מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מאמר - ביאור דברי הראשונים ז"ל בענין פך השמן הטהור

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

מאמר - ביאור דברי הראשונים ז"ל בענין פך השמן הטהור

הודעהעל ידי שבטיישראל » ד' דצמבר 21, 2011 11:49 pm

תגובות הערות והארות יתקבלו בברכה מרובה


*


וכאן המקום להודות לבעל הניק החשוב הרה"ג ר' אד"ג שליט"א על עזרתו המרובה בהגההת המאמר ועל הערותיו והארותיו המחכימות, ותשוחח"ל
קבצים מצורפים
פך השמן מוגה.pdf
(191.67 KiB) הורד 917 פעמים

כותב
הודעות: 862
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: מאמר - ביאור דברי הראשונים ז"ל בענין פך השמן הטהור

הודעהעל ידי כותב » ה' דצמבר 22, 2011 12:00 am

תודה.

בשנה שעברה היה כאן אשכול קצר בפשט "מונח בחותם בקרקע".
http://www.otzar.org/forums/viewtopic.p ... 97&p=66024

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: מאמר - ביאור דברי הראשונים ז"ל בענין פך השמן הטהור

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ה' דצמבר 22, 2011 12:09 am

שבטי ישראל-
מאיפה הבקיאות המדהימה הזאת? אשרי מי שגדל בתורה ועמלו בתורה!

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מאמר - ביאור דברי הראשונים ז"ל בענין פך השמן הטהור

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' דצמבר 22, 2011 12:24 am

יישר כח!
דברים נפלאים

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: מאמר - ביאור דברי הראשונים ז"ל בענין פך השמן הטהור

הודעהעל ידי אליהוא » ה' דצמבר 22, 2011 12:36 am

כה לחי.
כמדומה שהושמט תי' הב"ח והנוב"י ונרמז בגלהש"ס לרעק"א כאן דלא חששו להסט דהי' פך קטן שאינו ראוי למגע.
מש"כ בסופו שאם הוא בכלי אבנים א"ש, אינו נכון, וגם כה"ג מטמא לדעת הראשו' דגם בצמיד פתיל מטמא.

בגולה
הודעות: 1404
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: מאמר - ביאור דברי הראשונים ז"ל בענין פך השמן הטהור

הודעהעל ידי בגולה » ו' דצמבר 23, 2011 3:46 am

דבריך הם קילורין לעינים, מסודרים דבר דבור על אופניו, בעמקות וביושר. (נשמח לראות עוד מאמרים מכת"ר)

נ.ב.: בהערה כד כתוב: "ובת"י מינכן" - צ"ל "ובכת"י מינכן".

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מאמר - ביאור דברי הראשונים ז"ל בענין פך השמן הטהור

הודעהעל ידי שבטיישראל » ו' דצמבר 23, 2011 9:49 am

אליהוא כתב:כה לחי.
כמדומה שהושמט תי' הב"ח והנוב"י ונרמז בגלהש"ס לרעק"א כאן דלא חששו להסט דהי' פך קטן שאינו ראוי למגע.
מש"כ בסופו שאם הוא בכלי אבנים א"ש, אינו נכון, וגם כה"ג מטמא לדעת הראשו' דגם בצמיד פתיל מטמא.


א. תי' של הב"ח ידוע לי (עי' בהערה א' ששם הפניתי את הקוררא לעיין בדברי הב"ח) דא עקא שבמאמרי זה התמקדתי במיוחד בדברי הראשונים ז"ל על הסוגיא (חוץ מזהה שתי' של הב"ח הוי סוגיא שלימה בפנ"ע ואינו מעניין המאמר כלל, ועוד חזון למועד לדון בזה בעז"ה כן יעזור ה' להלאה)

ב. הרבה חיפשתי ברמב"ם וכדו' ולא מצאתי שום מקור שגזרו על ההיסט גם בכלי אבן דלא מיטמא כלל (וכדברי מדוייק גם בקרבן נתנאל)

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מאמר - ביאור דברי הראשונים ז"ל בענין פך השמן הטהור

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' דצמבר 25, 2011 2:39 am

במוריה האחרון
הביאו פי' הרע"ב לסמ"ג
ושם כתב שהיה הפך טמון בחלון והחלון חתום בחותם הכהן הגדול

אולי ראוי שתייחד כותרת נפרדת למקור הפך
וכבר הבאת בהערה מגילת אנטיוכוס שהוא מימי שמואל הנביא
ובקב הישר כתב שמשחו בו מלכים
ובספר "ברכת שמואל"? שהוא פך מימי אהרון הכהן והחותמת שלו הוא
וזה סותר לאמור במגילת אנטיוכוס
שהרי אם משח בו שמואל הנביא היאך היה חתום בחותם אהרון

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מאמר - ביאור דברי הראשונים ז"ל בענין פך השמן הטהור

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' דצמבר 25, 2011 9:51 am

היא שיחתי כתב:במוריה האחרון
הביאו פי' הרע"ב לסמ"ג
ושם כתב שהיה הפך טמון בחלון והחלון חתום בחותם הכהן הגדול

אולי ראוי שתייחד כותרת נפרדת למקור הפך
וכבר הבאת בהערה מגילת אנטיוכוס שהוא מימי שמואל הנביא
ובקב הישר כתב שמשחו בו מלכים
ובספר "ברכת שמואל"? שהוא פך מימי אהרון הכהן והחותמת שלו הוא
וזה סותר לאמור במגילת אנטיוכוס
שהרי אם משח בו שמואל הנביא היאך היה חתום בחותם אהרון


יש בזה כמה וכמה דעות ממי היה הפך ומי מי היה הכהן גדול שחתם עליו
מ"מ אפ' אם תאמר שהפך היה הפך שבו היה שמן המשחה ובו משכו את שאול לק"מ, די"ל שהפך נתרוקן מאותו שמן ואח"כ מלאהו בשמן זית וחתמו בחותמו של כה"ג

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16065
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מאמר - ביאור דברי הראשונים ז"ל בענין פך השמן הטהור

הודעהעל ידי איש_ספר » א' דצמבר 25, 2011 5:54 pm

מאמר מרתק ומאלף.

גם הגר"י יוסקוביץ בקובץ קול התורה שהו"ל, העיר דלדברי הפייט ל"ק קו' הראשונים, ולא ראה דברי הקרב"נ. ושם פלפל גם אמאי חששו לספק הא הוי רה"ר, ואפילו היכל אחר שבאו פריצים וחללולה הוי רה"ר. עי"ש.

כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: מאמר - ביאור דברי הראשונים ז"ל בענין פך השמן הטהור

הודעהעל ידי כהן » א' דצמבר 25, 2011 7:09 pm

אם השאלה היא על כל היסט [אף שאיני מבין מהיכ"ת שלא יטמא דמאי נפ"מ הכלי סו"ס מסיט את השמן] הרי מבואר כן להדיא בתוס' ע"ז ד"ס ע"ב ד"ה כל שבזב. אך מלשון הרב שבטי ישראל משמע שהבין לחלק דלא גזרו בכה"ג ,אכן לכא' אין טעם לומר כן.

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מאמר - ביאור דברי הראשונים ז"ל בענין פך השמן הטהור

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' דצמבר 26, 2011 8:42 am

מחקתי

כעת שמתי לב שדברי אינם מכוונים כלל
בל"נ אענה לך במפורט מאוחר יותר

הענין אינו כ"כ ברור ולא לחינם כתבתי בהערה שלא באתי כי אם להעיר
נערך לאחרונה על ידי שבטיישראל ב ב' דצמבר 26, 2011 9:10 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: מאמר - ביאור דברי הראשונים ז"ל בענין פך השמן הטהור

הודעהעל ידי כהן » ב' דצמבר 26, 2011 8:50 am

כאמור לעיל בהיסט דזב דאו' הרי הדברים מפורשים בתוס' בע"ז [כמובן היסט אינו גזירה רק הא דעכו"ם כזב]

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מאמר - ביאור דברי הראשונים ז"ל בענין פך השמן הטהור

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' דצמבר 27, 2011 11:36 am

פירושי סידור התפילה לרוקח [קמא] לחנוכה עמוד תשיח
וקבעו ח' ימי חנוכה אלו לפי שטמאו יונים כל השמנים שבהיכל, ומצאו החשמונים פך אחד שחתום בחדר49 בחותמו של כהן גדול שלא נגעו בו היוונים ולא טמאוהו בהיסטם, ולא היה בו להדליק אלא בלילה אחד, ונעשה נס והדליקו ממנו ח' לילות כדאמרינן בבמה מדליקין50.

הערות על פירושי סידור התפילה לרוקח [קמא] לחנוכה עמוד תשיח הערה 49
49 [בכי"פ חסר: שחתום בחדר]. עפי"ז מיושבת קושית תוס' בשבת כ א ב ד"ה שהיה, שהעכו"ם לא הסיטו את הפך כי היה חתום בחדר. וכעי"ז בארחות חיים הל' חנוכה אות א' ובכל בו סי' מד: ונכנסו להיכל ולא מצאו שמן טהור אלא פך אחד קטן שהיה מונח בתוך שידה קבועה בכותל שלא היו יכולין להסיטה, והיה פתחה סגור וחתום בחותמו של יוחנן כה"ג, ובסגירת הפתח בחותם הכירו שלא נגעו בפך וכו', מובא בב"ח סי' תר"ע בשם הגה' מרדכי, עיי"ש.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 66 אורחים