מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור למעשה דאגג

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מאיר נפתלי
הודעות: 232
הצטרף: ג' מאי 24, 2016 11:20 am

מקור למעשה דאגג

הודעהעל ידי מאיר נפתלי » ו' מרץ 03, 2017 12:33 pm

מה המקור למעשה דאגג בא על שפחה באותו יום ששאול לא הרג אותו ומשם יצא המן?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מקור למעשה דאגג

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' מרץ 03, 2017 12:55 pm

עי' מה שכתב הרב שמואל אשכנזי
קבצים מצורפים
בית אהרן וישראל - אגג.pdf
(272.09 KiB) הורד 583 פעמים

מאיר נפתלי
הודעות: 232
הצטרף: ג' מאי 24, 2016 11:20 am

Re: מקור למעשה דאגג

הודעהעל ידי מאיר נפתלי » ו' מרץ 03, 2017 1:00 pm

בקרו טלה כתב:עי' מה שכתב הרב שמואל אשכנזי


תודה רבה

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: מקור למעשה דאגג

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ו' מרץ 03, 2017 1:11 pm

ובמהדורה יותר מעודכנת
אגג.pdf
(96.54 KiB) הורד 677 פעמים

מקור: viewtopic.php?f=7&t=4105&p=31124&hilit=%D7%90%D7%92%D7%92#p31124.
וראה שם בהמשך האשכול

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: מקור למעשה דאגג

הודעהעל ידי אפשר » ו' מרץ 03, 2017 2:35 pm

יש להוסיף מושב זקנים סוף בשלח, לא ראיתי לפו"ר מצויין בנ"ל.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מקור למעשה דאגג

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' מרץ 03, 2017 2:59 pm

אפשר כתב:יש להוסיף מושב זקנים סוף בשלח, לא ראיתי לפו"ר מצויין בנ"ל.

viewtopic.php?f=7&t=4105&p=31175#p31228

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: מקור למעשה דאגג

הודעהעל ידי אפשר » ו' מרץ 03, 2017 3:09 pm

בקרו טלה כתב:
אפשר כתב:יש להוסיף מושב זקנים סוף בשלח, לא ראיתי לפו"ר מצויין בנ"ל.

viewtopic.php?f=7&t=4105&p=31175#p31228

תודה, [פספסתי בקבצים שהובאו כאן, או באמת לא היה?].
לאחרונה זכיתי להתחכך איתך כאן, ועוד כמה, מלאים התפעלות, חילך לאורייתא.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: מקור למעשה דאגג

הודעהעל ידי אפשר » ב' מרץ 06, 2017 9:25 am

למעשה יש לזה רמז גם בתרגום שני לאסתר עה"פ אל תדמי בנפשך, שמרדכי אמר לאסתר שזקינה שאול הוא הגורם להמן, כי לא הרג בן המדתא, עיי"ש.

נזכרתי שמעולם נתקשיתי באגדה זו, דהא שנה אח"כ אנו מוצאים עמלקים רבים, וכמש"כ שמואל א' פ"ל פ"א ועמלקי פשטו אל נגב, וכן בריש שמואל ב' העמלקי שהרג דוד.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: מקור למעשה דאגג

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' מרץ 06, 2017 10:36 am

אפשר כתב:למעשה יש לזה רמז גם בתרגום שני לאסתר עה"פ אל תדמי בנפשך, שמרדכי אמר לאסתר שזקינה שאול הוא הגורם להמן, כי לא הרג בן המדתא, עיי"ש.

נזכרתי שמעולם נתקשיתי באגדה זו, דהא שנה אח"כ אנו מוצאים עמלקים רבים, וכמש"כ שמואל א' פ"ל פ"א ועמלקי פשטו אל נגב, וכן בריש שמואל ב' העמלקי שהרג דוד.

הטענה על שאול שלא הרג אגג ונפיק מיני' המן, נמצאת בגמ' מגילה ופותחת את מאמרו של רש"א. וא"כ ברור שבין כליאתו ע"י שאול להריגתו ע"י שמואל אז הביא לעולם את אגג.
(ובעצם כל התוספת הנידונה באשכול זה הוא האם בא על שפחה. ולא שבא על אשתו וכה"ג).

למה העמלקים הרבים קושיא על אגדה זו?

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: מקור למעשה דאגג

הודעהעל ידי אפשר » ב' מרץ 06, 2017 10:53 am

לעומקו של דבר כתב:
אפשר כתב:למעשה יש לזה רמז גם בתרגום שני לאסתר עה"פ אל תדמי בנפשך, שמרדכי אמר לאסתר שזקינה שאול הוא הגורם להמן, כי לא הרג בן המדתא, עיי"ש.

נזכרתי שמעולם נתקשיתי באגדה זו, דהא שנה אח"כ אנו מוצאים עמלקים רבים, וכמש"כ שמואל א' פ"ל פ"א ועמלקי פשטו אל נגב, וכן בריש שמואל ב' העמלקי שהרג דוד.

הטענה על שאול שלא הרג אגג ונפיק מיני' המן, נמצאת בגמ' מגילה ופותחת את מאמרו של רש"א. וא"כ ברור שבין כליאתו ע"י שאול להריגתו ע"י שמואל אז הביא לעולם את אגג.
(ובעצם כל התוספת הנידונה באשכול זה הוא האם בא על שפחה. ולא שבא על אשתו וכה"ג).

למה העמלקים הרבים קושיא על אגדה זו?

אכן גם מהגמ' יש הכרח זה.
נידון האשכול הוא הולדה באותו לילה, לא משנה אם מאשה או משפחה, מה איכפת לנו מהיכן היה לו עוד ילד, הנידון הוא איך נמשך שלשלת עמלק, אלא דמסתבר שהרגו כל נשות עמלק כיון שאולי היו מעוברות.
ולכן קשה מכל העמלקים שהיו שנה אחרי זה, כי מבואר בפסוקים ששאול הרג כל עמלקי, ולא השאיר רק אגג ובהמות, וא"כ מהיכן היו כל אלה.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: מקור למעשה דאגג

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' מרץ 06, 2017 10:56 am

אפשר כתב:נידון האשכול הוא הולדה באותו לילה, לא משנה אם מאשה או משפחה, מה איכפת לנו מהיכן היה לו עוד ילד, הנידון הוא איך נמשך שלשלת עמלק, אלא דמסתבר שהרגו כל נשות עמלק כיון שאולי היו מעוברות.

הולדה באותו לילה מוכרחת מהגמרא כמובן.

אפשר כתב:ולכן קשה מכל העמלקים שהיו שנה אחרי זה, כי מבואר בפסוקים ששאול הרג כל עמלקי, ולא השאיר רק אגג ובהמות, וא"כ מהיכן היו כל אלה.

למה זה קשה לכאן, כתוב בפסוקים ששאול הרג כל עמלקי ויש להקשות א"כ איך שנה אח"כ מוצאים לפתע עמלקים רבים.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: מקור למעשה דאגג

הודעהעל ידי אפשר » ב' מרץ 06, 2017 10:59 am

לעומקו של דבר כתב:
אפשר כתב:נידון האשכול הוא הולדה באותו לילה, לא משנה אם מאשה או משפחה, מה איכפת לנו מהיכן היה לו עוד ילד, הנידון הוא איך נמשך שלשלת עמלק, אלא דמסתבר שהרגו כל נשות עמלק כיון שאולי היו מעוברות.

הולדה באותו לילה מוכרחת מהגמרא כמובן.

אפשר כתב:ולכן קשה מכל העמלקים שהיו שנה אחרי זה, כי מבואר בפסוקים ששאול הרג כל עמלקי, ולא השאיר רק אגג ובהמות, וא"כ מהיכן היו כל אלה.

למה זה קשה לכאן, כתוב בפסוקים ששאול הרג כל עמלקי ויש להקשות א"כ איך שנה אח"כ מוצאים לפתע עמלקים רבים.

זה מה שהוכחתי, וזה מה ששאלתי.
כלומר בלי האגדה, היינו מהפסוקים עצמם היינו מוכרחים להגיד ששאול לא הרג כל העמלקים וברחו מקצתם, אבל מכח האגדה הזאת משמע שהרג כולם, דבלא"ה א"א למצוא משכחת שיהא המן בעולם, כי הרגו כולם, [אבל אם נמלטו כמה אפ"ל שאחד מן הנמלטים היו מבני אגג], וכ"ה באלשיך שהובא כאן, ששאול כמעט הרג כולם, וע"י אותו שהייה ואותו לילה צמח לעמלק עם שלם, וקשה הרי שנה לאחריה מבואר שהיו עם רב.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: מקור למעשה דאגג

הודעהעל ידי אפשר » ב' מרץ 06, 2017 11:11 am

לשון אליהו רבה כב, לא שכרו של אגג שהיה בוכה ומתאנח על עצמו שהיה חבוש בבית האסורין, אמר, אוי לי שמא אבד זרעי מן העולם, יצא ממנו לעולם המן הרע.

א' זעירא
הודעות: 373
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: מקור למעשה דאגג

הודעהעל ידי א' זעירא » ב' מרץ 06, 2017 12:48 pm

אפשר כתב:
לעומקו של דבר כתב:
אפשר כתב:נידון האשכול הוא הולדה באותו לילה, לא משנה אם מאשה או משפחה, מה איכפת לנו מהיכן היה לו עוד ילד, הנידון הוא איך נמשך שלשלת עמלק, אלא דמסתבר שהרגו כל נשות עמלק כיון שאולי היו מעוברות.

הולדה באותו לילה מוכרחת מהגמרא כמובן.

אפשר כתב:ולכן קשה מכל העמלקים שהיו שנה אחרי זה, כי מבואר בפסוקים ששאול הרג כל עמלקי, ולא השאיר רק אגג ובהמות, וא"כ מהיכן היו כל אלה.

למה זה קשה לכאן, כתוב בפסוקים ששאול הרג כל עמלקי ויש להקשות א"כ איך שנה אח"כ מוצאים לפתע עמלקים רבים.

זה מה שהוכחתי, וזה מה ששאלתי.
כלומר בלי האגדה, היינו מהפסוקים עצמם היינו מוכרחים להגיד ששאול לא הרג כל העמלקים וברחו מקצתם, אבל מכח האגדה הזאת משמע שהרג כולם, דבלא"ה א"א למצוא משכחת שיהא המן בעולם, כי הרגו כולם, [אבל אם נמלטו כמה אפ"ל שאחד מן הנמלטים היו מבני אגג], וכ"ה באלשיך שהובא כאן, ששאול כמעט הרג כולם, וע"י אותו שהייה ואותו לילה צמח לעמלק עם שלם, וקשה הרי שנה לאחריה מבואר שהיו עם רב.

בפשטות נובעת האגדה מהכינוי "האגגי" שניתן להמן. שכן, למרות שנשארו עמלקים רבים -כמבואר בקרא- לא היו מזרע אגג.
ולולי האגדה היינו יכולים לומר שגם מזרע אגג נמלטו, או שהכינוי אגג ניתן לכל מלכי עמלק והמן לא היה נכד אגג מזמן שאול אלא מאבות אבותיו האגגים. ואין מהרהרין אחר המסורת.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 69 אורחים