עמוד 1 מתוך 1

ממצא מדהים בירושלים - דכא לי-ה

פורסם: א' דצמבר 25, 2011 4:06 pm
על ידי אדג
במהלך ימי החנוכה דהשתא, במהלך סינון עפר מתוך הר הבית, מצאה עמותת אלע"ד (אל עיר דוד) בשיתוף עם רשות העתיקות ועוד גורמים, ממצא מדהים ששיכותו לימי החנוכה ומאורעותיו מעוררים צמרמורת.

הממצא הוא טביעת חותם (החרס היבש הנשאר לאחר החמת החותם), בגודל כ-2 ס"מ, שעליו כתוב בארמית "דכא לי-ה" (טהור לה'). החותם מתאורך לשנים ג'תרס - ג'תתל, וסביר להניח ששימש כסימון לטהרת חפצים שהוכנסו למקדש.

חותם (דומה) היה על גבי פך השמן הטהור שנמצא בבית-המקדש בעת טיהורו ע"י החשמונאים לאחר כיבוש היונים. המשנה (שקלים פ"ה) מספרת על חותמות מקבילות (שגם מהן כבר נמצאו שרידים אריכאולגיים), אשר שימשו לתהליך הקרבת הקורבנות.

Re: ממצא מדהים בירושלים

פורסם: א' דצמבר 25, 2011 4:38 pm
על ידי שבטיישראל
ממש״כ במגילת אנטיוכס שהחותם שעל פך השמן הטהור היה מהכהן הגדול מימות שמואל הנביא לא יתכן שהכיתוב שעל החותם היה בארמית !

Re: ממצא מדהים בירושלים

פורסם: א' דצמבר 25, 2011 5:46 pm
על ידי בגולה
שבטיישראל כתב:ממש״כ במגילת אנטיוכס שהחותם שעל פך השמן הטהור היה מהכהן הגדול מימות שמואל הנביא לא יתכן שהכיתוב שעל החותם היה בארמית !

אדג לא כתב שהחותם על הפך היה חותם כזה בארמית, אלא ש"חותם דומה" היה על הפח.

Re: ממצא מדהים בירושלים

פורסם: ב' דצמבר 26, 2011 1:11 am
על ידי המהדיר
1948120995.jpg
1948120995.jpg (116.66 KiB) נצפה 5112 פעמים

Re: ממצא מדהים בירושלים

פורסם: ב' דצמבר 26, 2011 11:19 am
על ידי פרי_העץ
האם כ"חותם" האותיות לא אמורים להיות הפוך בכדי שיוכלו לקרוא את ההטבעה?

Re: ממצא מדהים בירושלים

פורסם: ב' דצמבר 26, 2011 5:14 pm
על ידי יאיר
פרי_העץ כתב:האם כ"חותם" האותיות לא אמורים להיות הפוך בכדי שיוכלו לקרוא את ההטבעה?

אדג כתב:הממצא הוא טביעת חותם (החרס היבש הנשאר לאחר החתמת החותם)

Re: ממצא מדהים בירושלים

פורסם: ב' ינואר 02, 2012 11:05 pm
על ידי שמו
האם אפשר לסמוך עליהם?

Re: ממצא מדהים בירושלים

פורסם: ו' ינואר 06, 2012 5:05 am
על ידי אדג
התפתחות מעניינת:

ב-26 בדצמבר (למניינם) דיווחו העיתונים על תגלית מרגשת בחפירות שמקיימת רשות העתיקות מתחת לגשר רובינסון בגן הארכאולוגי בירושלים. החופרים מצאו חפץ דמוי חותם שטבועות עליו האותיות ''דכא ליה''. לדעת הארכאולוגים האחראים לחפירה, משמעות הכתובת בארמית ''טהור לה''', והחפץ שימש לסימון מוצרים טהורים שהובאו לבית המקדש. ואולם פרופ' שלמה נאה מהחוג לתלמוד באוניברסיטה העברית, ראש המכון למדעי היהדות ע''ש מנדל, חולק על הפרשנות של רשות העתיקות ומציע כעת פירוש אחר ומפתיע לכתובת – החותם שנמצא אינו אלא סוג של ז'יטון, הנקרא במשנה ''חותם'', שאִפשר למִנהל בית המקדש לפקח על המסחר בצורכי הקרבנות.

ידוע כי אדם שהביא בהמה להעלות לקרבן בבית המקדש, היה צריך להקריב אִתה נסכים, תוספות מן הצומח: סולת, יין ושמן, במידות שונות לפי סוג הבהמה. את הנסכים היה חייב לקנות בתחומי בית המקדש כדי שלא יהיה ספק לגבי כשרותם וטהרתם. מכירת הנסכים, כך מתואר במשנה (שכבר הוזכרה על ידי החופרים), נעשתה באופן ריכוזי. מקריב הקרבן היה משלם עבור הנסכים ב''משרד'' ומקבל לידיו חפץ דמוי חותם שעליו כתובת בארמית המפרטת את סוג הקרבן: ''ארבעה חותמות היו במקדש וכתוב עליהן עגל, זכר, גדי וחוטא; בן עזיי אומר: ארמית כתוב עליהן - עגל, דכר, גדי, חוטא'' (משנה שקלים ה, ד). המקריב היה נותן את החותם למוכר הנסכים ומקבל תמורתו את הנסכים הדרושים.

פרופ' נאה מסביר: ''כדי למנוע הטעיה ורמאות הגבילו את תוקף החותם כדי שלא יוכלו להשתמש בו ביום אחר. לשם כך, על פי המסורת שבמשנה ובתלמוד הירושלמי, צוין על החותם גם היום בשבוע, וכן שמו של משמר הכהונה שעבד באותו שבוע בבית המקדש''. משפחות הכהונה התחלקו לעשרים וארבע משמרות ועבדו לסירוגין, שבוע עבודה לכל משמר במחזור של כחצי שנה. תורנות שבועית זו הייתה הבסיס לשיטה עתיקה של מניין השבועות, ששימשה את עובדי בית המקדש והידועה היטב ממגילות לוח שנמצאו בקומראן.

ולעניין ה''חותם'' שלפנינו, מפרש פרופ' נאה את הכתוב בו: ''הכתובת כתובה בקיצורים עקב ממדיה הקטנים וכמתבקש בחפצים שימושיים כאלה. האותיות ''דכא ליה'' הן קיצור של שלוש מילים - 'דכר, א ליהויריב' (דכ' א' ליה'). 'דכר' בארמית משמעותה 'זכר' (אייל), כלומר הנסכים הדרושים להקרבת אייל. אחר כך בא שֵם היום בשיטת המשמרות - יום ראשון בשבוע של יהויריב, המשמר הראשון ברשימת עשרים וארבע המשמרות''.

פרופ' נאה חושף כמה קשיים בפירוש של רשות העתיקות ולפיו החותם שימש לסימון מוצרים טהורים שהובאו למקדש: ''הצמדת תווית 'טהור' לחפץ היא לא סבירה משום שחפץ עלול לאבד את טהרתו בקלות, די במגע של אדם טמא כדי לטמאו'', מסביר פרופ' נאה. ''יתר על כן, סימנים המעידים על טהרה חייבים להיות צמודים באופן שאינו מאפשר הסרה או העברה לחפץ אחר, בעוד שבַעצם שנמצא אין זיזים בולטים או נקב להשחלת פתיל כדי לקושרו באופן מהודק; ועל אף דמיונו לחותם מסתבר שלא שימש להטבעה, שכן הכתובת שעליו כתובה מימין לשמאל ולא בכתב ראי המשמש בדרך כלל בחותמות. השמירה על הטהרה צריכה להיעשות באמצעים בטוחים יותר, למשל על ידי חתימה ואטימה של כלים באופן שאי אפשר יהיה לפותחם בלי שהדבר יורגש.

''התגלית הארכאולוגית היא עדות חיה למִנהל המקדשי כפי שהוא מתואר במשנה'' מוסיף פרופ' נאה. ''פירוש זה מסביר גם את נדירותו של הממצא הארכאולוגי, שכן החותמות הנזכרים במשנה שימשו רק בתוך תחום בית המקדש אמצעי חליפין פנימי, ואפשר להניח שרק פריטים בודדים מצאו את דרכם אל מחוץ לבית המקדש''.

בשנים האחרונות מעלים חוקרים העוסקים ביהדות בעת העתיקה ספקות באשר למידת האמינות שיש לייחס לתיאורי הפעילות במקדש במקורות חז''ל. התגלית הארכאולוגית שלפנינו, המעידה כי במקום הזה יש במשנה מידע ממשי ומדויק על ההתנהלות במקדש, צריכה להזהיר מפני כל שלילה גורפת של האמינות ההיסטורית של מקורות חז''ל.


בדברי לעיל, ציינתי לדברי המשנה בשקלים הנ"ל, בעוד שהחוקרים באותה עת פירשו את הממצא בצורה אחרת לחלוטין.

Re: ממצא מדהים בירושלים

פורסם: ו' ינואר 06, 2012 6:34 am
על ידי המהדיר
מעניין, אף שלא משכנע.

Re: ממצא מדהים בירושלים

פורסם: ב' נובמבר 26, 2012 11:45 pm
על ידי למאי_נמ?
הרב אדג, מהיכן הציטוט?

Re: ממצא מדהים בירושלים

פורסם: ב' נובמבר 26, 2012 11:50 pm
על ידי יאיר
http://www.huji.ac.il/cgi-bin/dovrut/do ... 2305872560
האונברסיטה העברית בירושלים.