מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הלל בפורים לבני הכפרים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

הלל בפורים לבני הכפרים

הודעהעל ידי אוהב עמו » ג' מרץ 05, 2019 11:26 am

האם נמצא מי מרבותינו האחרונים שדן האם לחידושו של המאירי שמי שאין בידו מגילה כשרה יאמר הלל מדין קריאתה זו הלילא, אזי יש חיוב לבני הכפרים לומר הלל ביום הפורים בזמנו, או דילמא שכשם שיוצאים ידי חובת קריאת המגילה ביום הכניסה גם ההלל יתקיים ביום הכניסה?

כדכד
הודעות: 8854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הלל בפורים לבני הכפרים

הודעהעל ידי כדכד » ג' מרץ 05, 2019 11:29 am

לכאורה פשוט כצד השני

אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: הלל בפורים לבני הכפרים

הודעהעל ידי אוהב עמו » ג' מרץ 05, 2019 12:48 pm

כדכד כתב:לכאורה פשוט כצד השני

למר פשיטא ליה, לדידי מספקא ליה
אם יהיו הוכחות או איזה דברים בכתובים אז יהיה לי יותר פשיטות לספק....

כדכד
הודעות: 8854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הלל בפורים לבני הכפרים

הודעהעל ידי כדכד » ג' מרץ 05, 2019 12:51 pm

אני חושב שאילו יכולתי להוכיח שאין על זה דיונים מצבי היה יותר טוב אבל כידוע אי אפשר להביא ראיה שאין משהו, ובכן אם ימצא כת"ר או מישהו אחר דיונים בכך אז כנראה יש מקום לספקו של כת"ר אבל לענ"ד לא יימצאו כאלה מחמת פשיטות הדבר בעיני

אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: הלל בפורים לבני הכפרים

הודעהעל ידי אוהב עמו » ג' מרץ 05, 2019 1:25 pm

אני הקטן חשבתי שאין דיונים מכיוון שסוף סוף המאירי הוא דעת יחיד, ובזה"ז אין נפק"מ לש בני כפרים, וממילא אין נפק"מ כלל בזה.
ואעפ"כ אני סבור שכיוון שיש בקריאת המגילה ב' דינים כמש"כ הקה?"י ועוד האחד הלל והאחד מגילה ואם מחמת חסרון כל שהוא לא יכולים לקיים בני הכפרים מקרא מגילה בזמנה ישלימו את ההלל בזמנו.

כדכד
הודעות: 8854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הלל בפורים לבני הכפרים

הודעהעל ידי כדכד » ג' מרץ 05, 2019 5:01 pm

לבני הכפרים העבירו את קריאת המגילה ליום הכניסה ואין זה חסרון כל שהוא שבגללו אינם יכולים לקרוא מגילה בזמנה ווממילא אין להם מה להשלים

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הלל בפורים לבני הכפרים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 05, 2019 7:28 pm

כמו שירושלמים לא אומרים הלל בט"ו אדר דפורים המשולש.

ביני
הודעות: 46
הצטרף: ג' יולי 11, 2017 8:38 pm

Re: הלל בפורים לבני הכפרים

הודעהעל ידי ביני » ו' מרץ 08, 2019 8:42 pm

אוהב עמו כתב:האם נמצא מי מרבותינו האחרונים שדן האם לחידושו של המאירי שמי שאין בידו מגילה כשרה יאמר הלל מדין קריאתה זו הלילא, אזי יש חיוב לבני הכפרים לומר הלל ביום הפורים בזמנו, או דילמא שכשם שיוצאים ידי חובת קריאת המגילה ביום הכניסה גם ההלל יתקיים ביום הכניסה?

בספר דודאי שדה להגאון ר' דוד הקשר זצ"ל האריך בזה. אם זכור לי נכון, הוא מבאר שיש הלל מחמת היום ויש חיוב הלל על נס. ורק להלל שמחמת היום חייב לאומרו בו ביום, אבל לחיוב מחמת נס, כל שניכר שאומרו על אותו נס אין צריך לאומרו בו ביום. עיי"ש שביאר הדברים בארוכה.

ביני
הודעות: 46
הצטרף: ג' יולי 11, 2017 8:38 pm

Re: הלל בפורים לבני הכפרים

הודעהעל ידי ביני » א' מרץ 10, 2019 4:19 am

ועכשיו ראיתי שכתב כן גם בספרו שירת דוד מועדים סי' מ"ה.

תורה מפוארת
הודעות: 632
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: הלל בפורים לבני הכפרים

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' מרץ 10, 2019 11:31 am

אולי לדברי הגר"א שמפרש קרייתא זו הלילא שיש ניסים כיציאת מצרים שהיו למעלה מדרך הטבע ולכן החיוב הוא באמירת הלל - בצאת ישראל וכו', אולם שונה הוא נס פורים שהיה בטבע ולכן קרייתא עצם קריאת המגילה זו היא ההלל, הנס הטמון בטבע. ולדבריו אין טעם לומר כלל הלל, שאינו מן העניין כלל. כמובן שאין זו דעת המאירי ורק לנותן טעם בעלמא מדוע לענ"ד אין שייך סתם אמירת הלל היכי דלא תקון ולומר כי יהיו בני הכפרין חייבים באמירת הלל סתם, שאין קשר בין אמירת הלל מצראה לפורים.

אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: הלל בפורים לבני הכפרים

הודעהעל ידי אוהב עמו » א' מרץ 10, 2019 8:19 pm

תורה מפוארת כתב:אולי לדברי הגר"א שמפרש קרייתא זו הלילא שיש ניסים כיציאת מצרים שהיו למעלה מדרך הטבע ולכן החיוב הוא באמירת הלל - בצאת ישראל וכו', אולם שונה הוא נס פורים שהיה בטבע ולכן קרייתא עצם קריאת המגילה זו היא ההלל, הנס הטמון בטבע. ולדבריו אין טעם לומר כלל הלל, שאינו מן העניין כלל. כמובן שאין זו דעת המאירי ורק לנותן טעם בעלמא מדוע לענ"ד אין שייך סתם אמירת הלל היכי דלא תקון ולומר כי יהיו בני הכפרין חייבים באמירת הלל סתם, שאין קשר בין אמירת הלל מצראה לפורים.

אכן לביאורו של הגר"א באמת לא שייך חידושו של המאירי, וזכית לכוון לדעתו הרמה של הפחד יצחק פורים ענין ל"ג וז"ל
"קושית הגמרא אמאי אין אומרים הלל בפורים תירוץ הגמרא קריאתה זו היא הלולה דהיינו שע"י קריאת המגילה יוצאים חובת אמירת הלל ומבואר במאירי דבר חדש מאד דאם אין בידו לקרות את המגלה מחמת איזה סיבה שתהיה הרי הוא מחויב באמירת הלל ובודאי שדעתו של המאירי בזה היא דעת יחיד שהרי לא הוזכר בפוסקים שום ענין של הלל בפורים ולקושטא דמלתא דבר זה טעון הסברה דהרי מתוך דברי הגמרא שקריאתה זו היא הלולה יוצא מפורש שרק ע"י קריאת המגלה הוא מקיים חובת הלל א"כ מהיכי תיתי יפטר מהלל ע"י שהוא אנוס במגלה ונראה בזה דהרי המחייב של אמירת ההלל הוא המאורע של הנס וא"כ טיבו של ההלל הוא בהתאם לטיבו של מאורע הנס דאם הנס הוא נס גלוי אז גם אמירת ההלל היא אמירה גלויה של הלל גלוי אבל בנס נסתר אסתר מן התורה מנין שנא' ואנכי הסתר אסתיר אז אמירת ההלל היא אמירה באתכסיא של הלל גנוז קריאתה זו הלולה ואין הכוונה בזה דהמגלה היא במקום הלל אלא המגלה היא מין הלל בפני עצמו דהיינו הלל טמון מבפנים בתוך קריאת מגלה מבחוץ ואשר על כן אם הוא אנוס על קריאת המגלה הרי הוא אנוס גם על ההלל".

תורה מפוארת
הודעות: 632
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: הלל בפורים לבני הכפרים

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' מרץ 10, 2019 10:23 pm

אוהב עמו כתב:
תורה מפוארת כתב:אולי לדברי הגר"א שמפרש קרייתא זו הלילא שיש ניסים כיציאת מצרים שהיו למעלה מדרך הטבע ולכן החיוב הוא באמירת הלל - בצאת ישראל וכו', אולם שונה הוא נס פורים שהיה בטבע ולכן קרייתא עצם קריאת המגילה זו היא ההלל, הנס הטמון בטבע. ולדבריו אין טעם לומר כלל הלל, שאינו מן העניין כלל. כמובן שאין זו דעת המאירי ורק לנותן טעם בעלמא מדוע לענ"ד אין שייך סתם אמירת הלל היכי דלא תקון ולומר כי יהיו בני הכפרין חייבים באמירת הלל סתם, שאין קשר בין אמירת הלל מצראה לפורים.

אכן לביאורו של הגר"א באמת לא שייך חידושו של המאירי, וזכית לכוון לדעתו הרמה של הפחד יצחק פורים ענין ל"ג וז"ל
"קושית הגמרא אמאי אין אומרים הלל בפורים תירוץ הגמרא קריאתה זו היא הלולה דהיינו שע"י קריאת המגילה יוצאים חובת אמירת הלל ומבואר במאירי דבר חדש מאד דאם אין בידו לקרות את המגלה מחמת איזה סיבה שתהיה הרי הוא מחויב באמירת הלל ובודאי שדעתו של המאירי בזה היא דעת יחיד שהרי לא הוזכר בפוסקים שום ענין של הלל בפורים ולקושטא דמלתא דבר זה טעון הסברה דהרי מתוך דברי הגמרא שקריאתה זו היא הלולה יוצא מפורש שרק ע"י קריאת המגלה הוא מקיים חובת הלל א"כ מהיכי תיתי יפטר מהלל ע"י שהוא אנוס במגלה ונראה בזה דהרי המחייב של אמירת ההלל הוא המאורע של הנס וא"כ טיבו של ההלל הוא בהתאם לטיבו של מאורע הנס דאם הנס הוא נס גלוי אז גם אמירת ההלל היא אמירה גלויה של הלל גלוי אבל בנס נסתר אסתר מן התורה מנין שנא' ואנכי הסתר אסתיר אז אמירת ההלל היא אמירה באתכסיא של הלל גנוז קריאתה זו הלולה ואין הכוונה בזה דהמגלה היא במקום הלל אלא המגלה היא מין הלל בפני עצמו דהיינו הלל טמון מבפנים בתוך קריאת מגלה מבחוץ ואשר על כן אם הוא אנוס על קריאת המגלה הרי הוא אנוס גם על ההלל".

למעיינים, ראו גם דף על הדף במגילה שם שהביא בזה.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים