עקביה כתב:אגב,
תוספות רא"ש (מגילה יב:) מקשה ומתרץ:
ממוכן זה המן. וקשיא דבתרגום מגילה קאמר ממוכן זה דניאל, וי"ל דתרתי ממוכן הוו.
ולא זכיתי להבין.
הלא הגמרא והתרגום שני מדברים שניהם על ממוכן שיעץ מה שיעץ בפ"א של מגילת אסתר, והיכן היו שני ממוכן?
בן מיכאל כתב:עקביה כתב:ועוד הערה על תוס' רא"ש בקשר לדניאל:
תוספות הרא"ש מסכת מגילה דף טו עמוד א
איהו לא אזל. איתא בתרגום שהמן הרגו להתך לפי שהיה סרסור בין מרדכי לאסתר, ופליגא לההיא דבבא בתרא דפרק השותפין (ד' א') דאמרינן התך זה דניאל, והיאך יכול להיות שהשליכוהו לגוב אריות ולומר שהרגו המן.
וזהו מדרש פליאה. וכי הבין התוס' רא"ש שדניאל מת בגוב האריות?
1. להיפך! שמאחר שניצל בנס גלוי מגוב האריות, ק"ו שינצל מהמן.
2. נ. ב. דרך חז"ל בדרשותיהם, לומר פלוני הוא פלוני.
חרסון כתב:עקביה כתב:אגב,
תוספות רא"ש (מגילה יב:) מקשה ומתרץ:
ממוכן זה המן. וקשיא דבתרגום מגילה קאמר ממוכן זה דניאל, וי"ל דתרתי ממוכן הוו.
ולא זכיתי להבין.
הלא הגמרא והתרגום שני מדברים שניהם על ממוכן שיעץ מה שיעץ בפ"א של מגילת אסתר, והיכן היו שני ממוכן?
לחומר הקושיא י"ל שכוונתם לחלק בין ממוכן שהי' מרואי פני המלך לממוכן שיעץ למלך בקשר לושתי. (ואגב כך יתורץ שפליגא אמ"ד הדיוט קופץ בראש, שהרי הוא בנוי על ההנחה שחד נינהו).
עקביה כתב:ועוד הערה על תוס' רא"ש בקשר לדניאל:
תוספות הרא"ש מסכת מגילה דף טו עמוד א
איהו לא אזל. איתא בתרגום שהמן הרגו להתך לפי שהיה סרסור בין מרדכי לאסתר, ופליגא לההיא דבבא בתרא דפרק השותפין (ד' א') דאמרינן התך זה דניאל, והיאך יכול להיות שהשליכוהו לגוב אריות ולומר שהרגו המן.
וזהו מדרש פליאה. וכי הבין התוס' רא"ש שדניאל מת בגוב האריות?
חרסון כתב:סליחה. אכן לא דייקתי. כאשר מונה בת"ש כאו"א מן השרים, כותב שממוכן הי' מירושלים. ומסברא אפ"ל שכותב כאן באותה שיטה עם מ"ש אח"כ דניאל הוא שאמר לפני המלך והשרים. אינו לפני כדי לאשש.
(אלא שאולי אין שם הכוונה למקום מוצאו של כאו"א מרואי פני המלך, אלא למקום מושבו העיקרי. ורק כשבאו לפני המלך היו מרואיו. וא"כ שוב מסתבר לחלק בינו לבין הממוכן שלאח"ז - דניאל).
אגב מי הכותב הנכבד? (המביא מן ר' אהרן יהושע בן הינדא לרפו"ש)
עקביה כתב:בן מיכאל כתב:עקביה כתב:ועוד הערה על תוס' רא"ש בקשר לדניאל:
תוספות הרא"ש מסכת מגילה דף טו עמוד א
איהו לא אזל. איתא בתרגום שהמן הרגו להתך לפי שהיה סרסור בין מרדכי לאסתר, ופליגא לההיא דבבא בתרא דפרק השותפין (ד' א') דאמרינן התך זה דניאל, והיאך יכול להיות שהשליכוהו לגוב אריות ולומר שהרגו המן.
וזהו מדרש פליאה. וכי הבין התוס' רא"ש שדניאל מת בגוב האריות?
1. להיפך! שמאחר שניצל בנס גלוי מגוב האריות, ק"ו שינצל מהמן.
2. נ. ב. דרך חז"ל בדרשותיהם, לומר פלוני הוא פלוני.
1. זו תקווה יפה, אבל לא סיבה לקושיית "לא יתכן" ששואל התוס' רא"ש. מה גם שיש לחלק ולומר שהמן הוא בעל בחירה, כדברי האוה"ח בפ' וישב.
2. כשהזהות בין אנשים מדלגת על תקופות, כמו למשל לבן הארמי=בלעם=כושן רשעתיים, י"ל שאין הדברים כפשוטם, אבל במקרה הזה לא נראה שאין הכוונה כפשוטו ממש.
מקדש מלך כתב:ראו במצו"ב
חרסון כתב:עקביה כתב:ועוד הערה על תוס' רא"ש בקשר לדניאל:
תוספות הרא"ש מסכת מגילה דף טו עמוד א
איהו לא אזל. איתא בתרגום שהמן הרגו להתך לפי שהיה סרסור בין מרדכי לאסתר, ופליגא לההיא דבבא בתרא דפרק השותפין (ד' א') דאמרינן התך זה דניאל, והיאך יכול להיות שהשליכוהו לגוב אריות ולומר שהרגו המן.
וזהו מדרש פליאה. וכי הבין התוס' רא"ש שדניאל מת בגוב האריות?
אינני בקיא בשיטות השונות, אבל אם יש שיטה שמעשה המגילה אירע לפני זמנו של דריווש מספר דניאל (באם נאמר שהוא דריווש השני - בנו של אחשוורוש), אולי אפשר ליישב על פיה...
בן מיכאל כתב:הכלל הזה כ"כ גורף בדרשות חז"ל בין כשהדברים מסתדרים במקום ובזמן ובין כשלא - אין פרשה בתורה שאין בה אנשים שדרשום חז"ל שהם כפל של מישהו אחר, אמרפל=נמרוד, מלכי צדק=שם, שפרה-פועה=יוכבד-מרים, וכו'.
עקביה כתב:בן מיכאל כתב:עקביה כתב:ועוד הערה על תוס' רא"ש בקשר לדניאל:
תוספות הרא"ש מסכת מגילה דף טו עמוד א
איהו לא אזל. איתא בתרגום שהמן הרגו להתך לפי שהיה סרסור בין מרדכי לאסתר, ופליגא לההיא דבבא בתרא דפרק השותפין (ד' א') דאמרינן התך זה דניאל, והיאך יכול להיות שהשליכוהו לגוב אריות ולומר שהרגו המן.
וזהו מדרש פליאה. וכי הבין התוס' רא"ש שדניאל מת בגוב האריות?
1. להיפך! שמאחר שניצל בנס גלוי מגוב האריות, ק"ו שינצל מהמן.
1. זו תקווה יפה, אבל לא סיבה לקושיית "לא יתכן" ששואל התוס' רא"ש. מה גם שיש לחלק ולומר שהמן הוא בעל בחירה, כדברי האוה"ח בפ' וישב.
עקביה כתב:ועוד הערה על תוס' רא"ש בקשר לדניאל:
תוספות הרא"ש מסכת מגילה דף טו עמוד א
איהו לא אזל. איתא בתרגום שהמן הרגו להתך לפי שהיה סרסור בין מרדכי לאסתר, ופליגא לההיא דבבא בתרא דפרק השותפין (ד' א') דאמרינן התך זה דניאל, והיאך יכול להיות שהשליכוהו לגוב אריות ולומר שהרגו המן.
וזהו מדרש פליאה. וכי הבין התוס' רא"ש שדניאל מת בגוב האריות?
ודניאל מנלן דאיענש? אילימא משום דכתיב: ותקרא אסתר להתך, ואמר רב: התך - זה דניאל, הניחא למ"ד: שחתכוהו מגדולתו, אלא למ"ד: שכל דברי מלכות נחתכין על פיו, מאי איכא למימר? דשדיוהו לגובא דארייוותא.
תורת המן כתב:נ"ל בס"ד וכו'
עקביה כתב:תורת המן כתב:נ"ל בס"ד וכו'
פלאי פלאות!
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 59 אורחים