מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'חייב איניש לבסומי' - לשמוח ע"י שיבסם אחרים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'חייב איניש לבסומי' - לשמוח ע"י שיבסם אחרים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' מרץ 03, 2012 11:11 pm

בספר נטעי גבריאל הל' פורים מהדו"ת עמ' קנו הביא פירוש מחודש על 'חייב איניש לבסומי' מאחד הראשונים, רבינו אביגדור (מבעלי התוס' בפירושו עה"ת פרשת כי תצא), וז"ל
'קללת אלקים תלוי, סמכו מכאן פסק, מ"ע לקלל את המן שהוא תלוי, ובגמ' מפרש כל שלא אמר ארור המן לא יצא, וסמך לזולל וסובא כמו שפירשו רבותינו חייב לבסומי עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי, כלומר ביום שמצוה לקלל המן התלוי להיות זוללים וסובאים, ופי' פסק וכו' דחייב לבסומי גרסינן ולא גרסינן לאיבסומי, דאם הוא עצמו מבוסם עד דלא ידע וכו' אין זו שמחה להיות הוא בעצמו מטורף, ואי גרסינן לבסומי ניחא שהוא שמחה לבעל הבית, שכולם לפניו מטורפים והוא חכם ושמח בדבר, ולכן יש לו לפזר משלו ולבשם כל בני הבית'.


ומבואר בדבריו שתי נקודות מחודשות.

א' קיום דין שמחה הוא רק כאשר הוא מודע לכך בשעת מעשה שהוא שמח, ולא כאשר הוא מטורף, והבנה זו ודאי לא עולה בקנה אחד עם דברי הרמ"א שהעתיק דעת הכל בו דאין צריך להשתכר כ"כ אלא שישתה יותר מלמודו ויישן ומתוך שישן אינו יודע בין ארור המן לברוך מרדכי. וכן נראה קצת בלשון הרמב"ם שם: ושותה יין עד שישתכר וירדם בשכרות.

ב' מלשון 'לבסומי' דייק שהחיוב הוא לבסם אחרים ולא להתבסם, ויש לציין ללשון רש"י מגילה ז,ב דגריס אבסומי.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: 'חייב איניש לבסומי' - לשמוח ע"י שיבסם אחרים

הודעהעל ידי חקר » א' מרץ 04, 2012 7:45 pm

חידוש נפלא. ומסברא צ"ע דמאי אולמיה דבעל הבית להשתמש באורחיו לקיים מצות שמחה על חשבונם.
ראוי לציון גם החידוש שבתחילת דבריו שמצות עשה! לקלל את המן, ומקורו מגמ' שאינה לפנינו ש'כל שלא אמר ארור המן לא יצא' יד"ח מצוה זו.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: 'חייב איניש לבסומי' - לשמוח ע"י שיבסם אחרים

הודעהעל ידי חקר » א' מרץ 04, 2012 8:45 pm

בספר נאה להודות להגרי"ח סופר הביא חידוש זה ד'כל שלא אמר ארור המן לא יצא יד"ח', ודן שם במה לא יצא יד"ח האם במקרא מגילה או בחיוב דלבסומי, וצ"ע דפשוט שכוונת רבינו אביגדור שלא יצא ידי חובת המצות עשה שהזכיר קודם לכן 'לקלל את המן'.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים