מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יוחוסו של מרדכי לשאול המלך

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

יוחוסו של מרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי ישראליק » ב' מרץ 10, 2014 12:04 am

אני מקבץ כל המקורות שמונים היחוס ממרדכי עד שאול המלך, קצתם נדפסו בספר "פרסומי ניסא", ועוד ועוד, יראו עינינו, אבל פעם קריתי שיש במקום קבורת מרדכי ואסתר ב'חמדאן' שבפרס תמונה על הכותל מיחוסו של מרדכי עד שאול המלך, האם יש למישהו מידע על זה? תודה.
נערך לאחרונה על ידי ישראליק ב ב' מרץ 06, 2023 1:19 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישבב הסופר
הודעות: 2765
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ב' מרץ 10, 2014 7:08 pm

אם תוכל להביא את מה שליקטת לכאן, נודה לך.
אני עוסק בזה עכשיו, המסורת המצויה בתרגומים, מובאת מכמה מדרשים בכמה שינויים.

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי ישראליק » ב' מרץ 10, 2014 9:40 pm

לדוגמא: באגדתא דמגילה [תימני] בההקדמה; ובמדרש הביאור; אי"ה אביא את כולם

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי ישראליק » ד' מרץ 12, 2014 11:31 pm

אני מוכן לשלוח הכתבה למי שישלח לי בקשה באימייל הפרטית שלי

אוצרניק
הודעות: 326
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:55 am

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי אוצרניק » ה' מרץ 13, 2014 3:10 am

מדוע לא מספיק התרגום (פרק ז פס' ו')

מרדכי צדיקא אחוי דאבא בר יאיר בר שמעי בר שמידע בר בענה בר אלה בר מיכה בר מפיבושת בר יהונתן בר שאול מלכא בר קיש בר אביאל בר צרור בר בכורת בר אפיה בר שחרים בר עזיה בר ששון בר מיכאל בר אליאל בר עמיהוד בר שפטיה בר פנואל בר פיתח בר מלוך בר ירובעל בר ירוחם בר חנניא בר זבדי בר אלפעל בר שמרי בר זבדיה בר רמות בר חשום בר שחורא בר עזא בר גוזא בר גרא בר בנימין בר יעקב בר יצחק בר אברהם

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' מרץ 13, 2014 3:52 am

ישראליק כתב:אני מקבץ כל המקורות שמונים היחוס ממרדכי עד שאול המלך, קצתם נדפסו בספר "פרסומי ניסא", ועוד ועוד, יראו עינינו, אבל פעם קריתי שיש במקום קבורת מרדכי ואסתר ב'חמדאן' שבפרס תמונה על הכותל מיחוסו של מרדכי עד שאול המלך, האם יש למישהו מידע על זה? תודה.

אאל"ט מאריך בזה בטעמא דקרא.

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי ישראליק » ג' מרץ 18, 2014 11:14 pm

בבקשה, נא לפענח לי הראשי תיבות אאל"ט

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מרץ 18, 2014 11:15 pm

אם אני לא טועה

סמבטיון
הודעות: 111
הצטרף: ה' דצמבר 26, 2013 3:29 pm

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי סמבטיון » ג' מרץ 18, 2014 11:46 pm

אוצרניק כתב:מדוע לא מספיק התרגום (פרק ז פס' ו')

מרדכי צדיקא אחוי דאבא בר יאיר בר שמעי בר שמידע בר בענה בר אלה בר מיכה בר מפיבושת בר יהונתן בר שאול מלכא בר קיש בר אביאל בר צרור בר בכורת בר אפיה בר שחרים בר עזיה בר ששון בר מיכאל בר אליאל בר עמיהוד בר שפטיה בר פנואל בר פיתח בר מלוך בר ירובעל בר ירוחם בר חנניא בר זבדי בר אלפעל בר שמרי בר זבדיה בר רמות בר חשום בר שחורא בר עזא בר גוזא בר גרא בר בנימין בר יעקב בר יצחק בר אברהם
נדמה לי שדיברו בזה באשכול אחר
שים לב שמגלות מצרים עד שאול - כ700 שנה - יש עשרים ותשע דורות, ומשאול למרדכי שזה קרוב לחמש מאות שנה יש רק תשעה דורות

ישבב הסופר
הודעות: 2765
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ד' מרץ 19, 2014 1:51 am

להעיר כי נגד קוישא זו יש להעמיד את העובדה כי רשימת ייחוס שמואל הנביא בדה"י עד לוי בן יעקב, יש 20 שמות. ז"א 16 דורות מהכניסה לארץ עד שמואל הנביא.
ולעומתו דוד המלך הוא רק עשר דורות מדוד עד יהודה, ז"א 5 דורות מהכניסה לארץ עד לדוד. [עפ"י סדר עולם היה שלמון אבי בועז מבאי הארץ, ונחשון אביו מת במדבר.]

סמבטיון
הודעות: 111
הצטרף: ה' דצמבר 26, 2013 3:29 pm

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי סמבטיון » ד' מרץ 19, 2014 7:50 am

ישבב הסופר כתב:להעיר כי נגד קוישא זו יש להעמיד את העובדה כי רשימת ייחוס שמואל הנביא בדה"י עד לוי בן יעקב, יש 20 שמות. ז"א 16 דורות מהכניסה לארץ עד שמואל הנביא.
ולעומתו דוד המלך הוא רק עשר דורות מדוד עד יהודה, ז"א 5 דורות מהכניסה לארץ עד לדוד. [עפ"י סדר עולם היה שלמון אבי בועז מבאי הארץ, ונחשון אביו מת במדבר.]
גם זו קושיא שעמדו בה המפרשים

סמבטיון
הודעות: 111
הצטרף: ה' דצמבר 26, 2013 3:29 pm

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי סמבטיון » ה' מרץ 20, 2014 2:50 pm

תראו מה מצאתי
קבצים מצורפים
מהרשא בחדושי אגדות מגילה יב ב.JPG
מהרשא בחדושי אגדות מגילה יב ב.JPG (25.23 KiB) נצפה 7327 פעמים

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי ישראליק » ב' פברואר 25, 2019 9:41 pm

העליתי האשכול בתקוה אם יש מי שיכול להוסיף חומר.

הנה מה שלקטתי בנושא.

ר' צבי הירש ווייס, בספרו פרסומי ניסא, (נדפס בכמה מהדורות, ברוקלין נ.י.)
מעמוד קמ"ד והלאה מונה כמה דיעות ביחוס מרדכי עד יעקב אבינו:

א) בתרגום ראשון (ז' ו') מצינו נוסח זה: בר יאיר, בר שמעי, בר שמידע, בר בענה,
בר אלה, בר מיכה, בר מפיבושת, בר יהונתן, בר שאול מלכא, בר קיש, בר אביאל, בר
צרור, בר בכורת, בר אפיה, בר שחרים, בר עזיה, בר ששון בר מיכאל בר אליאל, בר
עמיהוד, בר שפטיה, בר פנואל, בר פיתח, בר מלוך, בר ירובעל, בר ירוחם, בר
חנניא, בר זבדי, בר אלפעל (עי' אודותיו במגילה ד' ע"א), בר שמרי, בר זבדיה, בר
רמות, בר חשום, בר שחורא, בר עזא, בר גוזא, בר גרא, בר בנימין, בר יעקב, בר
יצחק, בר אברהם. (- וצ"ב דבתרגום ראשון (ב' ה') כתב בן יאיר בן שמעי בן גרא בן
קיש. ועי' בס ריח דודאים להגה"ק בעל בני יששכר זי"ע עמ"ס מגילה (דף י"ג ע"ב,
ובהנדמ"ח עמוד ק"ד) שהאריך בכמה דקדוקים ע"ד התרגום).

ב) בתרגום שני מצינו סדר זה: בן יאיר, בן שמעי, בן שמידע, בן בענה, בן אילה,
בן מיכה, בן מפיבושת, (בן יהונתן), בן שאול, בן קיש, בן אביאל, בן צרור, בן
בכורת, בן אפיה, בן שחרים, בן עזיה, בן שישק, בן מיכאל, בן אליאל, בן עמיהוד,
בן שפטיה, בן פתואל, בן פיתון, בן מליך, בן ירובעל, בן ירוחם, בן חנניה, בן
זבדי, בן אלפעל, בן שמרי, בן זכריה, בן מרימות, בן חושים, בן שחורה, (בן גזא),
בן עזה, בן גרא, בן בלע, בן בנימין, בן בנו של יעקב הבכור הנקרא שמו ישראל.

ג) במדרש פנים אחרים (נו"ב פ"ב) מצינו בזה"ל: מרדכי בן יאיר, בן שמעי, בן בענא
בן מוצא, בן אלה, בן מפיבושת, בן יהונתן, בן שאול, בן קיש, בן אביחיל, בן
צרור, בן בכורת, בן אפיח, בן שחריה, בן עזריה, בן שוקק, בן מיכאל, בן אליאל,
בן עמיהוד, בן שפטיא, בן פתיאל, בן פיתון, בן מלכי, בן ירובעל, בן חנניה, בן
זבדי, בן אלפעל, בן שמריה, בן עובדיה, בן מרימות, בן חושם, בן שחריה, בן
אבינון, בן עזריה, בן גדא, בן בלע, בן בנימין, בן יעקב, עכ"ל.

ד) במדרש אגדת אסתר (ב' ה') מצינו בזה"ל: מרדכי בן יאיר, בן שמעי, בן קיש, בן
עזריקם, בן אצל, בן אלעשה, בן רפה, בן בענא, בן מוצא, בן זמרי, בן יהועדה, בן
אחז, בן מיכה, בן מפיבושת, בן יהונתן, בן שאול, בן קיש, בן אביאל, בן צרור, בן
בכורת, בן אפיח, בן שחרית, בן עזיה, בן שישון, בן מלכיאל, בן אליאל, בן
עמיהוד, בן שפטיה, בן פתואל, בן פינון, בן מלך, בן ירובבל, בן ירוחם, בן חנטה,
בן זכריה, בן אלפעל, בן שמריה, בן מרמות, בן חושם, בן שחורה, בן עזה, בן גרה,
בן בלע, בן בנימין, בן יעקב אשר נקרא שמו ישראל עכ"ל.

ה) בילקוט שמעוני (רמז תתרנ"ג) מצינו בלשון זה: מרדכי בן יאיר, בן שמעי, בן
בענא, בן מוצא, בן אלה, בן מפיבשת, בן יהונתן, בן שאול, בן קיש, בן אביאל, בן
צרור, בן בכורת, בן אפיח, בן שחריה, בן עזריה, בן שוקק, בן מיכאל, בן אליאל,
בן עמיהוד, בן שפטיה, בן פתואל, בן פיתון, בן מלוך, בן ירובעל, בן חנניה, בן
זבדי, בן שמריה, בן זכריה, בן מרימות, בן חושם, בן שחריה, בן אצבעון, בן
עזריה, בן גרא, בן בלע, בן בנימין, בן יעקב.

ו) בפירוש המיוחס להרמב"ם (ב' ה') כתב וז"ל: וזה הוא יחס האיש מרדכי בן יאיר,
בן שמעי, בן קיש, בן בענה, בן אלה, בן איבה, בן מפיבשת, בן יהונתן, בן שאול,
בן קיש, בן אביאל, בן צרור, בן בכורות, בן אפיח, בן שמריהו, בן עזיה, בן שושן,
בן מיכאל, בן אליאל, בן עמיאל, בן שפטיה, בן פתואל, בן פינון, בן מלוך, בן
ירובעל, בן ירוחא, בן תעיא, בן זבד, בן אלפעל, בן שמואל, בן זכריה, בן מהמות,
בן חושים, בן שחריה, בן עזה, בן גרא, בן בלע, בן בנימין, בן יעקב אבינו, בן
יצחק, על כולם שלו ה'.

עד כאן, ועיי"ש בהגהותיו.


{בשנת תשנ"ד הדפיס הצב"י שמעיה יצחק הלוי ספר אגדתא דמגילה, ואחד מהמדרשים
שהדפיס שם הוא "מדרש אגדת אסתר" שהדפיס ר' שלמה באבער מלבוב (כסליו תרנ"ז),
ועל ידי הרב יהודה בעהאק ז"ל.
וכותב במבוא כלשון הזה: אולם שני דברים חשובים
בהוצאתינו זו. האחד להעמיד דברים על דיוקם לדעת מי חיבר זה החיבור היקר.
ולהשיב אבידה לבעליה. אף אם כיום אינו יכול לדרוש השבת אבידתו. עיין בהקדמה
הנדפסת כאן מאת מר יהודה לוי נחום. שהוכיח בברור שרבינו [דוד ב"ר עמרם אלעדני
בעל "מדרש הגדול"] הוא מחבר המדרש. והשני, שהספרים שהודפסו על ידי שני החכמים
המוזכרים. הודפסו מכתבי יד שונים ומשונים. וברובם הדברים מאד משובשים ואף
חסרון מילים מהם לא נפקד. על כן ברוך הוא המקום שזיכנו להוציא זה המדרש לאור
עולם למען ידושו בו רבים. ברוך ה' לעולם אמן ואמן (ועיין עוד מה שכתוב ב"חשיפת
גנוזים מתימן" ע' שמ"ג) }.

ושם בהקדמה הועתק מכת"י, יתכן שהוא של מדרש הגדול, בזה"ל, וזה הוא יחוסו
שלמרדכי: מרדכי בן יאיר, בן עזריקם, בן אצל בן אלעשה, בן רפא, בן מ.עא?, בן
יהו...דה?, בן אחז, בן מיכה, בן מפיבשת, בן יהונתן, בן שאול, בן קיש, בן
אביאל, בן צרור, בן בכורת, בן אפיח, בן שחרית, בן עזיה, בן שישון, בן מלכיאל,
בן אליאל, בן עמיהוד, בן שפטיה, בן פתואל, בן פינון, בן מלד, בן מריבעל, בן
ירוחם, בן חנניה, בן זכרי, בן אלפעל, בן שמרי, בן זבדיה, בן מרמות, בן חושים,
בן שחורה, בן עזה, בן גרה, בן בלע, בן בנימין, בן יעקב אשר נקרא שמו ישראל.

ובפנים הספר (ב' ה') כ' בזה"ל: וזהו יחוסו של מרדכי [הצדיק], מרדכי בן יאיר,
בן שמעי, בן קיש, בן עזריקם, בן אצל, בן אלעשא [אלעשה], בן רפא [רפה], בן בענא
[בענה], בן מוצא, בן זמרי, בן יהועדה, בן אחז, בן מיכה, בן מפיב[ו]שת, בן
יהונתן, בן שאול, בן קיש, בן אביאל, בן צרור, [בן בכורת], בן אפיח, בן בכורת,
בן שחרית, בן עוזיה [עזיה], בן ש[י]שון, בן מלכיאל, בן אליאל, בן עמיהוד, בן
שפטיה, בן פתואל, בן פונון [פינון], בן מלוך, בן מרבעל [ירובעל], בן ירוחם
[ירוחא], בן חנניה, בן זבדי, בן אלפעל, בן שמרי, בן זבדיה, בן מרמות [מרומית],
בן חושם, בן שחורה, בן עזה [עזא], בן גרא, בן בעל [בלע], בן בנימ[י]ן, בן
יעקב, אשר נקרא שמו ישראל.

ובשנת תשע"ג הודפס רבי פנחס קורח "מגילת אסתר – יקר תפארת", ושם הודפס מדרש
הגדול על המגילה משלשה כת"י שהיו באוסף פרטי, ועיין שם במבוא דף יא באריכות,
וזהו הנוסח שכתוב שם (ב' ה')
: (הסוגריים מהמהדיר): וזהו יחוסו של מרדכי: מרדכי
בן יאיר, בן שמעי, (בן קיש), בן עזריקם, בן אצל, בן אלעשה, בן רפא, בן בענה,
בן מוצא, בן זמרי, בן יהועדה, בן אחז, בן מיכה, בן מפיבשת, בן יהונתן, בן
שאול, בן קיש, בן אביאל, בן צרור, בן בכורת, בן אפיח, בן שחרית, בן עזיה, בן
שישון, בן מלכיאל, בן אליאל, בן עמיהוד, בן שפטיה, בן פתואל, בן פינון
(פרנון), בן מלוך, בן ירובעל (מריבעל), בן ירוחא (ירוחם), בן חנניה, בן זבדי
(זכריה), בן אלפעל, בן שמרי, בן זבדיה, בן מרמות, בן חושם (חושים), בן שחורה,
בן עזא, בן גרא, בן בלע, בן בנימין, בן יעקב, אשר נקרא שמו ישראל.

בילקוט מים שאובים לר' דוד בן מסעוד הלוי, ע' ר"ל, מביא הנוסח מתרגום שני בכמה
שינויים: מרדכי בן יאיר, בן שמעי, בן שמידע, בן בענה, בן אילה, בן מיכה, בן
מפיבושת, בן יהונתן, בן שאול , בן קיש, בן אביאל, בן דרור, בן בכורת, בן
אפיה, בן שחרים, בן עמוה, בן שושק, בן מיכאל, בן אליאל, בן עמיהוד, בן שפטיה,
בן פתוגל, בן פיתון, בן תליך, בן ירובעל, בן ירוחם, בן חנניה, בן גבדי, בן
אלפעל, בן שמריה, בן זכריה, בן מרימות, בן חושים, בן שחורה, בן בגה, בן עזה,
בן גרא, בן בלע, בן בנימין, בנו של יעקב הבכור הנקרא שמו ישראל.

גם נודע לי שבאחד מכרכי כת"ע הצרפתי: "ריוו דז אטוד ז'ואיב" Revue des Etudes Juives נמצא מתואר בפרנצית קבר מרדכי ואסתר, אבל אינו נמצא בהישג ידי, ואשמח אם מישהו יכול לאתרו.

תודה רבה!

הוגה ומעיין
הודעות: 1994
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ה' פברואר 28, 2019 12:45 am

רס"ג מפרט את היחוס בפירושו הארוך, והוא המקור לרבים מהמדרשים, כגון מדרש הגדול - אגדת אסתר (כל המדרשים שנמנו כאן מאוחרים לו, רק התרגומים קודמים כנראה).

וז"ל תרגומנו:
ואמרוּ ולפי מקור זה שכך הגיע היחס כאן למעלה אל קיש, ואם כן נודע לנו שהוא מגיע עד היכן שנסתיים היחס למטה בבני שאול, שהרי אמר לגבי בני בנימין (דברי הימים א' ח, לד-לח) 'ובן יהונתן מריב בעל, ומריב בעל הוליד את מיכה, ובני מיכה פיתון ומלך ותארע ואחז, ואחז הוליד את יהועדה ויהועדה הוליד את עלמת ואת עזמות ואת זמרי וזמרי הוליד את מוצא, ומוצא הוליד את בנעא רפה בנו אלעשה בנו אצל בנו, ולאצל ששה בנים ואלה שמותם עזריקם בכרו וישמעאל ושעריה ועבדיה וחנן'. ואם כן תיאור היחס לפי מקור זה, מרדכי בן יאיר בן שמעי בן קיש בן עזריקם בן אצל בן אלעשה בן רפה בן בנעא בן מוצא בן זמרי בן יהועדה בן אחז בן מיכה בן מפיבשת בן יהונתן בן שאול.

ובהערה כתבתי:
סדר יחוס זה הועתק גם במדרש הגדול, וכן הוא באגדת אסתר כאן. אבל בתרגום אסתר (להלן ז, ו) ובתרגום שני (כאן) הלכו בדרך קרובה לדרכו של רס"ג, אך לא חיברו את שמעי בן קיש לעזריקם, אלא נקטו ש'קיש' הוא אבי המשפחה, ושמעי היה בנו של שמידע בן בענא בן אלה בן מיכה הנזכר גם בסדר היחוס לפי רס"ג. ודבריהם צ"ע, שבדברי הימים (א' ח, לה) מפורטים ארבעת בני מיכה, ואין אלה ביניהם. ובילקוט (תתרנג) נסדר היחוס באופן אחר קצת, וגם שם לא נזכר קיש למטה, וגם שם יש פרטים שאינם עולים בקנה אחד עם המבואר בדברי הימים. אמנם במה שנקטו התרגומים והילקוט ש'קיש' הוא אבי המשפחה, ושלא כרס"ג שפירש שהוא אבי שמעי כפשוטו של מקרא, יש להעיר שרס"ג עצמו בתרגומו לרות (ד, יז) מפרש ש'ישי' הנזכר שם שהיה בן עובד, אינו 'אבי דוד' אלא אבי משפחתו, ולפי זה היה יכול גם כאן לפרש כתרגום ש'קיש' הוא קיש הידוע שהוא אביו של שאול, ואינו אביו של שמעי אלא אבי משפחתו.

וע"ש עוד (כשיצא מהדפוס, בעז"ה בשבוע הקרוב).

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יחוסו של מרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' פברואר 28, 2019 12:52 am

הוגה ומעיין כתב:(כשיצא מהדפוס, בעז"ה בשבוע הקרוב).
מה יצא? משהו חדש מהרס"ג על מגילת אסתר?

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' פברואר 28, 2019 12:30 pm

אני מתפלא שיש אשכול בנושא ולא ציינו לדברים דלהלן (אני מעתיק מתוך קטע הרשום אצלי. לא עיינתי כעת).

מדרכי היה בן שמעי בן גרא, ואיש ימיני מזרע שאול, עיין מגילה יג. - יג: (ולכאורה אי אפשר שיהיה מזרע שניהם, אך עיין מהרש"א ושפת אמת מגילה יג: מה שכתבו בזה. ועל כל פנים היה ממשפחת שניהם).

הוגה ומעיין
הודעות: 1994
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: יחוסו של מרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ה' פברואר 28, 2019 2:43 pm

עושה חדשות כתב:
הוגה ומעיין כתב:(כשיצא מהדפוס, בעז"ה בשבוע הקרוב).
מה יצא? משהו חדש מהרס"ג על מגילת אסתר?


אכן. הודעה מסודרת תצא בעז"ה כשיצא מהדפוס :). מדובר בתפסיר והפירוש הארוך, שחלקים קטנים ממנו פורסמו בבמות שונות ולוקטו בסוף "תורת חיים"; מיכאל וקסלר מצא כמעט הכל ופרסם את המקור הערבי ותרגום לאנגלית והערות מחקריות לפני מספר שנים; וכעת יוצא לאור בעז"ה בתרגום ללה"ק והערות של בית-המדרש ועיונים ופירוש נוה שלום (ובתוספת מספר קטעים שנעלמו מוקסלר).

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' מרץ 05, 2023 9:38 am

מקדש מלך כתב:אני מתפלא שיש אשכול בנושא ולא ציינו לדברים דלהלן (אני מעתיק מתוך קטע הרשום אצלי. לא עיינתי כעת).

מדרכי היה בן שמעי בן גרא, ואיש ימיני מזרע שאול, עיין מגילה יג. - יג: (ולכאורה אי אפשר שיהיה מזרע שניהם, אך עיין מהרש"א ושפת אמת מגילה יג: מה שכתבו בזה. ועל כל פנים היה ממשפחת שניהם).

למה אי אפשר שיהיה מזרע שניהם?
בתרגומים מפורט ייחוסו של מרדכי, והוא מיוחס לשמעי ולמעלה ממנו לשאול ולמעלה ממנו לגרא, והם בעצמם כותבים על זה שמרדכי הוא צאצא של שמעי בן גרא שקילל את דוד וכו', וכלומר למדו [או קבלה בידם] ש"שמעי בן גרא" אין הכוונה שאביו היה שמו גרא אלא "שמעי למשפחת גרא", שהיה נקרא שמעי ע"ש זקנו זה מאיזה טעם.

והמהרש"א שציינת כותב שמתוך המקראות מוכח ששמעי [בן גרא] לא היה מזרע שאול אלא ממשפחת קיש אבי שאול.
האם יכול מר [או אחרים] לפרש לי שיחת המהרש"א באיזה מקראות מדובר?

ואם אכן יש מקראות מפורשים כאלה, הלוא הוא צע"ג על הייחוס שכתבו התרגומים.

ORI929
הודעות: 335
הצטרף: א' יוני 13, 2010 4:12 pm

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי ORI929 » א' מרץ 05, 2023 3:21 pm

נעלם מעיני כולם בירחון האוצר החדש ישנה עבודה מקיפה בענין מרדכי חלק מספר שעומד להוציא לאור עי''ש

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' מרץ 05, 2023 3:34 pm

ORI929 כתב:נעלם מעיני כולם בירחון האוצר החדש ישנה עבודה מקיפה בענין מרדכי חלק מספר שעומד להוציא לאור עי''ש

יישר כוח!!

בן סופרים
הודעות: 51
הצטרף: ד' יוני 10, 2015 1:04 am

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי בן סופרים » א' מרץ 05, 2023 9:48 pm

ישראליק כתב:העליתי האשכול בתקוה אם יש מי שיכול להוסיף חומר.

הנה מה שלקטתי בנושא.



מה שמעניין בכל הנ"ל כי לפי חלק משיטות היחוס, דדילג הכתוב משמעי - עד קיש אבי שאול, ואומר דרשיני. והיה מקום לחשוב אולי משום שמרדכי באמת תיקן את שאול בן קיש חשבו הכתוב כאילו הוא בן קיש כי בא לתקן נשמתו ואולי הוא גלגול שלו ונחשב כבן קיש ממש, שוב שמחתי כי הוא להדיא בשפת אמת בשם מנות הלוי אחר שהביא דברי אבן עזרא שנטה מדברי חכמים כי אין זה קיש אבי שאול

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי ישראליק » ב' מרץ 06, 2023 12:42 am

בן סופרים כתב:
ישראליק כתב:העליתי האשכול בתקוה אם יש מי שיכול להוסיף חומר.

הנה מה שלקטתי בנושא.



מה שמעניין בכל הנ"ל כי לפי חלק משיטות היחוס, דדילג הכתוב משמעי - עד קיש אבי שאול, ואומר דרשיני. והיה מקום לחשוב אולי משום שמרדכי באמת תיקן את שאול בן קיש חשבו הכתוב כאילו הוא בן קיש כי בא לתקן נשמתו ואולי הוא גלגול שלו ונחשב כבן קיש ממש, שוב שמחתי כי הוא להדיא בשפת אמת בשם מנות הלוי אחר שהביא דברי אבן עזרא שנטה מדברי חכמים כי אין זה קיש אבי שאול

תודה

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי ישראליק » ב' מרץ 06, 2023 12:49 am

ORI929 כתב:נעלם מעיני כולם בירחון האוצר החדש ישנה עבודה מקיפה [במקצת] בענין מרדכי חלק מספר שעומד להוציא לאור עי''ש

אינו מביא מקורות התימניים שהבאתי לעיל

וגם חבל שאינו מתייחס בכלל לסדר היחוס שתלוי בקבר מרדכי ואסתר בפרס; למה ומי בחר בסדר זו וכו'.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יוחוסו של למרדכי לשאול המלך

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' מרץ 06, 2023 4:09 pm

ישראליק כתב:
ORI929 כתב:נעלם מעיני כולם בירחון האוצר החדש ישנה עבודה מקיפה [במקצת] בענין מרדכי חלק מספר שעומד להוציא לאור עי''ש

אינו מביא מקורות התימניים שהבאתי לעיל

וגם חבל שאינו מתייחס בכלל לסדר היחוס שתלוי בקבר מרדכי ואסתר בפרס; למה ומי בחר בסדר זו וכו'.


נשמח שכתר"ה שליט"א ישלח תגובה ברוח זו לירחון


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים