הוגה ומעיין כתב:ערפנא אן כ֗[ב]ר בעץ' אלאומה יגב קבולה עלי באקי אלאומה אד֗א הם נקלוה אליהם לאן אהל שושן אנמא הם אלגז אליסיר מן אלאומה. וכד֗לך כל נבוה כאנת פי אלגלות נבוה יחזקאל וחגי וזכריה ומלאכי ואכ֗באר דניאל ואכ֗באר עזרא ומא את֗בתוה פי דברי הימים ממא בעץ' גמיע ד֗לך כאן פי בלד אלעראק ובעצ֗ה [כ]א[ן] פי בלד אלשאם בל בעץ' מנה אנמא אליסיר מן אלאומה נקלה אלי אלבאקי ווגב עלי אלבאקי קבולה פקבלוה. והד֗א מן עט֗ים אלרד עלי מכ֗אלפי אלריבונין ז״ל אלד֗ין יקולון לא יגב קבול כ֗בר אלא מא נקלתה אלאומה באסרהא.
נהר שלום כתב:מאמר מעניין מאד, אבל מסקנתו שיש להסתפק אם יהודי אתיופיה חייבים בפורים מפני שמעולם לא קבלוה עליהם - וע"כ יקראו את המגילה בלא ברכה, תמוה מאד, וכי נאמר שהם פטורים גם מכל מצוות וגזרות דרבנן? פשוט שתקנות הסנהדרין חלות על כל היהודים גם על מי שלא היה בקשר עם שאר היהודים באותו הזמן.
עושה חדשות כתב:הוגה ומעיין כתב:ערפנא אן כ֗[ב]ר בעץ' אלאומה יגב קבולה עלי באקי אלאומה אד֗א הם נקלוה אליהם לאן אהל שושן אנמא הם אלגז אליסיר מן אלאומה. וכד֗לך כל נבוה כאנת פי אלגלות נבוה יחזקאל וחגי וזכריה ומלאכי ואכ֗באר דניאל ואכ֗באר עזרא ומא את֗בתוה פי דברי הימים ממא בעץ' גמיע ד֗לך כאן פי בלד אלעראק ובעצ֗ה [כ]א[ן] פי בלד אלשאם בל בעץ' מנה אנמא אליסיר מן אלאומה נקלה אלי אלבאקי ווגב עלי אלבאקי קבולה פקבלוה. והד֗א מן עט֗ים אלרד עלי מכ֗אלפי אלריבונין ז״ל אלד֗ין יקולון לא יגב קבול כ֗בר אלא מא נקלתה אלאומה באסרהא.
شكرا جزيلا لك
הוגה ומעיין כתב:כעת תח"י התרגום. והוא:
הודיענו שענין של מקצת האומה, צריך להקבל על שאר האומה, כי הם מסרוהו אליהם. שהרי אנשי שושן הם החלק המועט מן האומה. וכך גם כל נבואה שהיתה בגלות, נבואת יחזקאל וחגי וזכריה ומלאכי וענייני דניאל וענייני עזרא ומה שכתבוהו בדברי הימים, שחלק מכל זה היה בארץ בבל וחלק מזה היה בארץ ישראל, ולא עוד אלא שחלק מזה לא היה אלא המעט מן האומה, מסרו אל השאר וחובה על השאר לקבלו, וקיבלוהו . וזו תשובה עצומה לחולקים על הרבניים ז"ל שאומרים שאין חובה לקבל מסורת, אלא מה שקבלה האומה בכללותה .
נהר שלום כתב:מאמר מעניין מאד, אבל מסקנתו שיש להסתפק אם יהודי אתיופיה חייבים בפורים מפני שמעולם לא קבלוה עליהם - וע"כ יקראו את המגילה בלא ברכה, תמוה מאד, וכי נאמר שהם פטורים גם מכל מצוות וגזרות דרבנן? פשוט שתקנות הסנהדרין חלות על כל היהודים גם על מי שלא היה בקשר עם שאר היהודים באותו הזמן.
חלמישצור כתב:נזכר כאן ר"ש שלום וספרו "מסיני לאתיופיה". ובכן כדי שלא נזדקק להניח דברים בפיו, הרי דבריו בספרו.
חלמישצור כתב:נזכר כאן ר"ש שלום וספרו "מסיני לאתיופיה". ובכן כדי שלא נזדקק להניח דברים בפיו, הרי דבריו בספרו.
תרגימא כתב:לפי זה, יש להם עדיין אפשרות ל"מודעה רבה"...
ראב"ע א' אסתר ט, לא:
וטעם קיימו על נפשם ועל זרעם דברי הצומות – על דעת רבים: על יום תענית אסתר. והמכחישים אמרו כי על שלשה ימים שהתענו בניסן הכתוב מדבר, וכל ישראל ראויין להתענות כן תמיד.
ולפי דעתי שחכמינו ז"ל קבעו התענית יום הפחד, וטעם דברי הצומות – על הנזכרים בספר זכריה (זכריה ח':י"ט) שהן בתמוז ואב ותשרי וטבת. והטעם כי קיימו היהודים על נפשם לשמח בימי הפורים כאשר קיימו על נפשם ועל זרעם להתענות בימי אבלם כאשר הובקעה העיר ונשרף הבית. כי הנביא לא ציום שיתענו כאשר אפרש במקומו. ואנחנו חייבין שלא נסיג גבול ראשונים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 64 אורחים