הודעהעל ידי ישראליק » ב' פברואר 25, 2019 9:41 pm
העליתי האשכול בתקוה אם יש מי שיכול להוסיף חומר.
הנה מה שלקטתי בנושא.
ר' צבי הירש ווייס, בספרו פרסומי ניסא, (נדפס בכמה מהדורות, ברוקלין נ.י.)
מעמוד קמ"ד והלאה מונה כמה דיעות ביחוס מרדכי עד יעקב אבינו:
א) בתרגום ראשון (ז' ו') מצינו נוסח זה: בר יאיר, בר שמעי, בר שמידע, בר בענה,
בר אלה, בר מיכה, בר מפיבושת, בר יהונתן, בר שאול מלכא, בר קיש, בר אביאל, בר
צרור, בר בכורת, בר אפיה, בר שחרים, בר עזיה, בר ששון בר מיכאל בר אליאל, בר
עמיהוד, בר שפטיה, בר פנואל, בר פיתח, בר מלוך, בר ירובעל, בר ירוחם, בר
חנניא, בר זבדי, בר אלפעל (עי' אודותיו במגילה ד' ע"א), בר שמרי, בר זבדיה, בר
רמות, בר חשום, בר שחורא, בר עזא, בר גוזא, בר גרא, בר בנימין, בר יעקב, בר
יצחק, בר אברהם. (- וצ"ב דבתרגום ראשון (ב' ה') כתב בן יאיר בן שמעי בן גרא בן
קיש. ועי' בס ריח דודאים להגה"ק בעל בני יששכר זי"ע עמ"ס מגילה (דף י"ג ע"ב,
ובהנדמ"ח עמוד ק"ד) שהאריך בכמה דקדוקים ע"ד התרגום).
ב) בתרגום שני מצינו סדר זה: בן יאיר, בן שמעי, בן שמידע, בן בענה, בן אילה,
בן מיכה, בן מפיבושת, (בן יהונתן), בן שאול, בן קיש, בן אביאל, בן צרור, בן
בכורת, בן אפיה, בן שחרים, בן עזיה, בן שישק, בן מיכאל, בן אליאל, בן עמיהוד,
בן שפטיה, בן פתואל, בן פיתון, בן מליך, בן ירובעל, בן ירוחם, בן חנניה, בן
זבדי, בן אלפעל, בן שמרי, בן זכריה, בן מרימות, בן חושים, בן שחורה, (בן גזא),
בן עזה, בן גרא, בן בלע, בן בנימין, בן בנו של יעקב הבכור הנקרא שמו ישראל.
ג) במדרש פנים אחרים (נו"ב פ"ב) מצינו בזה"ל: מרדכי בן יאיר, בן שמעי, בן בענא
בן מוצא, בן אלה, בן מפיבושת, בן יהונתן, בן שאול, בן קיש, בן אביחיל, בן
צרור, בן בכורת, בן אפיח, בן שחריה, בן עזריה, בן שוקק, בן מיכאל, בן אליאל,
בן עמיהוד, בן שפטיא, בן פתיאל, בן פיתון, בן מלכי, בן ירובעל, בן חנניה, בן
זבדי, בן אלפעל, בן שמריה, בן עובדיה, בן מרימות, בן חושם, בן שחריה, בן
אבינון, בן עזריה, בן גדא, בן בלע, בן בנימין, בן יעקב, עכ"ל.
ד) במדרש אגדת אסתר (ב' ה') מצינו בזה"ל: מרדכי בן יאיר, בן שמעי, בן קיש, בן
עזריקם, בן אצל, בן אלעשה, בן רפה, בן בענא, בן מוצא, בן זמרי, בן יהועדה, בן
אחז, בן מיכה, בן מפיבושת, בן יהונתן, בן שאול, בן קיש, בן אביאל, בן צרור, בן
בכורת, בן אפיח, בן שחרית, בן עזיה, בן שישון, בן מלכיאל, בן אליאל, בן
עמיהוד, בן שפטיה, בן פתואל, בן פינון, בן מלך, בן ירובבל, בן ירוחם, בן חנטה,
בן זכריה, בן אלפעל, בן שמריה, בן מרמות, בן חושם, בן שחורה, בן עזה, בן גרה,
בן בלע, בן בנימין, בן יעקב אשר נקרא שמו ישראל עכ"ל.
ה) בילקוט שמעוני (רמז תתרנ"ג) מצינו בלשון זה: מרדכי בן יאיר, בן שמעי, בן
בענא, בן מוצא, בן אלה, בן מפיבשת, בן יהונתן, בן שאול, בן קיש, בן אביאל, בן
צרור, בן בכורת, בן אפיח, בן שחריה, בן עזריה, בן שוקק, בן מיכאל, בן אליאל,
בן עמיהוד, בן שפטיה, בן פתואל, בן פיתון, בן מלוך, בן ירובעל, בן חנניה, בן
זבדי, בן שמריה, בן זכריה, בן מרימות, בן חושם, בן שחריה, בן אצבעון, בן
עזריה, בן גרא, בן בלע, בן בנימין, בן יעקב.
ו) בפירוש המיוחס להרמב"ם (ב' ה') כתב וז"ל: וזה הוא יחס האיש מרדכי בן יאיר,
בן שמעי, בן קיש, בן בענה, בן אלה, בן איבה, בן מפיבשת, בן יהונתן, בן שאול,
בן קיש, בן אביאל, בן צרור, בן בכורות, בן אפיח, בן שמריהו, בן עזיה, בן שושן,
בן מיכאל, בן אליאל, בן עמיאל, בן שפטיה, בן פתואל, בן פינון, בן מלוך, בן
ירובעל, בן ירוחא, בן תעיא, בן זבד, בן אלפעל, בן שמואל, בן זכריה, בן מהמות,
בן חושים, בן שחריה, בן עזה, בן גרא, בן בלע, בן בנימין, בן יעקב אבינו, בן
יצחק, על כולם שלו ה'.
עד כאן, ועיי"ש בהגהותיו.
{בשנת תשנ"ד הדפיס הצב"י שמעיה יצחק הלוי ספר אגדתא דמגילה, ואחד מהמדרשים
שהדפיס שם הוא "מדרש אגדת אסתר" שהדפיס ר' שלמה באבער מלבוב (כסליו תרנ"ז),
ועל ידי הרב יהודה בעהאק ז"ל. וכותב במבוא כלשון הזה: אולם שני דברים חשובים
בהוצאתינו זו. האחד להעמיד דברים על דיוקם לדעת מי חיבר זה החיבור היקר.
ולהשיב אבידה לבעליה. אף אם כיום אינו יכול לדרוש השבת אבידתו. עיין בהקדמה
הנדפסת כאן מאת מר יהודה לוי נחום. שהוכיח בברור שרבינו [דוד ב"ר עמרם אלעדני
בעל "מדרש הגדול"] הוא מחבר המדרש. והשני, שהספרים שהודפסו על ידי שני החכמים
המוזכרים. הודפסו מכתבי יד שונים ומשונים. וברובם הדברים מאד משובשים ואף
חסרון מילים מהם לא נפקד. על כן ברוך הוא המקום שזיכנו להוציא זה המדרש לאור
עולם למען ידושו בו רבים. ברוך ה' לעולם אמן ואמן (ועיין עוד מה שכתוב ב"חשיפת
גנוזים מתימן" ע' שמ"ג) }.
ושם בהקדמה הועתק מכת"י, יתכן שהוא של מדרש הגדול, בזה"ל, וזה הוא יחוסו
שלמרדכי: מרדכי בן יאיר, בן עזריקם, בן אצל בן אלעשה, בן רפא, בן מ.עא?, בן
יהו...דה?, בן אחז, בן מיכה, בן מפיבשת, בן יהונתן, בן שאול, בן קיש, בן
אביאל, בן צרור, בן בכורת, בן אפיח, בן שחרית, בן עזיה, בן שישון, בן מלכיאל,
בן אליאל, בן עמיהוד, בן שפטיה, בן פתואל, בן פינון, בן מלד, בן מריבעל, בן
ירוחם, בן חנניה, בן זכרי, בן אלפעל, בן שמרי, בן זבדיה, בן מרמות, בן חושים,
בן שחורה, בן עזה, בן גרה, בן בלע, בן בנימין, בן יעקב אשר נקרא שמו ישראל.
ובפנים הספר (ב' ה') כ' בזה"ל: וזהו יחוסו של מרדכי [הצדיק], מרדכי בן יאיר,
בן שמעי, בן קיש, בן עזריקם, בן אצל, בן אלעשא [אלעשה], בן רפא [רפה], בן בענא
[בענה], בן מוצא, בן זמרי, בן יהועדה, בן אחז, בן מיכה, בן מפיב[ו]שת, בן
יהונתן, בן שאול, בן קיש, בן אביאל, בן צרור, [בן בכורת], בן אפיח, בן בכורת,
בן שחרית, בן עוזיה [עזיה], בן ש[י]שון, בן מלכיאל, בן אליאל, בן עמיהוד, בן
שפטיה, בן פתואל, בן פונון [פינון], בן מלוך, בן מרבעל [ירובעל], בן ירוחם
[ירוחא], בן חנניה, בן זבדי, בן אלפעל, בן שמרי, בן זבדיה, בן מרמות [מרומית],
בן חושם, בן שחורה, בן עזה [עזא], בן גרא, בן בעל [בלע], בן בנימ[י]ן, בן
יעקב, אשר נקרא שמו ישראל.
ובשנת תשע"ג הודפס רבי פנחס קורח "מגילת אסתר – יקר תפארת", ושם הודפס מדרש
הגדול על המגילה משלשה כת"י שהיו באוסף פרטי, ועיין שם במבוא דף יא באריכות,
וזהו הנוסח שכתוב שם (ב' ה'): (הסוגריים מהמהדיר): וזהו יחוסו של מרדכי: מרדכי
בן יאיר, בן שמעי, (בן קיש), בן עזריקם, בן אצל, בן אלעשה, בן רפא, בן בענה,
בן מוצא, בן זמרי, בן יהועדה, בן אחז, בן מיכה, בן מפיבשת, בן יהונתן, בן
שאול, בן קיש, בן אביאל, בן צרור, בן בכורת, בן אפיח, בן שחרית, בן עזיה, בן
שישון, בן מלכיאל, בן אליאל, בן עמיהוד, בן שפטיה, בן פתואל, בן פינון
(פרנון), בן מלוך, בן ירובעל (מריבעל), בן ירוחא (ירוחם), בן חנניה, בן זבדי
(זכריה), בן אלפעל, בן שמרי, בן זבדיה, בן מרמות, בן חושם (חושים), בן שחורה,
בן עזא, בן גרא, בן בלע, בן בנימין, בן יעקב, אשר נקרא שמו ישראל.
בילקוט מים שאובים לר' דוד בן מסעוד הלוי, ע' ר"ל, מביא הנוסח מתרגום שני בכמה
שינויים: מרדכי בן יאיר, בן שמעי, בן שמידע, בן בענה, בן אילה, בן מיכה, בן
מפיבושת, בן יהונתן, בן שאול , בן קיש, בן אביאל, בן דרור, בן בכורת, בן
אפיה, בן שחרים, בן עמוה, בן שושק, בן מיכאל, בן אליאל, בן עמיהוד, בן שפטיה,
בן פתוגל, בן פיתון, בן תליך, בן ירובעל, בן ירוחם, בן חנניה, בן גבדי, בן
אלפעל, בן שמריה, בן זכריה, בן מרימות, בן חושים, בן שחורה, בן בגה, בן עזה,
בן גרא, בן בלע, בן בנימין, בנו של יעקב הבכור הנקרא שמו ישראל.
גם נודע לי שבאחד מכרכי כת"ע הצרפתי: "ריוו דז אטוד ז'ואיב" Revue des Etudes Juives נמצא מתואר בפרנצית קבר מרדכי ואסתר, אבל אינו נמצא בהישג ידי, ואשמח אם מישהו יכול לאתרו.
תודה רבה!