מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ב' מרץ 11, 2024 10:33 am

מלבב כתב:
אחרון התלמידים כתב:
קו ירוק כתב:א. תל גרישה אינו מיושב. ועל כן הוא מונח במחלוקת הפוסקים.
ב. הוא אינו עדיף מיפו שהיא לכל היותר ספק.

בס"ד
א. דעת הרשב"א בברור והריטב"א (כפי שהבינו רבינו החזו"א) והגר"א שבירושלמי אמרו להדיא שהסמוך לכרך שמם דינו בט"ו. וכבר כתב החזו"א שלאחר דברי הראשונים המפורשים אין מקום לצד שהעלה הברכי יוסף. והחזו"א הביא ראי' מהבבלי, ויש מקום לחזק טובא את ראייתו ואין הפנאי כעת.
הטיעון היחיד שיש הוא מדברי הרשב"א, שמשמע בדבריו שצריך שבזמן מסויים היתה העיר הסמוכה לכרך בחיי חיותו. אבל על פי חשבון אינו מסתדר בחשבון הסוגיא. וצריך לבאר אחרת בדברי הרשב"א. וגם בזה אין את הפנאי.
ב. ערבך ערבא צריך.

viewtopic.php?f=26&t=49643#p827894

בס"ד
א. נפלא ביותר! יישר כח.
עוד הערה: הרי כתב מרן החזו"א שלא ייתכן שהסמוך לכרך הוא רק בזמן שסמוך לחומה שא"כ נפל כל דין סו"נ לבירא, שצריכים לדעת שלא רק העיר שהיתה מוק"ח מיב"נ על גם הסמוכה לה? ובודאי לא בזה דברו. (זה תוכן דבריו).
ודברי החזו"א כאן, ברור שאף אחד לא חלק ולא יחלוק על כך, שסו"נ אין צריך שהיתה בזמן יב"נ.
ועתה תא חזי, אם הירושלמי דיבר על כרך ששמם ו/או נעשה של גויים כפי שהבינו רו"ר, האם הירושלמי מדבר על כרך מסויים שראינו את חומתו בזה"ז ואח"כ חרב? ברור שמדבר על כל כרך שדינו ט"ו, והוא שהיתה חומתו מזמן יב"נ ועתה שקק חיים ללא חומה כמפורש שעל זאת היתה התקנה משום כבוד א"י.
א"כ הסמוך לו - גם אם נאמר שבזמן חיי חיותו היתה סמיכות, הרי חומה לא היתה. א"כ מה כוונת הרשב"א שכיוון שמיגנו? הרי לא הוגנה מעולם ע"י הכרך?

ושאלה זו כבר העליתם שם. ולענ"ד הביאור הוא שונה במקצת.

כי מה שחזינן בכל סוגיא זו - גם מהבבלי שדיבר על מיגנו ועל איך אמור להיראות החומה וכו', שאנו מביטים על המקום כמוקף חומה בפועל אע"פ שאינו עתה כלל. וממש כך דנו, איך דינה של הסמוכה לחומה, ומה הטעם וכו'. שכן קראו למקום. וא"כ כאשר דן הירושלמי על מוק"ח הוא שאנו רואים כביכול את המקום שכזה אע"פ שאינו כזה. ואחר שפשטו מה שפשטו מעתיקים זאת לכל מקום שאינו מוקף כלל אלא היתה מוקפת מזמן יב"נ.
וזו ג"כ כוונת הרשב"א שכך למד את הירושלמי, שדנו על מציאות מוקפת חומה בפועל והיתה עיר סמוכה לה. ולאחר שנאמר הדין, מעתיקים כן לכל מקום שאינו מוקף כלל ולא שייך טעם זה, כפי שמעתיקים את עצם החומה שלא קיימת עתה.
אמנם זה נראה דוחק גדול, אבל לולי זה הסוגיות לא מתיישבות בחשבון הדברים.

אבל לדינא אי"צ לכל זה, כפי שכתבתם שם בתחילת הדברים, אחר שלמעשה פסק הירושלמי לדעת הראשונים שגם הכרך ששמם עצמו דינו בט"ו ברור שהסמוך לו נשאר על עמדו.
ומה שכתב הרשב"א הוא רק לבאר מניין פשיטא לירושלמי שבחוצה לו קורין שמשם הוכיח שגם בו קורין. אבל אחר שגם בו קורין, דינו של הסמוך הוא מצד הכרך עצמו כעת. וכפי שאין הו"א שסמוך לכךר שלא שמם לא יקרא בט"ו משום שאין חומה כנ"ל, שאחר שאמרו דין סמוך הוא לכ מקום שבפועל דינו בט"ו.

ב. מה שכתבתי ערבך ערבא צריך, כוונתי שבפשטות יפו דינה לט"ו מעיקר הדין. שיש לנו ידיעות הסטוריות רצופות שזה המקום. אלא שיש שסברו שימה חומתה ודינה כטבריא - ספק, אבל לפי הידוע (לפי מה שבררתי, מי שיודע אחרת אנא שיאמר דבריו), חומתה לא כללה את הים התיכון אלא היתה מוקפת לגמרי.

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' מרץ 11, 2024 12:12 pm

יוצא פוניבז' כתב:
קו ירוק כתב:הגר"ש דבילצקי זצ"ל ב"האגרת הזאת" נטה לצרף כמה הכרעות אחרונים שאין להחמיר בבני ברק מחמת תל גרישה, אך אין ספק שלדעת החזו"א היא מחשיבה את בני ברק כמסופקת. מה גם שרוחב רחוב ז'בוטינסקי כיום צר יותר, כי יש באמצע את הבתים של הרכבת הקלה והמעברים שלה.

מה יש בבתים של הרכבת הקלה, מלבד מדרגות ומעליות? (אלא שאין כ"כ צורך בזה, כי למעשה מקובל לסמוך על חיבור של פחות מקמ"א וישנו).

אין שם קיוסקים וכסאות אכילה וישיבה, וכיו"ב?

יוצא פוניבז'
הודעות: 2171
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' מרץ 11, 2024 12:26 pm

אם זכרוני אינו מטעה אותי, אין שם כלום, כמדומני אפילו לא מכונת פחיות. לכל הפחות בשני התחנות של בני ברק. אולי יש מישהו שיודע אחרת, אדרבה, נשמח לשמוע.

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' מרץ 11, 2024 12:43 pm

אחרון התלמידים כתב:
קו ירוק כתב:א. תל גרישה אינו מיושב. ועל כן הוא מונח במחלוקת הפוסקים.
ב. הוא אינו עדיף מיפו שהיא לכל היותר ספק.

בס"ד
א. דעת הרשב"א בברור והריטב"א (כפי שהבינו רבינו החזו"א) והגר"א שבירושלמי אמרו להדיא שהסמוך לכרך שמם דינו בט"ו. וכבר כתב החזו"א שלאחר דברי הראשונים המפורשים אין מקום לצד שהעלה הברכי יוסף. והחזו"א הביא ראי' מהבבלי, ויש מקום לחזק טובא את ראייתו ואין הפנאי כעת.
הטיעון היחיד שיש הוא מדברי הרשב"א, שמשמע בדבריו שצריך שבזמן מסויים היתה העיר הסמוכה לכרך בחיי חיותו. אבל על פי חשבון אינו מסתדר בחשבון הסוגיא. וצריך לבאר אחרת בדברי הרשב"א. וגם בזה אין את הפנאי.
ב. ערבך ערבא צריך.

א. את החזו"א אני מכיר היטב. מי שעושה כהמ"ב, כבודו מזחיח אותו?
ב. לא הבנתי. יפו מסופקת אם היתה עיר חומה מימי יהושע או לא. יתכן שחומתה היתה אחרי, או לפני, אבל לא בזמן כיבוש (כי היא לא נמנית על ערי הנחלות בספר יהושע). תל גרישה אותו דבר. ושניהם נחשבים לדינא כספיקות.
יפו חומתה הקיפתה מארבע רוחות. וכך משמע בקידושין נז: שיפו מוקפת חומה ארבעת צדדיה (לרש"י נראה שהיתה מוקפ"ח מימי יהושע, אבל תוס' חולקים ולא מוכרח כך לדעתם).

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי מלבב » ב' מרץ 11, 2024 1:01 pm

הכרעת כל גדולי הדור היה דלא כהמשנה ברורה, ומה שרבי נתן קופשיץ כתב שחוצפה גדולה לפסוק נגד המשנה ברורה צע"ג והשם יאיר עיני.

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי עץ הזית » ב' מרץ 11, 2024 1:24 pm

קו ירוק כתב:יפו חומתה הקיפתה מארבע רוחות. וכך משמע בקידושין נז: שיפו מוקפת חומה ארבעת צדדיה (לרש"י נראה שהיתה מוקפ"ח מימי יהושע, אבל תוס' חולקים ולא מוכרח כך לדעתם).
הגרי"ש אלישיב הכריע שמוכח משם שיפו מוקפת חומה מימות יהושע בן נון.

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' מרץ 11, 2024 7:37 pm

הוא הכריע בין רש"י לתוס'?
והוא רק העיר שם את דעתו הידועה 'מי יימר שזה יפו'. כמובן שהחזו"א לא היה לו צד וחשש כזה, היפך הגמור של דברי הרב אלישיב.

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי עץ הזית » ב' מרץ 11, 2024 10:59 pm

קו ירוק כתב:הוא הכריע בין רש"י לתוס'?
והוא רק העיר שם את דעתו הידועה 'מי יימר שזה יפו'. כמובן שהחזו"א לא היה לו צד וחשש כזה, היפך הגמור של דברי הרב אלישיב.
לדעתו (על פי האחרונים) זה מוכח מהגמרא גם לפי תוס'.
זכותך לחלוק עליו, אבל אתה לא יכול למחוק חצי מדבריו (ולומר שהם באו בדרך אגב רק כדי להוסיף עליהם את ה"חידוש" שאין לו תשובה על טענת "מי יימר שזו יפו" שאינה קשורה לסוגיא שם כלל).
אגב, איני יודע מניין לך שהחזו"א נקט בוודאות שזו יפו של הגמרא (והסתפק רק מצד אם יפו מוקפת חומה). כל מה שאמר החזו"א זה שמכיון שביפו יש מנהג לקרוא יומיים מספק - אז יש לנהוג כך גם בסמוך ליפו כולל בני ברק, ואין מזה ראיה שהחזו"א הכריע שזו יפו המקורית ושיש ספק אם יפו המקורית מוקפת או לא (וגם אין מזה ראיה שהחזו"א הכריע שיפו ודאי מוקפת ושיש ספק אם זו יפו המקורית).

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' מרץ 11, 2024 11:14 pm

א. זו מחלוקת ראשונים. ואין בה הכרע.
ודעת הרמב"ם וסמ"ג כרש"י. ובעלי התוס' חלקו.
ראה מהרש"ל ומהרש"א.

ב. אין לנו ידיעה למה החזו"א אמר כך!
והשערתי שהוא לא עשה כפי המנהג שהזכיר הגאון המובהק רי"צ הלוי מבלי שהוא בדק גם כן. כי המנהג הזה חדש.
מה גם שמתוך הדברים שהיה עם החזו"א נראה שהוא אחז שיפו מסופקת.

וכך רשום אצלי:
הנה החזו"א אוחז שמעיקר הדין סמוך לספק כספק, ועושין ב' ימים, ואילו ב"ב סמוכה ליפו הרי חייבת מעיקר הדין לדעתו, וא"כ למה ראה זאת רק כחומרא כנ"ל (שאמ"ל בבדיחותא תגיד בלי נדר). ע"כ שזה מטעם שלא נאמר בשום מקום שיפו היתה מוקפ"ח מימי יהושע, שמא חרבה חומתה קודם לכן. (אך זה ברור שהיתה מוקפ"ח, שהרי החזו"א בנגעים כתב שמוכח מרש"י קידו' נ"ז: שמוקפ"ח לענין שילוח צפור מצורע, וראה לעיל אות ג סק"ז בהערה 76). אבל לא יתכן שהסתפק גם שמא איננה יפו כלל, כי או אז זה ספק ספיקא שמא אינה יפו, ויפו עצמה לא ברירא כלל שהיתה לו חומה. וגם לא יתכן שהחמיר בעלמא מצד מנהג יפו, לקרא בה בציבור, מבלי שהחליט שיש מקום לזה (אמנם הג"ר יחזקאל ברטלר זצ"ל אמר להרב בוקוולד שלדעתו החזו"א לא נכנס לזה כלל, והחמיר בגלל המנהג של יפו. אבל ראה לעיל בדברי הגר"ח קניבסקי שליט"א בהערה באות א' סוף סק"א, כשדן והראה פנים לחששו של החזו"א, לא הזכיר שזה מצד מנהג בעלמא, וכנראה פשוט היה לו שלא מסתבר לומר כך. מה גם שהוא מנהג חדש של הג"ר ר' נפתלי הערץ הלוי, ולפניו לא היתה קהילה עם תלמידי חכמים מאז החורבן).

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי עץ הזית » ג' מרץ 12, 2024 12:29 am

קו ירוק כתב:א. זו מחלוקת ראשונים. ואין בה הכרע.
ודעת הרמב"ם וסמ"ג כרש"י. ובעלי התוס' חלקו.
ראה מהרש"ל ומהרש"א.
ראיתי את דברי הגרי"ש - הוא אומר בבירור שיש מכאן הכרעה ברורה שיפו מוקפת מימות יהושע. איני זוכר אם הוא מתייחס למהרש"ל ולמהרש"א, אבל ודאי שהוא ראה אותם. וכמדומני שכשעיינתי בזה עיינתי בדבריהם ולא ראיתי שמוכרח כדבריך.

קו ירוק כתב:ב. אין לנו ידיעה למה החזו"א אמר כך!
והשערתי שהוא לא עשה כפי המנהג שהזכיר הגאון המובהק רי"צ הלוי מבלי שהוא בדק גם כן. כי המנהג הזה חדש.
מה גם שמתוך הדברים שהיה עם החזו"א נראה שהוא אחז שיפו מסופקת.

וכך רשום אצלי:
הנה החזו"א אוחז שמעיקר הדין סמוך לספק כספק, ועושין ב' ימים, ואילו ב"ב סמוכה ליפו הרי חייבת מעיקר הדין לדעתו, וא"כ למה ראה זאת רק כחומרא כנ"ל (שאמ"ל בבדיחותא תגיד בלי נדר). ע"כ שזה מטעם שלא נאמר בשום מקום שיפו היתה מוקפ"ח מימי יהושע, שמא חרבה חומתה קודם לכן. (אך זה ברור שהיתה מוקפ"ח, שהרי החזו"א בנגעים כתב שמוכח מרש"י קידו' נ"ז: שמוקפ"ח לענין שילוח צפור מצורע, וראה לעיל אות ג סק"ז בהערה 76). אבל לא יתכן שהסתפק גם שמא איננה יפו כלל, כי או אז זה ספק ספיקא שמא אינה יפו, ויפו עצמה לא ברירא כלל שהיתה לו חומה. וגם לא יתכן שהחמיר בעלמא מצד מנהג יפו, לקרא בה בציבור, מבלי שהחליט שיש מקום לזה (אמנם הג"ר יחזקאל ברטלר זצ"ל אמר להרב בוקוולד שלדעתו החזו"א לא נכנס לזה כלל, והחמיר בגלל המנהג של יפו. אבל ראה לעיל בדברי הגר"ח קניבסקי שליט"א בהערה באות א' סוף סק"א, כשדן והראה פנים לחששו של החזו"א, לא הזכיר שזה מצד מנהג בעלמא, וכנראה פשוט היה לו שלא מסתבר לומר כך. מה גם שהוא מנהג חדש של הג"ר ר' נפתלי הערץ הלוי, ולפניו לא היתה קהילה עם תלמידי חכמים מאז החורבן).
איני יודע מה הכרחך שהחזו"א לא הסתפק על מקומה של יפו אלא רק על היקפה, בזמן שאפשר לומר לאידך גיסא - שהיה ברור לו (כמו לגרי"ש) שיפו מוקפת והוא הסתפק רק על מקומה.
וגם לא הבנתי את הראיה מהגרח"ק נגד הגר"י ברטלר - אחרי שיש מנהג (שהונהג על ידי תלמיד חכם, אע"פ שזה מנהג חדש) אז אם לא מכריעים בוודאות נגד המנהג אז המנהג מכריע, וממילא גם אם החזו"א הסתפק על שני הדברים (גם אם יפו מוקפת וגם אם היא במקומה) כך שאם לא היה מנהג הוא אולי היה מקל מדין ספק ספיקא - מכל מקום אחרי שכבר נקבע מנהג לקרוא יומיים ביפו הוא לא אמור להחשיב את גדר מנהג זה כמנהג אלא כדין.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי מלבב » ג' מרץ 12, 2024 8:23 am

קו ירוק כתב:
האגרת הזאת דבילצקי ר''ש 2.PDF

מה שכתב לדייק בלשון הירושלמי שדווקא בנעשה של גויים אבל חרב וודאי פטור, אישמטתיה דברי הרמב"ן שפירש חרב או נעשה של גויים.
ןמה שהקשה על ראיית החזו"א דחרב חייב ממה שלא אוקמיה בחרב העיר, דמאן יימר שחרב שנבנה חזר לדין מוקף חומה, לכאורה לא קשה מידי, דעדיין יש לדייק דיותר פשוט שחרבו חומותיו לא פקע דין מוקף חומה מאשר חרב העיר, שזה דין מפורש וזה לא.

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' מרץ 12, 2024 11:34 am

עץ הזית כתב:
קו ירוק כתב:א. זו מחלוקת ראשונים. ואין בה הכרע.
ודעת הרמב"ם וסמ"ג כרש"י. ובעלי התוס' חלקו.
ראה מהרש"ל ומהרש"א.
ראיתי את דברי הגרי"ש - הוא אומר בבירור שיש מכאן הכרעה ברורה שיפו מוקפת מימות יהושע. איני זוכר אם הוא מתייחס למהרש"ל ולמהרש"א, אבל ודאי שהוא ראה אותם. וכמדומני שכשעיינתי בזה עיינתי בדבריהם ולא ראיתי שמוכרח כדבריך.

קו ירוק כתב:ב. אין לנו ידיעה למה החזו"א אמר כך!
והשערתי שהוא לא עשה כפי המנהג שהזכיר הגאון המובהק רי"צ הלוי מבלי שהוא בדק גם כן. כי המנהג הזה חדש.
מה גם שמתוך הדברים שהיה עם החזו"א נראה שהוא אחז שיפו מסופקת.

וכך רשום אצלי:
הנה החזו"א אוחז שמעיקר הדין סמוך לספק כספק, ועושין ב' ימים, ואילו ב"ב סמוכה ליפו הרי חייבת מעיקר הדין לדעתו, וא"כ למה ראה זאת רק כחומרא כנ"ל (שאמ"ל בבדיחותא תגיד בלי נדר). ע"כ שזה מטעם שלא נאמר בשום מקום שיפו היתה מוקפ"ח מימי יהושע, שמא חרבה חומתה קודם לכן. (אך זה ברור שהיתה מוקפ"ח, שהרי החזו"א בנגעים כתב שמוכח מרש"י קידו' נ"ז: שמוקפ"ח לענין שילוח צפור מצורע, וראה לעיל אות ג סק"ז בהערה 76). אבל לא יתכן שהסתפק גם שמא איננה יפו כלל, כי או אז זה ספק ספיקא שמא אינה יפו, ויפו עצמה לא ברירא כלל שהיתה לו חומה. וגם לא יתכן שהחמיר בעלמא מצד מנהג יפו, לקרא בה בציבור, מבלי שהחליט שיש מקום לזה (אמנם הג"ר יחזקאל ברטלר זצ"ל אמר להרב בוקוולד שלדעתו החזו"א לא נכנס לזה כלל, והחמיר בגלל המנהג של יפו. אבל ראה לעיל בדברי הגר"ח קניבסקי שליט"א בהערה באות א' סוף סק"א, כשדן והראה פנים לחששו של החזו"א, לא הזכיר שזה מצד מנהג בעלמא, וכנראה פשוט היה לו שלא מסתבר לומר כך. מה גם שהוא מנהג חדש של הג"ר ר' נפתלי הערץ הלוי, ולפניו לא היתה קהילה עם תלמידי חכמים מאז החורבן).
איני יודע מה הכרחך שהחזו"א לא הסתפק על מקומה של יפו אלא רק על היקפה, בזמן שאפשר לומר לאידך גיסא - שהיה ברור לו (כמו לגרי"ש) שיפו מוקפת והוא הסתפק רק על מקומה.
וגם לא הבנתי את הראיה מהגרח"ק נגד הגר"י ברטלר - אחרי שיש מנהג (שהונהג על ידי תלמיד חכם, אע"פ שזה מנהג חדש) אז אם לא מכריעים בוודאות נגד המנהג אז המנהג מכריע, וממילא גם אם החזו"א הסתפק על שני הדברים (גם אם יפו מוקפת וגם אם היא במקומה) כך שאם לא היה מנהג הוא אולי היה מקל מדין ספק ספיקא - מכל מקום אחרי שכבר נקבע מנהג לקרוא יומיים ביפו הוא לא אמור להחשיב את גדר מנהג זה כמנהג אלא כדין.

א. צריך להיות בסוגיא. בעלי התוס' לא אוחזים כרש"י, הלא הם תוס' הרא"ש לפנינו, ותו"י שהובא במהרש"א, ופסקי תוס' שהובא ברש"ל. ואם כן גם דעת תוס' פה בפשוטו היא הסבר דעת רש"י, ואין כל הכרח שדעתם כרש"י.
ב. מהיכי תיתי שהחזו"א הכריע בין הראשונים אם יפו מוקפחת חומה מימי יהושע או לא.
אין ספק שמנהג בן כמה שנים איננו מנהג, ולא חייב את החזו"א כלום. הרי עינינו הרואות שהמנהג הזה לא תופס אצל הדרים שם ובסמוך לה, אם אינן מדקדקים בהלכה כהחזו"א. כמדומה הישוב היהודי ביפו פסק אחרי ימי הגר"נ הרץ.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ג' מרץ 12, 2024 1:50 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי מלבב » ג' מרץ 12, 2024 12:52 pm

עץ הזית כתב:
קו ירוק כתב:יפו חומתה הקיפתה מארבע רוחות. וכך משמע בקידושין נז: שיפו מוקפת חומה ארבעת צדדיה (לרש"י נראה שהיתה מוקפ"ח מימי יהושע, אבל תוס' חולקים ולא מוכרח כך לדעתם).
הגרי"ש אלישיב הכריע שמוכח משם שיפו מוקפת חומה מימות יהושע בן נון.

אז לדעת הרב אלישיב צריך לקרןא מגילה בטו ביפו ובתל אביב?

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' מרץ 12, 2024 1:52 pm

לא.
הוא כותב שם בהערות לקידושין במפורש: מיי יימר שזה יפו. ושאין מה להשיב (לדעתו) על טענה זו.

אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ג' מרץ 12, 2024 2:54 pm

בס"ד
ישנן עוד ראשונים שאחזו כרש"י.
וזו הערה על הרב בוקוולד. שהרי אם הערים המוזכרות ביהושע ואינן במנין הנחלות - הן בדווקא לא מוק"ח, איך רש"י (והערוך - כמדומני) סברו שהיתה מוק"ח?
אכן נכון הדבר שיש מקום לפקפק בקשר ליפו מההוכחה שהיא כתובה ביהושע. זה מה שכתב הרב בוקווולד בזה.
אבל הידיעות ההיסטוריות מדברות על עיר חשובה מאוד בזמנים ההם והסברא נותנת שהיתה מוק"ח.

לגבי מה שכתב הרא"ק בשאר דברים יש מה להשיב.
קבצים מצורפים
קרית אריאל נספח בעניין העיר יפו.PDF
(1.62 MiB) הורד 81 פעמים

אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ג' מרץ 12, 2024 9:18 pm

קו ירוק כתב:
אחרון התלמידים כתב:
קו ירוק כתב:א. תל גרישה אינו מיושב. ועל כן הוא מונח במחלוקת הפוסקים.
ב. הוא אינו עדיף מיפו שהיא לכל היותר ספק.

בס"ד
א. דעת הרשב"א בברור והריטב"א (כפי שהבינו רבינו החזו"א) והגר"א שבירושלמי אמרו להדיא שהסמוך לכרך שמם דינו בט"ו. וכבר כתב החזו"א שלאחר דברי הראשונים המפורשים אין מקום לצד שהעלה הברכי יוסף. והחזו"א הביא ראי' מהבבלי, ויש מקום לחזק טובא את ראייתו ואין הפנאי כעת.
הטיעון היחיד שיש הוא מדברי הרשב"א, שמשמע בדבריו שצריך שבזמן מסויים היתה העיר הסמוכה לכרך בחיי חיותו. אבל על פי חשבון אינו מסתדר בחשבון הסוגיא. וצריך לבאר אחרת בדברי הרשב"א. וגם בזה אין את הפנאי.
ב. ערבך ערבא צריך.

א. את החזו"א אני מכיר היטב. מי שעושה כהמ"ב, כבודו מזחיח אותו?

ברצינות? מי אני ומה חיי שיוציא הגה על הנוהג ככהן הגדול מאחיו שהתקדש קודש קודשים.
אבל יש כללי פסק וגם הגיון בפסק.
אם המ"ב נסמך על ברכ"י שאמר צד ברמב"ן בסברא, וברמב"ן שבידינו שלא היה לברכ"יכתב לא כן, וכן הריטב"א להדיא כתב הפוך. וכתב כן החזו"א, שאם כן אין מקום לדברי הברכ"י.
ובידינו יש גם את הרשב"א.
אתה סבור שזו כוונת המ"ב שאעפ"כ הלכה כצד שהעלה הברכי יוסף מול ראשונים מפורשים? זו לא סברא בהלכה אלא בהשקפה....

יפו היא מוק"ח בודאי לחלק מהראשונים ולחלק אחר היא ספק. ויפו שלנו היא יפו ההיא.
כבר כתבתי בני ברק הקדומה נמצאת במקום שנקרא היום פארק אריאל שרון (ולאו דווקא מתחת להררי זבל...). ולידיעתי היא סמוכה מיל לר"ג שרצופה עד בני ברק.
לגבי תל גרישה כך החוקרים טוענים. וייתכן שהיא מערי הלויים וא"כ אינן לה דין מוק"ח כפי שכתב הגר"ש דבליצקי זצ"ל.
אאל"ט ה'רקון' היא עיר נוספת באזור זה.

וכבר התווכחנו פעם והוכחתי שמקום הנוטה לט"ו גם אם ישנו צד גדול שהוא י"ד, כתבו הפוסקים שדינו ט"ו
נערך לאחרונה על ידי אחרון התלמידים ב ג' מרץ 12, 2024 9:32 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' מרץ 12, 2024 9:26 pm

כוונתי שלאו כו"ע ביררו הלכה זו, ולכן עלמא נהיגי כהמ"ב.
אף שבודאי דברי החזו"א לית נגר דמיפרקינהו.

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי עץ הזית » ג' מרץ 12, 2024 11:29 pm

אחרון התלמידים כתב:לגבי תל גרישה כך החוקרים טוענים. וייתכן שהיא מערי הלויים וא"כ אינן לה דין מוק"ח כפי שכתב הגר"ש דבליצקי זצ"ל.
אמנם הגרש"ד סמך סמיכה בכל כוחו על שיטת הרדב"ז בזה, אבל לכאורה אין שום הכרח (אפילו לשיטת רש"י) שערים שהיו מוקפות חומה לפני יהושע בן נון ונקבעו לערי מקלט אין דינן לעניין פורים [שהקילו בו להחשיב למוקף גם את מה שלעניין בתי ערי חומה אינו נחשב למוקף] כמוקפות מימות יהושע, ויותר מזה שברמב"ם (הלכות שמיטה ויובל פרק י"ג הלכה ז') נראה שפירש את הסוגיא באופן שהמסקנה אפילו לגבי בתי ערי חומה שזה שייך בערי הלוייםלעיל כתבתי שני אופנים לבאר את הסוגיא לשיטת הרמב"ם) - נמצא שאפילו על עיר לויים ודאית שהוכח שהיתה לה חומה עד ימות יהושע (כגון חברון שמצאו את חומותיה) זה לכל היותר מחלוקת ראשונים אם דינה כמוקפת או לא (לרמב"ם ודאי שכן, ולרש"י לעניין בתי ערי חומה לא - ואין מזה הכרח גמור לעניין פורים), וכל שכן לגבי תל גרישה שהדבר הברור הוא רק זה שהיתה חומה (אם כי איני יודע אם הקביעה שהיא מלפני זמן יהושע היא וודאית או תלויה בשיטות התיארוך השונות) וזה שזו עיר מקלט זו רק השערה - שגם אם היא נכונה זה לא הופך זאת לודאי י"ד אלא ספק כנ"ל, אז איך אפשר לומר שלא צריך לקרוא כלל בט"ו?

אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ג' מרץ 19, 2024 12:18 am

בס"ד

אמת יהגה חיכו.
ויישר כח על התוכחה שכתבנו דברים בחופזה.
א. יש ליישב בזה קושיא איך אמרה המשנה על שיעור בע"ח ג' חצרות, הרי היו רק כרכים גדולים או שנפלו בירושה ולמסתר קאי.
ב. אדרבה הרי לרש"י ודאי מדובר רק לגבי בתי ערי חומה, שהרי גם לגבי הוקף ולבסוף ישב, סבר שהוא דין רק בבתי ערי חומה, ותוס' נחלק עליו משום שהוזכר במסכת מגילה.
ומסתבר שהכריח את רש"י לפרש כן, משום שאמרו שהקילו בקריאתה. (ולא כפי שיש שסברו בדור האחרון שנאמר לגבי סו"נ, שגגה היא - למעיין בראשונים שאמרו כן גם לגבי הכרך עצמו). והוקף ולבסוף ישב הוא דין בחומר הדינים שנאמר לגבי החומה, ואינו שייך למגילה שרצו רק זכר לדבר שיקראו בא"י בט"ו.
ג. וכן מוכח ברשב"א שכתב שדי שיש צד שמוק"ח במיב"נ שייחשב חומה לגבי מגילה. וממילא גם לרו"ר שחלקו על רש"י לגבי ישב ולבסוף הוקף, דווקא בזה שהוזכר לגבי מגילה, אבל מה שלא הוזכר, לא הוזכר.
ד. הרי הרדב"ז טען על המנהג, כלומר שכל יושבי ארץ ישראל וכל קדושים עמם, לא סברו כן. וכן כתב הפאת הושלחן כדבר הפשוט על קדש שנחשב מוק"ח משום שהיתה עיר מקלט.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי מלבב » ג' מרץ 19, 2024 12:15 pm

קו ירוק כתב:כוונתי שלאו כו"ע ביררו הלכה זו, ולכן עלמא נהיגי כהמ"ב.
אף שבודאי דברי החזו"א לית נגר דמיפרקינהו.

מה קשה לך על החזו"א

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' מרץ 19, 2024 12:26 pm

אדרבא.
אין מי שיכול לפרוך את דבריו של החזו"א.
דברי המ"ב בשם האחרונים מוקשים.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי מלבב » ג' מרץ 19, 2024 12:35 pm

קו ירוק כתב:אדרבא.
אין מי שיכול לפרוך את דבריו של החזו"א.
דברי המ"ב בשם האחרונים מוקשים.

מצד מה, מצד הרשב"א והריטב"א, או קושיא אחרת

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' מרץ 19, 2024 12:45 pm

ראייתו מדברי ריב"ל, וכשהכריע כהגר"א וכהראשונים בביאור הירושלמי.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' מרץ 19, 2024 4:24 pm

מלבב כתב:
קו ירוק כתב:
האגרת הזאת דבילצקי ר''ש 2.PDF

מה שכתב לדייק בלשון הירושלמי שדווקא בנעשה של גויים אבל חרב וודאי פטור, אישמטתיה דברי הרמב"ן שפירש חרב או נעשה של גויים.
חצי אמת הרי היא כזיוף.

לדעת הרמב"ן פירוש חרב הוא חרב מעשרה בטלנין אבל חרב לגמרי מאן דכר שמיה, ואם ל' הרמב"ן סובלת דחוקים, הרי ל' הר"ן בשמו ברורה בלא ספק:
אלא שהוא [הרמב"ן] ז"ל הביא עוד ראיה מדגרסינן בירושלמי הכרך שחרב ונעשה של עובדי כוכבים אית חמו בו אין קורין בחו"ל קורי,ן פירוש בירושלמי שאלו מילתא דריב"ל דלקמן דכרך שחרב מי' בטלנים ולבסוף ישב או שנעשה של נכרים מהו...

ואדרבה, מד' הרמב"ן משמע שלא עלתה על דעתו לחייב בכרך שחרב לגמרי, שאל"כ הירושלמי עומד כנגדו, שהוא סובר שבאין עשרה בטלנין אין קוראים ובירו' כתוב שרק בחרב לגמרי אין קוראין. וע"כ שלד' הרמב"ן, חרב לגמרי, פשוט שאין קוראין ואין להסתפק בזה כלל, ולכן יש לפרש הירו' באין בו עשרה בטלנין.

ושוב נמצא כדברי בעל אגרת הזאת בס' המנהיג

וכרך שהיתה מוקפת חומה מימות יהושע בן נון אף על פי שאין החומה קיימת עכשיו הואיל והמקום ניכר מעט שהיתה מוקפת מתחלה קורין בט"ו, כת' אשר לו חומה, לא קרי אף על פי שאין לו עכשיו היה לו קודם לכן.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי מלבב » ג' מרץ 19, 2024 8:12 pm

איש_ספר כתב:חצי אמת הרי היא כזיוף.

אם יש כאן זיוף זה בדבריך שזייפת כוונתי, לא התכנתי להביא ראיה מהרמב"ן שכרך שחרב חייב, רק שלא סבר כדיוק בעל האיגרת הזאת שמדובר בנעשה של עכו"ם ולא בחרב.

ולגבי ספר המנהיג לא מובן בשלמא העיר צריך להיות ניכר אבל מה ענין החומה שצריך היכר, הרי מספיק שהיה מוקף מימות יהושע בן נון.

ועכ"פ סתימת הפוסקים הוא לא כדבריו, לכן אין לבנות על זה.

אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ד' מרץ 20, 2024 1:26 am

איש_ספר כתב:
מלבב כתב:
קו ירוק כתב:
האגרת הזאת דבילצקי ר''ש 2.PDF

מה שכתב לדייק בלשון הירושלמי שדווקא בנעשה של גויים אבל חרב וודאי פטור, אישמטתיה דברי הרמב"ן שפירש חרב או נעשה של גויים.
חצי אמת הרי היא כזיוף.

לדעת הרמב"ן פירוש חרב הוא חרב מעשרה בטלנין אבל חרב לגמרי מאן דכר שמיה, ואם ל' הרמב"ן סובלת דחוקים, הרי ל' הר"ן בשמו ברורה בלא ספק:
אלא שהוא [הרמב"ן] ז"ל הביא עוד ראיה מדגרסינן בירושלמי הכרך שחרב ונעשה של עובדי כוכבים אית חמו בו אין קורין בחו"ל קורי,ן פירוש בירושלמי שאלו מילתא דריב"ל דלקמן דכרך שחרב מי' בטלנים ולבסוף ישב או שנעשה של נכרים מהו...

ואדרבה, מד' הרמב"ן משמע שלא עלתה על דעתו לחייב בכרך שחרב לגמרי, שאל"כ הירושלמי עומד כנגדו, שהוא סובר שבאין עשרה בטלנין אין קוראים ובירו' כתוב שרק בחרב לגמרי אין קוראין. וע"כ שלד' הרמב"ן, חרב לגמרי, פשוט שאין קוראין ואין להסתפק בזה כלל, ולכן יש לפרש הירו' באין בו עשרה בטלנין.

ושוב נמצא כדברי בעל אגרת הזאת בס' המנהיג

וכרך שהיתה מוקפת חומה מימות יהושע בן נון אף על פי שאין החומה קיימת עכשיו הואיל והמקום ניכר מעט שהיתה מוקפת מתחלה קורין בט"ו, כת' אשר לו חומה, לא קרי אף על פי שאין לו עכשיו היה לו קודם לכן.

בס"ד
לאט לך כבוד הרב, לאט לך.

ערבת ג' נושאים בדעת הרמב"ן. א. מה פירוש 'חרב'. ב. מה הביאור בירושלמי 'חרב ונעשה של גויים' ג. במה הירושלמי הסתפק.
לדעת הרמב"ן ישנו דין ששם כרך הוא כל עוד שיש עשרה בטלנים. ומשום הכי סבר הרמב"ן שכל שאלת הירושלמי אם חרב או נעשה של גויים הוא דווקא בחזר והתיישב, שכל עוד שלא התיישב וודאי שאינו בט"ו, והירושלמי מוכיח מחוץ לארץ שקוראים בו בט"ו.
הראשונים נחלקו עליו. א. שאין צריך יב"ט. ב. בירושלמי אין הגי' 'חוצה לארץ' אלא 'חוצה לו'. ג. הירושלמי מסתפק כאשר עדיין בחורבנו.

אבל במה שלמד שכאשר הירושלמי כותב 'חרב ונעשה של גויים' הם ב' מקרים אינו שייך כלל לכל הנ"ל. אדרבה משמע טובא ברשב"א -החולק לגמרי על הרמב"ן - שכך ג"כ פירש את הירושלמישהם ב' מקרים, שהרי ביאר למה בחצה לו קורין, משום שבזמן שהכרך היה בבניינו מיגנו בתוך הכרך, ואם מדובר בנעשה של גויים אינם יכולים הסמוכים להתגונן? מדובר דווקא בגויים רשעים? ובפשטות לשונו מדובר בחרב ושומם לגמרי.

אלא שעצם הבנת הרמב"ן צריכה ביאור רב, מה ההו"א שלא מחוייב בט"ו, אטו הכרכים המוק"ח הם רק אלו שנשארו בבניינם מימות יב"נ? יש כאלו בכלל? הרי הנביא אומר 'ושמתי את ירושלים לגלים מעון תנים ואת ערי יהודה אתן שממה מבלי יושב'? וגם ספר המנהיג שהבאתם צריך ביאור, אבל אם לדעתכם זו ההלכה כפי פשוטם של דברים, עד שאתה דן על בני ברק, תדון על ירושלים, שעד שנת התש"ך לא גילו כלל את חומת העיר היבוסית (אם אינני טועה).

אהרן חן
הודעות: 66
הצטרף: ו' נובמבר 10, 2017 11:29 am

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי אהרן חן » ד' מרץ 20, 2024 9:04 pm

כמה מהמשתתפים היותר אינטנסיביים כאן הם גם המשתתפים בדיוני: חיסונים, קורונה, תכלת.
האם גם קוראי הט"ו - שאינם בני ירושלים - מאוגדים בכת, כמו לובשי התכלת/מתנגדי החיסונים/מכחישי הקורונה?

אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ה' מרץ 21, 2024 10:03 am

אהרן חן כתב:כמה מהמשתתפים היותר אינטנסיביים כאן הם גם המשתתפים בדיוני: חיסונים, קורונה, תכלת.
האם גם קוראי הט"ו - שאינם בני ירושלים - מאוגדים בכת, כמו לובשי התכלת/מתנגדי החיסונים/מכחישי הקורונה?

בס"ד
עד לרגע זה הדיון כאן הוא לגופה של תורה ולגופו של עניין, ע"י כל המשתתפים ללא יוצא מן הכלל.
אתה רוצה לקחת את הדיון בסוגיא זו כאן, כפי איך שנראה הדיון על התכלת? חבל.

אולי תביא את הקשקשנים שם לכאן? הם יסבירו לך 'היטב' ויניחו את דעתך. טבריא אינה טבריא, יפו אינה יפו, לוד אינה לוד, עיר דוד אינה ירושלים, (13 ערים באמריקה קרויים בשם 'ירושלים' וזו בדיוק ירושלים הזו?) וכמובן שהחומה של חז"ל אינה החומה שלנו. הכל שקרים של חוקרים ורבנים תמימים האמינו וכו'.
ממש 'כל נדרי' - שביתין, שביקין, בטלין ומבוטלין, פורים - כפורים.


אם יש לך מה להוסיף בסוגיא נפלאה זו, יישר חילך ונתענג על דברי תורתך. סתם הודעות שאין בהם שום דבר, מיותרות.
נערך לאחרונה על ידי אחרון התלמידים ב ש' מרץ 23, 2024 8:19 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי מלבב » ה' מרץ 21, 2024 3:13 pm

אהרן חן כתב:כמה מהמשתתפים היותר אינטנסיביים כאן הם גם המשתתפים בדיוני: חיסונים, קורונה, תכלת.

מי ?

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: קריאת מגילה בבני ברק בט"ו

הודעהעל ידי מלבב » א' אפריל 07, 2024 12:11 am

אחרון התלמידים כתב:[. אדרבה משמע טובא ברשב"א -החולק לגמרי על הרמב"ן - שכך ג"כ פירש את הירושלמישהם ב' מקרים, שהרי ביאר למה בחצה לו קורין, משום שבזמן שהכרך היה בבניינו מיגנו בתוך הכרך, ואם מדובר בנעשה של גויים אינם יכולים הסמוכים להתגונן? מדובר דווקא בגויים רשעים? ובפשטות לשונו מדובר בחרב ושומם לגמרי.
).

לא ראיתי ברשב"א המילים "בזמן שהכרך היה בבניינו"


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 58 אורחים