"רצנו" זה מעין פתיחה, ושי היינו קרבן שזה עניין העבודה (וכחתימה למנהג ארץ ישראל "שאותך ביראה נעבוד").פניני כתב:מה השייכות רצה להמחזיר שהוא החתימה
זיז שדי כתב:א'ל חי וקיים תמיד ימלוך עלינו לעולם ועד ברוך אתה ה' המעריב ערבים.
מאי מעין חתימה סמוך לחתימה?
במסתרים כתב:זיז שדי כתב:א'ל חי וקיים תמיד ימלוך עלינו לעולם ועד ברוך אתה ה' המעריב ערבים.
מאי מעין חתימה סמוך לחתימה?
עיין טור סימן רל"ו (הובא בט"ז ובמג"א) וב"ח.
זיז שדי כתב:ידעתי
זיז שדי כתב:ואני בטוח שיבואו החוקרים ויביאו ראיות לאלפים שזה תוספת...
זיז שדי כתב:ובילדותי אמרתי
במסתרים כתב:זיז שדי כתב:ידעתי
מהו א"כ הנוסח המוזר למעלהזיז שדי כתב:ואני בטוח שיבואו החוקרים ויביאו ראיות לאלפים שזה תוספת...
לפחות תיטיב עם הקוראים וידעו גם המה דברי ראשונים כמלאכים, ואח"כ תוסיףזיז שדי כתב:ובילדותי אמרתי
זיז שדי כתב:לא מבואר בשום מקום איזה נוסח הוא המקורי, ורק החוקרים כדרכם (וקצת התלוצצתי מהם) מחליטים שתמיד הנוסח המקורי קצר וניתוסף עליו מאשר לומר שהנוסח המקורי היה ארוך והיו שהקשו עליו וקצרוהו
במסתרים כתב:זיז שדי כתב:לא מבואר בשום מקום איזה נוסח הוא המקורי, ורק החוקרים כדרכם (וקצת התלוצצתי מהם) מחליטים שתמיד הנוסח המקורי קצר וניתוסף עליו מאשר לומר שהנוסח המקורי היה ארוך והיו שהקשו עליו וקצרוהו
מה עיקר ומה תוספת, אנחנו לא נדע. לא לזה באתי.
שאלת מה מעין החתימה בברכה זו, ובמקום לומר שכבר דברו בזה רבותינו הראשונים עירבת "קצת התלוצצות" בתוך דבר הלכה.
לא זו היא שיחת ת"ח ולא כך דרכה של תורה.
זיז שדי כתב:הוספתי דברי הטור למרות שאין מטרתי לצטט ראשונים וכל מטרתי כאן להיות לי מקום לכתוב את חידושי למען ישמרו, וגם לשמוע מה דעת הציבור עליהם ואם יש ראיות להוסיף ולגרוע. ולכן אינני מביא כמעט מראה מקומות, ואני מבין שרוב הנמצאים כאן הם כדי למצוא ולהמציא מראה מקומות, ולכן יש כאלו שיצטטו רשימות מלאות של מ"מ זרים ומוזרים שאין לרוב הציבור דרך להשיגם. אך לא זו דרכי כאן
זיז שדי כתב:חס וחלילה, התלוצצתי מהחוקרים המחליטים איזה נוסח המקורי על פי כללים מוזרים כאלה, ולא דנו הראשונים בזה כלל.
רבותינן הראשונים דנו מה היא הנוסח על פי דרכה של הלכה ועל פי דיני מעין חתימה וכו'
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 51 אורחים