצועת מרדות לישראל וכלב נושך שבא להענישם ולייראותם כשאינם עושים רצונו של מקום, ובפרט כשנכשלים באמונה. ואת החילוק בין פורים לחנוכה ביארו מפרשים אחרים באופנים אחרים, ראה ב"ח וט"ז שם [שאף כתב על דברי הלבוש "ואינו נכון"].
אבל היות שדברי הלבוש כ"כ מפורסמים ושגורים בפי כל, ומאידך גם עניינו של עמלק וכו' מפורסם מאד, [וקשה למצוא הסבר אחר מדוע אין הכסא שלם ואין השם שלם עד שיימחה זרעו של עמלק, ומלחמה לה' בעמלק מדור דור, כי מחה אמחה, הקב"ה ממעל וישראל מתחת, וכו'], וכמדומה שלא מעמידים אותם כסותרים זה לזה, לכן נפשי בשאלתי למצוא יישוב לשאלה, כיצד יתאימו דברי כל הספרים על עמלק ופורים עם דברי הלבוש על גזירת המן ופורים.
ולע"ע חשבתי שתי דרכים, אבל שתיהן צריכות עדיין יישוב, בירור וביסוס:
דרך א. המן גזר גזירה מוחלטת על הגופות – ומטרת הגזירה היתה לייאש את ישראל מאמונתם בקב"ה, ובפרט בהיותם עם קרובו, ושהוא דואג להם ומנהל אותם ומשגיח עליהם בפרטות [שכל זה נתייסד והוכח ביציאת מצרים], שעל זה קאי בעיקר "היש ה' בקרבנו אם אין", [ראה בתנחומא יתרו סימן ג].
אבל צריך ביסוס לרעיון כזה, ומנין לומר כך, ומדוע שלא נאמר כך על כל שאר שונאי ישראל שבכל הדורות. ולע"ע אין זה אלא הכרח מחמת הקושיה הנ"ל, מה שמיוסד לנו שהמן בא מצד עמלק מול מה שמיוסד לנו מהו עמלק.
דרך ב. מבואר בספרים יסוד גדול, שבזמן גזירת המן לא היתה לישראל שום זכות להינצל מצד מעשיהם, ועל זה סמך המן שהפיל פור הוא הגורל, והצלת ישראל היתה מצד שהם בני בכורי ישראל, קשורים לקב"ה [ועם קרובו ושייכים אליו, חלקו ונחלתו] בעצם ולא במקרה, שזהו עניין כפרת יוכ"פ ג"כ וכו', ומה שהתברר בפורים הוא היסוד הזה [שכתוב כבר בתורה ובנביאים, אבל כאן התברר והתגלה במציאות], שהקשר בין ישראל לקב"ה אינו תלוי במעשיהם, אלא הוא קשר עצמי [יחס של בנים, וחתימת הקשר בברית, ושבועה, ובשם הויה שהוא המציאות והוא נצחיות קבועה שאינה בת הפרה], שעל כן אינם כלים לעולם, ולא יחליפם ולא ימירם באומה אחרת [אלא לכל היותר ינהיגם בתוכחה, ובחימה שפוכה וביד חזקה ובזרוע נטויה ימלוך עליהם, ויעשה את אשר בחוקיו ילכו ומשפטיו ישמרו].
עוד מבואר בספרים, וגם בהקשר של פורים, שממקום זה גופא נמשכת אמונת ישראל, שהיא מוטבעת בהם בעצמותם, [בנשמתם שהיא נברא שגדרו חלק אלוק ממעל, וממה שהוטבע בהם במעמד ההתגלות ואמירת אנכי בסיני, ומשכינת הקב"ה בתוכם] ואינה השכלה נרכשת מבחוץ. ודוקא בהיותה כזו, שלמעלה מטעם ודעת, היא מגיעה עד רישא דכל דרגין, למקום שאין בו שום השגה ותפיסה חיובית.
ואת הנקודה הזו בדיוק מקלקל עמלק. דעת דקליפה, שתולה את עניין האמונה בדעת, וממילא היא בגדר "ספק" [כי הדעת מתהפך לכאן ולכאן, ובא ומכריע], דהיינו שבאמת ביסודו של דבר יש כאן דבר מסופק [יש מקום ספק ולכן הדבר בעצמותו הוא מסופק], אלא שההכרעה באותו הספק היא כך וכך. עמלק מנתק את השפעת הדיבוק הפנימי העצמי של ישראל בקב"ה [ה"ברית", ומכאן התנגדותו למילה] שממנו אותה אמונה קדושה, והופך את האמונה לדבר שנובע משיקול הדעת וחשבונות, "היש ה' בקרבנו אם אין", וממילא גם אם המסקנה לחיוב, אין זו באמת אמונת ישראל אלא השכלה/הכרעה אנושית, ומוגבלת, ובסופו של דבר היא לא תעמוד כנגד כל מה שעליה לעמוד.
ובפרט בעניינים העמוקים הנוגעים ל"עיקר", מציאות השם, אחדותו, ייחודו, השגחתו, שם הדעת האנושית לא מסוגלת להכריע, ובוודאי במה שלמעלה מעלה גבוה מעל גבוה, ושם הדעת נכשלת, וממילא בהכרח תעמוד בראש האמונה הזו נקודה סתומה בלי דעת ובלי הכרעה, שהיא בעצם שורש כפירה שנמצא בראש כל בניין האמונה של האדם הזה. כי רק אמונה המוטבעת בישראל מפי הגבורה ומחלק אלוק יכולה להיות שווה ואיתנה גם היכן שאין כל השגה חיובית [ואדרבה, משם היא יונקת]. והלוא דווקא זהו ראש כל הבניין, ומשם כל הכוח, ואם שם אין אמונה חזקה ומוצקה איך יעמוד כל הבניין, הלוא במבחן קל וכל שכן קשה על האמונה, היכן שצריך לינוק את כוחה מיסודותיה – כבר לא תעמוד אמונה כזו, מאחר שבאמת אין לה יסוד, וכל כוחה הוא ב"ירחיק עדותו". ונמצא שעמלק גורם כפירה בעיקר ממש, בראש כל הבניין, וכל שכן שכל הבניין שבונה הדעת מתחת לזה הוא רעוע, ומחזיק מעמד רק כל עוד לא זקוקים לתוקף וחוזק האמונה, ובוודאי אין בו כלום היכן שצריכים לתוקף אמונה בלי גבול, דהיינו אמונה במסירות נפש, ובמסירות נפש ממש.
ולפי זה נמצא שהמן ועמלק נלחמים כנגד אותה נקודה עצמה: החיבור העצמי של קוב"ה וישראל, שהוא עצם ולא מקרה. שמזה נובעים כנ"ל שני דברים: א. הקשר והברית בין ישראל לקב"ה לא תלויים במעשיהם, אלא הם עצמיים, ונובע מזה שישראל אינם כלים ושלא ימירם לעולם באחרים. ב. אמונת ישראל אינה נובעת ותלויה בהשכלה ודעת, ואינה הכרעה אנושית, והיא מגיעה לראש כל דרגין, ואדרבה, משם כוחה. והמן ועמלק נלחמים כנגד אותו היסוד בעצמו, וכל אחד מהם פונה כלפי תוצאה אחת שלו. המן נלחם כנגד התוצאה הראשונה וגזר כליה על ישראל, ועמלק נלחם כנגד התוצאה השניה ומקלקל את האמונה הקדושה בספקות ומחשבות ובעצם מה שמעמיד את עניין האמונה על הדעת, שיש כאן ספק וצריכים להכריע בדעת.
דהיינו: יש לומר שהמן שגזר כליה על ישראל, הוא נלחם את אותה מלחמה של עמלק נגד אמונת ישראל. שהרי שניהם חד. דמה שישראל אינם כלים הוא כי יש להם ברית עם הקב"ה, חיבור עצמי, שאינו תלוי במעשיהם, שמשם גופא נובעת אמונת ישראל המיוחדת. ביאור זה נותן גם נופך להצעתנו הראשונה, דמה שסמך המן שגזירתו תקלקל את אמונת ישראל הוא משום שגזר כליה כנגד טבע המציאות הקדושה של ישראל, שממנו אותה אמונה קדושה.
ע"כ ביאור זה, אבל גם ביאור זה צריך ביסוס, ובעיקר שא"כ יקשה כנ"ל מה בין המן לשאר שונאי ישראל שבכל הדורות שגזרו כליה על ישראל, וכלשון הבעש"ט הנ"ל "שרצו לעקור זרע עם הקודש ח"ו", שדוקא המן נחשב כבא בכוח עמלק ושאר שונאים לא, ועל כן לא גזר עליהם הקב"ה מחיה כמו על עמלק.
סוף דבר, העניין עדיין צעו"ת אצלי. אודה ואשמח לכל עזרה.