עמוד 1 מתוך 1

קריאת המגילה לנשים

פורסם: ש' פברואר 20, 2021 10:30 pm
על ידי פולסברג
בעזהי''ת אני מתכונן לקרוא את המגילה להנשים צדקניות דקהילתינו [ואף שאינו לכל הדעות, שהרי בי-ם עיה''ק איירינן בי''ד, וי''א שצריך מנין אנשים, אבל להן א''א בד''א].

האם נוהגים בהכל כמו אצל אנשים? למשל, מו''ץ א' טען שאין מניחים אותו כאיגרת בקריאת נשים. האכן כן הוא המנהג?

אומרות לעצמן כל הפסוקים כמו בגברים?

[ומה הדרך המובחר עם מחיצה?]


אשמח לכל מידע מחו''ר הפורום. תודה רבה ופורים שמח!

Re: קריאת המגילה לנשים

פורסם: ב' מרץ 08, 2021 1:44 am
על ידי עזריאל ברגר
אמנם מאוחר מדי, אבל דרוש וקבל שכר, ושמא יהיה לתועלת לשנים הבאות:
א. אינני יודע לגבי פריסה כאיגרת, אבל הורגלתי לפרוס, כמנהג חב"ד שאפילו השומעים את המגילה - פותחים אותה כאיגרת.
ב. עד כמה שידוע לי - אומרות את כל הפסוקים.
ג. לגבי מחיצה וכיו"ב - הרבה פעמים אני קורא את המגילה בביתי ליד שולחן שמוצמד לקיר, כך שהפנים שלי מופנות אל המגילה ואל הקיר, ואינני רואה את רוב-ככל הנשים.

כמו"כ יש לדון לגבי ברכה ראשונה של המגילה - שיש ג דעות כאשר קוראים לנשים בלבד: על מקרא מגילה, לשמוע מגילה, לשמוע מקרא מגילה, ובדרך כלל לקריאה שבביתי מגיעים גם בנים קטנים שהגיעו לחינוך, ואז אין ספק שצריך לברך "על מקרא מגילה" בשביל הקטנים הזכרים, וממילא גם הנשים שומעות בנוסח זה (י"א שעדיף שכל אחת תברך לעצמה, אך בדרך כלל זה לא כ"כ מעשי). במקרה שמצטרף לקריאה הזאת גם גבר מעל גיל מצוות - אני נותן לו להגיד את הברכות.
ולגבי הברכה האחרונה - ידועות ג' הדעות האם לברך אותה אפילו ביחיד, או רק בציבור ממש, או אפילו בעשר נשים (בפשטות - מגיל 12 ומעלה), אך כמדומני שלכו"ע לא מצרפים גברים ונשים יחד לספירת המנין.
שמעתי שהגרש"ז אויערבאך היה נוהג לקרוא מגילה בביתו בפני עשר נשים, והרבנית היתה מברכת עבור כולן (כמדומני "לשמוע מגילה"), והוא היה קורא עבורן בישיבה, מפני שאינן נחשבות "ציבור" לגבי זה. מסתמא הדברים נדפסו בספרים, ושמא טעיתי בפרט כלשהו, ויש לעיין.

Re: קריאת המגילה לנשים

פורסם: ב' מרץ 08, 2021 5:38 am
על ידי אצרן
פולסברג כתב:בעזהי''ת אני מתכונן לקרוא את המגילה להנשים צדקניות דקהילתינו [ואף שאינו לכל הדעות, שהרי בי-ם עיה''ק איירינן בי''ד, וי''א שצריך מנין אנשים, אבל להן א''א בד''א].
האם נוהגים בהכל כמו אצל אנשים? למשל, מו''ץ א' טען שאין מניחים אותו כאיגרת בקריאת נשים. האכן כן הוא המנהג?
אומרות לעצמן כל הפסוקים כמו בגברים?
[ומה הדרך המובחר עם מחיצה?]

אשמח לכל מידע מחו''ר הפורום. תודה רבה ופורים שמח!


אם הבעל קורא כבר יצא חובתו, א״צ לפתחו כאגרת בקריאתו לנשים.

ראיתי שנשים אומרות לעצמן כל הפסוקים - וכ״ז הוא רק משום פרסום הנס - ואין שום חוב.

Re: קריאת המגילה לנשים

פורסם: ב' מרץ 08, 2021 7:48 am
על ידי פולסברג
ייש''כ.

כדבריכם, הנשים אמרו כל הפסוקים. רק כיון שאומרות בשתיקה, היה די קשה להבחין מתי גמרו...

Re: קריאת המגילה לנשים

פורסם: ב' מרץ 08, 2021 7:38 pm
על ידי עזריאל ברגר
אצרן כתב:אם הבעל קורא כבר יצא חובתו, א״צ לפתחו כאגרת בקריאתו לנשים.

מנלן?

Re: קריאת המגילה לנשים

פורסם: ה' מרץ 17, 2022 8:42 am
על ידי פולסברג
...והשנה אני מתלבט בזה:

בעזהי''ת אני קורא המגילה להנשים צדקניות אחר התפילה. האם עלי לשמוע מגילה בביהכ''נ כמו כולם?

דהנה כתוב בשו''ע (תר''צ סעי' י''ח):
מגילה בי"ד ובט"ו, צריך לחזור אחר עשרה. ואם אי אפשר בעשרה, קורים אותה ביחיד.
הגה: ויש להסתפק אם נשים מצטרפות לעשרה

וכתב במ''ב ס''ק ס''ג:
אם נשים וכו': דאפשר דכיון דהוא רק משום פרסומי ניסא סגי אף בנשים.


ולפי''ז היה מן הראוי להחמיר במגילה שהוא מדברי קבלה.

אך ע''ע לקמיה בדברי המחבר:
ואם קראו אותה בציבור, ואיזה יחיד לא שמעה, יכול לקרות אפילו לכתחילה ביחיד, הואיל וקורין אותה באותה העיר בעשרה.

ועי' בס''ק ס''ד במ''ב:
לכתחלה ביחיד: דהנס כבר נתפרסם וליכא רק משום ברוב עם לא מטרחינן ליה למכנף עשרה והא דקי"ל דאף אם יש לו מנין בביתו אפ"ה מבטלין ת"ת ועבודה לילך ולקרות בצבור משום ברוב עם התם הלא הצבור מזומן לפניו משא"כ הכא לעשות צבור אינו מחוייב ועיין ביד אפרים שכתב דדין זה שהביא הרמ"א בשם או"ח אינו מוסכם לשארי פוסקים ולכן אף בכה"ג יהדר אחר עשרה אנשים.

והנה אם נלך בדרכו של הרמ''א דלא כשאר האחרונים, לכאורה אי''צ לילך לביהכ''נ. אך י''ל שזה אינו אלא כשהפסיד הקריאה בשוגג, דאז לא מטרחינן ליה לקבץ י' אנשים, אבל כשהקריאה עומדת לפניו אינו יכול לפטור א''ע.

מה דעת חו''ר הפורום?

Re: קריאת המגילה לנשים

פורסם: ה' מרץ 17, 2022 12:01 pm
על ידי עזריאל ברגר
פולסברג כתב:...והשנה אני מתלבט בזה:

בעזהי''ת אני קורא המגילה להנשים צדקניות אחר התפילה. האם עלי לשמוע מגילה בביהכ''נ כמו כולם?

אף אני התלבטתי בזה, ונראה שיש עדיפות לשמיעת המגילה על סדר התפילה, ולכן עשיתי זאת הן אמש והן היום.
ועצ"ע האם בשביל העדיפות הזאת צריכים להתאמץ כל כך.

Re: קריאת המגילה לנשים

פורסם: ג' מרץ 22, 2022 6:45 pm
על ידי כדכד
פשוט שעדיף לשמוע בציבור שהרי ברוב עם הדרת מלך ופירסומי ניסא ולכתחילה עדיף לילך למקום שיש ציבור שומעים אלא אם אין הדבר מסתדר מבחינת הזמנים

Re: קריאת המגילה לנשים

פורסם: ד' מרץ 23, 2022 12:58 am
על ידי פולסברג
כדכד כתב:פשוט שעדיף לשמוע בציבור שהרי ברוב עם הדרת מלך ופירסומי ניסא ולכתחילה עדיף לילך למקום שיש ציבור שומעים אלא אם אין הדבר מסתדר מבחינת הזמנים

פשוט? הרי לפי צד א' שכתבו הרי נשים בכלל פרסומי ניסא, ותרי זמני ל''ל.

Re: קריאת המגילה לנשים

פורסם: ד' מרץ 23, 2022 5:19 pm
על ידי כדכד
פשוט כי יש יותר רוב כעם בביהכ"נ. כך מתבאר מדברי הפוסקים בריש הלכות מגילה, שצריך לבטל תורה ולילך מבית מדרשו למקום שיש רוב עם

Re: קריאת המגילה לנשים

פורסם: ד' מרץ 23, 2022 6:22 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:פשוט כי יש יותר רוב כעם בביהכ"נ. כך מתבאר מדברי הפוסקים בריש הלכות מגילה, שצריך לבטל תורה ולילך מבית מדרשו למקום שיש רוב עם

אבל האם בשביל זה צריך לשמוע מגילה פעמיים?!

Re: קריאת המגילה לנשים

פורסם: ד' מרץ 23, 2022 6:45 pm
על ידי כדכד
בשביל זה צריך לשמוע בפעם הראשונה
כדי לקרוא שוב לנשים מסתבר שגםם שומע מה שקורא אבל אז אין לו מעלת רוב עם

Re: קריאת המגילה לנשים

פורסם: ד' מרץ 23, 2022 6:56 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:בשביל זה צריך לשמוע בפעם הראשונה
כדי לקרוא שוב לנשים מסתבר שגםם שומע מה שקורא אבל אז אין לו מעלת רוב עם

וזאת בדיוק השאלה שאני שואל:
האם בשביל זה צריך לטרוח ולשמוע מגילה פעם נוספת לפני הקריאה שאקרא לנשים?
בבוקר של פורים הזה נסעתי במיוחד ליישוב סמוך (מרחק של 5-10 דקות נסיעה) להתפלל שם שחרית ולשמוע איתם מגילה, כדי לשמוע דווקא בתוך סדר התפילה ובציבור של גברים וכו', למרות שידעתי שעלי לקרוא אחר כך פעמיים בפני ציבורים של נשים (בכל אחד מהם היו למעלה מעשר נשים. ייתכן שבאחד מהם היו יותר נשים מאשר מספר הגברים שהתפללתי עמם שחרית...).
האם לא טרחתי לחינם???

Re: קריאת המגילה לנשים

פורסם: ד' מרץ 23, 2022 7:02 pm
על ידי כדכד
לא
אולי אם היו באמת יותר נשים במנין שקרא מר מאשר גברים במנין שהתפלל מר אז המנין שהתפלל לא נקרא יותר ברוב עם וזה תלוי בחקירה הראשונית של הרב פולסברג אם נשים נחשבות למנין לענין קריאת המגילה
אבל אם לא היו יותר נשים או שנשים אינן נחשבות כמו גברים אז יש לזה מעלת ברוב עם