עמוד 1 מתוך 1

בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: א' פברואר 25, 2018 10:42 pm
על ידי דיוניםבהלכה
מעשה שהיה במגילת אסתר שהשומעים אמרו להבעל קורא שבעת אמירת עשרת בני המן החליף א' מן השמות והקדים המאוחר, ונמצא דלא יצא, והוא הכחישם, ושוב נתברר ע"י הקלטה שהשומעים היו נכונים, והשאלה לפנינו האם השומעים יצאו המשך המגילה מהבעל קורא הואיל והוא בעצמו לא יצא, דהקורא למפרע לא יצא. וה"ה בא' שרוצה לצאת מגילה ואומר לא' לקרות בשבילו פרק א' ולשני פרק ב', וכל הבעל קורא'ת אינם יוצאים בעצמם בקריאה זו האם יכולים להוציאו.

האם זה דומה לבן כרך שאינו יכול להוציא בן עיר [או אולי התם שאני שאינו בר חיובא, וכמבואר ירושלמי (מגילה פ"ב ה"ג) "בן עיר מהו שיוציא בן כרך ידי חובתו, ייבא כהדא [פי' אתיא כהא דתנן] כל שאינו מחוייב בדבר אינו מוציא את הרבים ידי חובתן. בן כרך מהו שיוציא בן עיר י"ח ייבא כהדא כל שאינו מחוייב בדבר אין מוציא את הרבים ידי חובתן, או ייבא כהדא דאמר ר' חלבו בשם ר' חייא רבה הכל יוצאים בי"ד שהוא זמן קריאתה" ע"כ, ופירשו בק"ע ופ"מ דבעיא ראשונה אם בן י"ד מוציא בן ט"ו איפשטא דאינו מוציאו, משום שאין בן י"ד יוצא בט"ו אפי' בדיעבד, אבל בעיא השני' לא איפשטא דבן ט"ו יוצא בי"ד בדיעבד, ומספקא לי' אולי כיון שיוצא בדיעבד מקרי מחוייב בדבר, או דלמא כיון דכתחילה אין לקרוא בי"ד לא מקרי מחוייב בדבר. וכן פי' הפמ"ג (מ"ז סי' תרפח סק"ד) וכתב דכיון דלא איפשטא תיקו בדרבנן לקולא (וצ"ע דבמ"ז סו"ס תרצ"ב ובעוד כ"מ כתב הפמ"ג דמגילה דברי קבלה וספיקו לחומרא), והובא במ"ב (סי' תרפ"ח סק"ח, וע' סי' תרצב סוף סקט"ז וצ"ע כנ"ל)].

או אולי נחשב כמגילה שנכתב בשפה שהבעל קורא אינו מבינו שאינו יכול להוציא השומע (ראה עוד בשו"ת מנחת שלמה ח"א סימן ק"מ)?

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: א' פברואר 25, 2018 11:21 pm
על ידי מיני ומינך
משנת שכיר ח"ב מהדו' מכון ירושלים

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: ב' פברואר 26, 2018 2:09 pm
על ידי עזריאל ברגר
מיני ומינך כתב:משנת שכיר ח"ב מהדו' מכון ירושלים

מיני ומינך, תסתיים שמעתתא?
מדוע הפסקת את הצילום כשדברי המשנת שכיר לא הסתיימו, והוא ממשיך לדון בזה?!

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: ב' פברואר 26, 2018 9:58 pm
על ידי דיוניםבהלכה
האם אי אפשר לדמות הענין למי שרוצה להוציא נשים לפני הקריאה בביהמ"ד ואינו מכוין לצאת בקריאה זו להנשים???????

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: ג' פברואר 27, 2018 4:48 am
על ידי סגי נהור
דיוניםבהלכה כתב:האם אי אפשר לדמות הענין למי שרוצה להוציא נשים לפני הקריאה בביהמ"ד ואינו מכוין לצאת בקריאה זו להנשים???????

אין שום דמיון. שם הקריאה היא קריאה כשרה אלא שמכוון שלא לצאת, והוי כמי שיצא כבר שיכול להוציא אחרים. כאן החסרון הוא בקריאה, שהקריאה היא פסולה, וע"ז הנדון.

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: ג' פברואר 27, 2018 8:20 am
על ידי אליעזר בלוי
דיוניםבהלכה כתב:האם אי אפשר לדמות הענין למי שרוצה להוציא נשים לפני הקריאה בביהמ"ד ואינו מכוין לצאת בקריאה זו להנשים???????

דרך אגב
מה הברכה שמברך אז

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: ג' פברואר 27, 2018 6:49 pm
על ידי כדכד
אם הנשים אשכנזיות תברך אחת מהן לשמוע מגילה ואם הן ספרדיות תברך א' מהן על מקרא מגילה

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 2:11 am
על ידי יוצא פוניבז'
מ"מ:
הירושלמי לענין יודע לעז ואשורית שאינו יכול להוציא לועזות בלעז כדין אינו מחוייב בדבר
להוציא בקידוש כשאינו סועד שם
שערי אפרים שער ו אות ס בניד"ד

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 7:22 am
על ידי דיוניםבהלכה
שמעתי דבספר גן יצחק בהקדמה מדבר ע"ז
וכן יש תשובה ע"ז מאת הרה"ג רבי ישראל דוד ניישלאס אב"ד ברעזנא
בענין בעל מקריא שלא יצא המגילה אם יכול להוציא אחרים

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 4:57 pm
על ידי עושה חדשות
כמדומני דברו בזה על מעשה שהיה בישיבת תפרח כה"ג, והשאלה עברה להגראי"ל שטיינמן ולהגר"ח גרינימן, זכר צדיקים לברכה. חד אמר הרי השומעים גם אמרו בעצמם את עשרת בני המן כסידרן, וחד אמר דמ"מ הרי הבעל-קורא איבד את קריאתו. ומסתמא כבר נכב"ב.

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 7:25 am
על ידי דיוניםבהלכה
האם אפשר לצרף פרטי המקורות בסיפור הנ"ל או איזה קובץ המדובר בענין

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 9:43 am
על ידי רון
דיוניםבהלכה כתב:מעשה שהיה במגילת אסתר שהשומעים אמרו להבעל קורא שבעת אמירת עשרת בני המן החליף א' מן השמות והקדים המאוחר, ונמצא דלא יצא, והוא הכחישם, ושוב נתברר ע"י הקלטה שהשומעים היו נכונים, והשאלה לפנינו האם השומעים יצאו המשך המגילה מהבעל קורא הואיל והוא בעצמו לא יצא, דהקורא למפרע לא יצא. וה"ה בא' שרוצה לצאת מגילה ואומר לא' לקרות בשבילו פרק א' ולשני פרק ב', וכל הבעל קורא'ת אינם יוצאים בעצמם בקריאה זו האם יכולים להוציאו, האם זה דומה לבן כרך שאינו יכול להוציא בן עיר [או אולי התם שאני שאינו בר חיובא, וכמבואר ירושלמי (מגילה פ"ב ה"ג) "בן עיר מהו שיוציא בן כרך ידי חובתו, ייבא כהדא [פי' אתיא כהא דתנן] כל שאינו מחוייב בדבר אינו מוציא את הרבים ידי חובתן. בן כרך מהו שיוציא בן עיר י"ח ייבא כהדא כל שאינו מחוייב בדבר אין מוציא את הרבים ידי חובתן, או ייבא כהדא דאמר ר' חלבו בשם ר' חייא רבה הכל יוצאים בי"ד שהוא זמן קריאתה" ע"כ, ופירשו בק"ע ופ"מ דבעיא ראשונה אם בן י"ד מוציא בן ט"ו איפשטא דאינו מוציאו, משום שאין בן י"ד יוצא בט"ו אפי' בדיעבד, אבל בעיא השני' לא איפשטא דבן ט"ו יוצא בי"ד בדיעבד, ומספקא לי' אולי כיון שיוצא בדיעבד מקרי מחוייב בדבר, או דלמא כיון דכתחילה אין לקרוא בי"ד לא מקרי מחוייב בדבר. וכן פי' הפמ"ג (מ"ז סי' תרפח סק"ד) וכתב דכיון דלא איפשטא תיקו בדרבנן לקולא (וצ"ע דבמ"ז סו"ס תרצ"ב ובעוד כ"מ כתב הפמ"ג דמגילה דברי קבלה וספיקו לחומרא), והובא במ"ב (סי' תרפ"ח סק"ח, וע' סי' תרצב סוף סקט"ז וצ"ע כנ"ל)], או אולי נחשב כמגילה שנכתב בשפה שהבעל קורא אינו מבינו שאינו יכול להוציא השומע (ראה עוד בשו"ת מנחת שלמה ח"א סימן ק"מ)?


לא הבנתי את הבעיה,
הרי מה הדין אם יש שני בעלי קורא, אחד קורא רק פרק אחד והשני קורא את שאר הפרקים,
הרי הראשון יש לו רק פרק אחד שזה קריאה פסולה שהרי צריך לקוראה כולה,
וע"כ שדנים כל פסוק בפני עצמו, לא על הגברא אם יוצא בקריאה זו או לא.

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 9:49 am
על ידי סגי נהור
רון כתב:לא הבנתי את הבעיה,
הרי מה הדין אם יש שני בעלי קורא, אחד קורא רק פרק אחד והשני קורא את שאר הפרקים,
הרי הראשון יש לו רק פרק אחד שזה קריאה פסולה שהרי צריך לקוראה כולה,
וע"כ שדנים כל פסוק בפני עצמו, לא על הגברא אם יוצא בקריאה זו או לא.

השאלה אינה על הראשון אלא על השני. הקריאה של הראשון כשרה וחזי לאצטרופי להמשך המגילה עד סוף היום. השאלה היא מה דין הקריאה של השני אם טרם שמע את החלק הראשון שהיא פסולה (עבורו) מעיקרא.

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 10:17 am
על ידי מה שנכון נכון
בשערי אפרים שער ו אות ס כתב שגם אם לא שמע השני את תחלת המגלה יכול הוא להוציא אחרים. הובא בכה"ח סי' תרצב.
וע"ס תקפה ס"ג גבי שופר, ויל"ע אם יכול השני להתחיל גם באמצע הסדר.

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 3:53 pm
על ידי רון
סגי נהור כתב:
רון כתב:לא הבנתי את הבעיה,
הרי מה הדין אם יש שני בעלי קורא, אחד קורא רק פרק אחד והשני קורא את שאר הפרקים,
הרי הראשון יש לו רק פרק אחד שזה קריאה פסולה שהרי צריך לקוראה כולה,
וע"כ שדנים כל פסוק בפני עצמו, לא על הגברא אם יוצא בקריאה זו או לא.

השאלה אינה על הראשון אלא על השני. הקריאה של הראשון כשרה וחזי לאצטרופי להמשך המגילה עד סוף היום. השאלה היא מה דין הקריאה של השני אם טרם שמע את החלק הראשון שהיא פסולה (עבורו) מעיקרא.


מה אעשה ושוב בעניותי כי רבה לא הבנתי,
האם אתם רוצים לטעון שאם הבעל קורא נתקע ולא יכול להמשיך,
וחיפשו בעל קורא ומצאו מי שיקרא את החצי השני, שלא שמע את החצי הראשון,
האם לפי דבריכם לא יוכל להוציא יד"ח?
האם הבנתי אתכם נכון?
כמדומה שגם לכם זה לא נשמע......

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 4:08 pm
על ידי סגי נהור
ראה משנת שכיר שהובא לעיל.
אגב, אנחנו אנשים מבוגרים. לא צריך לדבר אלינו בשפת ילדים.

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 8:08 pm
על ידי רון
סגי נהור כתב:ראה משנת שכיר שהובא לעיל.
אגב, אנחנו אנשים מבוגרים. לא צריך לדבר אלינו בשפת ילדים.

אשרינו שרבינו סגי נהור שרי גבן,
ובשפלנו זכר לתינוקות של בית רבן,
ואף שבעניותינו שכלנו דל וחדל,
הוא בגאונותו משדד עמקים וחסל,
ואף ששמו סגי נהור נהורא עמיה שריא,
ושלמא יקבל כדזיו ליה לבר בתיה,
יאריך ד' ימיו עד בוא משיחנו מיד וממש,
ולא יטוש ד' עמו לעולם ואין למו מכשול וחשש.

ולאחר התוכחת, אתפלל שלא תרבה המספחת,
בין לבעל פאה או מטפחת, לא אטמון ידי בצלחת,
ואשאל את אשר בלבבי, לאיש אשר רב ריבי,


המשנת שכיר איירי בחידוש יותר גדול ממה שחשבתי!
אני דיברתי על השני שקורא רק חצי, אבל הוא מדבר על הראשון!
והוא קורא לקריאתו הראשונה קריאה פסולה? הפלא ופלא!

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: ה' מרץ 21, 2019 12:13 am
על ידי סגי נהור
רון כתב:
סגי נהור כתב:ראה משנת שכיר שהובא לעיל.
אגב, אנחנו אנשים מבוגרים. לא צריך לדבר אלינו בשפת ילדים.

אשרינו שרבינו סגי נהור שרי גבן,
ובשפלנו זכר לתינוקות של בית רבן,
ואף שבעניותינו שכלנו דל וחדל,
הוא בגאונותו משדד עמקים וחסל,
ואף ששמו סגי נהור נהורא עמיה שריא,
ושלמא יקבל כדזיו ליה לבר בתיה,
יאריך ד' ימיו עד בוא משיחנו מיד וממש,
ולא יטוש ד' עמו לעולם ואין למו מכשול וחשש.

ולאחר התוכחת, אתפלל שלא תרבה המספחת,
בין לבעל פאה או מטפחת, לא אטמון ידי בצלחת,
ואשאל את אשר בלבבי, לאיש אשר רב ריבי,

חן חן על התחלת שמחת פורים מהלילה, כפסק הרמ"א.

רון כתב:המשנת שכיר איירי בחידוש יותר גדול ממה שחשבתי!
אני דיברתי על השני שקורא רק חצי, אבל הוא מדבר על הראשון!
והוא קורא לקריאתו הראשונה קריאה פסולה? הפלא ופלא!

אינני יודע היכן ראית כן בדבריו. קרא שוב את המעשה שהיה. הראשון הפסיק בקריאה, והשני המשיך, ואחר כך המשיך הראשון ממקום שהפסיק השני מבלי ששמע את קריאת השני, והשאלה היא על חלק זה האחרון של הקריאה.

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: ה' מרץ 21, 2019 1:58 am
על ידי עושה חדשות
עוד יל"פ עם המבואר במקו"א ע"פ דקדוק לש' הרמב"ם,
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... it#p347684

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: ה' מרץ 21, 2019 5:07 am
על ידי רון
עושה חדשות כתב:עוד יל"פ עם המבואר במקו"א ע"פ דקדוק לש' הרמב"ם,
viewtopic.php?f=26&t=32437&hilit#p347684

כפי שהמליץ לי קודמי,
הנני ממליץ לכת"ר לע' במשנת שכיר בפנים שהובא לעיל,
הוא מדייק את דיוקך ממש מילה במילה כמעט

דילג כמה תיבות בקריאת המגילה ברבים

פורסם: א' פברואר 16, 2020 3:25 am
על ידי שבענו מטובך
שאלה ששמעתי:
בעל קורא קרא את המגילה לרבים, והבחינו שדילג כמה תיבות, אלא שמחמת חשיבותו של הבעל קורא לא תיקנו אותו (זה יכול להיות מצוי בבית מדרשו של אדמו"ר כשהוא עצמו הבעל קורא), והשומעים קראו לעצמם בלחש - מתוך מגילה כשרה שלפניהם - את התיבות שהחסיר.
השאלה היא: האם יצאו בכך את ידי חובתם, או כיון שהקורא בעצמו לא יצא - איך יוציא אותם?

היה מקום לדמות למש"כ בביה"ל שאם אחד בירך ברכת הנהנין בשביל רבים, והוא עצמו הפסיק בדיבור בין הברכה לאכילה, הוא נוטה לומר שכולם לא יצאו בברכה זו.
אבל לכאורה אין לדמות לברכת הנהנין, שכן במצוות שייך 'אף על פי שיצא מוציא', דהיינו גם אם הקורא אינו יוצא - השומעים ממנו יכולים לצאת יד"ח.
לאידך, בברכת הנהנין הנ"ל מדובר שהברכה היתה ברכה שלמה, אלא שאח"כ הפסיק המברך בדיבור, אבל כאן לא היתה הקריאה תקינה כל עיקר!

נא לא לדבר כאן אודות המציאות/המושג/השאלה של "מדוע אכן לא תיקנו את האדמו"ר בקריאתו?" - אלא לדון בגופה של שאלה.

Re: דילג כמה תיבות בקריאת המגילה ברבים

פורסם: א' פברואר 16, 2020 3:59 am
על ידי סגי נהור

Re: דילג כמה תיבות בקריאת המגילה ברבים

פורסם: א' פברואר 16, 2020 5:46 am
על ידי שבענו מטובך
יישר כוחך.
אכן, ליכא מידי דלא רמיזא באוצר...

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: א' פברואר 16, 2020 5:46 am
על ידי שבענו מטובך
דיוניםבהלכה כתב:שמעתי דבספר גן יצחק בהקדמה מדבר ע"ז
וכן יש תשובה ע"ז מאת הרה"ג רבי ישראל דוד ניישלאס אב"ד ברעזנא
בענין בעל מקריא שלא יצא המגילה אם יכול להוציא אחרים

היכן ניתן לראות את תשובתו של אב"ד ברעזנא?

Re: בעל קורא שאינו יוצא המגילה האם יכול להוציא אחרים

פורסם: א' פברואר 16, 2020 11:25 am
על ידי יוצא פוניבז'
דיוניםבהלכה כתב:האם אפשר לצרף פרטי המקורות בסיפור הנ"ל או איזה קובץ המדובר בענין

בשעתו נכתבו על כך כמה וכמה מאמרים בכמה וכמה ענינים שהיה מה לדון בהם.
היה קונטרס נפלא מהאברך הרב משה שולזינגר שליט"א (בעל קונטרס 'יודעי תרועה' 'תודיעני אורח חיים' ועוד) שהקיף את כל הנידונים בצורה יפה מאד, אך עדיין אינו באוצר. והמעוניין ידרשנו מהמחבר.