עמוד 1 מתוך 1
משפט סתום בספר הנייר הלכות פורים
פורסם: א' מרץ 06, 2011 11:27 pm
על ידי אליהוא
"וכל ריסתקי דמחוזא דסומכין מילא מן הכרכים נדון ככרך"
מאן יפרש לן?
[ראיתי בקש"ק ולא בספר עצמו שאינו לפני, ואולי מבואר שם].
Re: משפט סתום בספר הנייר הלכות פורים
פורסם: ב' מרץ 07, 2011 1:09 am
על ידי תוך כדי דיבור
תרגומו: כל שהינו כשווקים של מחוזא, שסמוכין מיל מן הכרך, נידון כמותו.
Re: משפט סתום בספר הנייר הלכות פורים
פורסם: ב' מרץ 07, 2011 5:39 pm
על ידי אדג
וחילוף מקום הו', הוא שיבוש המעתיק או צורה ארמית?
Re: משפט סתום בספר הנייר הלכות פורים
פורסם: ג' מרץ 08, 2011 10:03 am
על ידי אליהוא
תודה. אני חשבתי אולי הכוונה למשתתפין במילי כמש"כ הר"ן והריטב"א, אך פירושך נראה יותר.
אם כי קשה טובא, מאי אתא לאשמועינן וכמשה"ק בגמ' על מחמתן לטבריא.
והיכן מבואר שהיה מיל.
ומנ"ל לבעל הנייר הצרפתי כל זה. [אולי גרס כך בבה"ג?].
Re: משפט סתום בספר הנייר הלכות פורים
פורסם: ג' מרץ 08, 2011 12:43 pm
על ידי תוך כדי דיבור
גם אני נתקשיתי מאי קמ"ל, הלא כמו שכתבת עצם הדין מבורר בגמרא. ואולי כדי ללמד בזמנו מהו שיעור מיל (שהרי כבר אינם סמוכים ונראים לטבריא וחמת), אבל כמובן שדבר כזה לא יכול להיכתב אלא על ידי שוכני בבל, ואיני מכיר את ספר הנייר אם היו לו מקורות בבליים יחודיים.
("ריסתקי" שווקים בלשון רבים, ובלשון יחיד "רסתקא", וראה בהגהת ר"מ שטראשטון ביבמות י"ב שאסף הפירושים השונים למילה זו, שלפעמים רש"י כותב רחוב ולפעמים שוק ולפעמים כפר והיינו פרבר כמו כאן. וחיפוש מעלה שריסתקא דמחוזא נזכר כמה פעמים בגמרא, ובאמת משמע ברוב המקומות שהיה זה אתר נפרד קצת ממחוזא עצמה).
Re: משפט סתום בספר הנייר הלכות פורים
פורסם: ג' מרץ 08, 2011 10:17 pm
על ידי אדג
מחבר ספר הנייר אינו ידוע, אבל לא פלא אם ישאב זה או מגי' אחרת בבה"ג או מתשובת גאונים אחרת שהיתה ואבדה! כה רבים הם הרי אבדותינו, כנראה יותר ממה שיש בידינו!
לא ראינו אינו ראיה, וכמעט לא תמצא ספר מן רבותינו הראשונים שמביא מקור קדום שלא תמצאהו אפילו אם תהפוך את כל ספריות תבל.
חבל על דאבדין ואינן משתכחין!
Re: משפט סתום בספר הנייר הלכות פורים
פורסם: ה' מרץ 10, 2011 3:03 am
על ידי אליהוא
הקושיא לא מפני שמבורר בגמ', אלא שהגמ' שואלת מפני מה הוזכר מחמתן לטבריא, ומתרצת ללמדינו כמה הוא מיל, וזה לכאו' לא שייך כאן. וצע"ג.