מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע המן נזכר במגילה כמי שאינו רשע כל כך? כמה שאלות בפשט המגילה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אשי ישראל
הודעות: 1028
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

מדוע המן נזכר במגילה כמי שאינו רשע כל כך? כמה שאלות בפשט המגילה

הודעהעל ידי אשי ישראל » ו' מרץ 11, 2022 12:53 pm

אשמח לשמוע את תשובותיכם.
לשאלות א-ב לא מצאתי מפרשים שעסקו בכך, אז אם ידוע לכם על מפרש שעסק בזה אשמח לשמוע.

א. *אסתר נבחרה למלכה בשנת שבע לאחשורוש (אסתר ב, טז). המן כעס על מרדכי בשנת שתים עשרה (אסתר ג, ז). בין שני האירועים יש הפרש של חמש שנים, ולא ברור מתי עלה המן לגדולה. אם נניח שהמן עלה לגדולה רק בשנת 12 [כדעת חלק מהמפרשים] אז יש להבין מדוע הקב"ה לא העלה אותו כבר בשנת שבע, והרי ישראל כבר התחייבו כליה וכבר הוקדמה הרפואה למכה? אם נניח שהמן עלה בשנת שבע [כדעת מפרשים אחרים] אז יש להבין מדוע במשך חמש שנים המן לא עושה כלום ליהודים?

ב. * המן הרשע היה 'אגגי', שונא ישראל גדול. הוא רצה לחסל את כל היהודים בגלל חטאו הקטן של יהודי בודד, ואף היה מוכן לתת מכספו למלך עשרת אלפים ככר כסף (שהם כמליארד וחצי שקלים ₪ ! ) כדי שהמלך יסכים לחסל את היהודים. מעתה לא מובן: למה המן לא מנסה מיד לחסל את היהודים, אלא רק לאחר שמרדכי אינו משתחווה אז מתמלא המן חמה, ורק בעקבות זה מחליט המן לפגוע בכל עם ישראל [כמפורש באסתר ג, ה]. הכיצד? משמע בפסוק במפורש שאם מרדכי היה משתחווה אז המן לא היה פוגע ביהודים, הייתכן?!

ג. על אף גאוותו של המן, עולה מהפסוקים שהמן כלל לא שם לב לכך שמרדכי אינו משתחווה לו [ורק כשעבדי המלך הסבו את תשומת לבו לכך את הוא ראה זאת].

שתי השאלות הבאות נידונו בכמה מקומות, ואין טעם לדון בהן בנפרד, ורק הבאתי אותן כאן בהקשר לשאלות הקודמות:

ד. אגב, לפי הרמב"ם עמלקי יכול להתגייר. איך זה ייתכן אם העמלקים הם רשעים גמורים [עד שחובה להשמיד את התינוקות והבהמות שלהם]?!

ה. עבדי המלך אומרים להמן שמרדכי לא משתחווה. ואז "וירא המן כי אין מרדכי כורע ומשתחווה וימלא המן על מרדכי חמה" (אסתר ג, ד-ה). מדוע המן לא כעס כבר כששמע מהעבדים?

דרומי
הודעות: 9402
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מדוע המן נזכר במגילה כמי שאינו רשע כל כך? כמה שאלות בפשט המגילה

הודעהעל ידי דרומי » ש' מרץ 12, 2022 10:39 pm

לגבי שאלה ה' ראיתי באיזה מקום ואיני זוכר היכן ועד כמה מוסמך:

לא היה לכבודו של המן להתייחס לעובדה זו שמרדכי לא כורע ומשתחווה, ולכן עשה עצמו כלא יודע.

רק לאחר ש'נדנדו' לו העבדים והכריחו אותו להתייחס לתופעה זו, אז נאלץ 'להסתכל בעיניים' למרדכי וכל ההמשך.

בן צוער1
הודעות: 35
הצטרף: א' יוני 27, 2021 12:00 pm

Re: מדוע המן נזכר במגילה כמי שאינו רשע כל כך? כמה שאלות בפשט המגילה

הודעהעל ידי בן צוער1 » ג' מרץ 15, 2022 11:49 am

דרומי כתב:לגבי שאלה ה' ראיתי באיזה מקום ואיני זוכר היכן ועד כמה מוסמך:

לא היה לכבודו של המן להתייחס לעובדה זו שמרדכי לא כורע ומשתחווה, ולכן עשה עצמו כלא יודע.

רק לאחר ש'נדנדו' לו העבדים והכריחו אותו להתייחס לתופעה זו, אז נאלץ 'להסתכל בעיניים' למרדכי וכל ההמשך.

עי' בי' הגר"א : פי' שהמן קרב את עצמו למרדכי כדי שיראה מרדכי שהוא משגיח על זה כי סבר שמא יחשוב מרדכי שהמן אינו משגיח בזה וראה שאעפ"כ לא כרע לכן וימלא המן חמה. עכ"ל.
באמת יש קושיא שמקשים כעין זה מדוע מרע"ה שבר הלוחות רק אחרי שראה את העגל וכי לא סגי ליה במה שהקב"ה בכבודו ובעצמו סיפר לו על מעשה העגל. והביאו המפרשים דברי בעל העיקרים שתירץ שלא דומה ראיה לשמיעה. ועי' אגרו"מ ח"א סי' רכג שכתב שדבר זה אסור לאמרו וצ"ע. אבל המהרש"א ביבמות העתיקו וכ"כ גם הגר"א בתיקו"ז תיקון מ. וז"ל שם וכן נקבע האהבה והשנאה בראיה יותר וכמ"ש במרע"ה וירא את העגל וכו' והתפעל יותר מבמאמר השי"ת.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים