בקרו טלה כתב:עי' מה שכתב הרב שמואל אשכנזי
אפשר כתב:יש להוסיף מושב זקנים סוף בשלח, לא ראיתי לפו"ר מצויין בנ"ל.
בקרו טלה כתב:אפשר כתב:יש להוסיף מושב זקנים סוף בשלח, לא ראיתי לפו"ר מצויין בנ"ל.
viewtopic.php?f=7&t=4105&p=31175#p31228
אפשר כתב:למעשה יש לזה רמז גם בתרגום שני לאסתר עה"פ אל תדמי בנפשך, שמרדכי אמר לאסתר שזקינה שאול הוא הגורם להמן, כי לא הרג בן המדתא, עיי"ש.
נזכרתי שמעולם נתקשיתי באגדה זו, דהא שנה אח"כ אנו מוצאים עמלקים רבים, וכמש"כ שמואל א' פ"ל פ"א ועמלקי פשטו אל נגב, וכן בריש שמואל ב' העמלקי שהרג דוד.
לעומקו של דבר כתב:אפשר כתב:למעשה יש לזה רמז גם בתרגום שני לאסתר עה"פ אל תדמי בנפשך, שמרדכי אמר לאסתר שזקינה שאול הוא הגורם להמן, כי לא הרג בן המדתא, עיי"ש.
נזכרתי שמעולם נתקשיתי באגדה זו, דהא שנה אח"כ אנו מוצאים עמלקים רבים, וכמש"כ שמואל א' פ"ל פ"א ועמלקי פשטו אל נגב, וכן בריש שמואל ב' העמלקי שהרג דוד.
הטענה על שאול שלא הרג אגג ונפיק מיני' המן, נמצאת בגמ' מגילה ופותחת את מאמרו של רש"א. וא"כ ברור שבין כליאתו ע"י שאול להריגתו ע"י שמואל אז הביא לעולם את אגג.
(ובעצם כל התוספת הנידונה באשכול זה הוא האם בא על שפחה. ולא שבא על אשתו וכה"ג).
למה העמלקים הרבים קושיא על אגדה זו?
אפשר כתב:נידון האשכול הוא הולדה באותו לילה, לא משנה אם מאשה או משפחה, מה איכפת לנו מהיכן היה לו עוד ילד, הנידון הוא איך נמשך שלשלת עמלק, אלא דמסתבר שהרגו כל נשות עמלק כיון שאולי היו מעוברות.
אפשר כתב:ולכן קשה מכל העמלקים שהיו שנה אחרי זה, כי מבואר בפסוקים ששאול הרג כל עמלקי, ולא השאיר רק אגג ובהמות, וא"כ מהיכן היו כל אלה.
לעומקו של דבר כתב:אפשר כתב:נידון האשכול הוא הולדה באותו לילה, לא משנה אם מאשה או משפחה, מה איכפת לנו מהיכן היה לו עוד ילד, הנידון הוא איך נמשך שלשלת עמלק, אלא דמסתבר שהרגו כל נשות עמלק כיון שאולי היו מעוברות.
הולדה באותו לילה מוכרחת מהגמרא כמובן.אפשר כתב:ולכן קשה מכל העמלקים שהיו שנה אחרי זה, כי מבואר בפסוקים ששאול הרג כל עמלקי, ולא השאיר רק אגג ובהמות, וא"כ מהיכן היו כל אלה.
למה זה קשה לכאן, כתוב בפסוקים ששאול הרג כל עמלקי ויש להקשות א"כ איך שנה אח"כ מוצאים לפתע עמלקים רבים.
אפשר כתב:לעומקו של דבר כתב:אפשר כתב:נידון האשכול הוא הולדה באותו לילה, לא משנה אם מאשה או משפחה, מה איכפת לנו מהיכן היה לו עוד ילד, הנידון הוא איך נמשך שלשלת עמלק, אלא דמסתבר שהרגו כל נשות עמלק כיון שאולי היו מעוברות.
הולדה באותו לילה מוכרחת מהגמרא כמובן.אפשר כתב:ולכן קשה מכל העמלקים שהיו שנה אחרי זה, כי מבואר בפסוקים ששאול הרג כל עמלקי, ולא השאיר רק אגג ובהמות, וא"כ מהיכן היו כל אלה.
למה זה קשה לכאן, כתוב בפסוקים ששאול הרג כל עמלקי ויש להקשות א"כ איך שנה אח"כ מוצאים לפתע עמלקים רבים.
זה מה שהוכחתי, וזה מה ששאלתי.
כלומר בלי האגדה, היינו מהפסוקים עצמם היינו מוכרחים להגיד ששאול לא הרג כל העמלקים וברחו מקצתם, אבל מכח האגדה הזאת משמע שהרג כולם, דבלא"ה א"א למצוא משכחת שיהא המן בעולם, כי הרגו כולם, [אבל אם נמלטו כמה אפ"ל שאחד מן הנמלטים היו מבני אגג], וכ"ה באלשיך שהובא כאן, ששאול כמעט הרג כולם, וע"י אותו שהייה ואותו לילה צמח לעמלק עם שלם, וקשה הרי שנה לאחריה מבואר שהיו עם רב.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 69 אורחים