להודות ולהלל - וורטים קצרים בנושא ההודאה להשם - הנלמדים מחנוכה
פורסם: ג' דצמבר 12, 2023 3:01 am
פתיחה:
מובא ב"לקט רשימות בעניני חנוכה" מהר’ נתן וואכטפויגל זצ"ל (המשגיח של ישיבת לייקווד) בעמוד ק"י: "כל מועד יש לו תפקיד, בפסח - זמן חרותנו, בשבועות - זמן מתן תורתנו, ובחנוכה כתוב ‘וקבעו שמונת ימי חנוכה אלו להודות ולהלל’ - חנוכה הוא "יום טוב של הודאה" ... בימים אלו עלינו ללמוד איך להודות לה’ ולהמשיך בכך כל השנה. בברכת המזון אנו מכוונים, אולם לא מרגישים הודאה. להודות כראוי על חסדי הקב"ה זה לא דבר פשוט, זו עבודה גדולה!" עכת"ד.
הלקט שלפניכם הוא פנינים נפלאים המעוררים את האדם להודות לה' - מתוך לב אוהב. שנזכה בעזרת השם.
מדוע דווקא במצוה חנוכה תקנו מהדרין ומהדרין מן המהדרין?
במצוות הדלקת נר חנוכה מצאנו דין מיוחד שאין לנו בשאר מצוות, יש דין הדלקה "נר איש וביתו" יש מהדרין ויש מהדרין שבמהדרין. לא מצאנו בשאר מצוות שיתקנו חז''ל כמה אפשרויות לקיום המצווה, לדוגמא: אין בגמרא דיני אכילת מצה כשרה ודיני אכילה למי שרוצה להדר, רק בחנוכה מופיע בגמרא דינים שונים למהדרין מדוע?
הנה הגרש''ז אויערבך זצ'ל כתב יסוד גדול (מנחת שלמה תנינא סימן נח): שונה מצוות נר חנוכה משאר מצוות שהם לזכר נסים שקרו לעם ישראל כגון מצה וסוכה, שהם מטרתם רק להזכיר הנס, ואילו נר חנוכה עיקר מטרתו לעורר את האדם להודות ולהלל.
לכן מנהג כל ישראל לשיר לאחר הדלקת הנרות (מה שלא נהוג בשאר מצוות), שהרי זה כל עיקר מטרת המצווה כדי להודות ולהלל.
הוא שאומרים בפיוט מעוז צור "בני בינה ימי שמונה קבעו שיר ורננים". חז''ל תקנו בחנוכה לשיר ולרנן והנרות הם כעין אמצעי המעורר את האדם לשיר להודות ולרנן.
ויש בזה כמה נפ"מ לדינא:
לאחר שלמדנו שמטרת הדלקת הנרות להודות, נבין מדוע דווקא במצווה זו תקנו מהדרין ומהדרין מן המהדרין?
אדם המרגיש רגשי הודיה לה' אינו מסתפק במה שהוא מחויב הוא מחפש תמיד לעשות מעל ומעבר לחיובו, שכן הוא אוהב את בורא עולם והוא רוצה לתת לו כמה שיותר.
נבאר את הדברים:
הודאה להשם - אינה רק הכרה בטוב שנתן לי ה', הכרת הטוב - אינה רק החזרת החוב שקיבלתי באמצעות מטבעות מילים.
הודאה אמיתית היא - "הכרת הטוב" – הכרה מוחשית ב"טוב" של הנותן, היינו שהמקבל חש בטוב ליבו ובמידותיו הטובות של הנותן שהניעו אותו להטיב לו.
כשהמקבל מביע הכרת טובה הוא מודיע למטיב שהוא חש את מה שהוא עשה בשבילו ושכתוצאה מכך מתעוררת בלבו תוספת הערכה ואהבה כלפיו.
הרגש העומד מאחורי תחושת ההודיה, הינו בעצם רגש של אהבה והערכה כלפי המיטיב, שמתעורר בלבו של המקבל כתוצאה מנתינתו.
נגדיר זאת בקצרה:
המטרה שלנו בהודאה – היא להרים את רגשות הכרת הטוב, מאהבה על מה שקיבלתי לאהבת המטיב – כי זה מוכיח לי שהוא אוהב אותי.
אדם החש רגשי אהבה לה' יתברך - מחפש כיצד לעשות דברים שלא חייבים, כיצד אפשר להוסיף במצווה, איך עושים נחת רוח לבורא יתברך.
כמו שכתב המסילת ישרים:
עכשיו מובן נפלא מאוד מדוע דווקא בחנוכה - שכל ענינו להודות ולהלל - תקנו לנו מהדרין ומהדרין מן המהדרין.
ונוכל לראות ראיה נפלאה לכך, שגם במצוות הביכורים - שענינה להודות ולהלל - מצאנו את ענין ההידור.
משנה מסכת ביכורים פרק ג משנה י - רבי שמעון אומר שלש מדות בבכורים הבכורים ותוספת הבכורים ועיטור הבכורים.
הלכה למעשה נלמד מכאן:
זכית ואתה מרגיש רגשי הודיה ואהבה כלפי בורא עולם - אל תשאיר את הרגשות הנפלאים להיכבות, תן להם ביטוי מעשי.
חפש כיצד אתה מוצא איזה מעשה של הידור - ברכה עם יותר כוונה, שמחה במצווה, עם כל הדקדוקים והשיטות. ותן לחכם ויחכם עוד.
אם תעשה כך - תוכל להרגיש איך רגשות אהבת הבורא מתפשטות בכל ליבך, תרגיש את השמחה העצומה בבורא עולם.
תוכל קצת לחוות את דברי המסילת ישרים: שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו שזהו התענוג האמיתי והעידון הגדול מכל העידונים שיכולים להמצא.
נהנת - רוצה להרגיש עוד דרכים מתוקות לאהבה...
שלח לי מייל ונשמח לשלוח לך. [email protected]
מובא ב"לקט רשימות בעניני חנוכה" מהר’ נתן וואכטפויגל זצ"ל (המשגיח של ישיבת לייקווד) בעמוד ק"י: "כל מועד יש לו תפקיד, בפסח - זמן חרותנו, בשבועות - זמן מתן תורתנו, ובחנוכה כתוב ‘וקבעו שמונת ימי חנוכה אלו להודות ולהלל’ - חנוכה הוא "יום טוב של הודאה" ... בימים אלו עלינו ללמוד איך להודות לה’ ולהמשיך בכך כל השנה. בברכת המזון אנו מכוונים, אולם לא מרגישים הודאה. להודות כראוי על חסדי הקב"ה זה לא דבר פשוט, זו עבודה גדולה!" עכת"ד.
הלקט שלפניכם הוא פנינים נפלאים המעוררים את האדם להודות לה' - מתוך לב אוהב. שנזכה בעזרת השם.
מדוע דווקא במצוה חנוכה תקנו מהדרין ומהדרין מן המהדרין?
במצוות הדלקת נר חנוכה מצאנו דין מיוחד שאין לנו בשאר מצוות, יש דין הדלקה "נר איש וביתו" יש מהדרין ויש מהדרין שבמהדרין. לא מצאנו בשאר מצוות שיתקנו חז''ל כמה אפשרויות לקיום המצווה, לדוגמא: אין בגמרא דיני אכילת מצה כשרה ודיני אכילה למי שרוצה להדר, רק בחנוכה מופיע בגמרא דינים שונים למהדרין מדוע?
הנה הגרש''ז אויערבך זצ'ל כתב יסוד גדול (מנחת שלמה תנינא סימן נח): שונה מצוות נר חנוכה משאר מצוות שהם לזכר נסים שקרו לעם ישראל כגון מצה וסוכה, שהם מטרתם רק להזכיר הנס, ואילו נר חנוכה עיקר מטרתו לעורר את האדם להודות ולהלל.
לכן מנהג כל ישראל לשיר לאחר הדלקת הנרות (מה שלא נהוג בשאר מצוות), שהרי זה כל עיקר מטרת המצווה כדי להודות ולהלל.
הוא שאומרים בפיוט מעוז צור "בני בינה ימי שמונה קבעו שיר ורננים". חז''ל תקנו בחנוכה לשיר ולרנן והנרות הם כעין אמצעי המעורר את האדם לשיר להודות ולרנן.
ויש בזה כמה נפ"מ לדינא:
- כבתה אין זקוק לה - אף שבנרות שבת אם כבה צריך לחזור ולהדליק, בנרות חנוכה אין צריך, היות ועיקר המטרה היא לעורר את האדם להודות.
2. נשים חיבות בנר חנוכה - אף שבהלל נשים פטורות, בנר חנוכה חייבות, היות ועיקר קיום מצוות ההודאה על נס המלחמה היא בנרות החנוכה.
3. תקנו לומר הנרות הללו מיד עם ההדלקה - כדי לזכור שמטרת ההדלקה להודות על נס ההצלחה במלחמה.
4. השירים לאחר ההדלקה - אינם רק שמחה של מצווה, אלא הם מעיקר תקנת חז"ל - להודות ולהלל.
לאחר שלמדנו שמטרת הדלקת הנרות להודות, נבין מדוע דווקא במצווה זו תקנו מהדרין ומהדרין מן המהדרין?
אדם המרגיש רגשי הודיה לה' אינו מסתפק במה שהוא מחויב הוא מחפש תמיד לעשות מעל ומעבר לחיובו, שכן הוא אוהב את בורא עולם והוא רוצה לתת לו כמה שיותר.
נבאר את הדברים:
הודאה להשם - אינה רק הכרה בטוב שנתן לי ה', הכרת הטוב - אינה רק החזרת החוב שקיבלתי באמצעות מטבעות מילים.
הודאה אמיתית היא - "הכרת הטוב" – הכרה מוחשית ב"טוב" של הנותן, היינו שהמקבל חש בטוב ליבו ובמידותיו הטובות של הנותן שהניעו אותו להטיב לו.
כשהמקבל מביע הכרת טובה הוא מודיע למטיב שהוא חש את מה שהוא עשה בשבילו ושכתוצאה מכך מתעוררת בלבו תוספת הערכה ואהבה כלפיו.
הרגש העומד מאחורי תחושת ההודיה, הינו בעצם רגש של אהבה והערכה כלפי המיטיב, שמתעורר בלבו של המקבל כתוצאה מנתינתו.
נגדיר זאת בקצרה:
המטרה שלנו בהודאה – היא להרים את רגשות הכרת הטוב, מאהבה על מה שקיבלתי לאהבת המטיב – כי זה מוכיח לי שהוא אוהב אותי.
אדם החש רגשי אהבה לה' יתברך - מחפש כיצד לעשות דברים שלא חייבים, כיצד אפשר להוסיף במצווה, איך עושים נחת רוח לבורא יתברך.
כמו שכתב המסילת ישרים:
“כללו של דבר, בין כל מי שהאהבה ביניהם עזה באמת , שלא יאמר: לא נצטוויתי יותר, די לי במה שנצטוויתי בפירוש. אלא ממה שנצטווה ידין על דעת המצווה, וישתדל מעשות לו מה שיוכל לדון שיהיה לו לנחת.
והנה כמקרה הזה יקרה למי שאוהב את בוראו גם כן אהבה נאמנת, כי גם הוא מסוג האוהבים. ותהיינה לו המצוות אשר ציווים גלוי ומפורסם לגילוי דעת לבד לדעת שאל העניין ההוא נוטה רצונו וחפצו יתברך שמו. ואז לא יאמר: די לי במה שאמור בפירוש, או אפטור עצמי במה שמוטל עלי על כל פנים, אלא אדרבא יאמר: כיון שכבר מצאתי ראיתי שחפצו יתברך שמו נוטה לזה, יהיה לי לעיניים להרבות בזה הענין ולהרחיב אותו בכל הצדדין שאוכל לדון שרצונו יתברך חפץ בו. וזהו הנקרא: “עושה נחת רוח ליוצרו”. נמצא כלל החסידות: הרחבת קיום כל המצוות בכל הצדדין והתנאים שראוי ושאפשר..”
עכשיו מובן נפלא מאוד מדוע דווקא בחנוכה - שכל ענינו להודות ולהלל - תקנו לנו מהדרין ומהדרין מן המהדרין.
ונוכל לראות ראיה נפלאה לכך, שגם במצוות הביכורים - שענינה להודות ולהלל - מצאנו את ענין ההידור.
משנה מסכת ביכורים פרק ג משנה י - רבי שמעון אומר שלש מדות בבכורים הבכורים ותוספת הבכורים ועיטור הבכורים.
הלכה למעשה נלמד מכאן:
זכית ואתה מרגיש רגשי הודיה ואהבה כלפי בורא עולם - אל תשאיר את הרגשות הנפלאים להיכבות, תן להם ביטוי מעשי.
חפש כיצד אתה מוצא איזה מעשה של הידור - ברכה עם יותר כוונה, שמחה במצווה, עם כל הדקדוקים והשיטות. ותן לחכם ויחכם עוד.
אם תעשה כך - תוכל להרגיש איך רגשות אהבת הבורא מתפשטות בכל ליבך, תרגיש את השמחה העצומה בבורא עולם.
תוכל קצת לחוות את דברי המסילת ישרים: שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו שזהו התענוג האמיתי והעידון הגדול מכל העידונים שיכולים להמצא.
נהנת - רוצה להרגיש עוד דרכים מתוקות לאהבה...
שלח לי מייל ונשמח לשלוח לך. [email protected]