רש"י תהלים צב; להגיד בבקר חסדך, בעת הגאולה. ואמונתך בלילות, ובעוד צרת הגלות להאמין בך שתשמור הבטחתך.
וֶאֱמוּנָה כָּל זאת וְקַיָּם עָלֵינוּ. כִּי הוּא יי אֱלהֵינוּ וְאֵין זוּלָתוֹ. וַאֲנַחְנוּ יִשרָאֵל עַמּוֹ: הַפּוֹדֵנוּ מִיַּד מְלָכִים. מַלְכֵּנוּ הַגּוֹאֲלֵנוּ מִכַּף כָּל הֶעָרִיצִים. הָאֵל הַנִּפְרָע לָנוּ מִצָּרֵינוּ. וְהַמְשַׁלֵּם גְּמוּל לְכָל אוֹיְבֵי נַפְשֵׁנוּ: הָעוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת עַד אֵין חֵקֶר. וְנִפְלָאוֹת עַד אֵין מִסְפָּר. הַשָּׂם נַפְשֵׁנוּ בַּחַיִּים. וְלא נָתַן לַמּוֹט רַגְלֵנוּ: הַמַּדְרִיכֵנוּ עַל בָּמוֹת אוֹיְבֵינוּ. וַיָּרֶם קַרְנֵנוּ עַל כָּל שׂוֹנְאֵינוּ:
פתיחת ברכה זו, שבהמשכה מפורטים ניסי יציאת מצרים וקריעת ים סוף, מתפרשת כמין חומר על נס פורים.
הָאֵל הַנִּפְרָע לָנוּ מִצָּרֵינוּ וְהַמְשַׁלֵּם גְּמוּל לְכָל אוֹיְבֵי נַפְשֵׁנוּ
נוסח זהה לנוסח ברכת 'הרב את ריבנו'. (מי נסמך על מי?)
הַשָּׂם נַפְשֵׁנוּ בַּחַיִּים
כמבו' במגילה יד. דהוי "ממיתה לחיים" ולא רק "מעבדות לחירות".
וְלא נָתַן לַמּוֹט רַגְלֵנוּ
רש"י בהאזינו: לעת תמוט רגלם- כשתתום זכות אבותם (וזה בשלהי בית ראשון כמבו' בשבת נה.)
הַמַּדְרִיכֵנוּ עַל בָּמוֹת אוֹיְבֵינוּ
כי סליק בעט ביה וכו' ואתה על במותימו תדרוך (מגילה טז.)
אולי תוסיפו עוד קישורים.
ובתהילים קפיטל סו -
בָּרְכוּ עַמִּים אֱלֹהֵינוּ וְהַשְׁמִיעוּ קוֹל תְּהִלָּתוֹ: הַשָּׂם נַפְשֵׁנוּ בַּחַיִּים וְלֹא נָתַן לַמּוֹט רַגְלֵנוּ: כִּי בְחַנְתָּנוּ אֱלֹהִים צְרַפְתָּנוּ כִּצְרָף כָּסֶף: הֲבֵאתָנוּ בַמְּצוּדָה שַׂמְתָּ מוּעָקָה בְמָתְנֵינוּ: הִרְכַּבְתָּ אֱנוֹשׁ לְרֹאשֵׁנוּ בָּאנוּ בָאֵשׁ וּבַמַּיִם וַתּוֹצִיאֵנוּ לָרְוָיָה: אָבוֹא בֵיתְךָ בְעוֹלוֹת אֲשַׁלֵּם לְךָ נְדָרָי:
ובמגילה יא.
רבי חנינא בר פפא פתח לה פתחא להא פרשתא מהכא: הרכבת אנוש לראשנו באנו באש ובמים, באש בימי נבוכדנצר הרשע, ובמים בימי פרעה, ותוציאנו לרויה בימי המן. (וראה בדברי הגר"א שם).
האם יש קשר מיוחד בין קריעת ים סוף לנס פורים?
הנה שני קטעים עוקבים מתוך פיוטו של ריה"ל "מי כמוך";
-אִכְלוּ רֵעִים שְׁתוּ וְשִׁכְרוּ
וִימֵי הַפּוּרִים בְּשִׂמְחָה שִׁמְרוּ
וְעִם שִׂמְחַתְכֶם הָאֶבְיוֹנִים זִכְרוּ
וְשִׁלְחוּ מָנוֹת לְאֵין נָכוֹן לוֹ
-נִסֵּי אֵל מֵאָז נְשָׂאוּנִי
וּבְנִבְכֵי הַיָּם הֶעֱבִירוּנִי
וְלָכֵן כִּלְיוֹתַי יִסְּרוּנִי
דּוֹם לַה' וְהִתְחוֹלֵל לוֹ
אבל אולי זה לאו דוקא, והפיוט של ריה"ל נכתב במקורו לאומרו בשחרית ליד 'שירה חדשה', לא בדקתי.
ואמונה כל זא"ת כי הוא אלוהינו ואנחנו עמו, ואף גם זא"ת בהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים להפר בריתי איתם.
זא"ת ר"ת זכות אבות תמה. "אבל אומר רבינו תם דזכות אבות תמה אבל ברית אבות לא תמה". בא"י זוכר הברית.