איש_ספר כתב:אליהוא. חכם עדיף מנביא !
כך הוא גם בתוספות דפוס וונציה: ואומר שיר מזמור
לא בדקתי באיזה דפוס השתנה.
מצאתי העתקה של תוספות זה בכ"י משנת קנ"ג כדלהלן ותמהתי על הגהה זו בסוגריים בתוספות הנדפסים, וביקשתי מידי"נ ש"ב מלך כל הדפוסים החכם המופלא ושא נס נר"ו עד שפתח בפני אוצרותיו ברוב טובו:
1 - פיזארו, דפוסי ויניציאה, יושטי', קושטא שמ"ג-שנ"ה, קראקא א': "ואומר שיר מזמור משום דכתיב ביה מפלה לאומות".
2 - בסיליאה, פפד"א, ברלין ופפד"א א', ברלין תפ"ד (קטן): "ואומר שיר מזמור משום דכתיב ביה מפלה לאומות עע"א".
3 - לובלין, אמ"ד א', זולצבאך בספק, זולצבאך ת"ס לערך, אמ"ד תס"ט, האלי תע"ד לערך, אמ"ד תפ"א (קטן), אמ"ד תפ"ט (קטן): "ואומר שיר מזמור משום דכתיב ביה מפלה לאומות עע"ז".
4 - אמ"ד ב', פפד"מ, ברלין ופפד"א ב': "ואומר [למנצח על אילת השחר] משום דכתיב ביה מפלה לאומות עע"א". התוספת בסוגריים רבועים היא כמובן בדפוס אמ"ד עצמו, ונאמנים לדרכם הנלוזה במקומות בהם הגיהו הנוסח הישן העלימוהו לחלוטין, ועשו "טובה" ששמו לפחות הנוסח המתוקן בסוגריים רבועים לרמוז שנעשתה איזו הגהה, והמעיין ה"נבון" ינדוד וימצא עותקים קדומים להבין להם מה בדיוק הגיהו. ודומני בהנהגה זו נהגו גם מדפיסי אמ"ד ג'.
5 - ווילהרמרש דארף תפ"ה: "ואומר שיר מזמור משום דכתיב ביה מפלה לעובדי כוכבי' ומזלות".
6 - דעסויא תק"ב (קטן): "ואומ' שיר מזמור משום דכתיב ביה מפל' לאומות עע"ז".
7 - פראג א' מחקו לחלוטין כל הפיסקא הנ"ל.
8 - בספר אליה רבה סימן תרצג אות ט דף ריח ע"א: "ובתו' מגילה דף ד' כתב לאמרו מזמור לאסף משום דיש בה מפלת עמלק". והביאו ר' ישעיה ברלין בגליון דיהרנפורט א', וסיים: "וע"כ שכך הי' לפניו הנוסח' בתוס'".
הרי שגירסה זו השתנתה לראשונה בדפוס אמשטרדם השני בשנת תע"ו.
וכן ב"הגהות מרדכי קטן" על מסכת מגילה בכתב יד משנת
קנ"ג העתיק את הדיבור הזה מהתוספות מגילה דף ד' ע"א כמו דפו"ר:
ואומרי' שיר מזמור.
- הגהות מרדכי קטן מגילה.jpg (21.55 KiB) נצפה 3531 פעמים
וכן כתב החיד"א ז"ל בספר פתח עינים בשם רבינו בצלאל אשכנזי (מגילה דף ד ע"א): "תוס' ד"ה פסק בסופו.
ה"ג ואומר שיר מזמור משום דכתיב ביה מפלה לאומות. נ"ל דהוא שיר מזמור לאסף תהלים סי' פ"ג. לקוטי רבינו בצלאל אשכנזי למכילתין כתיבת יד".
נמצא שהגירסה הישנה בתוספות לפחות משנת קנ"ג עד שנת תע"ו, היתה מזמור פ"ג "שיר מזמור לאסף".
רק בדפוס תע"ו ואילך השתנתה הגירסה בתוספות לומר מזמור כ"ב "על אילת השחר".
והנה רבי עקיבא איגר בגיליון הש"ס שם כתב: "משום דכתיב ביה מפלה לעובדי כוכבים. עיין לקמן דף טו ע"ב וביומא דף כט ע"א וצ"ע". וצריך להבין הכוונה. ובס"ד מצאתי בזה דברים יפים בספר יפה ללב אורח חיים חלק ח (סי' תרצג אות ב דף ח ע"ג וע"ד) שכיוון וביאר עומק הדברים, וסיים "והאיש הירא... יאמרם בינו לבין עצמו שלש אלה":
(ב) סעיף ג. הגה. ואין אומרים למנצח. היינו מזמור ך', למנצח מזמור לדוד יענך ה' ביום צרה, וכמש"ל בסי' תרצ"ז יע"ש. וכאשר כתבו התוספות במגילה דף ד' ע"א ד"ה בסוד"ה פסק וז"ל, וא"א למנצח משום דכתי' ביה ביום צרה, וצרה בפורים לא מזכרינן, וכו', ואומר מזמור כ"ב למנצח על אילת השחר, משום דכתיב ביה מפלה לאומות עע"א. ועל זה נכתב בצדו (הגהות הגרי"ב שם), וז"ל: באותו מז' לא נמצא מפלה לשום אומה, אבל בא"ר סי' תרצ"ג סק"ט כ' בזה"ל ובתוס' מגילה ד"ד כ' לו' מז' פ"ג שיר מזמור לאסף משום דיש בו מפלת עמלק עכ"ל וע"כ שכן היה לפניו הנוסחא בתוס' ע"כ. ומנהגינו לומר למנצח על אילת השחר, כאשר הוא בנוסחא שלפנינו, ולא מטעמייהו, דליתא להא, כי אם משום דאמרינן בגמרא שם דף ט"ו ע"ב: אמר ר"ל כיון שהגיעה אסתר לבית הצלמים, נסתלקה הימנה שכינה, אמרה אלי אלי למה עזבתני, שמא וכו', או שמא שקראתיו כלב, שנאמר הצילה מחרב נפשי מיד כלב יחידתי, חזר וקראתו אריה, שנאמר הושיעני מפי אריה, שכ"ז אמרה אסתר במזמור זה. וע"א ביומא דף כ"ט ע"א למנצח על אילת השחר, אר"ז למה נמשלה אסתר לאילה, לומר לך מה אילה רחמה צר וחביבה על בעלה כל שעה ושעה כשעה ראשונה, אף אסתר היתה חביבה על אחשורוש כל שעה ושעה כשעה ראשונה, אמר ר"א למה נמשלה אסתר לשחר, לומר לך מה שחר סוף כל הלילה, אף אסתר סוף כל הנסים, ופירש רש"י למה נמשלה אסתר כאילת במסכת מגילה דף ט"ו אמרי' דאסתר אמרה מזמור זה וכו' ע"ש, על כן אף אנו נמי אמרינן ליה מזמור זה בפורים לזכר אסתר לילה ויום וכמ"ש בכל הסידורים, ואף גם זאת נכון לומר המזמור פ"ג שיר מזמור לאסף, אי מטעם דיש בו מפלת עמלק כענין הפרשה שקורין ב"ב ומפלת שאר אומות כנזכר שם, דעתידין לבא עם עמלק כדאיתא בפסיקתא סו"ף כי תצא יע"ש, הילכך נימרינהו לתרווייהו לצאת ידי כל הנוסחאות.
האמנם מרן בבית יוסף כתב משם ארחות חיים שהשיר שהיו הלוים אומרים בפורים היה מזמור ז' שגיון לדוד, וכתב מו"ה כנה"ג בשיירי בהגהב"י או"ג שכ"מ בקצת מאה ברכות, ונתן טעם לומר מזמור זה בפורים, משום דכתיב ביה על דברי כוש בן ימיני, שהוא שאול, וכתוב בו גם כן ולו הכין כלי מות – רמז על העץ שהכין המן למרדכי ויתלה בו, וכתוב בו בור כרה ויחפרהו ויפול בשחת יפעל ישוב עמלו בראשו ועל קדקדו חמסו ירד, שכל זה הוא רמז למה שחשב המן על היאודים ושב עמלו בראשו. וכך נהג בק"ק פורטוגאל לומר מזמור שיר שגיון לדוד אחר שאומרים מז' למנצח על אילת השחר, דלומר ב' מזמורים אין שום פסידא דיוצאים ידי חובת כולם עי"ע.
ועוד טעם בזה שכתוב בו ירדוף אויב נפשי וישג - דס"ת גימ' המן. ועיין נמי בספר אורה ושמחה ק"ק דף ט"ל ע"א עוד טעם אחר לומר מזמור שגיון לדוד. והאיש הירא אפילו במקום שלא נהגו הקהל לומר כי אם מזמור ח' למנצח על אילת השחר, הוא יאמרם בינו לבין עצמו שלש אלה, כי ירא אלהים יצא ידי כולם. ואשרי הנמצא בידו ספר אורה ושמחה מסדר הלימוד ליום פורים. וכן ספר יעקב בעזרו שהוא כמעשהו ממנו בתוספת נופך שבהם נמצא כל השייך לקרות ביום בזה שניתן לרחמים: