עמוד 1 מתוך 1

מגילת אסתר - והגדת לבנך

פורסם: א' מרץ 12, 2017 11:32 pm
על ידי עושה חדשות
ממיתה לחיים לכ''ש.png
ממיתה לחיים לכ''ש.png (24.34 KiB) נצפה 6746 פעמים

Re: מגילת אסתר - והגדת לבנך

פורסם: ב' מרץ 13, 2017 4:47 am
על ידי סעדיה
עושה חדשות כתב:
ממיתה לחיים לכ''ש.png

viewtopic.php?f=26&t=32292&p=347247&hilit=%D7%91%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%A2%D7%94#p347247
ודו"ק

Re: מגילת אסתר - והגדת לבנך

פורסם: ב' מרץ 13, 2017 7:16 am
על ידי סעדיה
יל"פ מה הדין במוקף שבניו פרזים או ההיפך [וכבר דנו כעי"ז לגבי 'והגדת לבנך'].

Re: מגילת אסתר - והגדת לבנך

פורסם: ג' מרץ 14, 2017 12:53 am
על ידי עושה חדשות
ועכ"פ, דבריו של ס' הבתים, הם ביאור נפלא במו"מ בגמ' מגילה יד.
כי לכאו' תיקשי, אם ל"א הלל על נס שבחו"ל או משום שאכתי עבדי אחשורוש אנן,
א"כ באיזה ענין נשאר הק"ו מעבדות לחרות וכו',
הרי לא קבעי' יו"ט בפורים משו"ה ול"א הלל (לפי אלו שלא ס"ל קרייתא זו הלילא), וכו'.
(והמהרש"א כ' "ומיניה ק"ו לשירת מגילה שמספר בו ג"כ הנס ממיתה לחיים אבל לענין הלל ליכא ק"ו כדמסיק", וע"ע באחרו').
ולדבריו א"ש דמ"מ ענין הק"ו הוא על כתיבת הנס וסיפורו ופרסומו. ודו"ק.

Re: מגילת אסתר - והגדת לבנך

פורסם: ש' מרץ 18, 2017 9:38 pm
על ידי עושה חדשות
כעת נתקלתי במשהו לכיוון ההפוך...
מנהגי ר''ח פלטיאל.png
מנהגי ר''ח פלטיאל.png (113.57 KiB) נצפה 6637 פעמים

Re: מגילת אסתר - והגדת לבנך

פורסם: א' מרץ 19, 2017 1:01 pm
על ידי לעומקו של דבר
עושה חדשות כתב:
ממיתה לחיים לכ''ש.png

זה בעצם הרחבה של דברי הרמב"ם הידועים וכדרך ס' הבתים.

Re: מגילת אסתר - והגדת לבנך

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 9:23 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:כעת נתקלתי במשהו לכיוון ההפוך...
מנהגי ר''ח פלטיאל.png

התבוננתי כעת, שהערת רבי חיים פלטיאל מתאימה עם הבנת הגרי"ז שדין הכתיבה של מגילה הוא מוקדם לענינה ככתבי הקודש. עכ"פ יש לשאול, לגבי המנהג של קריאת מגילת אנטיוכוס, (ראה לדוג' תורי"ד סוכה מד:), האם קראה על-פה יצא?

ויש כאן מקום להזכיר את דברי המג"א בסי' ס - וצריך טעם למה תקנו לקרות פ' עמלק מה שלא תקנו בזכירות אחרים עססי' תרפ"ה וי"ל דמ"ת יש לנו חג עצרת וה"ה שבת ומעשה מרים ומעשה עגל לא תקנו מפני שהי' גנותן של ישראל.

טעם קריאת המגילה בפורים?

פורסם: ד' נובמבר 27, 2019 12:30 am
על ידי איש בער
האם מבואר טעם הדבר מה שתקנו בפורים חובת היום לפרסם הנס ע"י קריאה דייקא, מה שלא מצינו כן בשארי ימים טובים, שאין קורין סיפור יצי"מ בפסח, וסיפור הנס בחנוכה וכיו"ב.

Re: טעם קריאת המגילה בפורים?

פורסם: ד' נובמבר 27, 2019 12:33 am
על ידי עושה חדשות
ראה כאן ענין דומה.

Re: מגילת אסתר - והגדת לבנך

פורסם: ו' מרץ 01, 2024 2:38 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:ועכ"פ, דבריו של ס' הבתים, הם ביאור נפלא במו"מ בגמ' מגילה יד.
כי לכאו' תיקשי, אם ל"א הלל על נס שבחו"ל או משום שאכתי עבדי אחשורוש אנן,
א"כ באיזה ענין נשאר הק"ו מעבדות לחרות וכו',
הרי לא קבעי' יו"ט בפורים משו"ה ול"א הלל (לפי אלו שלא ס"ל קרייתא זו הלילא), וכו'.
(והמהרש"א כ' "ומיניה ק"ו לשירת מגילה שמספר בו ג"כ הנס ממיתה לחיים אבל לענין הלל ליכא ק"ו כדמסיק", וע"ע באחרו').
ולדבריו א"ש דמ"מ ענין הק"ו הוא על כתיבת הנס וסיפורו ופרסומו. ודו"ק.


פסקי הרי"ד מגילה יד.
מעבדות לחירות אמרו שירה, פי' אז ישיר משה והוקבעה בתורה לקרותה ממות לחיים לא כל שכן.

Re: מגילת אסתר - והגדת לבנך

פורסם: ב' מרץ 25, 2024 10:55 am
על ידי עושה חדשות
ויש גם 'כדי שישאלו התינוקות'...
בשבלי הלקט ענין פורים סי' ר כתב:וכן מה שאמרו בשעת קריאת המגילה איש יהודי וגו' ויתלו את המן ליהודים היתה אורה כי מרדכי היהודי שנהגו העם לאומרם בפה אחד אינו חובה ולא מנהג אלא שמחת תינוקות וקולות לפניהן כדי שישמחו וגם בראותם שינוי כזה שואלין מה זה ומתוך כך אתה בא לספר ולהגיד גבורותיו של בורא למען ישמעו ולמען ילמדו ליראה אותו כל הימים