כעת ראיתי מאמר של הרב אברהם מאיר הכהן קפלן והם בדומה ממש לדברי הגאון הנזכר
ואביא תמצית הדברים:
משמע דבאו לדביר אבל פינו רק ההיכל ולא הדביר שכתוב רק באו ולא נאמר ע"ז פינו
ויש להקדים דפי' מצודת ציון מלכים א ו ה ובתהלים כח ב דדביר הוא בית קה"ק שהדיבור יוצא משם
וכן תרגום מלכים בית כפורי
ואמרינן בהושענות הושע נא דביר המוצנע שהוא ארון המוצנע
ובמהר"ל מבואר בחא שבת כא: דיוונים טמאו ההיכל היכל הוא בגי' סה ויון סו ויש ליון כח גובר על היכל אבל על קה"ק אין להם שליטה עיי"ש בתוספת מרובה
ולהכי לא טיהרו בית קה"ק דהרי שם אין היוונים שולטים כלל אלא רק בהיכל יכלו לשלוט
ואביא כאן דברים מאת הגר"מ שפירא הקשורים לעומק הבנת העניין שלא שלטו יוונים בקה"ק אלא רק בהיכל והם ביאור דברי המהר"ל בזה, והינם בעומק העיון, וזיכנו בהם הגאון נוטר הכרמים באשכול אחר, (ואף ראיתי עניין זה בתכריך כתבים של שיעורי הגרמ"ש משנה שעברה ששם הציג הדברים בצורה שונה ונראה לי שבהקשר של סולם יעקב)
viewtopic.php?f=7&t=2982&p=62694&hilit=%D7%91%D7%A0%D7%99+%D7%99%D7%95%D7%9F#p62694מכל מקום, התחלת הכל נמצא בנקודה. ובספר הזוהר משתמשים חז"ל הרבה בביטוי "נקודת ציון". פירוש הביטוי הזה הוא ששם שום חוק מחוקי העולם לא תופס. ארון הברית היה מונח על הנקודה ההיא, על אבן השתיה. ואמרו חז"ל : "דבר זה מסורת בידינו, מקום ארון אינו מן המידה". מידות הארון שהיו מדוייקות לגמרי, והיה בבית קוה"ק שגם מידותיו היו מדוייקות לגמרי, ולא הארון התכווץ ולא בית קוה"ק התרחב שאם כך היה היה נפסל, ובכל זאת להיה הארון תופס מקום כלל, ולא היה מן המידה. הדבר אינו בר תפיסה כלל, ואינו נקלט בדעת, לא רק מפני שאיננו קיים במציאות, אלא לתפיסה שבדעתנו, הדבר משולל לגמרי. אלא שבנקודה זו, נקודת ציון, האמת איננה כאמיתתנו.
תחילת כל הבריאה היא ברצונו יתברך. ההתחלה היא במה שאינו בעל מידה וגבול כלל. ובלשון הקדמונים: "בלתי בעל תכלית". לומר על דבר שהוא משולל לגמרי, הרי זו אמירה שנותנת גבול ומידה, ודבר זה אינו תופס בנקודה שהיא התחלת הכל. שהנקודה הראשונית של הכל היא בבלתי גבול.
הכפירה הגדולה של יון, כפירה אמיתית שמבטלת את כל התורה כולה, ומבקשת לעוקרה מן השורש. הכפירה שלהם, והדברים הללו הם דברי שקר גמורים, בטלים, של חוסר דעת אלא שמוכרחים אנו להזכירם לצורך הלימוד הזה, היא כפירת קדמות העולם. כאילו שהעולם הקיים הוא עולם לא נברא, אלא מציאות קיימת ומוכרחת. וכביכול, עפרא לפומייהו, המציאות היא מוכרחת כמציאותו יתברך, ח"ו. מה שהכריחם לזה הוא מה שנראה בעולם שהכל הוא בר המשך בלא התחלה. דוגמת הזמן, שכל מציאותו היא רק התמשכות והתקדמות בלא הפסק. וא"כ מוכרח שלא היה בר התחלה. כי הלא לעולם הוא מתמשך.
להוציא מכפירה נוראה זו, בא הוא הגילוי של נקודת ציון. גילוי זה בא ללמד שאכן נקודת ההתחלה אינה בגבולות טבע ההמשך, היא ההיפך הגמור מכלל חוקי הקיום. הנקודה הזו, היא גילוי גבוה ונעלה מכלל הבריאה, היא במציאות אחרת. ההתחלה היא בו יתברך. כל מי שמקיש מתנאי הקיום של הדבר, לתנאי ההיווצרות של הדבר, טועה טעות נוראה. נקודת ההיווצרות היא אחרת לגמרי מכללי ההמשך.
הרמב"ם ז"ל במו"נ בח"ב מביא דיעת הכופרים הכוזבת הזו ומאריך בה מאד. ומביא שם למשל על זה, קבוצת אנשים, זכרים, שנטרפה ספינתם בלב ים והם באו לאי בודד. והיה ביניהם ילד קטן שאף פעם לא ראה ולא ידע איך נוצר אדם בעולם. וגדל אותו הילד ולימדוהו כל מה שאפשר היה ללמדו לצורך ידיעתו את החיים במקום ישוב. וכשניסו ללמדו על מציאות היווצרות האדם, לא קיבל דבריהם כלל. באומרו, היאך יתכן שיווצר אדם במקום שהוא כל כך היפך ממקומו היום, עד שאם תניחהו אחר היווצרותו שם רגע קט, לא יוכל להתקיים. ובמשל זה מכה הרמב"ם ז"ל על קודקודם של מאמיני הקדמות. לעולם אי אפשר להקיש מטבע הקיום לטבע ההיווצרות. טבעם של דברים נובע ממציאות גבוהה יותר, והמציאות הגבוהה הזו אינה מוגבלת כלל בחוקי הקיום שבאים אחרי היווצרות הדבר.
הגילוי הזה בא לידי ביטוי בנקודה של בית קוה"ק. הנקודה הזו לא הייתה ברת הגבול של חוקי שאר הבריאה. ומנקודה זו, "אלוקים הופיע". משם התגלה הקב"ה על כלל הבריאה.