סגי נהור כתב:שים לב שהשואל מדבר על דין ביטול ברוב (וצ"ע) ולא על הליכה אחר הרוב...
עזריאל ברגר כתב:סגי נהור כתב:שים לב שהשואל מדבר על דין ביטול ברוב (וצ"ע) ולא על הליכה אחר הרוב...
אבל אין כאן רוב, כי זה "כמחצה על מחצה"!
ובכלל זה יבש ביבש ולא לח בלח!
עושה חדשות כתב:עזריאל ברגר כתב:סגי נהור כתב:שים לב שהשואל מדבר על דין ביטול ברוב (וצ"ע) ולא על הליכה אחר הרוב...
אבל אין כאן רוב, כי זה "כמחצה על מחצה"!
ובכלל זה יבש ביבש ולא לח בלח!
רבי עזריאל היקר,
לגבי ביטול ברוב לא מצינו את הבעיה של קבוע, וכמבו' בראש' כיון דהוי קבוע שאינו ניכר.
שי' הרא"ש להתיר לאכול הכל בב"א נאמרה לגבי תערובת יבש ביבש.
עזריאל ברגר כתב:אם היו שתי חתיכות של שחוטה ואחת של נבלה עומדות על שלשה שולחנות, והיה אדם שידע להכירם, ואותו אדם מת - האם נאמר שכולן מותרות?
עזריאל ברגר כתב:מה בין זה ל"עשר חנויות"?
עזריאל ברגר כתב:ומלבד זאת, לא בכל דבר יש ביטול, אלא רק באיסורים (היתר לא בטל, כידוע), וכאן זה לא איסור!
עושה חדשות כתב:עזריאל ברגר כתב:אם היו שתי חתיכות של שחוטה ואחת של נבלה עומדות על שלשה שולחנות, והיה אדם שידע להכירם, ואותו אדם מת - האם נאמר שכולן מותרות?
כן. חד משמעית.
עושה חדשות כתב:וע"ע שעה"מ מגילה א-יא.
שער המלך כתב:כתב הר"ן בפ"ק דמגילה וז"ל ולענין עיירות המסופקות אם הם מוקפות חומה מימות יהב"נ או לא הורו הגאונים שהולכים בהם אחר רוב עיירות שרובן אינן מוקפות חומה כו' ועיין במר"ן הב"י סימן תרפ"ח מ"ש משם מוהר"י אביהוב בתוך דבריו וז"ל ומינה נשמע לענין קריאת המגילה דסתם עיר כו' דלא באה לכלל ספק כלל ואין קורין בה אלא בי"ד בלבד שהוא זמן קריאה לרוב העולם כו' ומורינו הרב בס' מ"ק תמה עליו דהא קי"ל דכל קבוע כמחצה על מחצה דמי יע"ש ומו"ה ז"ל בספר לשון למודים חא"ח ס"ס רמ"ג תי' לזה וז"ל ול"נ דלק"מ דלא אמרינן קבוע כמחצה על מחצה דמי אלא היכא דשקיל או שפי' בפנינו מהקבוע אבל היכא דלא יצא מתוך הקבוע כגון עיירות דבאפי נפשייהו קיימי אזלינן בתר רובא ודאי ודמי לבשר הנמצא דאמרינן כל דפריש מרובא פריש א"ד יע"ש וק"ל עליו ממ"ש הר"ש ז"ל בסוף ס' כריתות והביאו הרב פר"ח חי"ד סי' ק"י ס"ק י"ד וז"ל ובהכי ניחא מה שמקשי' העולם יאסר כל העולם בחרישה וזריעה מטעם נחל איתן שהוא קבוע ולמה דפי' ניחא כיון דלא ידעינן היכן נחל איתן לא שייך לומר כו' יע"ש הרי דאע"ג דהתם נמי כל שדה ושדה באפי נפשיה קאי ולא יצא מתוך הקבוע ואפ"ה ס"ל להר"ש דמקרי קבוע:
פרישה או"ח סי' רחצ כתב:אם רובן גוים אין מברכין עליו וכו'. הכא לא שייך לומר להתיר אפילו אם רובן גוים אם ישראל אחד קבוע ביניהם מטעם דכל קבוע כמחצה על מחצה דמי (כתובות טו א). לפי שלא אמרינן כן אלא בדבר שפירש מן הקביעות או שלקח גוי או ישראל אחד מן הקביעות כמו גבי תשעה חנויות (עי' פסחים ט: וש"נ) לאפוקי הכא לא פירש כלל:
אליה רבה סי' תרפח כתב:כתב בספר דרך תמים להג"ה הרי"ף דף י"ט [שם] קשה אמאי לא אמרינן כל קבוע כמחצה על מחצה דמי [כתובות טו ע"א]. וי"ל דלא אמרינן כל קבוע וכו' רק כגון ט' חנויות וכו' שנתברר לחנות שמוכר שחוטה וחנות שמוכר נבילה, ונפלה הספק בהם עצמם שלקח מאחד מהם ואינו יודע מאיזה מהם לקח, אבל אם היה ט' חנויות בעולם מוכרין נבלה ודאית ואחת מוכרת שחוטה ודאית וחנויות אחרת מוכרת בשר ואין אנו יודעין אם מוכרת נבלה או שחוטה, לא נדין אותן בתר קבוע אלא בתר רובא דעלמא. לכן יחוייב שהקברות שאנו מוצאין שהם מזמן קדמון ואין אנו יודעים אם הם מכותים או מישראל נדון אותן בתר רובא דעלמא שהן כותים ואין כאן דין קבוע:
שואל ומשיב א-א-רכד כתב:דקיי"ל דעיירות המסופקות המוקפות חומה דאזלינין בתר רובא ובס' מקראי קדש הספרדי הקשה דאמאי לא הוה קבוע כמחצה על מחצה וכתב בס' לשון למודים הובא בשעה"מ הלכות מגלה דל"ש קבוע אלא היכ' דשקיל או שפירש מהקבוע לפנינו אבל היכא דלא יצא מהקביעות כמו עיירות דבאנפי נפשייהו קיימו לא שייך קבוע ואזלינין בתר רובא ע"ש ונזכרתי שכן ראיתי בס' תמים דעים בהגהותיו על הרי"ף והובא באליהו רבא או"ח ס' תרפ"ח וכעת אינם לפני לעיין ולפ"ז ה"ה כאן הימים קיימו כל חד באנפי נפשייהו ולא יצאו מהקביעות ול"ש קבוע איברא דדבריו תמוהין דכלפי לייא ואדרבא כל שלא מצא מהקביעות בודאי ראוי להיות קבוע ואדרבא בפירש הלך אחר הרוב כל שפירש שלא בפנינו ובחדושי אמרתי בזה דבאמת ענין קבוע הוא חידוש לכך בספק קבוע לא אזלינין בתר רובא דחידוש הוא וכמ"ש הרא"ה והר"ן הובא בש"ך יו"ד סק"ו ולפ"ז כיון דחידוש הוא למה לא אזלינין בתר רוב רק שהתורה גלתה כן א"כ די לנו כל שמשכחת שיצא מהקביעות וא"כ לא יתבטלו הרוב וגם הא שפיר גלתה התורה דאזלינין בתר קבוע ואם יצא מהקביעות אזלינן בתר רובא אבל בעיירות שלעולם הן בקבוע וא"כ אם ניזל בתר קבוע יתבטל הרוב לגמרי ובזה אמרינין דלא גלתה התורה שניזל בתר קבוע ומתבטל הרוב דהרי הקבוע חידוש הוא
עושה חדשות כתב:מדרשי פליאה.
מי זה "לשון לימודים", ומי זה "דרך תמים"?
הוספה: כעת ראיתי עוד באור שמח הל' ע"ז פ"ז ה"ו, ובית אפרים אבהע"ז סי' יא, עי"ש.
עושה חדשות כתב:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים