מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הניקוד במלות עד דלא ידע

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

הניקוד במלות עד דלא ידע

הודעהעל ידי מעיין » ב' פברואר 24, 2020 9:57 pm

משפט של מיחייב איניש לבסומא וכו' היא ארמית ומ"מ רגילין לבטאות את סוף המשפט בלשון הקודש דלא [בחולם] ידע[בקמ"ץ ופתח]
וראיתי מקשים למה לא ידע [צירי ופתח] בלשון עתיד
והרה"ק מסאטמאר דקדק כן באמצע דבריו והעיר דשמא תאמר שאכן כן הניקוד, כיון דאין ניקוד לפנינו מ"מ כיון כן שמעתי מבטאין מאבותי ורבותי למעלה בקודש, כן הוא הנכון
ואני תמה
למה לא הנכון דלא [בקמ"ץ כארמית] ידע [או בחיריק היוד כארמית בעתיד, או עכ"פ בשו"א כארמית בעבר]

בן ראובן
הודעות: 994
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: הניקוד במלות עד דלא ידע

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' פברואר 24, 2020 11:23 pm

מעיין כתב:ידע [או בחיריק היוד כארמית בעתיד, או עכ"פ בשו"א כארמית בעבר]


בקמץ, כארמית בהווה.

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הניקוד במלות עד דלא ידע

הודעהעל ידי מעיין » ב' פברואר 24, 2020 11:31 pm

האם הנכון להשתמש בהווה, ובמיוחד בצירוף מלת לא.
ומה ניקוד הנכון במלת דלא?

בן ראובן
הודעות: 994
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: הניקוד במלות עד דלא ידע

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' פברואר 24, 2020 11:37 pm

בארמית ודאי משתמשים ב"לא" בהווה.

"דלא" בקמץ (אלא שמאחר שהמלה שלאחריו פותחת ביו"ד, הרי לפי ההגייה האשכנזית המקובלת קשה להבחין אם הדובר הגה "דלא" בקמץ או בחולם).

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הניקוד במלות עד דלא ידע

הודעהעל ידי מעיין » ב' פברואר 24, 2020 11:38 pm

כמדומה שארטסקרול ומתיבתא שניהם נקדו בחולם

בן ראובן
הודעות: 994
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: הניקוד במלות עד דלא ידע

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' פברואר 24, 2020 11:40 pm

א"כ טעות בידם לענ"ד.

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: הניקוד במלות עד דלא ידע

הודעהעל ידי חגי פאהן » ג' פברואר 25, 2020 2:31 pm

ארטסקרול בד"כ מנקדים 'לא' בחולם גם בארמית, בפירוש על הגמרא. בפירוש על התוס' זה מנקד אחר ושם בקמץ.
אבל בארמית שבתנ"ך ובסידורים רק בקמץ.

לגבי עתיד, בארמית בבלית נסתר בעתיד מתחיל בל'.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הניקוד במלות עד דלא ידע

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 25, 2020 2:48 pm

על הניקוד של מימרא זו יש מאמר של החוקר צמח קיסר נ"י.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הניקוד במלות עד דלא ידע

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 25, 2020 4:58 pm

חגי פאהן כתב:ארטסקרול בד"כ מנקדים 'לא' בחולם גם בארמית, בפירוש על הגמרא. בפירוש על התוס' זה מנקד אחר ושם בקמץ.
אבל בארמית שבתנ"ך ובסידורים רק בקמץ.

לגבי עתיד, בארמית בבלית נסתר בעתיד מתחיל בל'.

הארמית של הגמרא זו הארמית של תרגוםאונקלוס וכשם שבתרגום מנוקד לא בקמץ כך גם בגמרא ופשוט שהרב בן ראובן צודק והמנקד הזה טועה

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הניקוד במלות עד דלא ידע

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' פברואר 26, 2020 8:39 pm

מעיין כתב:הנכון להשתמש בהווה?
נכון כנכון היום! ובלה"ק: חייב אדם להשתכר בפורים עד שאינו יודע בין 'ארור המן' ל'ברוך מרדכי'.
ובר מן דין, בארמית נהוג להשתמש בצורת ההווה גם בלשון עתיד. ומליץ אחד מני אלף:
כָּל הַמִּצְוֹת מְבָרֵךְ עֲלֵיהֶן עוֹבֵר לַעֲשִׂיָּתָן, חוּץ מִן הַטְּבִילָה וְשׁוֹפָר.
שׁוֹפָר מַאי טַעְמָא? דִּלְמָא מִקַּלְקְלָא תְּקִיעָה.

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הניקוד במלות עד דלא ידע

הודעהעל ידי מעיין » ד' פברואר 26, 2020 9:26 pm

יישר כוחכם
עכשיו שאנו יודעים הניקוד הנכון בעד דלא ידע
נוכל לעסוק בתכלית הידיעה שלא נדע :)

אבא יודן
הודעות: 1265
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: הניקוד במלות עד דלא ידע

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' פברואר 26, 2020 11:01 pm

בברכה המשולשת כתב:על הניקוד של מימרא זו יש מאמר של החוקר צמח קיסר נ"י.

מי ישקני מבור בית קיסר?

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: הניקוד במלות עד דלא ידע

הודעהעל ידי חגי פאהן » ה' פברואר 27, 2020 11:36 am

כדכד כתב:
חגי פאהן כתב:ארטסקרול בד"כ מנקדים 'לא' בחולם גם בארמית, בפירוש על הגמרא. בפירוש על התוס' זה מנקד אחר ושם בקמץ.
אבל בארמית שבתנ"ך ובסידורים רק בקמץ.

לגבי עתיד, בארמית בבלית נסתר בעתיד מתחיל בל'.

הארמית של הגמרא זו הארמית של תרגום אונקלוס וכשם שבתרגום מנוקד לא בקמץ כך גם בגמרא ופשוט שהרב בן ראובן צודק והמנקד הזה טועה

מסכים לגמרי. רק שבתרגום נסתר עתיד מתחיל בי' כמו בעברית, ובגמרא בל'.

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הניקוד במלות עד דלא ידע

הודעהעל ידי מעיין » א' מרץ 05, 2023 9:14 pm

ביקורת תהיה כתב:
מעיין כתב:הנכון להשתמש בהווה?
נכון כנכון היום! ובלה"ק: חייב אדם להשתכר בפורים עד שאינו יודע בין 'ארור המן' ל'ברוך מרדכי'.
ובר מן דין, בארמית נהוג להשתמש בצורת ההווה גם בלשון עתיד. ומליץ אחד מני אלף:
כָּל הַמִּצְוֹת מְבָרֵךְ עֲלֵיהֶן עוֹבֵר לַעֲשִׂיָּתָן, חוּץ מִן הַטְּבִילָה וְשׁוֹפָר.
שׁוֹפָר מַאי טַעְמָא? דִּלְמָא מִקַּלְקְלָא תְּקִיעָה.

אף שאפשר כדבריו דמשתמשים בצורת ההווה גם בעתיד
מ"מ לענינינו אפשר לומר דלפי המהלך (יד אפרים ועוד) דעד ולא עד בכלל יותר נכון ההווה מעתיד, וגם להמהלך דלא ידע הוא פטור (שפת אמת ועוד) יותר נכון ההווה מן העתיד ודו"ק
----
דרך אגב מה שראיתי מביאין דלמהלך דלא ידע הוא פטור, מתחייב שוב שנית תיכף אחר שנתיישבה דעתו משכרותו, זה אין מוכרח כלל ולא אמרו כן רק להגדיר הדבר ולצחות, דהיעלה על הדעת שנאמר דחיוב לבסומי הוא בכל היום, מה שיחוייב לפי זה, להקדים להתפלל כוותיקין ותיכף אחר כך ישלח מנות ויקיים מתנות לאביונים, ושוב יהי' כל היום במצב מבושם, והלא לא ראינו גם למהדרין ומדקדקין לנהוג כן רק המיוחדים אחד או שנים בדור השותים לרוי' גם בכל השנה ועומדים ומצפים מתי יבוא האי יומא ואקיימנה בכל הפירושים, ולאו דוקא מן המהדרים במצוות.

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הניקוד במלות עד דלא ידע

הודעהעל ידי מעיין » ד' מרץ 13, 2024 10:34 pm

הוקפץ
ואשנה הבקשה מאבא יודן
מי ישקני מבור בית קיסר?

להעלאת המאמר מהחוקר צמח קיסר על האי ענינא

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: הניקוד במלות עד דלא ידע

הודעהעל ידי במסתרים » ד' מרץ 13, 2024 11:34 pm

מעיין כתב:הוקפץ
ואשנה הבקשה מאבא יודן
מי ישקני מבור בית קיסר?

להעלאת המאמר מהחוקר צמח קיסר על האי ענינא

קצתו או כולו מובא כאן עמוד 70
https://upload.maanelashon.org/2022/03/ ... %D7%A7.doc

הצעיר שבכהונה
הודעות: 129
הצטרף: ג' דצמבר 24, 2019 3:49 pm

Re: הניקוד במלות עד דלא ידע

הודעהעל ידי הצעיר שבכהונה » א' מרץ 24, 2024 2:37 pm

והנה הקטע הנ״ל מתוך התלמוד המנוקד לפי מסורת תימן.
והבוחר יבחר
לבסומי.png
לבסומי.png (55.82 KiB) נצפה 697 פעמים


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 97 אורחים