צריך לזכור במהלך הדיון להבנת הדברים, שבוודאי היו חכמינו ז"ל מסוגלים להחיות מתים בפועל ממש אף לאחר שחיטה כהלכתה, אלא מאי נקודת התמיהה איך גדולים אלו הגיעו למצב שכרות שכזו שגרמה לכזה דבר, ויש לציין
מסורה מקבילה בלשון בגמרא שבוודאי מתפרשת בפשיטות, (מסכת נדרים כב.)
עולא במיסקיה לארעא דישראל איתלוו ליה תרין בני חוזאי בהדיה קם חד שחטיה לחבריה אמר ליה לעולא יאות עבדי אמר ליה אין ופרע ליה בית השחיטה כי אתא לקמיה דר' יוחנן א''ל דלמא חס ושלום אחזיקי ידי עוברי עבירה א''ל נפשך הצלת
.
נקודה נוספת שאפשר להאירה בעניין הנ"ל היא שתיקתו של רש"י הבולטת כאן מאוד לכאורה:
אמר רבא מיחייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי רבה ורבי זירא עבדו סעודת פורים בהדי הדדי איבסום קם רבה שחטיה לרבי זירא למחר בעי רחמי ואחייה לשנה אמר ליה ניתי מר ונעביד סעודת פורים בהדי הדדי אמר ליה לא בכל שעתא ושעתא מתרחיש ניסא
רש"י על כל הנ"ל:
לאבסומי. להשתכר ביין: ואיבסום. נשתכרו:
וזה תמוה שחזר להסביר את המילה הפשוטה ביסום = שיכרות, ואת העיקר שמט ולא מסביר מעשה כל כך תמוה, אלא שללמדינו בא, כפל
מילה בתרי כדי
שהשתיקותא תבלוט יותר, שצריך להיזהר ולא מוכרחים להבין בשיכלנו המצומצם כל דבר בפרט בארזי התורה! (אמנם בעמוד זה יש עוד פעם הטייה נוספת של בסם, בסמוך ממש לפני המימרא של רבא, אמר אביי היינו דאמרי אינשי כפין עניא ולא ידע אי נמי רווחא
לבסימא שכיח, ושם הכוונה לדבר מתוק כפי שרש"י מסביר, וענינו לגבי אכילה)
אני מצרף לקט משובח שמצאתי בענין זה