4 דיני "עשרה" בקריאת המגילה
פורסם: ב' מרץ 06, 2017 10:04 pm
1.
מגילה ד"ה. רב אסי אמר בין בזמנה בין שלא בזמנה בעשרה, וברמב"ן ביאר הטעם בזה משום פרסומי ניסא, ובהג"א נסתפק (על שלא בזמנה) שמא "הואיל ואינו אלא פרסומי ניסא אף על פי שאינן בני מצות איכא פרסומי טובא", ובפוס' העתיקו דבריו לענין נשים, דמצטרפות לעשרה. ועי' טו"א.
2.
בשו"ע (תרפט-ה) פסק "מקום שאין מנין, אם אחד יודע והאחרים אינם יודעים אחד פוטר את כולם; ואם כולם יודעים, כל אחד קורא לעצמו", והיינו דכדי להוציא את הבקיא בעי' עשרה, "דקריאת המגילה הוי כמו תפלה דבעינן עשרה דוקא", ואמנם הנו"כ נחלקו בזה, אבל המשנ"ב הכריע כהשו"ע.
3.
בשעה"צ סי' תקפה פסק בשם מט"א "באופן זה שכבר יצא התוקע בעצמו טוב יותר שיברכו השומעים בעצמן - ודוקא כשהם פחות מעשרה, אבל אם השומעים עשרה, אז אף אם יודעים בעצמם לברך, אחד מברך והשאר יוצאים, שלא לחלק בין צבור לצבור, דסתם צבור נמצאו אנשים שאינם בקיאים בטיב ברכות".
4.
ברכת הרב את ריבנו, הרמ"א בסי' תרצב פסק דמברכים כן רק בציבור. ועי' ביאוה"ל שם.
===
ובכל הני יל"ע האם פרוז מצטרף במוקפין, ומוקף בפרזים. (ונפק"מ לאשכול זה).
לגבי 1 לכאו' מצטרף, 2-3 לכאו' לא מצטרף, וצ"ע לגבי 4.
מגילה ד"ה. רב אסי אמר בין בזמנה בין שלא בזמנה בעשרה, וברמב"ן ביאר הטעם בזה משום פרסומי ניסא, ובהג"א נסתפק (על שלא בזמנה) שמא "הואיל ואינו אלא פרסומי ניסא אף על פי שאינן בני מצות איכא פרסומי טובא", ובפוס' העתיקו דבריו לענין נשים, דמצטרפות לעשרה. ועי' טו"א.
2.
בשו"ע (תרפט-ה) פסק "מקום שאין מנין, אם אחד יודע והאחרים אינם יודעים אחד פוטר את כולם; ואם כולם יודעים, כל אחד קורא לעצמו", והיינו דכדי להוציא את הבקיא בעי' עשרה, "דקריאת המגילה הוי כמו תפלה דבעינן עשרה דוקא", ואמנם הנו"כ נחלקו בזה, אבל המשנ"ב הכריע כהשו"ע.
3.
בשעה"צ סי' תקפה פסק בשם מט"א "באופן זה שכבר יצא התוקע בעצמו טוב יותר שיברכו השומעים בעצמן - ודוקא כשהם פחות מעשרה, אבל אם השומעים עשרה, אז אף אם יודעים בעצמם לברך, אחד מברך והשאר יוצאים, שלא לחלק בין צבור לצבור, דסתם צבור נמצאו אנשים שאינם בקיאים בטיב ברכות".
4.
ברכת הרב את ריבנו, הרמ"א בסי' תרצב פסק דמברכים כן רק בציבור. ועי' ביאוה"ל שם.
===
ובכל הני יל"ע האם פרוז מצטרף במוקפין, ומוקף בפרזים. (ונפק"מ לאשכול זה).
לגבי 1 לכאו' מצטרף, 2-3 לכאו' לא מצטרף, וצ"ע לגבי 4.