הקשר הוא רק בכותרות ! אלה אזכרה..
פורסם: ש' פברואר 18, 2023 9:33 pm
הקשר הוא רק בכותרות !
א.
יוצר לפרשת שקלים.
אוֹר עוֹלָם בְּאוֹצַר חַיִּים אוֹרוֹת מֵאֹפֶל אָמַר וַיֶּהִי:
´.
אופן.
כְּבוֹדוֹ יִתְרוֹמַם וְיִתְנַשֵּׂא. בְּגוֹי אֲשֶׁר לְפָנָיו מַתְמִידִים וְהוּא לָהֶם מַחֲסֶה. וְעַל פִּשְׁעֵיהֶם אַהֲבָה מְכַסֶּה. וְהַכֹּל יְרוֹמְמוּהוּ כְּסוֹבְבִים כִּסֵּא:
וְהַחַיּוֹת יְשׁוֹרֵרוּ. וּכְרוּבִים יְפָאֵרוּ. וּשְׂרָפִים יָרֹנּוּ. וְאֶרְאֶלִּים יְבָרֵכוּ. פְּנֵי כָל-חַיָּה וְאוֹפַן וּכְרוּב לְעֻמַּת שְׂרָפִים לְעֻמָּתָם מְשַׁבְּחִים וְאוֹמְרִים.
בָּרוּךְ כְּבוֹד-...: לאל ברוך עד זולתך סלה.
זולת.
אַתָּה אָהַבְתָּ עַמֶּךָ. ...
..... מלך עוזר ומושיע ומגן,
רשות
מִסּוֹד חֲכָמִים וּנְבוֹנִים. וּמִלֶּמֶד דַּעַת מְבִינִים. אֶפְתְּחָה פִּי בְּשִׁיר וּרְנָנִים. לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל פְּנֵי שׁוֹכֵן מְעוֹנִים:
אָז מֵאָז זַמּוֹתָ בְּכָל פּוֹעַל....
אתה גבור עד להחיות מתים.
מַעְתִּיק פְּלוּסִים ....
יִמְלוֹךְ יְיָ לְעוֹלָם אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן לְדוֹר וָדוֹר הַלְלוּיָהּ:
וְאַתָּה קָדוֹשׁ יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת יִשְֹרָאֵל אֵל נָא:
מִי יוּכַל לְשַׁעֵר כָּל הַפְּקוּדִים. ...
חַי וְקַיָּם נוֹרָא וּמָרוֹם וְקָדוֹשׁ:
חתום בראשי החרוזים אלעזר בירבי קליר
אֹמֶן בְּשָׁמְעוֹ כִּ...
אֵל נָא. לְעוֹלָם תָּעֳרָץ. וּלְעוֹלָם תֻּקְדָּשׁ. וּלְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים תִּמְלוֹךְ וְתִתְנַשֵּׂא. הָאֵל מֶלֶךְ נוֹרָא מָרוֹם וְקָדוֹשׁ. כִּי אַתָּה הוּא מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים. מַלְכוּתוֹ נֶצַח. נוֹרְאוֹתָיו שִֹיחוּ. סַפְּרוּ עֻזּוֹ. פָּאֲרוּהוּ צְבָאָיו. קַדְּשׁוּהוּ רוֹמְמוּהוּ. רוֹן שִׁיר וָשֶׁבַח. תּוֹקֶף תְּהִלוֹת תִּפְאַרְתּוֹ: [על בסיס הפסוק בדניאל ב, לז...אַ֣נְתְּ מַלְכָּ֔א מֶ֖לֶךְ מַלְכַיָּ֑א דִּ֚י אֱלָ֣הּ שְׁמַיָּ֔א מַלְכוּתָ֥א חִסְנָ֛א וְתׇקְפָּ֥א וִֽיקָרָ֖א יְהַב־לָֽךְ׃ והוא קטע קבע בקדושתאות לשבתות ולימים טובים]
חו"ק: עַד אֶשָּׂא רֹאשׁ. כְּמוֹ מֵרֹאשׁ. לְהַקְדִּישׁ לְקָדוֹשׁ:
חו"ק: עַד בְּמֹאזְנֵי צֶדֶק. יַכְרִיעֵנִי לְצֶדֶק. נוֹרָא וְקָדוֹשׁ:
אֵלֶה אֶזְכְּרָה אֵת אֲשֶׁר נַעֲשָֹה. בִּהְיוֹתִי בֶטַח וְשָׁקֵט בְּנָכוֹן וְנִשָּׂא.... שִׁבְעָה וּשְׁמוֹנָה עֲלֵיהֶם לְרֹאשׁ תָּרִים:
חזן: עַד אֶשָּׂא רֹאשׁ. כְּמוֹ מֵרֹאשׁ. לְהַקְדִּישׁ לְקָדוֹשׁ:
סלוק.
וּבְכֵן וּלְךָ תַעֲלֶה קְדוּשָׁה כִּי אַתָּה קְדוֹשׁ יִשְֹרָאֵל וּמוֹשִׁיעַ:
ל"ט לשונות כנגד ל"ט מלאכות שבת (הגר"א).
אָז רָאִיתָ וְסִפַּרְתָּ. וְהֵכַנְתָּ וְחָקַרְתָּ.... וְנִקְדָּשׁ בְּאַלְפֵי רִבְבוֹת תַּחְתּוֹנִים: ככתוב על יד נביאך וכו´.
ב.
אז אכן לפנינו פסוקים משפטים וביטויים שמזכירים לנו את הנוסח של הימים הנוראים.
ואין בכך כל פלא שכן המחברים שחיברו את היוצרות[יוצרות: אופן,מאורה,אהבה, זולת,גאולה. והקרובות לשמו"ע: מגן,, מחיה משולש,וסילוק, ויש גם "רשות" ] וכאן מדובר בר"א הקליר. חיברום באותה מתכונת,
למרות שבמנהגים וקהילות שונות- אין אנו אומרים את כולם.
. .אבל במקור דומים כנל. ואין להיות מופתעים מכך ש"אלה אזכרה" שבתודעתנו נקשר עם "עשרת הרוגי המלכות " . מופיעים כאן בנוסח שונה התואם לפרשת שקלים, וכלל אינה עוסקת בהרוגים הנל.
כמו גם כל שאר הכותרות הרגילות לברכות השמו"ע ,אבל מלבדם תוכן ההמשך של הפיוט תואם לפרשיות ולמועדים בהם הם נקראים.
וגם המשפט הבא - מוכר לנו ממקום אחר :
לעיל : שִׁבְעָה וּשְׁמוֹנָה עֲלֵיהֶם לְרֹאשׁ תָּרִים... מחנוכה: דְּחֵה אַדְמוֹן בְּצֵל צַלְמוֹן הָקֵם לָנוּ רוֹעִים שִׁבְעָה:
בשתי הפיוטים הכוונה לאותם שבעה רועים ולשמונת נסיכי אדם , המוזכרים במיכה ה,ד. ובסוכה נב,ב.
א.
יוצר לפרשת שקלים.
אוֹר עוֹלָם בְּאוֹצַר חַיִּים אוֹרוֹת מֵאֹפֶל אָמַר וַיֶּהִי:
´.
אופן.
כְּבוֹדוֹ יִתְרוֹמַם וְיִתְנַשֵּׂא. בְּגוֹי אֲשֶׁר לְפָנָיו מַתְמִידִים וְהוּא לָהֶם מַחֲסֶה. וְעַל פִּשְׁעֵיהֶם אַהֲבָה מְכַסֶּה. וְהַכֹּל יְרוֹמְמוּהוּ כְּסוֹבְבִים כִּסֵּא:
וְהַחַיּוֹת יְשׁוֹרֵרוּ. וּכְרוּבִים יְפָאֵרוּ. וּשְׂרָפִים יָרֹנּוּ. וְאֶרְאֶלִּים יְבָרֵכוּ. פְּנֵי כָל-חַיָּה וְאוֹפַן וּכְרוּב לְעֻמַּת שְׂרָפִים לְעֻמָּתָם מְשַׁבְּחִים וְאוֹמְרִים.
בָּרוּךְ כְּבוֹד-...: לאל ברוך עד זולתך סלה.
זולת.
אַתָּה אָהַבְתָּ עַמֶּךָ. ...
..... מלך עוזר ומושיע ומגן,
רשות
מִסּוֹד חֲכָמִים וּנְבוֹנִים. וּמִלֶּמֶד דַּעַת מְבִינִים. אֶפְתְּחָה פִּי בְּשִׁיר וּרְנָנִים. לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל פְּנֵי שׁוֹכֵן מְעוֹנִים:
אָז מֵאָז זַמּוֹתָ בְּכָל פּוֹעַל....
אתה גבור עד להחיות מתים.
מַעְתִּיק פְּלוּסִים ....
יִמְלוֹךְ יְיָ לְעוֹלָם אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן לְדוֹר וָדוֹר הַלְלוּיָהּ:
וְאַתָּה קָדוֹשׁ יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת יִשְֹרָאֵל אֵל נָא:
מִי יוּכַל לְשַׁעֵר כָּל הַפְּקוּדִים. ...
חַי וְקַיָּם נוֹרָא וּמָרוֹם וְקָדוֹשׁ:
חתום בראשי החרוזים אלעזר בירבי קליר
אֹמֶן בְּשָׁמְעוֹ כִּ...
אֵל נָא. לְעוֹלָם תָּעֳרָץ. וּלְעוֹלָם תֻּקְדָּשׁ. וּלְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים תִּמְלוֹךְ וְתִתְנַשֵּׂא. הָאֵל מֶלֶךְ נוֹרָא מָרוֹם וְקָדוֹשׁ. כִּי אַתָּה הוּא מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים. מַלְכוּתוֹ נֶצַח. נוֹרְאוֹתָיו שִֹיחוּ. סַפְּרוּ עֻזּוֹ. פָּאֲרוּהוּ צְבָאָיו. קַדְּשׁוּהוּ רוֹמְמוּהוּ. רוֹן שִׁיר וָשֶׁבַח. תּוֹקֶף תְּהִלוֹת תִּפְאַרְתּוֹ: [על בסיס הפסוק בדניאל ב, לז...אַ֣נְתְּ מַלְכָּ֔א מֶ֖לֶךְ מַלְכַיָּ֑א דִּ֚י אֱלָ֣הּ שְׁמַיָּ֔א מַלְכוּתָ֥א חִסְנָ֛א וְתׇקְפָּ֥א וִֽיקָרָ֖א יְהַב־לָֽךְ׃ והוא קטע קבע בקדושתאות לשבתות ולימים טובים]
חו"ק: עַד אֶשָּׂא רֹאשׁ. כְּמוֹ מֵרֹאשׁ. לְהַקְדִּישׁ לְקָדוֹשׁ:
חו"ק: עַד בְּמֹאזְנֵי צֶדֶק. יַכְרִיעֵנִי לְצֶדֶק. נוֹרָא וְקָדוֹשׁ:
אֵלֶה אֶזְכְּרָה אֵת אֲשֶׁר נַעֲשָֹה. בִּהְיוֹתִי בֶטַח וְשָׁקֵט בְּנָכוֹן וְנִשָּׂא.... שִׁבְעָה וּשְׁמוֹנָה עֲלֵיהֶם לְרֹאשׁ תָּרִים:
חזן: עַד אֶשָּׂא רֹאשׁ. כְּמוֹ מֵרֹאשׁ. לְהַקְדִּישׁ לְקָדוֹשׁ:
סלוק.
וּבְכֵן וּלְךָ תַעֲלֶה קְדוּשָׁה כִּי אַתָּה קְדוֹשׁ יִשְֹרָאֵל וּמוֹשִׁיעַ:
ל"ט לשונות כנגד ל"ט מלאכות שבת (הגר"א).
אָז רָאִיתָ וְסִפַּרְתָּ. וְהֵכַנְתָּ וְחָקַרְתָּ.... וְנִקְדָּשׁ בְּאַלְפֵי רִבְבוֹת תַּחְתּוֹנִים: ככתוב על יד נביאך וכו´.
ב.
אז אכן לפנינו פסוקים משפטים וביטויים שמזכירים לנו את הנוסח של הימים הנוראים.
ואין בכך כל פלא שכן המחברים שחיברו את היוצרות[יוצרות: אופן,מאורה,אהבה, זולת,גאולה. והקרובות לשמו"ע: מגן,, מחיה משולש,וסילוק, ויש גם "רשות" ] וכאן מדובר בר"א הקליר. חיברום באותה מתכונת,
למרות שבמנהגים וקהילות שונות- אין אנו אומרים את כולם.
. .אבל במקור דומים כנל. ואין להיות מופתעים מכך ש"אלה אזכרה" שבתודעתנו נקשר עם "עשרת הרוגי המלכות " . מופיעים כאן בנוסח שונה התואם לפרשת שקלים, וכלל אינה עוסקת בהרוגים הנל.
כמו גם כל שאר הכותרות הרגילות לברכות השמו"ע ,אבל מלבדם תוכן ההמשך של הפיוט תואם לפרשיות ולמועדים בהם הם נקראים.
וגם המשפט הבא - מוכר לנו ממקום אחר :
לעיל : שִׁבְעָה וּשְׁמוֹנָה עֲלֵיהֶם לְרֹאשׁ תָּרִים... מחנוכה: דְּחֵה אַדְמוֹן בְּצֵל צַלְמוֹן הָקֵם לָנוּ רוֹעִים שִׁבְעָה:
בשתי הפיוטים הכוונה לאותם שבעה רועים ולשמונת נסיכי אדם , המוזכרים במיכה ה,ד. ובסוכה נב,ב.